پژو ۳۰۱ که قرار بود پس از پژو ۲۰۰۸ دومین خودرو پژو در ایران باشد حالا پس از ترک پژو از ایران با کمک صنایع نظامی تولید می شود .
بیت ران – دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، از تولید سههزار دستگاه پژو ۳۰۱ تا پایان امسال خبر داد. مازیار بیگلو به خبرنگاران گفت:اکنون قالبهای قطعات خودرو پژو ۳۰۱ درحالساخت است و مطابق برنامهای که خودروساز برای قطعهسازان تعریف کرده، تا پیش از پایان امسال سههزار دستگاه از آن تولید و تجاری میشود. مشکل اصل قطعهسازان در این خودرو، قطعات الکترونیکی است و دراینزمینه با سازندگان خوشنام و باسابقه و توانمند در داخلیسازی وارد همکاری شدهایم.
*وزیر دفاع: آمادگی وزارت دفاع برای تامین نیاز قطعه سازان داخلی خودرو
*محاسبه قیمت خودرو در تحویلهای تأخیردار چگونه انجام می شود؟
وی ادامه داد: بزرگترین مشکل فراروی قطعهسازان پرداختنشدن هفتهزارمیلیارد تومان (۸۴۴میلیون یورو) وعدهدادهشده بانک مرکزی است. این مسئله بهویژه دربارهی پژو ۳۰۱ که خودرویی سرمایهبر است و باید قالبها و خطوط و دستگاههای آن ساخته شود و ۳۰۰ قطعه ساز درگیر آن هستند، مشکلات بیشتری ایجاد کرده است.
با مساعدت بانک مرکزی، پژو ۳۰۱ و رُهام تولید خواهند شد
مازیار بیگلو معتقد است کملطفی بانک مرکزی سبب شده علاوهبر ایجاد مشکل در تولیدات جاری قطعهسازان، عرضهی پژو ۳۰۱ نیز با مشکل مواجه شود. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو به خبرنگاران گفت:
گروه خودروسازی سایپانیز پروژهی مشابهی تعریف کرده و اگر نقدینگی موردنیاز آنها تأمین نشود، همهی پروژههای جاری و جدیدشان با مشکل مواجه خواهد شد. ادامهی این شرایط، کاهش تولید قطعهسازان و خودروسازان و بیکاری بیش از ۵۰۰ هزار نفر را در صنعت قطعهسازی بهدنبال خواهد داشت و مسببان این وضعیت باید عواقب آن را بپذیرند.
احتمالا، اشاره بیگلو به تولید رُهام، محصول شرکت خودروسازی سایپا است که ۲۷تیر۱۳۹۷، طراحان و مهندسان ایرانی آن را با موتور و طراحی ملی و پلتفرم داخلی رونمایی کردند.
پژو ۳۰۱ با کیفیت معادل یا بهتر از نسخهی اصلی تولید میشود
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با اشاره به اینکه پژو ۳۰۱ ویژهی بازار چین و کشورهای درحالتوسعه طراحی شده، به خبرنگاران گفت:
خودرو پژو ۳۰۱ نخستینبار برای بازار چین طراحی و تولید شده بود و با ملاحظاتی که درزمینهی خودکفایی در تولید و داخلیسازی این محصول انجام شد، تلاش کردیم ضمن حفظ کیفیت تولید، عملکرد این خودرو نیز ارتقا یابد. بهدلیل استفاده از قطعات تولید داخل بهجای قطعات CKD، این خودرو با هزینههای ارزانتری درمقایسهبا برنامهریزی اولیه تولید خواهد شد.
با اجرای برجام، قرار بود خودرو پژو ۳۰۱ بهعنوان دومین محصول شرکت مشترک ایرانخودرو و پژو با ساخت داخل بیش از ۵۰ درصد تولید شود؛ اما با خروج پژو از کشورمان پس از تحریمها، قرار است این خودرو بدون حضور پژو و با توانمندی قطعهسازان و صاحبان دانش فنی ایرانی و مواداولیه داخلی تولید شود.
مشارکت صنایع نظامیدر تولید پژو ۳۰۱
بیگلو از حضور صنایع نظامی و دفاعی در ساخت قطعات با فناوری پیشرفته در پروژهی پژو ۳۰۱ خبر میدهد. او دربارهی تولید قطعات حساس الکترونیکی مثل ECU به خبرنگاران گفت:
بخش نرمافزاری این قطعات در داخل کشور تولید میشود که از کیفیت خوبی نیز برخوردار است؛ اما برخی قطعات الکترونیکی استاندارد بخش سختافزاری آن باید از خارج وارد شود. تاکنون دستیابی به خودکفایی و عمق داخلیسازی ۸۰ درصدی در این خودرو محقق شده و اگر برخی زیرساختهای مربوطبه صنایع مادر آماده شود، درصد خودکفایی در ساخت این محصول بیشتر خواهد شد. در جهان شاهدیم حتی بزرگترین شرکتهای خودروسازی، بخش عمدهی قطعات خود را در سایر کشورها تولید میکنند و باید «ژست خودکفایی» را کنار بزنیم.
در تولید پژو ۳۰۱، فقط برخی قطعات ازجمله ورق استیل و پلیآمید که در ایران تولید نشده و بعضی قطعات استاندارد مثل بلبرینگها و قطعات الکترونیکی خاص که بهدلیل تیراژ پایینشان اقتصادی نیستند، از خارج وارد میشوند.
منبع :زومیت
.