داستان پورشه از ۹۵۹ افسانه‌ای تا ۹۱۱ مدرن

از دست ندهید

داستان پورشه این خودروساز لوکس و گران قیمت از ۹۵۹ افسانه‌ای تا ۹۱۱ مدرن را اینجا بخوانید.

بیت ران – سوپراسپرت پورشه ۹۵۹ برای اولین‌ بار در سال ۱۹۸۶ عرضه شد.

این خودروی پورشه، صرفا یک محصول تکراری براساس مدل ۹۱۱ نبود.

بلکه سطح جدیدی از عملکرد و قدرت را ارائه می‌ کرد.

کسانی که تجربه‌ رانندگی با پورشه ۹۵۹ داشتند، از  سرعت ۲۵۰ کیلومتر‌برساعت صحبت می‌‌ کنند و اذعان دارند که در این سرعت بالا نیز، قدرتمند است.

پورشه ۹۵۹ در زمان ساخت، نسبت به فراری GTO که در آن دوران معرفی شده بود، برتری داشت و باعث شد با قیمت پایین‌تر، رقیب ایتالیایی کم‌ رنگ دیده شود.

پورشه 959 دربرابر پورشه 911

پورشه ۹۵۹ سریع‌ ترین خودروی جاده‌ ای زمان خود بود.

این محصول ۴۴۴ اسب‌ بخار قدرت و سرعت نهایی ۳۱۷ کیلومتر‌برساعت دارد.

سرعت‌ گیری صفر تا صد کیلومتر‌بر‌ساعت آن نیز ۳/۷ ثانیه است.

این مدل پورشه، سامانه‌ چهارچرخ متحرک ندارد؛ اما از توزیع متغیر گشتاور استفاده می‌ کند.

باورش سخت است؛ اما ۹۵۹ از کمک‌ فنر‌های انطباقی نیز بهره می‌ برد.

این ویژگی‌ ها باعث می‌ شد تا در دهه‌ ۱۹۸۰، مدل GTO فراری در مقابل پورشه ۹۵۹، یک خودروی سنتی محسوب شود.

کاررای قدرتمند

از طرف دیگر، پورشه ۹۱۱ کاررا ۴S کنونی، ویژگی‌ های فنی بسیار مشابهی با پورشه ۹۵۹ قدیمی دارد.

کاررا ۴S از مدل‌ های متوسط پورشه ۹۱۱ محسوب می‌ شود و پس از مدل‌ های توربو، قوی‌ ترین نسخه‌ی پورشه ۹۱۱ است.

این خودروی تمام‌ چرخ‌ متحرک از یک موتور ۳ لیتری بهره می‌ برد که از نوع ۶ سیلندر تخت است.

این موتور قادر است ۴۴۴ اسب‌ بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

کاررا ۴S، همانند پورشه ۹۵۹، مجهز به سامانه‌ توزیع متغیر گشتاور و کمک‌فنر‌های انطباقی است.

این امکانات، البته برای ۳۵ سال پیش شگفت‌ انگیز بود؛ اما امروزه در هر خودروی اسپرتی دیده می‌ شود.

پورشه 959 دربرابر پورشه 911

پورشه ۹۵۹ به تعداد محدود نزدیک به ۳۰۰ نسخه عرضه شد.

که امروزه پیدا‌کردن نمونه‌ سالم این مدل از پورشه بسیار دشوار است.

همچنین، دارندگان این پورشه به‌ سختی اجازه می‌ دهند تا با خودروی آن‌ها رانندگی شود و مورد بررسی قرار بگیرد.

خوشبختانه، موزه‌ پورشه، سال گذشته یک نمونه‌ کم‌ کار از پورشه ۹۵۹ را به‌ همراه چند مدل مسابقه‌ ای در جشنواره‌ سرعت گودوود رونمایی کرد.

تست پورشه قدیمی کم کار کرد

خودروی مورد تست که متعلق به کارخانه‌ پورشه بود، کمتر از ۱۰ هزار کیلومتر کارکرد داشت.

احتمالا قیمت این نسخه از پورشه ۹۵۹ بیش از یک میلیون دلار است.

پورشه ۹۱۱ مورد بررسی از نسل ۹۹۲ (نسل هشتم) است.

این خودرو در پیست و همین‌ طور جاده، نسبت به نسل ۹۹۱ پیشین عملکرد بهتری دارد.

ارتقا‌ی نسل پورشه ۹۱۱ این مزیت را به‌ همراه داشته است که تجربه‌ رانندگی لذت‌ بخش با این خودروی اسپرت آلمانی، راحت‌تر شده است.

درواقع، رانندگی با نسل ۹۹۲، به‌طرز باورنکردنی آسان است و نسبت به قبل لذت بیشتری نیز دارد.

این نسل بدون شک، بهترین نسخه‌ مدرن پورشه ۹۱۱ در ۲۵ سال گذشته است و از آخرین فناوری‌ های خودرو‌های اسپرت بهره می‌ برد.

پورشه 959 دربرابر پورشه 911

رانندگی با پورشه ۹۵۹ فلسفه‌ خاصی دارد.

این خودرو سال‌ ها و حتی دهه‌ ها فراتر از زمان خود ظاهر شد و این حس را به‌رانندگان هم منتقل می‌ کرد.

در ساخت ۹۵۹، از مواد جدید همچون الیاف کولار و نومکس استفاده شد.

رینگ‌ های این محصول از آلیاژ منیزیم با پره‌ های توخالی هستند.

در داخل رینگ از همان هوایی استفاده شده است که در تایر‌های سفارشی و ضد‌پنچر بریجستون، امروزه به‌کار می‌ رود.

طراحی پورشه ۹۵۹ به‌ گونه‌ ای انجام شده که آیرودینامیک بهینه‌ داشته باشد.

به‌ طوری‌ که خودرو تا سرعت‌ های بالای ۳۰۰ کیلومتر‌برساعت هم پایدار است.

کد ۹۵۹ در پورشه

داخل خودرو چندان حس آینده را القا نمی‌کند و بیشتر شبیه نسل ۹۶۴ پورشه ۹۱۱ است.

نسلی که پس از توقف تولید پورشه ۹۵۹ در سال ۱۹۸۸، روی خط تولید قرار گرفت.

یکی دیگر از ویژگی‌ های کابین این پورشه، کد ۹۵۹ است.

این کد در بسیاری از قسمت‌ ها از جمله روی فرمان خودرو، دسته‌ دنده و دکمه‌ های تنظیم ارتفاع وجود دارد.

پورشه 959 دربرابر پورشه 911

تجربه‌ رانندگی با پورشه ۹۵۹ مانند مدل‌ های دهه‌ نود پورشه ۹۱۱ است.

کارکردن با این خودرو ساده است و برخلاف مدل‌ های امروزی، نیازی به تعلیم‌ دیدن ندارد.

صدای موتور آن نیز مانند مدل‌ های نسبتا قدیمی ۹۱۱ است که سامانه‌ی خنک‌ کننده آن‌ها با هوا کار می‌ کرد.

در دورانی که پورشه ۹۱۱ از پیشرانه‌‌ ای با حجم ۳/۲ لیتر استفاده می‌ کرد، روی پورشه ۹۵۹ یک موتور ۲/۸۵ لیتری قرار داشت.

این یکی از عجیب‌ ترین فناوری‌ ها را میان خودرو‌های جاده‌ ای دارد.

دو توربوشارژر روی این خودرو حضور دارند که برخلاف اکثر توربو‌های بکار‌رفته در مدل‌ های امروزی که به‌ صورت موازی و مستقل کار می‌ کنند، نمونه‌ های بکار‌رفته در پورشه ۹۵۹ به‌حالت سری قرار دارند.

توربوی کوچکتر برای افزایش قدرت در دور موتور‌های پایین خوب است و به‌سرعت وارد عمل می‌ شود؛ یک توربوشارژر بزرگ‌ تر نیز در این محصول تعبیه شده است که با بالارفتن دور موتور وارد کار می‌ شود.

این پیشرانه از دو میل‌ بادامک به‌همراه ۴ سوپاپ در هر سیلندر استفاده می‌ کند.

سامانه‌ خنک‌ کننده آن نیز با آب کار می‌ کند.

درواقع؛ این پیشرانه بیشتر مشابه نمونه‌ بکاررفته در مدل مسابقه‌ ای ۹۶۲ لمانز است و کمتر به فناوری‌ خودرو‌های جاده‌ ای شباهت دارد.

پورشه 959 دربرابر پورشه 911

لذت رانندگی با پورشه افسانه ای

رانندگی با پورشه ۹۵۹ لذت‌ بخش است و راننده کنترل خوبی روی آن دارد.

کلاچ خودرو لطیف است و تعویض‌ دنده‌ ها به‌طور دقیق و مهندسی‌ شده انجام می‌ گیرد.

این خودرو هنگام گازخوردن، شخصیت دیگری پیدا می‌ کند.

البته نسبت به پورشه ۹۱۱ مکث قابل‌توجهی در سرعت‌ گیری دارد اما به‌ محض بالارفتن دور موتور، قدرت آن احساس می‌ شود.

شاسی آن نیز صلبیت کمتری نسبت به پورشه ۹۱۱ دارد؛ اما همچنان عملکرد آن رضایت‌بخش است.

هنگامی‌ که موتور پورشه ۹۵۹ به ۴,۸۰۰ دور‌بر‌دقیقه می‌رسد، توربوشارژر بزرگتر وارد عمل می‌ شود؛ در این لحظه، سرنشینان خودرو به‌ سمت عقب فشرده می‌ شوند.

دور موتور خودرو در این هنگام، بسیار سریع‌ تر از پورشه ۹۱۱ بالا می‌رود و لازم است دنده‌ ها به‌صورت پیاپی تعویض شوند. ضریب‌ دنده‌ ها در این محصول به‌ خوبی تنظیم شده‌اند؛ به‌ طوری‌ که پس از هر تعویض دنده در حالت تخت گاز، خودرو بار دیگر از ۴,۸۰۰ دوربردقیقه شروع به سرعت‌ گیری می‌ کند.

پورشه ۹۵۹ طبق استاندارد‌های امروزی نیز، به‌طرز شگفت‌‌ آوری سریع احساس می‌ شود.

پورشه 959 دربرابر پورشه 911

پورشه ۹۵۹ باوجود اینکه مشخصات فنی آن منطبق بر کاررا ۴S کنونی است، اما سریع‌ تر از آن احساس می‌ شود.

این خودروی سوپراسپرت سنتی، تایر‌های آن فناوری قدیمی دارند و هیچ‌یک از امکاناتی مانند تعویض سریع دنده‌ ها، لانچ کنترل و سامانه‌ کنترل کشش در این خودرو وجود ندارد؛ اما سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر‌برساعت آن تفاوتی با کاررا ۴S ندارد.

البته بدیهی است که پورشه ۹۱۱ برتری‌ هایی نیز نسبت به مدل قدیمی ۹۵۹ دارد.

پورشه ۹۵۹ از شاسی خوبی برخوردار است و تایر‌های بریجستون آن چسبندگی مناسبی دارند؛ با وجود اینکه از رینگ‌ های کوچکتر ۱۷ اینچی استفاده می‌ کند.

از طرف دیگر، چسبندگی نسل ۹۹۲ پورشه ۹۱۱ نیز مثال‌ زدنی است و حتی نسبت به نسل‌ های پیشین بهتر شده است.

همچنین، ترمز‌های ۹۵۹ در مقابل پورشه ۹۱۱ جدید، تقریبا حرفی برای گفتن ندارد.

همین‌طور، در پورشه ۹۵۹ فضای زیادی برای بار وجود ندارد؛ درحالی‌که در دماغه‌ی پورشه ۹۱۱، فضای قابل‌توجهی برای وسایل درنظر گرفته شده است.

پورشه 959 دربرابر پورشه 911

محصولی فراتر از زمان

این دو محصول پورشه، وجه اشتراک‌های زیادی نیز باهم دارند.

مهندسی بی‌نقص و ناب پورشه، المان‌ های ظاهری، صدای آن‌ها، مناسب‌بودن برای سفر‌های دراز جاده‌ ای و در‌عین حال، تجربه‌ی رانندگی اسپرت با آن‌ها، همگی از شباهت‌ های این دو ستاره‌ی پورشه است.

البته مدل قدیمی پورشه نیز همانند محصول جدید، ممکن است بعضا رضایت‌ بخش نباشد؛ اما وقتی که دور موتور آن از ۴,۸۰۰ دور‌بر‌دقیقه عبور می‌کند، ذهن راننده متحول می‌ شود.

موضوعی که در پورشه ۹۵۹ جلب توجه می‌ کند، متمدن‌ بودن آن است.

این محصول بسیار فراتر از زمان خود ظاهر شد.

پورشه ۹۱۱ کاررا ۴S از این نظر نمی‌ تواند جایگزین خوبی برای پورشه ۹۵۹ باشد؛ باوجود اینکه مشخصات فنی آن‌ها روی کاغذ یکی است.

تنها، خودرویی می‌ تواند جای پورشه ۹۵۹ را پر کند که با پیشرانه‌ ای سرحال و باشکوه قادر باشد همه‌ مدل‌ های پورشه حتی نمونه‌ های تمام‌ چرخ متحرک را درهم بشکند.

در اصل، مدل‌ های توربو ۹۱۱ گزینه‌ بهتری برای مقایسه با پورشه ۹۵۹ هستند.

امروزه، پورشه ۹۱۱ توربو S با ۶۴۰ اسب‌ بخار قدرت، جانشین مناسبی برای مدل تکرار‌نشدنی ۹۵۹ است.

بیشتر بخوانید:

گران‌‌ترین خودروهای تاریخ پورشه
پورشه ماکان الکتریکی به بازار می‌‌آید
پورشه ۹۱۱ مدل ۲۰۲۱ سبک‌ تر می‌ شود
پورشه ۹۱۱ توربو S جدید چه مشخصاتی دارد؟
پورشه ۹۱۱ توربو S مدل ۲۰۲۱ رونمایی شد + مشخصات فنی و ظاهری

منبع: زومیت




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط