مرسدس بنز برای بیش از ۵۰ سال است که مدل کوپه از E کلاس را تولید میکند. در ادامه نگاهی به نسلهای مختلف این خودرو خواهیم داشت.
بیت ران – علی محمدی: مرسدس بنز به زودی طراحی جدید خود، برای مدلهای کوپه و کانورتیبل E کلاس را رونمایی خواهد کرد.
خانواده E کلاس کوپه و کانورتیبل، قدمتی خیلی بیشتر از اینها دارد و سابقه این خودرو به بیش از ۵۰ سال قبل بر میگردد.
در ادامه نگاهی به تمامی نسلهای E کلاس کوپه خواهیم داشت.
برخی از آنها گرچه نام E کلاس را با خود یدک نمیکشند، ولی از همین خانواده محسوب میشوند.
مرسدس بنز W114 دهه ۱۹۶۰
به گفته این خودروساز آلمانی، داستان مدلهای کوپه E کلاس از مدلی به نام Stroke 8 شروع شد.
این مدل نسخه دو در از اتاق W114 است.
این خودرو به طور ویژه، به موتورهای شش سیلندر مجهز بود.
Stroke 8 خودرویی بزرگ و لوکس در بین محصولات مرسدس بنز به حساب میآمد.
این مدل از سیستم سوخت رسانی انژکتوری D-Jetronic ساخت کمپانی بوش، استفاده میکرد.
این سیستم در زمان خود تکنولوژی بسیار بالایی داشت.
قدرت موتور این خودرو ۱۴۸ اسب بخار بود که با استانداردهای امروزی عدد چندان زیادی نیست.
مرسدس بنز به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتری این خودرو نیز اشاره کرده بود.
که در آن زمان، برای یک خودروی سواری عددی قابل توجه بود.
مرسدس بنز W114 کوپه به نوعی، نماد خودروهای اسپرت لوکس سایز متوسط مرسدس بنز بود.
ارتفاع سقف این خودرو از مدل سدان کوتاهتر بود و همین ظاهری اسپرتتر را ایجاد میکند.
از دیگر نکات طراحی این خودرو وجود نداشتن ستون میانی و چوب کاری داخلی بودند.
مرسدس بنز W123 دهه ۱۹۷۰
مرسدس بنز نسخه کوپه اتاق W123 را در نمایشگاه خودروی ژنو سال ۱۹۷۷ رونمایی کرد.
مدل پایه این خودرو، با کد C 230 با موتور ۴ سیلندر به بازار عرضه شد که ۱۰۸ اسب بخار قدرت داشت.
نسخه دیزلی این خودرو CD 300 نام داشت و در بازار آمریکای شمالی نیز عرضه میشد.
این مدل از موتور ۵ سیلندر دیزلی به قدرت ۷۹ اسب بخار استفاده میکرد.
که در نهایت، با یک موتور توربو دیزل ۱۲۵ اسب بخاری جایگزین شد.
در کنار موتورهای متنوع، اتاق W123 نسبت به نسل قبلی خودرویی به وضوح اسپرتتر نیز بود.
در بخش ابعاد، این خودرو ۸۵ میلی متر کوتاهتر و ۴۰ میلی متر کم ارتفاعتر از مدل سدان W123 بود.
مرسدس بنز W124 دهه ۱۹۸۰
مرسدس بنز در سال ۱۹۸۷ اتاق W124 را روانه بازار کرد تا جان تازهای به E کلاس ببخشد.
در این نسل، مرسدس بنز E کلاس برای اولین بار به صورت کانورتیبل نیز قابل خرید بود.
البته مدل کانورتیبل این خودرو ۵ سال پس از مدل کوپه آن رونمایی شد.
سقف باز شو در این خودرو، دارای ۲۷ قطعه متحرک و ۳۴ اتصال بود و سبب افزایش وزن ۴۳ کیلوگرمی خودرو شده بود.
در مقایسه با نسل W123، اتاق W124 ۸۵ میلی متر طول کمتری داشت.
قسمتهای جانبی و عقبی این خودرو، با مدل سدان آن تفاوت زیادی داشتند.
اما بخش جلویی تقریبا بدون تغییر باقی مانده بود.
مرسدس بنز در سال ۱۹۹۳ این مدل را فیس لیفت کرد.
اولین نسخه AMG را نیز برای این خودرو به بازار عرضه کرد که با نام E 36 AMG شناخته میشد.
این مدل از یک موتور ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری به قدرت ۲۶۸ اسب بخار استفاده میکرد.
