مزداسه جدید چگونه است؟

از دست ندهید

کدام کشور بیشترین اَبَر خودرو ها را دارد؟

اَبَر خودرو ها طی سال ۲۰۲۰ به تعداد ۳۶هزار و ۳۵۸ در سراسر دنیا فروخته شده اند. این...

باک خالی خودرو چه مشکلاتی به بار می آورد؟

بهتر است نگذاریم بنزین خودرو تمام شود، اما باک خالی خودرو چه مشکلاتی برای خودرو به بار می آورد؟ بیت...

گزارش کیفی خودروها در شهریور ماه اعلام شد

گزارش کیفی خودروها در شهریور ماه اعلام شد؛ خودروهای سنگین، آبروی کیفیت خودروهای داخلی را خریدند و کیفیت ۲...

این نخستین آزمایش رانندگی چهارمین نسل از خودرو موفق مزداسه است که در گروه محبوب‌ترین خودروهای بازار ایران قرار دارد.

بیت ران – محمدحسین شاوردی: مزداسه خودرویی است که ایرانی‌ها چشم بسته سراغش می‌روند. بسیاری با راندن و چشیدن طعم این خودرو در فاصله سال‌های 2003 تا 2019، عرضه چهار نسل از مزداسه را چیزی جز شاهکار نمی‌نامند. محصولی که عمدتا زیبایی، هندلینگ، کیفیت و ایمنی را باهم در بسته‌ای با قیمت مناسب تحویل می‌دهد و بعضا بهتر از تویوتا و هوندا و نیسان به خریدارانش خدمت می‌کند.

این را تجربه خریداران از دو نسل از محصول موفق صنعت خودرو ژاپنی که در ایران مونتاژ شده، اثبات می‌کند. مزداسه حالا با اسلوب طراحی تازه و استفاده از یک زبان جدید معماری به نام کودو (kodo) روانه بازار مصرف شده و به گفته کارشناسان مجله موتور1 آمریکا، بهتر از همیشه ساخته و پرداخته شده است. این خودرو فعلا از دسترس ما دور است اما با کنار رفتن ابرهای تیره تحریم از آسمان کشور، شانس بازگشت شماره سه طلایی مزدا به بازار ایران بالاست.

وب‌سایت آمریکایی موتور1 به عنوان اولین رسانه‌ای که نسل تازه خودرو مزدا را آزمایش کرده، سراغ این سامورایی جسور رفته و همه‌چیز را محک زده است. به نظر می‌رسد در عرصه سلطه کراس‌اوورها، مزداسه هنوز هم تازه و باطراوت است. اینجا می‌توانید خلاصه‌‌ای از آزمایش رانندگی و بررسی جاده‌ای موتور1 را بخوانید.

طراحی مزداسه، بیست بیست!

مدل 2020 مزدا سه احساس جدیدی از پیچیدگی در طراحی را ارائه می‌کند. البته همه نسل‌های مزداسه با ظاهری آراسته و جذاب به بازار عرضه شدند اما در نسل چهارم ما با یک چیز ویژه در قالب هاچ‌بکی با شخصیت قوی طرفیم که کاملا مطابق زبان طراحی خودو توسعه یافته است.

ایشیرو هیروسه مدیر پروژه توسعه و تولید مزداسه  درباره نسل تازه این خودرو می‌گوید:«ما در این محصول روی فلسفه انسان-محور تمرکز کرده‌ایم و ارگونومی بالا در کنار آرامش محیطی و راحتی مهمترین مواردی بوده که در تولید مزدا3 مدنظر قرار گرفته است. همه سعی ما این بوده که از خطوط بدنه تا نحوه مهندسی خودرو و حتی اتصال قطعات بدنه به همدیگر، با توسعه و ارتقا همراه شود.»

نگاه جزئی‌نگرانه به بخش بخش مزدا3 از چراغ‌های جلو و عقب تا فرم جلوپنجره، نحوه حجم دهی به بدنه و اتاق، یا معماری فنی خبر از ارتقا خودرو می‌دهد. چیزی که می‌توان به آن لقب انقلاب عمیق داد. جالب است که مقاومت بدنه تا 78درصد رشد کرده است. سروصدا، لرزش و عدم تعادل واقعا کاهش یافته و سیستم باکیفیت و لوکس مارک بوس کار اجرای موسیقی را در کابین برعهده دارد. اگر این اصلاح است، پس باید نام انقلاب را حذف کرد!

سواری و کیفیت ساخت

رانندگی با مزدا سه جدیدنشان می‌دهد این خودرو در عصر بلوغ خود به سر می‌برد. ایمنی ارتقا یافته، کابین چشم‌نواز و ارگونومیک است و سواری کیفیت بالاتری دارد.

حتی می‌توان گفت کابین مزدا سه  حد اعلای بلوغ در این خودرو است. صفحه لمسی بزرگ و 8.8 اینچی داشبورد کمک می کند تا همه چیز در کنترل راننده باشد ضمن اینکه استفاده از کلیدهای بزرگ و براق در کنار جالیوانی‌های دقیق، استفاده از ادوات را ساده‌تر و سفر را راحت‌تر نموده است. سیستم اطلاعات و سرگرمی خودرو طبق ادعای مزدا به سادگی قابل استفاده و البته یادگیری است و از نسل قبل عملکرد بهتری دارد.

جالب است که شما واقعا با دیدن داشبورد تحریک می‌شوید و به دلیل جزئی‌نگری جالب مزدا در این مدل ابدا حس نمی‌کنید در یک خودرو 21 هزار دلاری نشسته‌اید. استفاده گسترده از چرم و استیل در کنار پلاستیک باکیفیت کمک کرده تا مزداسه بتواند با خودروهای گرانتر از خود هم به رقابت بپردازد. بلندگوها و سیستم صوتی مارک بوس هم موسیقی را در بهترین سطح کیفی به شکلی دلپذیر ارائه می‌کنند.

تجربه رانندگی

برای نخستین بار در تاریخ مزدا، این خودرو دیفرانسیل جلو به سیستم چهارچرخ محرک مجهز شده تا پایداری و تعادلی بالاتر از همیشه را عاید سرنشینانش کند. یکی از نکات مهم درباره نسل تازه مزدا سه، سیستم تعلیق خودرو است که از نوع بازوهای چند گانه و مولتی لینک است. این سیستم به مدد میل موجگیر و مهندسی دقیق قادر است تا با خشک کردن فنربندی، نسبت به نسل قبل تا 80 درصد بهتر عمل کند.

این سیستم در کنار مهندسی خوب مواد به کار رفته در اتاق، سطح آرامش و راحتی کابین را به شدت افزایش داده و حین رانندگی کاملا ملموس است. این را بگذارید کنار یک جعبه دنده شش سرعته دستی و نسل جدید پیشرانه سری X اسکای اکتیو.

موتور این خودرو با 2500سی‌سی حجم، 186اسب بخار قدرت و 270 نیوتن‌متر گشتاور دارد و در هر صد کیلومتر حدود تنها 7.5 لیتر بنزین به صورت ترکیبی و 5.7 لیتر در اتوبان‌ها مصرف می‌کند.

سواری خودرو در مسیرهای طولانی واقعا لذتبخش است و این مدیون ارتقا نمره NVH یا عملکرد اتاق در بخش صدا، لرزش و سواری خشن (Noise, vibration, and harshness) است. مزدا برای آن دسته از عشاق سواری با خودروهای اتوماتیک یک جعبه دنده شش سرعته اتومات درنظر گرفته که در مقایسه با مدل های هشت و 10 سرعته روز چنگی به دل نمی‌زند و نوعی در جا زدن است.

برخلاف نسل‌های قبلی که چندان بهره‌ای از تکنولوژی‌های مدرن ایمنی نبرده بودند، مزدا سه جدید دستیار هوشمندی دارد که بر نحوه رانندگی با خودرو نظارت کرده و گرچه قابلیت هدایت ندارد، اما با اسکن مداوم حالت سر و صورت و بررسی وضعیت خواب آلودگی راننده، اقدام به هشدار و بوق زدن می‌کند. در مجموع می‌توان تجربه تازه رانندگی با مزدا سه را تکامل یافته دانست و نسل تازه را گزینه‌ای پیشرفته برای جانشینی کراس‌اوورها دانست.

1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

مکث تیارا و ناگفته ها درباره این خودرو / کراس‌اووری که BAIC نیست!

مکث تیارا محصول برند BAIC چین نیست! بلکه این خودرو را سال‌ها قبل یکی از زیر مجموعه‌های گمنام زوتی...

خودروهای آینده بازار ایران بررسی شدند / پاسپورت ایرانی...

خودروهای آینده بازار ایران همانطور که انتظار می رفت، تماماً چینی هستند. البته نه چینی های مطرح در بازار جهانی. بلکه با دانگ فنگ...

بررسی ویژگی‌های کشنده دافران ؛ آیا ارزش خرید دارد؟

کشنده دافران محصول شرکت شایان دیزل که یک کشنده تمام اتوماتیک و پر آپشن است، چه ویژگی هایی دارد؟ آیا می تواند رانندگان را...

انجمن صنعت موتورسیکلت به دنبال توقف تولید طرح هوندا...

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت با بیان اینکه توقف تولید هوندا ۱۲۵ از اهداف انجمن است، اعلام کرد: نود درصد از کاربری موتورسیکلت کشور تجاری...

قوی‌ترین موتور سه سیلندر معرفی شد ؛ موتور سه...

موتور سه سیلندر پاشش مستقیم، به عنوان قوی‌ترین موتور سه سیلندر در خانواده موتور سه سیلندر بنزینی ایران خودرو  در حاشیه دوازدهمین همایش موتورهای...

پست‌های مرتبط