ماک در ایران – قسمت اول

از دست ندهید

بهره برداری از اتوبوس های برقی تا ۳ سال آینده در تهران

با تلاش شرکت های دانش بنیان طی دو یا سه سال آینده شاهد تردد اتوبوس های برقی در سطح...

آیا خودروسازان در گرانی خودرو نقش دارند؟

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و اتفاق های بازار بورس و خودرو شبه هایی به وجود آمده که...

انطباق با استانداردهای آلایندگی یا جریمه سنگین در کمین خودروسازان بزرگ جهان

در صورت عدم همکاری شرکت‌های خودروسازی فولکس واگن و فیات کرایسلر با اتحادیه اروپا برای انطباق با استانداردهای آلایندگی...

ماک در ایران ؛ با دیدن این مستند با تولد تولید خودرو در کشور آشنا می شوید. و همچنین خواهید دید چگونه صنعت خودرو کشور تولید را از جنوب تهران آغاز کرد، گسترش پیدا کرد و سرانجام آن در این روزها چه شده است.

بیت ران – الهام زهره وند: اصغر قندچی ، ۷۰ سال پیش شروع به تولید کامیون ماک در ایران کرد. او وقتی دید نمی‌تواند امکانات جاده‌ای ایران را تغییر بدهد دست روی دست نگذاشت و نگفت چون جاده استاندارد نداریم به محرومیت از ماشین‌های خوب روز دنیا محکومیم.

ماشین‌های آمریکایی را که برای ویژگی‌های آن کشور ساخته بودند، متناسب با جاده‌های ایران تغییر داد و تحسین تولید‌کننده‌های آمریکایی را برانگیخت. آنقدر مهم شده بود که از فرودگاه‌های آمریکا با هلی‌کوپتر او را به کارخانه می‌بردند تا ثبت سفارش کند. معروف است در شرایطی که پمپ‌های بنزین در جاده‌های کشور فاصله زیادی از هم داشتند برای حل مشکل سوخت کامیون‌های ماک، باکی با ظرفیت بیشتر روی این خودرو سوار کرد تا دیرتر نیاز به سوخت‌گیری پیدا کنند.

او که استقلال کاری خود را از یک دکان ۹متری شروع کرده بود و سال‌ها بعد دو هزار کارگرِ همکار داشت در حالی از کار کنار گذاشته شد که کارخانه ایران‌کاوه را تا ۲۵۰ هزار مترمربع توسعه داده بود. شاید بتوان او را پدر کامیون‌سازی ایران نامید و باید برای همین از او قدر‌دانی کرد. کامیون‌های ساخت او بار اصلی ساخت‌وسازهای پیشرفت کشور را به دوش کشیدند و هنوز با ۷۰ سال سن جاده‌های ایران را زیر پا می‌گذارند.

او که از فرزند خود ایران‌کاوه دور شده بود، اما دیدن ایران زیر هجوم عراق را تاب نیاورد و باز هم از تخصصش و البته از جیبش برای کشور خرج کرد.

اگر می خواهید درباره وی بیشتر بدانید توصیه می کنیم مستند زیر را تماشا کنید .

قسمت اول  در آپارات 

قسمت اول در یوتیوب 

بیشتر بخوانید

آخرین قیمت های بازار و کارخانه +جدول قیمت  




5 دیدگاه

  1. خیلی عالی بود. دستمریزاد به شما که با این کار بخشی مهم از تاریخ صنعت را به ما نشان دادید که در صدا و سیما هیچ خبری از آن نیست. پاینده باشن آقای قندچی که امثال ایشون امروز کیمیا هستش. لطفا ادامه فیلم رو بذارید.

  2. امثال قتد چی زیاد بودن و هستن ولی حیف که ب جایگاهی ک باید برسن نمیرسن!الان ک ب مراتب بدترم شده

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

افزایش قیمت موتورسیکلت های نیرو موتور + موتوری که شبانه ۹۰ میلیون گران شد!

قیمت موتورسیکلت های نیرو موتور برای سومین بار در سه ماه گذشته گران شد. میانگین افزایش قیمت، ۲۰ درصد...

مجلس موافق واردات خودروهای دست دوم ؛ واردات خودروهای...

با موافقت مجلس برای واردات خودروهای دست دوم با عمر کمتر از  پنج سال ، احتمال واردات خودروهای دست دوم به ایران قوت گرفت. بیت ران...

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

کیو جی موتور که برند لوکس‌تر بنلی است توسط کویر موتور وارد ایران شده و به زودی وارد بازار می‌شود. با سه محصول جدید...

بدهی خودروسازان دولتی به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید

بدهی خودروسازان دولتی به ۵۰ هزار میلیارد‌ تومان رسیده است. عمده این بدهی به زنجیره تامین یا همان صنعت قطعه‌‌سازی خودرو است. بیت ران -...

آئولوس یی شوئن مکس، سدان هیبریدی ۳۳۵ اسب بخاری...

آئولوس یی شوئن مکس به عنوان یک محصول وارداتی قرار است به زودی از سوی ایران خودرو به‌فروش برسد. ۴ هزار دستگاه این سدان...

پست‌های مرتبط