چند هزار خودرو در ایران‌خودرو احتکار شده است؟/بهانه های تکمیل نکردن خودرو

از دست ندهید

مدت‌هاست قیمت‌ها در بازار خودرو، از کنترل خارج شده و چهارچرخ‌های تولید داخل کامل ترمز بریده اند؛ بازاری که حاشیه‌های آن داغ‌تر شده و خودرو با قیمت کارخانه، حکم کیمیا یافته و تنها افراد معدودی که به برخی واسطه‌ها دسترسی دارند، می‌توانند مستقیم از کارخانه خودرو تحویل بگیرند. و همه اینها در حالی است که چند هزار خودرو در ایران‌خودرو احتکار شده است.

بیت ران – با وجودی که دولت برای خودروسازی‌ها سنگ تمام گذاشته و تمام بازار‌ها را در اختیار غول‌های خودروسازی مخصوص قرار داده تا با خیال آسوده تولید کنند و با وجود مجوز‌ها برای فروش خودرو با قیمت ۵ درصد حاشیه بازار، همچنان عرضه خودرو به بازار قطره چکانی است.

البته پس از تصویب قانون جدید در مجلس شورای اسلامی درباره قیمت خودرو و واردات آن، اندکی قیمت‌ها در بازار تعدیل شده، ولی هنوز فاصله بسیاری با قیمت تمام شده خودرو‌ها دارد و همچنان خودرو‌ها با چندین برابر قیمت واقعی به دست مصرف کننده می‌رسند.

نابسامانی‌های بازار خودرو، به دلیل عرضه کم از سوی خودروسازان است

مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اعتقاد دارد، نابسامانی‌های موجود در بازار خودرو، به دلیل عرضه کم آنها از سوی خودروسازان به بازار است و از سوی دیگر اینکه نظارتی بر بازار خودرو ندارند.

به اعتقاد وی، از زمانی که خودروسازی‌ها با مجلس و دولت بر سر آزادسازی قیمت‌ها توافق کرده اند، شروع به بدعهدی کرده و ورودی‌های بازار را بسته اند تا قیمت به بالاترین میزان خود برسد.

 

*۱۶۰ هزار دستگاه خودرو در کارخانه‌ها انبار شده اند/ قوه قصائیه ورود کند

*شرط جدید پیش فروش خودرو؛قیمت۶۰میلیونی پراید مورد تایید سازمان حمایت نیست

 

بنابراین، با توجه به موارد گفته شده و اینکه هیچ یک از خطوط تولید‌ خودروسازی کشور تعطیل نشده، بار دیگر فرضیه احتکار خودرو قوت گرفته است. سال گذشته نیز تصاویر هوایی انبار‌های خودرو خبرساز شد و خودروسازی‌ها به بهانه‌های واهی نبود قطعات، از دادن خودرو‌ به مردم امتناع ‌کردند؛ البته در همان زمان، وزیر صنعت و خودروسازی‌، احتکار خودرو را تکذیب و اعلام کردند، احتکار خودرو به ضرر خودروسازی‌هاست و هزینه سر بار ایجاد می‌کند.

امسال هم بار دیگر همین سناریو در حال تکرار است و خودروسازی‌ها به بهانه‌های واهی مانند نداشتن آمپر، یا نبود ضبط صوت و کیسه هوا، خودرو‌ها را در انبار‌های کشور نگهداری می‌کنند.

تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده‌ها نیز این موضوع را تلویحا تأیید کرده و گفت: شمار بسیاری خودرو انبار شده که باید هر چه زود‌تر در بازار به فروش برسد.

جواب قانع کننده‌ای دریافت نکردیم!

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نیز با تأیید این موضوع گفت: ما در بازدیدی که از پارکینگ‌های خودروسازی‌ها داشتیم، متوجه شدیم، بیش از ۷۰ هزار خودرو در پارکینک خودروسازی‌ها انبار شده است؛ اما آنها بر این باور بودند که خودرو را احتکار نکرده و به دلیل نقص قطعات، در انبار نگه داشته اند.

اما سؤال این است: چطور در زمان فروش نقدی، شما قطعات دارید و خودرو را تحویل می‌دهید، ولی خودرو‌هایی را که پیش فروش کرده اید و بیش از یک سال است، مشتری منتظر آن است، به بهانه تکمیل قطعات تحویل نمی‌دهید؟ ما جواب قانع کننده‌ای دریافت نکردیم!

به گزارش تابناک، اینکه آنجا خودرو‌های زیادی دپو شده، مشخص و غیر قابل کتمان است. تنها در ایران خودرو حدود ۷۰ هزار خودرو انبار شده که به نظر من هم نبود قطعه برای تحویل خودرو بهانه است، چون خودروسازی‌ها مجوز دارند تا در فروش نقدی، خودرو‌ها را ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه کنند؛ بنابراین برایشان باصرفه‌تر و سودآورتر است که خودرو‌ها را نقدی به فروش برسانند.

از سوی دیگر، عرضه قطره چکانی باعث می‌شود تا قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا کند و همین سبب خواهد شد، قیمت‌ها هر روز رشد داشته باشد؛ به این ترتیب، خودروساز هر زمان بخواهد فروش فوری بگذارد، سود بیشتری عایدش خواهد شد.

وی در پایان گفت: امیدواریم با اجرایی شدن قانون جدید مجلس درباره خودروسازی‌ها، این مسأله نیز حل شود و قیمت‌ها تا حد معقولی کاهش داشته باشد و خریداران خودرو نیز به خودرو‌های خود برسند.




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط