فولکس واگن در سال ۱۹۸۰ خودرویی با نام ARVW ساخت که آیرودینامیک ترین خودرو در زمان خود بود و توانست به حداکثر سرعت بیش از ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
بیت ران – علی محمدی: به طور کلی سه راه برای ساخت یک خودرو سریع وجود دارد.
یا باید خودروی قوی ساخت، یا باید خودرویی سبک ساخت و یا باید خودرویی به شدت آیرودینامیک ساخت.
مورد آخر نقش مهمی را در ساخت خودرویی با راندمان بالا ایجاد میکند.
چون یک خودرو آیرودینامیک به راحتی میتواند هوا را بشکافد و به این ترتیب انرژی کمتری مصرف میکند.
با این مقدمه به سراغ یکی از محصولات فولکس واگن خواهیم رفت که در زمان خود به عنوان آیرودینامیک ترین خودرو جهان شناخته میشد.
این خودرو ARVW نام دارد و در سال ۱۹۸۰ به عنوان یک خودروی تک نفره با ضریب آیرودینامیکی ۰.۱۵ معرفی شد.
مهندسان فولکس واگن ماموریتی ساده با راه حلی دشوار داشتند.
آنها باید موتور، راننده و چهار چرخ را در آیرودینامیک ترین بدنه ممکن جای میدادند.
این خودرو روی فریم آلومینیومی با بدنهای از جنس فایبرگلاس و فیبر کربن ساخته شد.
ارتفاع این مدل ۳۳ اینچ، عرض آن ۴۳.۳ اینچ بود.
چرخهای ARVW مخفی بودند و زیر بدنه آن نیز کاملا صاف ساخته شده بود.
همچنین از بالههایی برای پایداری بیشتر در این خودرو بهره گیری شده بود.
رسیدن به سرعت ۳۶۲ کیلومتر بر ساعت با پیشرانه ۲.۴ لیتری
در این خودرو از یک موتور ۲.۴ لیتری توربو بنزینی استفاده شده بود که ۱۷۷ اسب بخار قدرت داشت.
این موتور درست پشت سر راننده نصب شده بود و نیروی آن توسط زنجیر به چرخهای عقب انتقال پیدا میکرد.
برای خنک کاری این موتور نیز هوا از جلوی خودرو وارد شده و پس از برخورد با رادیاتور از بخش بالایی بدنه خارج میشد.
در کنار این از یک تانک آب نیز استفاده شده بود، که آب را به ورودی توربوشارژرها تزریق میکرد.
در ماه نوامبر سال ۱۹۸۰ فولکس واگن ARVW توانست در پیست ناردو به حداکثر سرعت ۳۳۷ کیلومتر بر ساعت و در نهایت ۳۶۲ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
بیشتر بخوانید:
مقایسه فولکس واگن آرتیون و تویوتا آوالون ؛ رقابت سدانهای بزرگ بازار
فولکس واگن گلف GTE و GTD رونمایی شد
منبع: autoclassics