تفاوت های مرسدس بنز آکتروس و آکسور

از دست ندهید

کامیون های مرسدس بنز آکتروس و آکسور ستاره های درخشان جاده های ایران هستند که به عنوان کامیون های محبوب و کار آمد در دنیا از آن ها یاد برده می شود، که هر کدام با اهداف متفاوتی به بازارهای مختلف معرفی شدند.

بیت ران-مجتبی کزازی:  آکتروس و آکسور هر دو نشان ستاره سه پر  بنز را بر پیشانی خود دارند اما تفاوت های بسیاری نه تنها در آپشن بلکه در پیشرانه، جعبه دنده و… با هم دارند.

در گزارش زیر به این تفاوت ها می پردازیم.

آکتروس و آکسور
کشنده آکتروس ۱۸۴۳

هدف از معرفی آکسور توسط شرکت بنز چه بود؟

آکسور برای بازارهایی هدف گذاری شده بود که در مورد تعمیرات و نیرو تعمیرگاهی از تخصص پایین تری برخوردار بودند، محصول مطلوب تری بود مانند بازار ایران.

آکتروس و آکسور
کشنده بنز آکسور ۱۸۴۳

تعمیرات آکسور راحت تر است یا آکتروس؟

آکتروس خرابی کمتری را شامل می شد، اما تعمیرات آن نیاز به نیروهای آموزش دیده داشت.

سطح آموزش، شبکه خدمات و سطح استفاده ابزار دقیق تر در تعمیرات آکتروس اهمیت بیشتری نسبت به تعمیرات آکسور دارد.

آکتروس و آکسور
نما داخلی بنز آکسور ۱۸۴۳ با گیربکس نیمه هوشمند
آکتروس و آکسور
نما داخلی بنز آکسور ۱۸۴۳ با گیربکس دستی تقه ای

کیفیت رانندگی آکتروس بالاتر است یا آکسور؟

اتاق آکتروس نرمی بیشتری نسبت به اتاق آکسور دارد.

آکسور در مسیرهای ناهموار راننده خود را بیشتر آزار می دهد و تکان های زیادی دارد.

شاید یکی از علت های آن قرار گرفتن قسمت جلو اتاق روی شاسی است، در حالی که اتاق آکتروس کاملا از شاسی جدا است.

آکتروس و آکسور
نما داخلی آکتروس ۱۸۴۳ با گیربکس نیمه هوشمند
آکتروس و آکسور
فضا داخلی بنز آکتروس ۱۸۴۳

نگاهی بر قلب تپنده آکتروس و آکسور ۱۸۴۳

با نگاهی به کد هر دو کشنده که ۱۸۴۳ است شاید این فکر در ذهن ها تداعی شود که موتور این دو کشنده یکی است.

اما با وجود یکسان بودن قدرت خروجی، این دو کشنده با دو موتور کاملا متفاوت عرضه شده اند.

آکتروس از موتور شش سیلندر خورجینی OM501 LA به حجم ۱۱.۹ لیتر به قدرت ۴۲۸ اسب بخار و با گشتاور ۲۰۰۰ نیوتن متر در ۱۰۸۰ دور در دقیقه استفاده می کند.

اما آکسور از موتور قدیمی و شناخته شده OM457 شش سیلندر خطی به حجم ۱۱.۹ به قدرت ۴۲۸ اسب بخار با گشتاور ۲۱۰۰ نیوتن متر در ۱۱۰۰ دور در دقیقه بهره می برد.

نقش آکسور در شرکت مرسدس بنز

آکسور برای شرکت مرسدس بنز محصول موقت و میان رده به شمار میرفت که برای بازارهای خاصی همچون کشورهای خاورمیانه هدف گذاری شده بود.

فرق اتاق های این دو کامیون در چیست؟

طراحی اتاق آکتروس متعلق به سال ۱۹۹۶ و آکسور نیز در سال ۲۰۰۱ معرفی شد اما طرح اصلی اتاق آکسور مانند اتاق آتگو بود که در سال ۱۹۹۸ معرفی شد.

لازم به ذکر است سایز اتاق آکسور ۵ سانت کمتر از آکتروس است.

آکتروس با اتاق عریض تر فضا و راحتی بیشتری را در اختیار راننده و کمک راننده قرار می دهد.

البته دسترسی به کلیدهای روی داشبورد و کنسول میانی نیز در آکتروس آسان تر از آکسور صورت می گیرد.

در داخل اتاق پالانی بزرگی قرار دارد که فضای داخلی رو نسبت به فضا داخل اتاق آکتروس کمتر می کند.

چون موتور بلند است و داخل محفظه اتاق فضا بیشتری اشغال می کند به همین دلیل صدا موتور بیشتر به داخل اتاق منتقل می شود.

آپشن های آکتروس و آکسور

تمام آپشن هایی که در آکسور وجود نداشت در آکتروس وجود داشت مانند: دنده اتوماتیک، انواع رادار، کروز کنترل، سیستم های رفاهی مانند یخچال و …

آکسور محصول میان رده  اقتصادی بنز و کامیونی با در نظر گرفتن پیمایش مسافت کمتری نسبت به آکتروس بود.

به همین دلیل  آپشن های کمتری برای این کامیون در نظر گرفته شده بود.

کدام یک از این دو کامیون طرفداران بیشتری دارند؟

آکسور و آکتروس به طور هم زمان در ایران خودرو دیزل به فروش می رسید.

اما آکسور به دلیل قیمت اولیه پایین تر، هزینه نگهداری کمتر و تعمیرات ساده تر متقاضیان بیشتری به خودش اختصاص داد.

در زمان واردات این دو محصول محبوب بر خلاف خودروهای سواری، رانندگان خودروهای سنگین اصلا خودرو فول آپشن و پیچیده نمی پسندیدند.

تصور آن ها بر این بود که اگر در جاده خراب شود نمی توانند به راحتی آن را تعمیر کنند و یا به نمایندگی مورد نظر برسند.

اما در سال های اخیر با پیشرفت خودروهای سنگین، سلیقه رانندگان تغییر کرده و کامیون اتوماتیک و فول آپشن متقاضی بیشتری دارد.

آکتروس و آکسور
کابین آکتروس ۱۸۴۳

رانندگی با کشنده های آکتروس و آکسور

کشنده آکتروس با جعبه دنده نیمه هوشمند مخصوص خود ساخت دایملر کرایسلر سبک راحت تر و لذت بخش تری از رانندگی را به راننده خود نشان می دهد.

به جهت داشتن قلب تپنده خورجینی و میل لنگ کوتاه تر هنگام حرکت اولیه با بار، بسیار روان شروع به حرکت می کند.

اما در مقابل گیربکس ۱۶ دنده آکسور ساخت شرکت زد اف است.

که برخی از رانندگان آن را به علت سادگی در تعویض دنده و راحتی در تعمیر می پسندند و عده ای دیگر نیز جعبه دنده های طبقه ای را بیشتر قبول دارند.

 ریتاردر هر دو کشنده دو مرحله ای بوده و عملکرد قابل قبول دارد ضمن اینکه ترمزهای هر دو کشنده از نوع دیسکی با تنظیم خودکار هستند.

کشنده آکسور با باک ۴۰۰ لیتری عرضه شد که جواب گوی نیاز کاری رانندگان بیابانی نیست و رانندگان ملزم به دفعات سوخت گیری بیشتری هستند.

اما اکتروس با باک ۱۰۰۰ لیتری در موقعیت بهتری قرار می گیرد.

خرابی در آکتروس و آکسور چطور است؟

در بحث خرابی آکتروس با موارد خرابی کمتر و محدودیت عرضه قطعات مواجه هستیم .

آکسور با موارد خرابی بیشتر، فراوانی قطعات و سادگی تعمیرات قرار می گیرد.

هر چند پمپ باد آکسور قوی تر از پمپ باد آکتروس است اما روغن زدن پمپ باد در آکسور زیاد مشاهده شده است.

آکتروس و آکسور
خرابی در آکتروس

مشکل اساسی کامیون های بنز از دیدگاه عموم

مسئله مهمی که با شنیدن نام کامیون های بنز به ذهن ها خطور می کند مسئله داغ کردن موتورهای بنز در سر بالایی ها است که در این دو کشنده نیز دیده می شود.

اما موتور هر دو کشنده به نحوی طراحی شده اند که هیچ مشکلی با کار کردن در دما بالا نداشته باشند.

برای هر دو کشنده دما بین ۸۰ تا ۹۰ درجه سانتی گراد دمایی عادی محسوب می شود.

آکتروس سبک ترین کامیون در سال معرفی به بازار ایران

آکتروس و آکسور از ۲ فریم شاسی کاملا متفاوت بهره می برند.

جنس فولاد شاسی این ۲ کامیون متفاوت است.

آکتروس در سالی که پا در جاده های ایران گذاشت سبک ترین کامیون جهان محسوب می شد.

آکتروس با ۶۹۰۰ کیلوگرم وزن در همان سال با کامیون هایی نظیر ولوو و اسکانیا تقریبا ۶۰۰ یا ۷۰۰ کیلوگرم اختلاف وزن داشته است.

و نکته جالب آکتروس این است که با وزن پایین شاسی خود، هیچ مشکلی در حمل بار نداشته است.

آکتروس و آکسور
بنز آکسور ۱۸۴۳

مشکل کامیون های آکتروس کمپرسی

فریم شاسی جدید مرسدس بنز در آکتروس، در خودروهای کمپرسی دچار مشکل بود.

علت آن این بود که اتاق سازهای ایرانی در واقع با ساخت اتاق کمپرسی با تکنولوژی روز آشنا نبودند.

برای همین آکتروس های کمپرسی در بدو ورود در ایران مشکل چپ کردن داشتند.

که بعد از مدتی با استاندارد کردن اتاق سازی در ایران این مشکل رفع شد.

این استاندارد با هماهنگی ایران خودرو دیزل و پلیس راهنمایی و رانندگی انجام شد که اتاق ساز ملزم به دریافت گواهی ساخت از کارخانه خودروسازی می شد.

چرا اتاق سازها با ساخت اتاق برای آکتروس مشکل داشتند؟

اتاق سازها بر مبنا شاسی سنگین بنز واگن هود اقدام به ساخت اتاق کمپرسی می کردند.

اما شاسی بنز آکتروس بسیار نرم بوده و باعث پیچ خوردگی در این کامیون می شد.

دلیل دیگر مشکلات در آکتروس کمپرسی استفاده از ورق های غیر استاندارد در ساخت کمپرسی و استفاده از آهن ساختمانی بوده است.

در بین ۱۵۰۰ دستگاه آکتروس شاسی کمپرسی، فقط تعداد کمی ازین کامیون ها به مشکل پیچش شاسی برخوردند.

و مقصر اصلی طراحی غیر استاندارد اتاق سازها بوده است.

طراحان آلمانی دقت بسیار بالایی در طراحی آکتروس و حمل بیشترین بار با اقتصادی ترین حالت ممکن را داشته اند.

و هیچ مشکل مهندسی در طراحی شاسی و محاسبات بارگیری وجود نداشت.

آکتروس و آکسور
کابین بنز آکتروس ۱۸۴۳
آکتروس و آکسور
بنز آکتروس ۱۸۴۳

در نتیجه

با توجه به اطلاعات گفته شده و نظر مهندسان، مالکان و رانندگان این کامیون نمی توان گفت آکسور بهتر از آکتروس است و اگر به دقت نگاه کنیم آکتروس یک سر و گردن از آکسور بالاتر است.

اما خرید و فروش آکسور در ایران به دلیل قیمت پایین تر و قدرت خروجی مناسب، بیشتر است.

بنظر می رسد آکسور  زیبایی ظاهری آکتروس را نداشته باشد.

از طرفی  نمی توان از تعمیرات ساده و هزینه نگهداری کمتر آکسور چشم پوشی کرد.

بیشتر بخوانید

کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها

تفاوت کامیون دست دوم اروپایی و آسیایی / مزایای واردات دست دوم های تجاری

انواع سنسورها در خودرو، علائم خرابی و قیمت آن ها در بازار

لاستیک دولتی و نحوه ثبت نام آن؛ قیمت انواع لاستیک ایرانی و خارجی در بازار

آشنایی با ولوو FH و مدل‌های آن + کامیون های ولوو در ایران




7 دیدگاه

  1. فقط بنز یکم زود قیچی میکنه
    چون شاسی کوتاه هست
    سبک یا سنگین بونشم دردی رو دعوا نمیکنه

  2. امان ازراننده ناشی وبی تجربه ..سلطان جاده ها آکتروس وآکسور ..رودست ندارن‌..،شتاب وقدرت،،توسربالایی هاهیچ کامیونی به گردشون نمیرسه.،.

  3. اینجا همش اکسورو انداختین گوشه رینگ و میزننین😅😅😅😅 صرفا جهت شوخی بود.

    اما نکته مثبت اکسور اینه که شتاب بهتری نصبت به اکتروس دارع تو کورس ها و درگ ها دیدم. اکسور رخش بهتره نصبت به. اکتروس. سپاس از مطالب عالیتون دم شما گرم سایتتون مثل خودتون عالیه

  4. خیلی خوبه که معلوماتی یاد میگیریم
    کاش روزی مطالب تعمیراتی هم گذاشته بشه
    چ ون نسل جدید دیاگ هستن

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط