در روزهای اخیر کرونا باعث شده است قیمت خودروهای مونتاژی کاهش محسوسی داشته باشند.
بیت ران – آنطور که فعالان این بازار عنوان میکنند، تا یک ماه گذشته فروشندگان خودرو در تعیین قیمتها، دست بالا را داشتند و حاضر نبودند خودروها را با قیمتهایی پایینتر به فروش برسانند.
اما امروز که تقریبا هیچ مشتریای در بازار وجود ندارد، خریداران با چانهزنی بیشتر، قدرت در بازار را به دست گرفتهاند.
قیمت خودرو چقدر کم شد؟
بررسی وضعیت بازار خودرو نشان میدهد که:
قیمت خودرو از زمان اعلام شیوع کرونا در کشور، کاهش قابل توجهی داشته است.
در این بازه زمانی قیمت پراید ۱۱۱ کاهش ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی داشته است.
قیمت این خودرو از ۶۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به ۶۲ میلیون تومان افت کرده است.
پراید ۱۳۱ نیز تقریبا همین وضعیت را داشته است.
سایپا ۱۳۱ در حال حاضر در بازار با قیمت ۵۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود.
این در حالی است که در اولین روز اسفندماه این خودرو با قیمت ۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می شد.
از سوی دیگر، قیمت ساینا با کاهش حدود ۷۰۰ هزار تومانی مواجه شده است.
در ابتدای اسفندماه ساینا ۷۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت داشت.
اما هم اکنون قیمت این خودرو به حدود ۷۵ میلیون تومان کاهش یافته است.
در این میان، پژو۲۰۶ تیپ ۲ در ابتدای اسفند ماه جاری با حدود ۱۰۰ میلیون تومان در بازار به فروش می رفت.
در حال حاضر این مدل از پژو با کاهش حدود ۲ میلیون تومانی، در بازار ۹۸ میلیون تومان فروخته می شود.
پژو۲۰۶ تیپ ۵ نیز حدود ۱۰ میلیون تومان کاهش قیمت را در پی شیوع کرونا تجربه کرده است.
این مدل از ۱۲۶ میلیون تومان به ۱۱۶ میلیون تومان تغییر قیمت داده است.
کاهش محسوس قیمت خودروهای مونتاژی
بررسی قیمتها حاکی از آن است که قیمت برخی خودروهای مونتاژی در بازار کاهش زیادی داشته اند.
این کاهش حتی نسبت به چهارشنبه هفته گذشته، با افت ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی مواجه شده است.
از آن جمله کاهش ۲۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۰۸، قابل توجه است.
افت ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی سراتو نیز رقم بالایی است.
به کاهش ۲۰ میلیون تومانی هایما اس ۷ نیز باید اشاره کرد.
چرا شیب فروش خودرو کم شد؟
اما کاهش قیمت خودرو در هفتههای گذشته در حالی بود که تا پیش از انتشار خبر شیوع کرونا، بازار خودرو روندی صعودی را در پیش گرفته بود.
به طوری که رشد قیمتها به این ترتیب چندان توجیهی نداشت.
در این میان، در آن دوره نوک پیکان انتقادها به سمت دلالان و واسطهگران میرفت.
دلیل این نشانه گیری در انتظار فرصتی مناسب برای فروش خودروهای خود هستند.
نظرسنجی انجامشده توسط یک شرکت معتبر داخلی که به تازگی انتشار یافته، نشان میدهد ۶۰ درصد از خریداران خودروهای صفر کیلومتر در نیمه نخست امسال، اقدام به فروش خودروی دریافتی خود از نمایندگی کردهاند.
طبق این نظرسنجی، اقدام مشتریان مبنی بر فروش به جای مصرف، ریشه در اختلاف فاحش میان قیمت کارخانه و بازار خودروها دارد.
که این اتفاق خود از سیاست قیمتگذاری دستوری سرچشمه میگیرد.
شیب فروش خودروها البته در نیمه دوم سال کند شده است.
که این امر میتواند ناشی از به تاخیر انداختن فروش در راستای کسب سود بیشتر باشد.
پیشبینیهای بازار خودرو چیست؟
در این شرایط، اغلب فعالان بازار خودرو اعتقاد دارند که با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، در بازار خودرو شاهد رکورد جدید قیمتی از کاهش خواهیم بود.
این در حالی است که روند فاکتور کردن خودروها در شرکتهای خودروساز نیز با توجه به روزهای پایانی سال کم شده است.
همین امر نارضایتی مشتریان این خودروسازها را به وجود آورده است.
البته کارشناسان عنوان میکنند که روند نزولی قیمتها از زمان برداشته شدن مجدد نرخها از سایتهای خودرویی مثل دیوار، باما و … آغاز شد.
اما مراجعه نکردن مشتریان به بازار و نمایشگاهها به دلیل شیوع ویروس کرونا عاملی است که کاهش شدید تقاضا و در نتیجه افت قیمتها را رقم زده است.
سعید موتمنی، رییس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران در این خصوص عنوان میکند:
« نبود خریدار در بازار آنهم در روزهای پایانی سال سبب نگرانی دستاندرکاران بازار شده است.
نگرانی اصلی فعالان بازار خودرو، تداوم این وضعیت در سال آینده است.
شیوع بیماری کرونا پیش از نوروز بازار شب عید را از نمایشگاهداران گرفته است.
این در شرایطی است که بخش زیادی از آنها خودروهای خود را در انبارها نگه داشته بودند.
آنها امیدوار بودند تا در روزهای پایانی سال خودروها را به بازار عرضه کنند تا به این ترتیب سود بیشتری نصیبشان شود.
اما خالی شدن بازار از خریدار باعث شده است تا آنها برای خودروهای خود مشتری نداشته باشند. »
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران تهران ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بهوجود آمده، تاکید میکند:
تداوم وضعیت حاکم در این بازار سبب میشود تا بخش قابلتوجهی از فعالان خرد بازار خودرو با خطر ورشکستگی رو به رو شوند.
این روزها حتی مشتریان برای پرسیدن قیمت نیز مراجعه نمیکنند.
و نمایشگاهداران در بهترین حالت به مشاوره تلفنی بسنده میکنند. »
بیشتر بخوانید: