نقص طراحی بوئینگ ۷۳۷ مکس از خلبانان و نهادهای ناظر پنهان شده بود.
بیت ران – سال گذشته میلادی، دو هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس در فاصله چند ماه سقوط کردند و متأسفانه ۳۴۶ نفر جان خود را از دست دادند.
در پی آن اتفاقها، تحقیقات گسترده درباره هواپیمای مذکور آغاز شد و هنوزهم ادامه دارد.
بهتازگی گزارش جدید وابسته به کنگره آمریکا مدعی شده که بوئینگ نقصهای موجود در طراحی هواپیمای ۷۳۷ مکس (Boeing 737 Max) را از خلبانان و نهادهای ناظر پنهان کرده است که ادعای بزرگی بهحساب میآید.
پرواز بوئینگ های ۷۳۷ به هر قیمتی
درواقع، بوئینگ میخواسته هواپیمای ۷۳۷ مکس در موعد مقرر به پرواز دربیاید و حاضر نبود نقصهای طراحی را به خلبانان و نهادها بگوید تا آغاز به کار رسمی هواپیما بهتعویق نیفتد.
گزارش جدیدی که کمیته حملونقل مجلس نمایندگان ایالات متحدهی آمریکا منتشر کرده است، با ارائه برخی شواهد اعلام میکند شرکت هواپیماساز بوئینگ تصمیم گرفته راهِ میانبر را انتخاب کند و نهادهای ناظر را زیرفشار قرار دهد تا از نظارت دقیق روی تمامی جوانب طراحی هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس چشمپوشی کنند.
کنگره آمریکا میگوید بوئینگ از این طریق قصد داشته است تلاش کند در میدان رقابت با رقیب بزرگش، یعنی ایرباس، باقی بماند.
ظاهرا بوئینگ به نهادهای ناظر نیز گفته است که برای اعمال نظارت درست، بیشازحد نگران هستند.
گزارش جدید کمیته حملونقل مجلس نمایندگان میگوید دو بار سقوط بوئینگ ۷۳۷ مکس در سال گذشته نتیجه مجموعهای از فرضیات فنی اشتباه مهندسان بوئینگ و شفافنبودن گروه مدیریتی بوئینگ دربارهی طراحی این هواپیما بوده است.
کنگره میگوید واضح است ادارهی هوانوردی فدرال آنطور که باید و شاید بر بوئینگ ۷۳۷ مکس نظارت نکرده و این کار نیز به سقوط مرگبار هواپیما منتهی شده است.
کنگره آمریکا به مجموعهای از محاسبات فنی اشتباه و قضاوتهای نادرست گروه مدیریت اشاره میکند که همگی تقصیر بوئینگ هستند.
نقصهای موجود در سیستم نظارتی اداره هوانوردی فدرال آمریکا
کنگره باردیگر روی نقصهای موجود در سیستم نظارتی اداره هوانوردی فدرال تأکید میکند و از نقش درخور توجه این اتفاق روی سقوط ۷۳۷ مکس سخن بهمیان میآورد.
از سال گذشته میلادی، تحقیقات گسترده و متعددی روی فعالیتهای بوئینگ انجام شده است و چند نهاد نظارت را شروع کردهاند.
بوئینگ ۷۳۷ مکس در مدت پنج ماه دو بار سقوط کرد و نگرانیهای بسیار زیادی به بار آورد.
بهدنبال این موضوع، مجوز پرواز این هواپیما بهسرعت لغو شد، تا در این زمینه بررسیهایی دقیق انجام شود.
در اکتبر ۲۰۱۸، نخستین بار یکی از پروازهای خطوط هوایی «لایِن ایر» (Lion Air) دقایق کوتاهی پس از بلندشدن از فرودگاهی در نزدیکی جاکارتا در اندونزی سقوط کرد که درنتیجه آن، تمامی ۱۵۷ مسافر هواپیما به همراه خدمه به کام مرگ کشانده شدند.
چند ماه بعد و در مارس ۲۰۱۹، یکی از هواپیماهای خطوط هوایی «اتیوپین ایرلاینز» (Ethiopian Airlines) در نزدیکی منطقه ای به نام آدیس آبابا در کشور اتیوپی سقوط کرد و درنتیجه آن، ۱۸۹ نفر فوت شدند.
مجموعه اشتباهها و نقصهای فنی
دلایلی که باعث سقوط هواپیما شدند، کم نیستند.
مجموعه اشتباهها و نقصهای فنی درنهایت دست به دست هم دادند و صدها نفر را به کام مرگ کشاندند.
بررسی نهادهای ناظر نشان می دهد یکی از حسگرهای ویژه هواپیما دچار نقص فنی بوده و باعث شده ۷۳۷ مکس به یک باره دماغه خود را به سمت پایین متمایل کند تا فرایند سقوط آغاز شود.
خلبانان هر دو هواپیمایی که سقوط کردند، تلاش کرده بودند دماغه ۷۳۷ مکس را باردیگر به سمت بالا هدایت کنند.
با این وجود اما سیستم هدایت خودکار هواپیما بر آنها غلبه کرد.
از فصل نخست سال گذشته میلادی، اعضای کنگره اعلام کردند که در پی بررسی جوانب پروندهی بوئینگ هستند.
گزارشی که روز چهارشنبه این هفته منتشر شد، نتیجه ۱۷ ماه تحقیقات دقیق و گسترده است.
این تحقیقات پنج جلسه استماع عمومی و ۲۴ مصاحبه و ۶۰۰،۰۰۰ صفحه سند را شامل میشود.
اداره هوانوردی فدرال در بیانیه ای گفت خود را به همکاری با کمیته حمل و نقل مجلس نمایندگان بهمنظور اعمال تغییرات لازم متعهد میداند.
بیشتر بخوانید:
بوئینگ ۷۴۷ از روی خط تولید پرید
بوئینگ ۷۳۷ مکس های زمین گیر شده دوباره پرواز می کنند
مشکل نشانگر سوخت بوئینگ ۷۷۷ رفع می شود+ فرآیند سوختگیری
منبع: زومیت