تاخیر تحویل خودروهای سایپا / ۱۲ هزار خودرو آماده چرا تحویل داده نمی‌شوند؟

از دست ندهید

تاخیر تحویل خودروهای سایپا در حال ثبت رکوردهای تازه‌ای است. براساس گزارش رسمی که شرکت سایپا به بورس ارائه داده‌است، این شرکت در ۵ ماه نخست امسال ۱۲ هزار خودروی تولیدی خود را به مشتریان عرضه نکرده‌است. طبق آماری که سایپا ارائه داد، مجموع تولید سواری‌های این شرکت (شاهین، تیبا، کوئیک، ساینا) در ۵ ماه نخست امسال ۱۲۷ هزار دستگاه بود. اما این شرکت فقط ۱۱۵ هزار دستگاه را به فروش رسانده‌است.

بیت‌ران – این در حالی است که مشتریان این شرکت از تاخیر در تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده گلایه دارند. مشخص نیست چرا سایپا محصولات تولیدی خود را به مشتریان تحویل نداده‌است.

ابهام دیگر در عملکرد سایپا این است که در مرداد ماه این شرکت ۲۵۶۹ دستگاه شاهین تولید کرده‌بود. اما فقط ۶۸۷ دستگاه را به مشتریان تحویل داد. آیا این اقدام سایپا تاییدی بر شایعاتی نیست که بیان می‌شود این شرکت به دنبال اخذ مجوز جدید از شورای رقابت برای افزایش قیمت برخی محصولاتش است؟

این در حالی است که با راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش در سال جاری توسط وزارت صمت، عطش بازار برای خرید خودرو تا حدی کاهش یافته‌است.

اما مکمل این طرح برای آرامی کامل بازار، عرضه منظم خودروسازان است. هرگونه تاخیر خودروسازان در تحویل محصولات پیش‌فروش‌شده‌به مشتریان، سبب تحریک بازار شده‌یا حداقل اینکه روند نزولی قیمت‌ها در بازار آزاد را متوقف می‌کند.

برای تماشا تست جذاب تارا V۳ اینجا کلیک کنید.

آمار تولید و فروش پنج ماهه سایپا
تولید ۵ ماهه تولید ۵ ماهه فروش ۵ ماهه تولید مرداد فروش مرداد
خودرو شاهین ۲۱.۱۸۳ ۱۸.۱۳۸ ۲.۵۶۹ ۶۸۷
خانواده X200 شامل تیبا، کوییک، ساینا ۱۰۵.۹۰۶ ۹۶.۹۶۹ ۱۸.۶۱۹ ۱۷.۰۵۹
مجموع ۱۲۷.۰۸۹ ۱۱۵.۱۰۷ ۲۱.۱۸۸ ۱۷.۷۴۶

بنابراین اگر هدف سایپا از عدم تحویل ۱۲ هزار خودروی تولیدی به مشتریان، کسب مجوز افزایش قیمت از شورای رقابت نباشد، لاجرم این گزینه تقویت می‌شود که این شرکت به دنبال تنظیم بازار به نفع خویش است.

البته دلیل سومی هم در این میان می‌تواند مطرح شود. آن این است که برخی از محصولات تولیدی سایپا دچار نقص قطعه هستند. یعنی به اصطلاح هنوز تجاری نشده‌اند. اما سایپا آنها را جزو آمار تولید قطعی محسوب می‌کند! ضروری است اطلاعات درست و دقیقی درباره تاخیر تحویل خودروهای سایپا به اطلاع بورس و سهامداران برساند.

بیشتر بخوانید:

فونیکس آریزو ۶ جی تی به نمایندگی‌های مدیران خودرو رسید / بررسی فنی + کاتالوگ

واردات خودروهای دست‌دوم فقط مختص این افراد است / شرایط و ضوابط

غیبت ایران خودرو و سایپا در مرحله سوم سامانه یکپارچه فروش خودرو

مرحله سوم فروش یکپارچه خودرو تا چند روز آینده

مدیرعامل سایپا: ساندرو ایرانی سال آینده به بازار می‌آید

منبع: فارس




2 دیدگاه

  1. از نظر بنده هیچ آخرتی وجود ندارد و هیچ حلال و حرامی در کشور رعایت نمیشود ،من از رهبر کشورمون میخوام صدای منو بشنوه، من از پارسال ثبت نام ماشین کردم و الان از سه ماه پیش چشم انتظار یک خودرو ساز کلاهبردار سایپا هستم که ماشین منو تحویل بده و هنوز خبری نیست این چه تعهدی هست در قبال مشتری آیا کسی نیست جواب بده ،چرا قبل از اینکه یک خودرو استاندارد لازم رو داشته باشه تولید میشه

  2. من ثبت نام ۱۴۰۱هستم تا امروز ۷ابان هست یازده ماه چشم انتظار تحویل خودرو شاهین هستیم واقعا متاسم برای یک شرکتی که ایجوری به تعهدادش عمل میکند و مشتریانش را ازار و اذیت میکند و هیچ ارگانی هم جوابگو نیست دروغ گو دروغگوی بزرگ

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

مستند درباره اصغر قندچی مردی که با ماک آمد و رفت

مستند درباره‌ی اصغر قندچی ، فیلم آن مرد با ماک آمد است که در سال‌های واپسین زندگی این انسان...

پست‌های مرتبط