شتاب شاهین سایپا چقدر است؟

از دست ندهید

شتاب صفر تا صد کیلومتر خودرو شاهین سایپا بیش از ۱۳ثانیه ثبت شده است که نشان از تنبل بودن این خودرو دارد.

بیت ران – بر اساس اولین آزمایش شتاب صفر تا صد کیلومتر شاهین سایپا که توسط سایت اسب بخار انجام شده است، نمونه دنده دستی شاهین سایپا با موتور هشت سوپاپ که در اصل موتور تقویت شده پراید با توربوشارژ است، توانسته عدد ۱۳.۴ ثانیه را ثبت کند.

این عدد نسبت به شتاب صفر تا صد کیلومتر دنا پلاس توربو اتوماتیک سه ثانیه بیشتر است.

در اصل سایپا خودرویی با موتور توربو ساخته است که از یک خودرو هم کلاس خود با توربو آن هم با دنده دستی شتاب کمتری دارد.

شاید حتی اگر تست با نمونه گیربکس اتوماتیک این خودرو انجام می شد، نتایح فاجعه بارتر بود.

موتور شاهین همان موتور تقویت شده پراید است

بیت ران اولین رسانه‌ای بود که به کنکاش پلت فرم و موتور شاهین پرداخت و مشخص کرد که پلت فرم این خودرو توسعه یافته تویوتا یاریس و موتور آن در اصل موتور پراید است که دو بار، یکبار برای تیبا و بار دیگر برای شاهین تقویت شده است.

این موتور می توانست با استفاده از ۱۶ سوپاپ و توربو، وضعیت بسیار بهتری پیدا کند.

اما مدیران سایپا راه ساده‌تر را انتخاب کرده و این خودرو را با تکنولوژی قدیمی هشت سوپاپ ارایه کردند.

 

شتاب موتورهای روز با این حجم موتور چقدر باید باشد؟

این خودرو به دلیل وزن بالا و قدرت پایین و نیز استفاده از توربوشارژ احتمال دارد در دراز مدت نسبت به یک موتور تنفس طبیعی با آسیب بیشتری روبرو شود.

سایپایی‌ها تنها با ۱۶ سوپاپ کردن موتور تیبا می‌توانستند به همین توان و شتاب، ولی با استهلاک کمتر دست پیدا کنند.

این خودرو در کلاس سدان و چهار در با ظرفیت پنج سرنشین، هزار و ۲۶۰ کیلوگرم وزن دارد.

موتور شاهین با حجم ۱.۵ لیتری حدود ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور دارد.

موتورهای مشابه شاهین سایپا با این حجم موتور و با توربو، حدود ۵۰ اسب بخار قدرت بیشتری دارند.

شاید اگر شاهین هم موتور توربویی با تکنولوژی روز می‌داشت، شتاب شاهین سایپا بین هشت تا ۹ ثانیه می‌شد.

سایپا شاهین

سایپا شاهین

سایپا شاهین / رهام

سایپا شاهین / رهام

سایپا شاهین

 

بیشتر بخوانید:

سایپا شاهین چگونه شاهین شد؛ داستان خودرو جدید سایپا

پلت فرم رهام چگونه است؟

سایپا رهام از سال آینده با موتور تیبا وارد بازار می شود

مصاحبه اختصاصی بیت ران با طراح رهام سایپا ؛ گامی به جلو

رونمایی از محصولات ایران خودرو ؛ حل مشکل موتور رهام و همکاری پلت فرمی

کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها




14 دیدگاه

  1. قبول دارم این عدد جای تعریفی نداره اما برلیانس دنده ای هم با همین حجم شتابش در همین حدوداست

    • عزیزجان برلیانس یا ام وی ام سیصد و پونزده شونزده سوپاپ هستن و فاقد توربو هستن. موتور توربو هزینه ی نگهداری و استهلاک بسیار بالاتری نسبت به تنفس طبیعی داره. و متاسفانه سایپا حتی بخودش زحمت نداده موتور هشت سوپاپه ی قدیمی خودشو با شونزده سوپاپه کردن بروز نگه داره.

  2. سلام ماشین خوشکلی هست نسبت با تیبا ساینا فقط قیمتش باید ۲۰ میلیون بیشتر از ساینا باشه که پول قطعات بهترش میشه

  3. ینی واقعا موتور به این خوبی و با پتانسیل بالا دست چه شرکتی افتاده. موتوری که بلوکش از موتور های دیگه قوی تره، به راحتی با ۱۶ سوپاپ کردن و متغییر کردنش و توربو شارژ میشه این قدرت و گشتاور رو گرفت چرا واقعا این تغییراتو توش نمیدن. هر چی بخوای تو گوش سایپا فرو کنی این مطالبو، گوشش بدهکار نیست. چون اصن اینا هدفشون یه چیز دیگه است

  4. وقتی میگید تنبل این با همین شرایط شتاب و سرعتش از دنا پلاس بالاتره چطور بع اون نمیگن تنبل؟؟؟

  5. صنعت خودروسازی ایران یک افتضاح دیگرتحویل مردم بدبخت ایران دادتادراین بازار بسته وانحصاری مجبور به خرید آن شوند

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط