تاریخچه کامیون مرسدس بنز واگن هود کامیون محبوب ایرانیان و محصول جدید ایران خودرو دیزل را در ادامه بخوانید.
بیت ران – مجتبی کزازی: در سال های ۱۳۳۸ تا ۱۳۷۴ خط تولید شرکت مرسدس بنز پیشرفت فوق العاده ای در زمینه طراحی و تولید کامیون ها و ماشین های سنگین داشت.
اما باوجود پیشرفت صنعت کامیون در جهان و در بین کامیون های موجود در ایران مرسدس بنز واگن هود از کامیون های محبوب ایرانیان است، که این انتخاب بی دلیل نیست.
شرکت ایران خودرو دیزل قبل از انقلاب به نام گروه صنعتی خاور بود.
این شرکت در سال ۱۳۳۸ برای تولید کامیون تحت لیسانس شرکت مرسدس بنز در تهران تاسیس شد و به ساخت انواع کامیون و کامیونت اقدام کرد.
شکل گیری ایران خودرو دیزل
از سال ۱۳۴۳ شرکت صنعتی خاور تولید کامیون و کامیونت های مرسدس بنز را در دستور کار خود قرار داد.
بدین ترتیب فروش خاور در کشورمان آغاز شد.
خاور مونتاژ را با یک دستگاه کامیون در روز شروع کرد و تا سالها با موفقیت ادامه داد.
مدل های مختلفی از این نوع کامیون ها را خاور تولید کرد و فروخت. بطوریکه این کامیون ها در دل رانندگان ماشین های سنگین جا باز کردند.
تا امروز مدل های دست دوم یا دست چندم این کامیونها را میبینیم که آهسته و پیوسته در جاده ها طی مسیر می کنند.
سال ها بعد از ورود خاور به ایران، این شرکت در سال ۱۳۷۸ با ایران خودرو ادغام شد و اینگونه گروه ایران خودرو دیزل تشکیل شد.
تاریخچه کامیون بنز واگن هود
تاریخچه اتاق واگن هود به اواخر دهه ۱۹۵۰ بر می گردد.
نخستین تولید این سری در سال ۱۹۵۹ در آلمان و برای مصرف داخلی انجام شد.
ولی تولید برای صادرات آن تا سال ۱۹۹۵ ادامه داشت.
سری ال صادرات بسیار موفقی داشت و به سرعت در خاورمیانه، آفریقا و آمریکای جنوبی مشهور و به کار قرار گرفته شد.
بنزهای واگن هود از اولین محصولات مرسدس بنز بعد از جنگ جهانی هستند.
سال ۱۳۳۶ شرکت خودروسازی خاور (ایران خودرو دیزل) واردات این کامیون ها را آغاز کرد.
تولید واگن هود از سال ۱۳۳۹ در ایران آغاز شد.
اولین محصول شرکت خودروسازی خاور
در سال ۱۳۳۹ تولید محصول کامیونت مرسدس بنز با کد ۶۰۸ تا ۸۱۳ در شرکت خودروسازی خاور شروع شد.
محصولی که در جاده ها با نام خاور شناخته می شود.
۱۳۴۱ اولین سری اتاق های نیمه سنگین با کد ۹۱۱ پا به جاده های ایران گذاشت.
در بازارهای دیگر کشورها کدهای دیگری همچون ۷۱۱ هم وجود داشت.
البته باید گفت شرکت خاور تولیدات خود را با محصول مرسدس بنز ۹۱۱ شروع کرد نه ۱۹۲۱.
این شرکت کامیون سازی کار خود را با محصولات دیگری همچون مرسدس بنز ۱۳۱۱، ۱۳۱۳،۱۳۱۵ گسترش داد.
چرا محصولات نیمه سنگین در ایران کم است؟
رانندگان ایرانی محصولات نیمه سنگین را نمی پسندیدند؛ یا کامیون سنگین انتخاب می کردند یا کامیون سبک.
به همین دلیل تولید این محصولات نیمه سنگین در ایران با استقبال کمتری مواجه شد.
اواخر دهه ۱۳۴۰ کامیون مرسدس بنز با کد ۱۹۲۱ مهمان جدید جاده های ایران شد.
بعدها مرسدس بنز ۲۶۲۴ معروف به زیرمایلر هم به سبد محصولات این شرکت اضافه شد.
با گذشت سال ها و پیشرفت این شرکت، موتور ۹ لیتری ۱۹۲۱ جای خود را به موتور ۱۲ لیتری با کد ۱۹۲۴ داد.
انواع موتورهای نصب شده روی کامیون بنز واگن هود
خاور برای محصولات خود ۴ تیپ موتور در نظر گرفته بود:
- موتورهای ۴ لیتری که روی خاورهای ۶۰۸ نصب می شد.
- موتورهای ۷ لیتری روی کامیونت های ۹۱۱ استفاده می شد.
- موتورهای ۹ لیتری که روی اتوبوس ۳۰۲ و دوره کوتاهی روی کامیون های ۱۹۲۱ استفاده می شد.
- موتور ۱۲ لیتری ۳۵۴ که روی کامیون های ۱۹۲۴ نصب می شد و هنوز هم از آن استفاده می شود.
چون بازار ایران علاقه مند به خودروهای میان رده نیست، با ورود موتور ۱۲ لیتری به شرکت خاور دیگر محصولات از خط تولید خارج شدند.
اکثر قطعات این کامیون تولید داخل ایران است.
آیا کامیون بنز در ایران تفاوتی هم کرده است؟
پاسخ این سوال مثبت است و در واقع تولیدات به روز شده کامیون مرسدس بنز واگن هود در ایران تقریبا فقط در اتاق، با نمونه های قدیمی مشترک هستند.
تغییرات این کامیون ها شامل چه قطعاتی می شود؟
اجزا اصلی تشکیل دهنده این کامیون مانند: موتور، گیربکس و… به دلایل مختلف تغییر کرده اند.
محورها حدود سال ۱۳۸۰ تغییر کرد و گیربکس این خودرو چند بار عوض شده است.
جعبه فرمان در دهه هشتاد تغییر کرد و جعبه فرمان ZF روی این خودرو نصب شد.
این کامیون، محصول محبوبی نه تنها در ایران بلکه در کشورهای حوزه خلیج فارس هم به شمار می رود.
تعمیرات راحت یکی از علت های محبوبیت
عمر مرسدس بنز واگن هود بر خلاف گفته رانندگان اصلا بالا نیست و خرابی های زیادی را دارد.
اما به دلیل طراحی ساده این کامیون، تعمیر آن راحت است و حتی می توان در بیابان هم این کامیون را تعمیر کرد.
و این نکته خیلی مهمی برای رانندگان محسوب می شود.
اما با پیشرفت کامیون های جدید راحتی برای راننده بیشتر فراهم شده است.
این امر سلیقه راننده ها را تغییر داده است و رانندگان جدید کمتر کامیون های قدیمی را می پسندند.
معنی کدهای کامیون های مرسدس بنز
اگر سه رقم باشد رقم اول از سمت چپ تناژ و دو رقم دوم ضرب در ۱۰، قدرت موتور است.
اگر چهار رقم باشد دو رقم اول از سمت چپ تناژ کامیون است و دو رقم دوم ضرب در ۱۰، قدرت موتور است.
به عنوان مثال کامیون مرسدس بنز ۱۹۲۴ یک کامیون ۱۹ تنی با موتور ۲۴۰ اسبی است.
همچنین مرسدس بنز ۹۱۱ یک کامیون ۹ تنی با ۱۱۰ اسب بخار است.
کامیون مرسدس بنز مایلر چه تفاوتی با نمونه های تولید داخل دارد؟
مایلر و اشمیتز دو کارخانه اتاق بارسازی و تریلرسازی هستند.
در واقع مایلر یک شرکت آلمانی قدیمی با عمری بیش از ۱۶۰ سال است که در کار ساخت انواع کمپرسی در دنیا شهرت فراوانی کسب کرده است.
از آنجا که مرسدس بنزهای ۲۶۲۸ در کشورمان با کمپرسی های ساخت این کمپانی وارد شدند، از این رو به این کامیون ها تا امروز مایلر گفته می شود.
کامیون های کمپرسی وارداتی با اتاق مایلر و کشنده های سوخت با تانکر اشمیتز وارد ایران و به همین نام هم معروف شدند.
واردات کامیون های بنز مایلر در ایران
۵۰۰۰ ناوگان از کامیون های ۲۶۲۸ با مجوز دولت و به سفارش برخی از ارگان های دولتی مانند شرکت نفت، اداره راه سازی و… وارد ایران شدند.
کامیون مرسدس بنز ۲۶۲۸ معروف به مایلر
این کامیون با ۲۸۵ اسب بخار، یکی از قوی ترین های زمان خود به شمار می رود.
قلب تپنده مایلر یک پیشرانه ۶ سیلندر به کد OM355LA و حجم ۱۱.۵۸ لیتر است.
در مقایسه با موتور OM355 نصب شده روی ۲۶۲۴ها، این پیشرانه ۲ لیتر روغن بیشتری، به خاطر داشتن سیستم توربو شارژر، در خود جای می دهد.
پیشرانه گفته شده می تواند بیشترین قدرت و گشتاور به میزان ۲۸۵ اسب بخار در دور ۲۲۰۰ دور در دقیقه به همراه ۱۰۶۰ نیوتن متر گشتاور در دور ۱۲۰۰ تولید کند.
گیربکس این کامیون هم از ساخته های شرکت ZF است.
این گیربکس ۸ دنده رو به جلو است و به خاطر داشتن نیم دنده که در بین دنده های اصلی استفاده می شود، تعداد دنده ها را دو برابر می کند، این تعداد دنده به ۱۶ عدد می رسد.
مایلر همچنین دارای یک دنده عقب و یک دنده فوق سنگین یا همان دنده C برای حرکت با بارهای سنگین و یا عبور از سربالایی های شدید است.
انواع مدل های وارد شده کامیون بنز ۲۶۲۸
بنزهای مایلر در دو مدل کشنده و با اتاق کمپرسی وارد ایران شدند.
این مدل ها تفاوت های بسیاری با بنزهای تولید شده در شرکت خاور داشتند.
شاسی این کامیون ها دو تن از شاسی کامیون های تولیدی در ایران سنگین تر است.
از گیربکس های ۸ سرعته اوور دار در آن ها استفاده شده و تعویض طبقه گیربکس با ضربه صورت می گیرد.
اصطلاحا به گیربکس دو طبقه تقه ای معروف هستند، در صورتی که کامیون های تولید داخل ۶ دنده و بدون اوور بودند.
این کامیون ها معمولا در مدل های کشنده دارای کابین خواب و در مدل های کمپرسی تک کابین هستند.
طول شاتون موتور ۲۶۲۸ بلندتر از بنزهای تولید شرکت خاور است.
در مدل های کمپرسی اتاق بار ساخت شرکت مایلر است و به همین نام هم معروف شده اند.
بنزهای مایلر دارای هواکش بغل هستند که این آپشن در مدل های داخلی دیده نمی شود.
تفاوت شاسی مشکی و شاسی قرمز در کامیون های واگن هود چیست؟
در حقیقت کامیون بنز شاسی مشکی و شاسی قرمز هیچ تفاوتی با هم ندارند و فقط در رنگ متفاوتند.
همه شاسی های کامیون بنز واگن هود از یک جنس هستند و شاسی وارداتی وجود ندارد.
کامیون بنز ۲۶۳۰ نوآوری جدید ایران خودرو دیزل
کشنده مرسدس بنز ۲۶۳۰ همان کامیون مرسدس بنز واگن هود است که مشخصات و تاریخچه آن توضیح داده شد.
۲۶۳۰ استاندارد شرکت بنز نیست و فقط ابتکار ایران خودرو دیزل است.
این کامیون با کد موتور OM355 مجهز به توربوشارژر و اینترکولر است.
قدرت این موتور قدیمی از ۲۵۰ اسب بخار به ۳۰۰ اسب بخار رسیده است.
این کامیون قرار است با استاندارد آلایندگی یورو ۴، گیربکس ۱۶ دنده ZF طرح مایلر، ترمز جلو و عقب کاسه ای ABS، بخاری درجا به صورت آپشن و اتاق دو کابین به مشتریان عرضه شود.
در نتیجه
پیکان با تمام عظمتش و با آن همه محبوبیت، ۳۵ سال بیشتر عمر نکرد، آخر سر هم که جلو تولیدش را گرفتند.
اما این پیرمرد غو ل آسا پس از سال ها هنوز هم از خط تولید ایران خودرو دیزل خارج نشده.
به نظرهم نمی رسد که بخواهد دست از کار بکشد.
کامیون های بنز واگن هود به دلیل طراحی ساده و کاربردی، هزینه نگهداری پایین، تعمیر راحت و فراوانی لوازم یدکی از محبوب ترین کامیون های ایران است و با قیمتی کمتر از رقیب های چینی، بازده و تحمل بیشتری در کارهای سنگین مخصوصا کار در معادن را دارد.
بیشتر بخوانید:
اون موقع که مونتاژ اون شروع شد هنوز ماشینی بود که حرفی برای گفتن داشت ولی الان فقط و فقط به خاطر بازار محدود و بسته هست که خرید و فروش میشه
مثل آدامس شیک میمونه که فقط به خاطر نبود پول خورد به بقای خودش ادامه میده
خوب الان هم فقط برای حمل و نقل سنگ استفاده میشه کمتر ماشین هست که دیگه قدرت سنگ کشیدن رو داشته باشه مانند۲۶۳۰ وn12ولووو اصلی ترینش ماک
ایران خودرو که همه چیز این ماشین رو به روز کرده، چرا یک اتاق به روز تر یا دست کم سپر جلوی ایمن تر براش درست نمیکنه که سواری ها رو در تصادف له نکنه؟ به روزرسانی محورها و آلایندگی موتور کامیون مهمتره یا جان مردم در جاده ها؟
فکر میکنم چون این کامیون برای معدن هست ، نه اتوبان!
برای اتوبان موتور ۳۰۰ اسبی کارایی ندارد ، هر چند فکر کنم با بدنه چینی بدون دماغه این کامیون را ارائه کردند اما موفق نبود!
عاالی بود
بسیار عالی بود آفرین
چقدر بد بختیم ما؟؟!
مقاله جالبی بود. جای تشکر داره.
آیا آماری تفکیکی از مقدار تولید هر مدل به تفکیک سال تولید و واردات دارید؟
آمار ۵۰۰۰ دستگاه تقریبی هست یا مستندی در این مورد وجود داره.
بنز سری ال مدل بسیار محبوبی در ایرانه ولی مستندسازی کمی در مورد اون صورت گرفته. قطعا ارائه اطلاعاتی در خصوص واردات مدلهای مختلف اون علی الخصوص ۲۶۲۸ و ۹۱۱ دو دیفرانسیل در زمان جنگ و مدلهای دقیق تولیدی در ایران بسیار جذاب میتونه باشه.
ضمنا اگر مستنداتی در خصوص واردات بنزهای تانکبر ۳۸۵۰ و تیتان اگر دارید برامون توی سایت بذارید.
سلام
این نوشته میتونه کاملتر باشه
رمز رادیوش چنده؟
ناقصه!
مقاله ی خوب و کاملی بود ممنون
این نه کولر داره نه بخاری نه شیشه برقی خوب معلومه چون که هیچی نداره در نتیجه دیر خراب میشه بعد قدرت هم کم و ضعیفه
خیر جدید ها دارند
عالی است این کامیون واگرنه تا به امروز در خدمت نبود
دید گاه من اینه که وزن خالیش کمتر شه یعنی چرخ بیس شه فنر ها را حذف کنن کیسه بادش کنن موتورش را قوی تر کنن یعنی دو دنده بهتر سرا بالای ها بهتر بره اتاق جلوشا را عایق کنن بع د.
کامیون سبک ۹۱۱ ابتدا با ۱۱۰ اسب بخار تولید شده بود که بعدها مخصوصا از سال ۱۳۵۷ شمسی (با کد موتور om352 ) که با قدرت ۱۳۰ اسب بخار تولید شد یعنی نود درصد ۹۱۱ های ایرانی ۱۳۰ اسب بخار هستن که بعدها زمان جنگ تحمیلی با موتورهای کد om352a تولید شد(البته وارداتی هم داشت) که بصورت فابریک توربوشارژ داشتن و قدرتشون ۱۷۰ اسب بخاری بود و فرمان هیدرولیکی و ترمز دستی بادی بودن و گیربکس و دف و کلا زیربندی قویتر بودن بطوری که پلوس ها و بلبرینگ چرخ ها و توپی ها بصورت واضح قویتر بودن و زیربندی با ۱۳۱۳ یکی بود(البته غیر از فنرهای عقب)
خا کامیون سنگین ور بازی سنگین
تو حوضی که ماهی نباشه قورباغه سالاره
الان مرسدس بنز آکتروس ۲۰۲۰ به همه چیز مجهزه یعنی همه چیزش هوشمونده از کابین راحت و جادار لوکوس تا ترمز های اضطراری
سلام تشکر از نوشته های دقیقتون من ۹۱۱ دارم انشالله میخوام تک بگیرم لا اقلکم موتور ماشینمو ۳۰۲ بکنم قدرتش بره بالا سربالایی ها استرس نداشته باشم بازم تشکر
من خودم راننده بنز هستم .ماشین که دماق داره تو گردنه اگه تصادف کنه راننده توریش نمیشد ..اما اگه یه اتاق مثل امیکو داشته باشد راننده با یک وجبی مرگ زندگی میکند ..ما هر ماشینی ایران خودر و بزند قبول داریم تا ماشینای چینی ….که هزارتا سیم برق رفته تو متورش…راننده را بیابون کش میکند اگه خراب شود……
بنز کلاً در عرصه ماشین سازی و کامیون سازی اوله بهترینها هارو ساخته چه قدمی هم جدید چه کامیون چه سواری
سلام
دور موتور۱۹۲۱ چقدره
برای نصب پمپ روی بغل گیربکس ۱۹۲۱ روی چند دور دردقیقه باید محاسبه انجام داد
بغل گیربکس معولی که توی بازار متدال است
روی قرمز ۲۲۰۰ دور در دقیقه
ولی شما برای بغل گیربکس ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ در نظر بگیر
این ماشین جاش توی موزه ای نه تو جاده
سلام
متاسفانه اتاق این کامیون از استاندار لازم جهت کشتن وزیر گرفتن سواری ها برخورداره و ایران خورده دیزل از کشتن مردم لذت میبره وبا افتخار دست به تولید چنین سلاحی بدونه اندکی ترس میکنه
ارتفاع کامیون از سطح زمین نباید آنقدر باشه که سواری رو بتونه ببلعه بنابراین این کامیون از نظر ایمنی قاتل محصوب میشه و سازندگان آن هم با این علم هنوز مشغول مونتاژ وساخت قتاله مردم هستند ۲زار ارزش برای جان مردم قائل نیستید ودر این امر نه تنها تولید کننده بلکه اداره استاندارد وپلیس راهور هم مجرم هستند که اجازه ساخت وتردد این قاتل را صادر میکنند
این شاسی واین طراحی اتاق قاتل مردم هستش
ودر این امر نهتنها تولید کننده بلکه اداره استاندارد وپلیس راهور هم بخاطر اجازه تردد وساخت چنین قاتلی مقصرند
دلایل که هر مهد کودکی از آن آگاه هست
۱عدم دید کافی در جلوی کامیون بخاطر دماغه
۲ ارتفاع زیاد از سطح زمین که موجب زیر گرفتن وبلعیدن سواری زیر شاستی میگردد
۳راندمان پایین والودگی زیاد محیط زیست
مردم ما چقدر بدبختن که این ابوتیاره مورد اقبال اونهاست البته به گفته شما .آخه مگه مردم با این شرایطی که درست کردید گزینه دیگری هم دارن تولید همچین لگنی مایه خفت و خاریست بس کنید به خاطر پست و مقام های چند روزه مردم را بیچاره کردید
عالی بود ممنون از توضیحات تون
صد درصد لعنت به مافیای که زندگی مردم ایران را تباه کرده
با سلام این ماشین .مایلر . مخصوص معدن میباشد ولی جایگاه خوبی در ناوگان جاده ایی نخواهد داشت با وجود ماشینهای بروز و جدید
خدا دحمت کند کسایی که ۶۰ سار پیش این کارخانه را وارد کردند
سلام
هرچی باشه نون در میاره
درسته راحتی نداره ولی سرسخت و کم خرجه .
من راننده ام . یکی دوساله دارم جمع و جور میکنم قسمت بشه یکی برا خودم بگیرم . انشاء الله که قسمت بشه 💗💗