کیفیت بنزین ایران / تفاوت اکتان بنزین در تهران و شهرستان ها

از دست ندهید

سایپا پیش فروش محصولات خود را متوقف کرد + دلایل

در پی مصوبه جدید شورای رقابت درباره نحوه پیش فروش خودرو، سایپا پیش فروش محصولات خود را متوقف کرد....

قرارداد خودروسازان با وزارت دفاع برای بومی‌ سازی قطعات خودرو

قرارداد خودروسازان با وزارت دفاع برای بومی‌ سازی قطعات خودرو به ارزش ۱۶۰۰ میلیارد تومان منعقد شد. بیت ران -...
شایعه خروج پژو ۲۰۶ از خط تولید ایران خودرو وجود دارد

چرا شرکت‌ های خودروساز به راحتی دل از محصولات تولیدی خود نمی‌ کنند؟

خروج ۲۰۶ از خط تولید تا پایان امسال خبری است که این روزها در فضای مجازی دست به دست...

دلیل مشکلاتی که کیفیت بنزین ایران برای موتورهایی با ضریب تراکم بالا و حتی توربو به وجود می آورد چیست؟

بیت ران – امین آزاد: امیرحسین پریور مسئول واحد احتراق مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) در گفت و گو با بیت ران درباره مشکلاتی که کیفیت بنزین ایران برای موتورهایی با ضریب تراکم بالا و حتی توربو به وجود می آورد توضیح داده است.

با توجه به کیفیت بنزین ایران و مشکلاتی که موتورهایی با ضریب تراکم بالا یا بعضی موارد توربو با این بنزین دارند، چه کارهایی را برای رفع مشکلات انجام می دهید؟

این موضوع از مشکلات روزمره ما است که باید موتوری را طراحی کنیم که تنوع سوختی ما را پوشش دهد.

در سال‌های اخیر بسیاری از خودروهای وارداتی در این حوزه مشکلات زیادی داشتند و از مرکز تحقیقات ایران خودرو مشاوره گرفتند و ما مشکلات آنان را برطرف کردیم.

اگر از ابتدای امر در طراحی موتور دخیل باشیم که در موتورهای ایران خودرو هستیم، این مسائل را در طراحی در نظر میگیریم که باید تنوع سوختی ایران را پوشش دهد.

ولی اگر از این اتفاق گذشته باشد و در انتهای فاز طراحی باشد و از ما مشاوره بخواهند، در فرایند نگاشت (کالیبراسیون) موتور، ما این را لحاظ می کنیم که با توجه به تنوع سوختی کشور، مشتری در هر جای ایران که سوخت گیری می کند با مشکلی در موتور مواجه نشود.

به هر حال به دلیل تغییر عدد اکتان سوخت، عملکرد موتور کم و زیاد می شود و این موضوع اجتناب ناپذیر است.

عدد اکتان سوخت هایی که الان شما امتحان می کنید، چقدر است و در آزمایشگاه به چه نتایجی می رسید؟

همان چیزی است که وزارت نفت اعلام می کند.

بنزین در شهرهای بزرگ بنزین یورو ۴ و عدد اکتان آنها بین ۹۰ تا ۹۲ است.

اکتان بین ۹۰ تا ۹۲ است نباید برای موتور مشکل ایجاد کند. اما موتورهای جدید با بنزین ایران مشکل دارند؟

اکتان های پایین تر در شهرهای کوچکتر یا در جاهای دیگر وجود دارد و تا اکتان ۸۷ هم بنزین توزیع می شود.

مردمی که در شهرهایی مانند تهران در حال استفاده هستند، همه با ماشین های جدید مشکل دارند. اما اگر عدد اکتان ۹۰ تا ۹۲ باشد نباید مشکل داشته باشند.

در شهر تهران مطمئن هستیم که اینگونه است و تا جایی که ما نمونه گیری انجام می دهیم و خودمان سوخت تهیه می کنیم به این شکل است.

تنظیم گفت و گو: امیرحسین اسماعیل بیگی

بیشتر بخوانید:

بنزین کم کیفیت و آسیب دیدگی شدید خودروهای وارداتی

پیش‌بینی مصرف روزانه بنزین ۹۶ میلیون لیتری در سال ۱۳۹۹ واقع‌بینانه نیست

موتور EF7 گازسوز توربو ؛ قوی ترین موتور ملی ایران چه ویژگی هایی دارد؟




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

گیربکس شاهین سایپا در حال توسعه؛ همه چیز درباره گیربکس شش سرعته دستی شاهین

گیربکس شاهین سایپا از کجا آمده و عملکردش چگونه است؟ آیا این همان نمونه ارتقا یافته پراید است؟ عملکرد...
مدیر عامل ایپکو به بیت ران خبر داد:

افزایش پیمایش دنا هیبریدی / تولید موتور خودروی سبز...

مدیر عامل ایپکو با اعلام افزایش پیمایش دنا هیبریدی ، از صنعتی شدن موتور خودروی سبز در سال آینده و تولید خودروی هیبریدی افزایش...
هر آنچه باید از دیار BJ40 پیش از ورود به بازار خودرو ایران بدانیم

دیار BJ40 از سوی دیار خودرو به بازار خواهد...

دیار BJ40 با موتور ۲ لیتری توربو و سیستم انتقال نیروی پارت‌تایم چهار چرخ در تلاش است تا در بازار جایی برای خود باز...

کدام خودروها در بورس کالا عرضه می‌شوند؟ / آخر...

این هفته در سه روز محصولات دو شرکت خودروسازی در بورس کالا عرضه خواهد شد. کدام خودروها و در چه روزی در بورس کالا...

داستان تیونینگ دنا توسط کوروش منصوری

کوروش منصوری قصد داشت تا با همکاری با شرکت ایپکو محصولات ایران خودرو را تیونینگ کند اما چرا این اتفاق رخ نداد؟ بیت ران -...

پست‌های مرتبط