سدان برقی کرمان موتور در خانه دولت / همه چیز درباره خودرو KMC J7 EV

از دست ندهید

سدان برقی کرمان موتور که احتمالاً با نام KMC J7 EV به بازار می‌آید، در حیاط خانه دولت مشاهده شد. این خودرو ۱۹۳ اسب بخاری کاملاً الکتریکی است و می‌تواند بین ۴۰۲ تا ۵۳۰ کیلومتر را با یکبار شارژ پشت‌سر بگذارد. هنوز مشخص نیست که کرمان موتور چه زمانی این خودرو برقی را به بازار معرفی خواهد کرد. اما پیش از معرفی رسمی از آن بهتر است بدانیم با چه محصولی روبرو خواهیم شد.

سدان برقی کرمان موتور

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: سدان برقی کرمان موتور در بازارهای مختلف به عناوین گوناگونی به‌فروش می‌رسد. این خودرو تا سال ۲۰۲۰ در بازار چین با نام JAC iC5 شناخته می‌شد. اما با تغییر رویه نامگذاری خودروهای JAC در چین، حالا با نام Sehol E50A در نمایندگی‌های این برند چینی حضور دارد.

سدان برقی کرمان موتور همچنین در بازارهایی چون مکزیک، قزاقستان، اوکراین و خاورمیانه JAC E J7 نام دارد. اما از آنجایی که کرمان موتور محصولات خود را به اسم KMC در کشور به فروش می‌رساند، احتمالاً نام آن KMC J7 EV خواهد بود.

این سدان الکتریکی برای نخستین بار در سال ۲۰۱۹ و در جریان نمایشگاه گوانگژو بنام A5 EV بازار چین معرفی شد. سپس در سال ۲۰۲۰ زمانی‌که وارد فاز تجاری‌سازی شد، نام iC5 برای آن انتخاب شد.

خودرو برقی چینی کرمان موتور در بازارهای گوناگون با حجم‌ ذخیره انرژی متفاوتی به‌فروش می‌رسد. به همین جهت مشخص نیست نسخه‌ای که امروز در حیاط خانه دولت حضور داشت، دارای کدام مشخصات فنی بود. اما در اینجا قرار است اطلاعات خود را درباره همه تیپ‌ها و نسخه‌های این سدان الکتریکی کامل کنیم.

مشخصات فنی سدان برقی کرمان موتور

موتور سدان برقی کرمان موتور

سدان برقی کرمان موتور ۱۹۳ اسب بخار نیرو و ۳۴۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد که این قدرت را از پک باتری ۴۵.۷ کیلوواتی خود بدست می‌آورد.

Sehol E50A یا JAC iC5 در نسخه‌های قدیمی دارای باتری‌های ۵۰.۱ کیلوواتی (از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲) بود. اما مدل ۲۰۲۳ این سدان الکتریکی از باتری‌های ۴۵.۷ کیلوواتی استفاده می‌کند.

موتور سدان برقی کرمان موتور

باتری‌های این خودرو را پیش‌تر کمپانی Hua Ting چین تأمین می‌کرد. اما مدل ۲۰۲۳ این خودرو باتری‌های برند Yiwei Power را در کف خود جای داده‌است. پک باتری سدان برقی کرمان موتور در چین، هشت سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی دارد.

در شرایط ایده‌آل مصرف انرژی این خودرو ۱۲.۵ کیلووات در ازای هر یکصد کیلومتر پیمایش است. نسخه‌های قدیمی JAC iC5 با باتری‌های حجیم‌تر می‌توانستن تا ۴۶۰ کیلومتر را با یکبار شارژ پشت‌سر بگذارند. اما باتری ۴۵.۷ کیلوواتی این خودرو موجب کاهش پیمایش این خودرو تا ۴۰۲ کیلومتر (براساس استاندارد CLTC) شد.

سدان برقی کرمان موتور با استفاده از شارژرهای شارژ سریع در ۳۶ دقیقه حجم باتری خود را پر می‌کند. اما زمان فول‌شارژشدن پک باتری این خودرو با شارژر خانگی ۶.۵ ساعت است.

جک iC5 در مدت زمان ۷.۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد و تا ۱۴۲ کیلومتر در ساعت هم می‌تواند به شتابگیری خود ادامه دهد.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر است با ۴۷۷۰×۱۸۲۰×۱۵۱۰ و فاصله بین دو محور آن هم ۲۷۶۰ میلیمتر اعلام شد. به دلیل قرارگیری پک باتری این خودرو در پایین‌ترین نقطه ممکن، فاصله آن از سطح زمین هم ۱۳۰ میلیمتر است.

لذا با توجه به ارتفاع استاندارد ۵ سانتی‌متری سرعت‌گیرهای پلاستیکی، باید در هنگام عبور این خودرو از روی موانع دقت لازم داشت. حجم فضای بار سدان برقی کرمان موتور، ۵۴۰ لیتر است و وزن کلی این خودرو هم به ۲۰۷۵ کیلوگرم می‌رسد.

امکانات رفاهی سدان برقی کرمان موتور

سدان برقی کرمان موتور

مهمترین ویژگی سدان برقی کرمان موتور گارانتی هشت ساله یا ۱۵۰ کیلومتری باتری‌های آن است. خریداران چینی این خودرو اگر در طول این مدت دچار مشکلی در زمینه باتری این خودرو شوند، کمپانی مادر پک باتری JAC iC5 را به‌صورت رایگان تعویض می‌کند. اما بعید است که چنین امکانی در زمان عرضه این خودرو به بازار در کشورمان وجود داشته‌باشد.

سدان برقی کرمان موتور

رینگ‌های ۱۷ اینچی با تایرهای ۲۱۵/۵۵، ترمزهای ABS و EBD، ترمز کمکی BAS، سامانه‌های کنترل پایداری و کشش، TPMS و ایربگ راننده و سرنشین امکانات استاندارد این خودرو به شمار می‌روند. جالب این است که ایربگ جانبی و پرده‌ای در این خودرو یک آپشن است که در ازای پرداخت پول بیشتر می‌توان از آن بهره‌مند شد.

سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای نیز در لیست امکانات این خودرو قرار دارند. یکی از نکات جالب این خودرو، صدای آگاه‌کننده‌ای است که در زمان حرکت در سرعت‌های کم از آن به گوش می‌رسد. این امکان به نوعی هشداری برای عابرین یا خودروهای کناری است که متوجه حضور آن در معابر شوند.

فرمان این خودرو پلاستیکی است و تنظیم آن هم به صورت دستی انجام می‌شود. اما دسته‌دنده الکترونیکی، کلاستر ۱۰.۲۵ اینچی، نمایشگر لمسی ۱۰.۴ اینچی، چراغ‌های LED، سنسور باران، تهویه مطبوع اتوماتیک با خروجی تهویه برای سرنشینان عقب در این خودرو استاندارد است. همانطور که مشاهده شد، JAC iC5 امکانات فوق‌العاده‌ای ندارد. پس باید بهای آن هم به نسبت عملکرد و امکانات آن مناسب باشد.

قیمت سدان برقی کرمان موتور در چین

سدان برقی کرمان موتور

قیمت سدان برقی کرمان موتور در بازار چین ۱۶۸ هزار و ۹۰۰ است. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز معادل یک میلیارد و ۱۴۶ میلیون و ۸۳۱ هزار تومان است.

پس نسبت به سطح امکاناتی که در اختیار مالک خود قرار می‌دهد، خودرو بسیار گران قیمتی به شمار می‌رود. حتی مدل ۲۰۲۲ این خودرو که باتری حجیم‌تر و البته گرانتری هم داشت، ۱۷۱ هزار و ۹۰۰ یوان یا به عبارتی یک میلیارد و ۱۶۷ میلیون و ۲۰۱ هزار تومان قیمت داشت.

با این تفاسیر، بعید به نظر می‌رسد که سدان برقی کرمان موتور را با برچسب قیمتی زیر دو میلیارد تومان در بازار مشاهده کنیم. همین قیمت زیاد در بازار چین موجب شد که خریداران چینی، خودروهای دیگر را به JAC iC5 ترجیح دهند.

به همین دلیل احتمالاً کرمان موتور تعدادی محدود از این خودرو را به بازار وارد خواهد کرد. مگر آنکه داخلی سازی آن سبب شود بهای نهایی آن کاهش پیدا کند.

آمار فروش سدان برقی کرمان موتور در چین

سدان برقی کرمان موتور

براساس اطلاعات آمار رسمی فروش خودرو در چین، JAC iC5 یا Sehol E50A اکنون در رده دویست و پنجاه و نهمین سدان کامپکت پرفروش در بازار خودرو چین به شمار می‌رود.

این خودرو در ژانویه سال جاری میلادی، ۳۰۲ مشتری در چین داشت. این رقم در ماه فوریه به ۲۵۲ مشتری هم رسید. ماه مارس اما فروش آن با ۲۴۶ دستگاه افزایش به ۴۹۸ دستگاه رسید.

در آوریل امسال اما دوباره روند فروش آن کاهشی شد و فقط ۲۷۹ خریدار برای خرید آن در چین اقدام کردند. در May امسال ۴۴۴ مشتری برای این خودرو پیدا شد که حاکی از رشد فروش ۵۹.۱ درصدی برای این خودرو بود.

اما رکورد فروش سدان برقی کرمان موتور در چین مربوط به ماه ژوئن یا خرداد امسال است. در آن ماه Sehol E50A یا جک iC5 توانست ۱۱۰۴ مشتری را به سمت خود جلب کند که این رقم در مقایسه با ماه قبل از آن، ۵۹.۷ درصد بیشتر بود.

آیا سدان برقی کرمان موتور ارزش خرید دارد؟

نباید فراموش کنیم که Sehol E50A یا جک iC5 تنها سدان برقی کرمان موتور نیست. این خودروساز خصوصی سال قبل در نمایشگاه تحول صنعت خودرو از جک J4 برقی رونمایی کرد که با همکاری مپنا تولید شده‌بود.

J4 برقی از یک موتور الکتریکی ۴۱ کیلووات ساعتی استفاده می کند. این قوای محرکه برقی براساس آنچه مپنا می گوید قادر است ۱۲۰ کیلووات (۱۶۰ اسب بخار) نیرو تولید کند.

گشتاور خروجی این موتور الکتریکی نیز به ۲۸۰ نیوتن متر می رسد. تمامی قدرت موتور الکتریکی این خودرو نیز به چرخ های جلو منتقل می شود.

این خودرو برقی می تواند پیمایش ۳۰۰ کیلومتری را با یکبار شارژ کامل در اختیار مالک خود قرار دهد. البته از آنجایی که تکنولوژی بازیابی انرژی از طریق ترمزگیری و شتاب منفی در این خودرو وجود دارد، مسئولین مپنا و کرمان موتور پیمایش حداکثری آن را ۳۵۰ کیلومتر اعلام کردند.

JAC iC5 نسبت به جک J4 برقی ایرانی هم قوی‌تر است و هم پیمایش بیشتری در اختیار مالک خود قرار می‌دهد. ضمن اینکه از لحاظ ظاهری هم کیلومترها از J4 قدیمی جلوتر است.

اما تمام موفقیت یا عدم موفقیت این خودرو در بازار خودرو ایران به قیمت نهایی آن بستگی دارد. وزیر صمت امروز با نشان‌ دادن‌چهار خودرو برقی به رئیس جمهور اعلام کرد که پنجاه هزار دستگاه از این خودروها در آینده به عنوان تاکسی به بازار می‌آیند. یکی از این چهار خودرو برقی هم Sehol E50A یا جک iC5 بود.

شاید اگر این خودرو با تعرفه مناسب در اختیار ناوگان تاکسی‌رانی قرار گیرد، بتواند بخش بسیار اندکی از معضل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ را حل کند. در غیر این صورت اگر به عنوان یک خودرو تجاری وارد بازار شود، مالکان این خودرو را به دردسر می‌اندازد. چراکه زیر ساخت استفاده از این خودرو هنوز در کشور وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

آئین‌نامه واردات خودروهای حمل‌ و نقل عمومی تصویب شد

خودروهای هیبریدی و برقی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت رونمایی شدند

تصمیم جدید شورای رقابت چه تأثیری بر قیمت خودروهای بازار خواهد داشت؟

کی ام سی T8 پیکاپ چینی پرحاشیه این روزهای بازار خودرو / بررسی تخصصی




1 دیدگاه

  1. کرمان موتور تبدیل به گماشته کامل چینی ها شده
    کارش هم فقط و فقط مونتاژ لگن پاره های چینی
    می باشد و قالب کردن آنها به افراد نا آگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

مستند درباره اصغر قندچی مردی که با ماک آمد و رفت

مستند درباره‌ی اصغر قندچی ، فیلم آن مرد با ماک آمد است که در سال‌های واپسین زندگی این انسان...

پست‌های مرتبط