مرسدس بنز W208 دهه ۱۹۹۰
چهار سال بعد از مدل قبلی، مرسدس بنز مدلهای کوپه و کانورتیبل E کلاس را کاملا متحول کرد و نام CLK را روی آنها گذاشت.
این تنها تغییر این خودروها نبود، بلکه این مدلها در حقیقت روی پلتفرم مرسدس بنز C کلاس ساخته میشدند.
با این وجود، به عنوان یک خودروی کوپه کاملا چهار نفره، مرسدس بنز اصرار داشت تا این مدل به عنوان مدل دو در از E کلاس شناسایی شود.
موتورهای قابل انتخاب روی این مدل از یک موتور ۴ سیلندر ۱۳۴ اسبی شروع شده اند.
در قویترین مدل یعنی CLK 55 AMG به موتور V8 با حجم ۵.۴ لیتر و قدرت ۳۴۲ اسب بخار میرسیدند.
مرسدس بنز C209/A209 دهه ۲۰۰۰
این مدل دومین نسل از CLK بود و مرسدس بنز، طراحی جعبهای را کنار گذاشت و به طراحی ملاینتری روی آورده بود.
این نسل از نسل قبلی، ابعادی بزرگتر داشت که فضای راحتتری را برای سرنشینان به ارمغان میآورد.
برای مدل کوپه این اتاق ۷ نوع، و برای مدل کانورتیبل آن ۵ نوع موتور مختلف قابل سفارش بودند.
قدرت این موتورها از ۱۶۱ اسب بخار شروع می شد و در قویترین نسخه به ۳۶۲ اسب بخار میرسیدند.
خاصترین نسخه این خودرو مدل CLK DTM AMG بود که در سال ۲۰۰۴ رونمایی شد.
این مدل از یک موتور ۵.۵ لیتری V8 به قدرت ۵۷۴ اسب بخار استفاده میکرد.
مشخصات این خودرو، تنها محدود به موتور آن نبودند بلکه در ظاهر آن نیز میشد الهام گیری از خودروهای مسابقات DTM را مشاهده کرد.
درون کابین نیز فضایی به سبک خودروهای مسابقهای طراحی شده بود و مواردی، همچون صندلیهای باکتی، تریم فیبر کربنی و غربیلک فرمان جیر دیده میشدند.
مدل فیس لیفت شده این نسل از CLK در سال ۲۰۰۵ معرفی شد.
قویترین نسخه آن یعنی مدل CLK 63 AMG با موتور ۴۷۴ اسب بخاری در سال ۲۰۰۶ رونمایی شد.
مرسدس بنز، بعدها نسخه Black Series این خودرو را نیز با موتور ۵۰۰ اسب بخاری و تنها به صورت کوپه معرفی کرد.
مرسدس بنز C207/A207 دهه ۲۰۱۰
مرسدس بنز نسل بعدی E کلاس را در سال ۲۰۰۹ معرفی کرد و به دنبال آن در نمایشگاه خودروی ژنو همان سال، مدل کوپه این خودرو نیز رونمایی شدند.
مدل کانورتیبل نیز یک سال بعد به بازار معرفی شد و از فناوری Airscarf بهره میبرد.
با استفاده از این آپشن، در هنگام باز بودن سقف نیز سرنشینان میتوانستند از بخاری استفاده کنند و سیستم، هوای گرم را به سمت گردن آنها ارسال میکرد.
طراحی زیبا و خاص این اتاق، سبب شد تا مرسدس بنز بیشترین فروش E کلاس را تجربه کند.
مدل کوپه این خودرو توانست به فروش ۲۲۱ هزار و ۵۵۶ دستگاه برسد.
مدل کانورتیبل آن نیز به فروش ۱۴۰ هزار و ۹۲۵ دستگاه دست پیدا کرد.
مرسدس بنز X238/A238 سال ۲۰۱۷
این مدل ابتدا در سال ۲۰۱۷ در نمایشگاه خودروی بین المللی آمریکای شمالی رونمایی شد.
مرسدس بنز X238/A238 در حال حاضر نیز روی خط تولید قرار دارد.
مرسدس بنز قصد دارد در آینده نزدیک نسخه فیس لیف این اتاق را عرض کند.
بیشتر بخوانید:
موتور کوچک ۱.۵ لیتری برای مرسدس بنز CLS
مرسدس بنز GLA جدید؛ تلاش بنز برای شکست بی ام و X2
منبع: carscoops