K132 (کی۱۳۲) خودرو جدید ایران خودرو است که بر خلاف دنا و سورن از پلت فرم کاملا جدیدی بهره می برد.
بیت ران – K132 (کی۱۳۲) از پلت فرم پژو ۳۰۱ بهره می برد.
به گزارش خبرنگار بیت ران – تا کنون 12 دستگاه از این سدان کلاس سی تولید شده است.
به گفته کیانوش پورمجیب مدیر پروژه K132 « ایران خودرو برنامه دارد تا پایان شهریور ماه 70 دستگاه برای انجام تست ها از این محصول تولید کند.
K132 تا پایان امسال به تولید انبوه خواهد رسید.»
البته ایران خودرو می گوید پلت فرم استفاده شده روی K132 (کی۱۳۲) را بومی سازی کرده است.
به گفته فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو K132 با گیربکس شش سرعته دستی ارائه خواهد شد.
وی همچنین از داخلی سازی 92.3 درصدی این سدان خبر داد.
به گفته این خودروساز در برخی از بخش های این سدان کلاس C تغییراتی ایجاد شده است.
بر خلاف خودرو شاهین سایپا که از پلت فرم تویوتا یاریس سال دو هزار که از شرکت چینی دانش فنی آن را بدست آورده، محصول جدید ایران خودرو از یک پلت فرم بروز استفاده می کند.
پروژه کی 132 پروژه طراحی و توسعه خودرو سدان کلاس C ایران خودرو است.
برای آشنایی با رقبای K132 و توانایی های این خودرو با رقبا در بازار ایران اینجا کلیک کنید.
بنابر آنچه ایران خودرو اعلام م گوید، رقبای K132 در بازار عبارتند از:
این خودروها از نظر ابعاد و قیمت رقیب سدان کلاس C ایران خودرو شناخته شده اند.
به گفته ایران مسئولان پروژه K132 ، این محصول دارای بهترین عملکرد قوای محرکه و تنوع سبد سوختی در بین این رقبا است.
قیمت K132 (کی۱۳۲)
ایران خودرو هنوز قیمت K132 (کی۱۳۲) رو اعلام نکرده است.
اما با توجه به اینکه رقبای هم رده این سدان کلاس C را در بازه قیمتی مشخص کرده است شاید بتوان حدود قیمت آن را حدس زد.
دنا پلاس تیپ 1 و دنا پلاس تیپ دو به ترتیب در بازار 210 و 215 میلیون تومان قیمت دارند.
از طرفی آریزو 5 دنده ای در بازار 255 میلیون تومان فایل می شود.
جک J4 اتوماتیک در کارخانه 156 میلیون و 500 هزار تومان و در بازار 225 میلیون تومان قیمت دارد.
حال باید دید با توجه به اینکه از شهریور ماه این خودرو وارد فاز تولید انبوه می شود و نیز قیمت خودرو به روز محاسبه خواهد شد، قیمت K132 (کی۱۳۲) چند اعلام می شود.
پلت فرمی که سه محصول کلیدی پژو یعنی مدل های ۲۰۸ ،۲۰۰۸ و ۳۰۱ همچنان روی آن تولدی می شوند.
ایران خودرو قصد دارد روی این پلت فرم چند محصول دیگر از جمله یک کراس اوور را هم وارد بازار کند.
در این پلت فرم و در خودروهای مختلف از دو موتور EC5 و EF7 توربو استفاده خواهد شد.
موتور EC5 توسعه یافته موتور پژو ۲۰۶ است و ۱۱۴ اسب بخار قدرت دارد.
مشخصات موتور EC5 :
مشخصات موتور : آب خنک چها زمانه دو میل سوپاپ بالا
قرار گیری سیلندرها : 4 سیلندر خطی
حجم جابجایی : 1587cc
نسبت تراکم : 11
طول شاتون : 133.5 mm
قطر صفحه کلاچ : 200 mm
حداکثر گشتاور : 150 نیوتن متر در 4000 دور بر دقیقه
حداکثر توان : 114 اسب بخار
دور آرام : 750 دور در دقیقه
حداکثر دور : 6500 دور بر دقیقه
نوع سوخت : مصرفی بنزین سوپر
استاندارد آلایندگی : یورو 5
مورد استفاده در : خودروی پژو 301
نوع پاشش سوخت : پاشش سوخت چند نقطه ای
کل قطعات K132
محصول جدید ایران خودرو در مجموعاز 819 قطعه تشکیل شده است.
تعداد قطعه های دارای قرار داد این خودرو 789 قطعه است.
و برای 24 قطعه ایران خودرو در حال عقد قرار داد است.
139 سازنده داخلی و 6 سازنده خارجی در تامین قطعات مورد نیاز این خودرو همکاری دارند.
این خودرو همچنین از شاسی یک پارچه بهره می برد.
موتور EF7 توربو هم در این خودرو از تنظیمات جدید بهره خواهد برد و قدرت ۱۶۰ اسب بخار را تولید می کند.
برای گیربکس اتوماتیک هم از گیربکس شش سرعته ساخت شرکت دانگ اتومبیل استفاده می شود که کپی یکی از گیربکس های شرکت آیسین ژاپن است.
طراحی خودرو را می توان نسبت به دیگر محصولات داخلی پیش رو دانست البته میانه خودرو همچنان بسیار شبیه پژو ۳۰۱ است.
شاسی بلند ایران خودرو
پیش از این بیت ران اعلام کرده بود « K125 ایران خودرو مجهز به پیشرانه توربو شارژ TC7 خواهد بود، که نمونه بهینه سازی شده از EF7 است.
این موتور جدید با حجم ۱/۶ لیتر، قدرت ۱6۰ اسببخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتنمتر تولید میکند. »
دیگر موضوع جالب دربارهی K125، طراحی خودرو با نظارت شرکت پینین فارینا است که از مراکز مشهور در این زمینه محسوب میشود.
اما باتوجه به تحریمهای خارجی، میتوان مطمئن بود ارتباط پینین فارینا و ایرانخودرو حداقل طی دو سال اخیر به کلی قطع شده باشد.
امکانات شاسی بلند ایران خودرو
شاسی بلند ایران خودرو با کد K125 امکانات متونعی خواهد داشت.
خودروی K125 ایرانخودرو قرار است، یکی از کاملترین مدلهای ساخت داخل از نظر امکانات رفاهی و ایمنی باشد.
امکانات احتمالی K132 (کی۱۳۲) در نسخههای مختلف
کروز کنترل و بلوتوث،
صندلی برقی راننده،
کنترل ارتفاع صندلی راننده،
خروجی برق ۱۲ ولت،
درگاه USB و ۳/۵ میلیمتری AUX،
سیستم صوتی ۶ اسپیکر (۲ عدد جلو، ۲ عدد عقب و ۲ توییتر)،
کامپیوتر سفری، ناوبری ماهوارهای، و دماسنج،
باربند و سانروف،
قفل مرکزی و نمایشگر وضعیت دنده،
چراغ رانندگی در روز و دوربین عقب،
سیستم تهویه خودکار دوگانه،
آینه با گرمکن برقی و تاشو و شیشه دودی،
صفحه نمایش لمسی،
صندلیهای تمام چرم،
سیستم کمکی پارک،
بالابر خودکار پنجرهها،
نورپردازی LED کابین
و تنظیم ارتفاع صندلی سرنشین کنار راننده
این خودرو با سیستم های ترمز ABS، EBD،EBA همراه کیسه های هوا در جلو و طرفین کابین، نگهدارنده صندلی کودک، حسگر فشار باد لاستیک، نشانگر اخطار کمربند ایمنی و ایموبلایزر تولید خواهد شد.
این کراس اوور با پروژه پژو ۳۰۱ چه فرقی می کند؟
پیش از این عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو در گفت و گوی اختصاصی با بیت ران گفته است: « شاسی بلند ایران خودرو روی پلتفرم بومی سازی شده پژو ۳۰۱ تولید می شود. »
پیرمحمدی درباره تفاوت کراس اوور ایران خودرو با پژو 301 نیز به بیت ران گفته است:
« کلا خودرو متفاوتی است ولی هر دو پلتفرم P۳۲۲ است و ربطی به پلتفرم ۳۰۱ ندارد.
کاملاً ساختار آن را عوض کردیم و کسی نمی تواند مدعی شود که این پلتفرم برای پژو ۳۰۱ است.
ضمن اینکه در نسخه کراس اوور ما موتور EF7 پلاس توربو استفاده خواهیم کرد. »
وی درباره توان و گشتاور موتور این خودرو کراس اوور اظهار داشته است:
« حدود ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور آن است با گیربکس ۶ دنده اتوماتیک که روی دنا پلاس نصب شده است، ارایه خواهد شد. »
بیشتر بخوانید:
K132 سدان ایران خودرو رونمایی شد
رقبای K132 در بازار در رده قیمتی و ابعاد را بشناسید
گفتگو اختصاصی بیت ران با طراح خودرو K132 (کی۱۳۲)
آشنایی با شاسی و موتور K132 ( کی 132 ) سدان ایران خودرو + جزئیات
کی 132 ایران خودرو k132 در رقابت با شاهین در بازار + قیمت
سدان و کراس اوور محصولات آینده ایران خودرو بر پایه پژو ۳۰۱
پاسخ مقیمی به بیت ران درباره کراس اوور ایران خودرو و قیمت دناپلاس اتوماتیک
منم اسمم در اومد واسه خریدش ، منتظرم سال آینده ببینم چه گلی به سرمون زده ایران خودرو
خوشبحالت
من برنده شدم مالی نیست کپ دنا هست