34.9 C
Tehran
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳

خرید خودروهای برقی جدید با قیمت‌های فضایی / مقایسه با قیمت جهانی

از دست ندهید

کمی پیش‌تر برای خرید خودروهای برقی باید مانند سایر خودروها به وب‌سایت سامانه فروش یکپارچه خودرو مراجعه می‌شد. اما بنا به دلایل مختلف حالا یک وب‌سایت جدید برای فروش این خودروها در نظر گرفته شده‌است. علاوه‌بر خودروهای برقی چینی، محصولاتی از شرکت‌های هوندا و آئودی نیز در وب‌سایت جدید فروش خودروهای برقی قرار گرفته‌اند. در ادامه گزارش روش خرید خودروهای برقی به همراه مشخصات فنی و قیمت خودرو برقی از نظرتان می‌گذرد.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: متقاضیان خرید خودروهای برقی در ابتدا می‌توانستند برای خرید خودرو، در سامانه یکپارچه فروش خودرو ثبت نام کنند. این طرح برای اولین بار در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه سال جاری اجرایی شد. سپس بنا به دلایل مختلف یک وب‌سایت جدید که صرفا خودروهای برقی در آن فروخته‌می‌شوند راه اندازی شد.

در کانال آپارات بیت ران تماشا کنید:

 

بیشتر بخوانید: گزارش بازار خودروهای چینی بعد از سانحه هلیکوپتر + جدول قیمت
وب سایت www.evauto.ir برای فروش خودورهای برقی در نظر گرفته شده‌است. در اطلاعیه این وب‌سایت آمده‌است: “به اطلاع کلیه متقاضیان خودروهای برقی می‌رساند، از روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ لغایت روز شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۵ تا ساعت ۲۳:۵۹ می‌توانند ثبت‌نام انجام داده‌و یک اولویت از سبد محصولات اعلامی انتخاب نمایند.

متقاضیان محترم باید از تاریخ شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ لغایت روز چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۲ تا ساعت ۱۳:۰۰ یکی از حساب‌های خود را نزد شعب بانک‌های واجد شرایط اعلامی در سامانه به نام خودرو برقی وکالتی و مبلغ یک میلیارد ریال مسدود نمایند.”

برای اطلاع بیشتر از نحوه ثبت نام و بلوکه‌کردن مبلغ مورد نیاز، کافی است به وب سایت این شرکت مراجعه کنید.

مطابق اعلام قبلی سازمان گمرک ایران، تعرفه واردات خودروهای برقی چهار درصد در نظر گرفته شده‌است. اما کدام خودروها و با چه قیمتی در این سامانه عرضه‌می‌شوند؟

در کانال آپارات بیت ران تماشا کنید:

 

آئودی Q5 E-Tron گزینه‌ای جذاب برای خرید خودروهای برقی

قیمت خرید خودروهای برقی

می‌توان گفت آئودی Q5 برقی جذاب‌ترین خودرو عرضه شده‌در سامانه خرید خودروهای برقی است. این خودرو محصول مشترک شرکت سایک موتور چین و فولکس واگن است. موتور برقی نصب شده‌روی محور عقب این خودرو با استفاده از یک پک باتری ۸۵ کیلووات ساعتی، قادر به تولید ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتون‌متر گشتاور است.

وزن این خودرو به طرز هولناکی زیاد و معادل ۲۴۰۰ کیلوگرم است که وزن ناخالص آن ( با احتساب وزن سرنشینان) به حدود سه تن می رسد! شتاب صفر تا صد این خودرو نیز حدود ۹.۵ ثانیه است.

مطابق کاتالوگ اعلامی شرکت سایک موتور، میزان مسافت قابل پیمایش توسط این خودرو ۵۶۰ کیلومتر با یک بار شارژ کامل است.

این خودرو به لیست تجهیزات بسیار کاملی مانند هدآپ دیسپلی با واقعیت مجازی، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار پیشگیری برخورد از جلو، ترمز اضطراری، سیستم‌های کنترل پایداری، سیستم هشدار خروج از خط، پیش‌گرمایش باتری در هوای سرد و… مجهز است. این خودرو توسط شرکت معین موتور وارد می‌شود.

با وجود تعرفه گمرکی چهار درصدی، خودروهای برقی قرار است حدود ۱۰۰ درصد گران‌تر از قیمت جهانی آن‌ها فروخته شوند.

قیمت آئودی Q5 E-tron

قیمت خرید خودروهای برقی

قیمت آئودی Q5 E-Tron در چین و به صورت FOB (قیمت تا لحظه تحویل روی کشتی) معادل ۴۳ هزار دلار است. اگر مطابق معمول برای واردات این خودرو هم با دلار توافقی (شروع از ۴۴ هزار تومان) اقدام شود، با خودرویی به قیمت حدودی یک میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان (بدون محاسبه تخفیف خرید عمده از چین) طرف هستیم. تعرفه گمرکی خودروهای برقی نیز تنها چهار درصد است.

اما قیمت اولیه این خودرو در سامانه فروش خودروهای برقی و مبادی ورودی و بدون محاسبه هزینه‌هایی مانند مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و… که بر عهده مشتری است، سه میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده‌است.

خاطر نشان می‌شود که می‌توان پیش‌بینی کرد با توجه به کرایه حمل ۱۵۰۰ دلاری برای هر خودرو (از مبدا چین)، هزینه اسقاط ۳۵ میلیون تومانی هر خودرو، هزینه شماره گذاری و هزینه مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی، قیمت نهایی این خودرو برای مشتریان حدود سه و نیم میلیارد تومان تمام خواهد شد. اینجا هم مشاهده می‌شود که حتی با وجود تعرفه گمرکی چهار درصدی، خودروهای برقی قرار است حدود ۱۰۰ درصد گران‌تر از قیمت جهانی آن‌ها فروخته شوند.

در کانال آپارات بیت ران تماشا کنید:

 

بیشتر بخوانید: هوندا فورزا ۲۵۰ به کشور رسید / قیمت و مقایسه با رقبا

هوندا eNS1

قیمت خرید خودروهای برقی
قیمت خودرو برقی برای خرید

هوندا eENS1 یکی دیگر از گزینه‌های خرید خودروهای برقی است. این خودرو که در چین تولید می‌شود محصول مشترک شرکت دانگ فنک و هوندا است.

این خودرو تمام برقی محور جلو با استفاده از یک پیشرانه برقی و یک پک باتری ۶۲ کیلووات ساعتی قادر به تولید ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتون‌متر گشتاور است. هوندا eENS1 از لحاظ امکانات ایمنی و رفاهی یکی از ضعیف‌ترین‌ها در بین خودروهای برقی است. سیستم کنترل پایداری، دو ایربگ، دوربین عقب و سنسورهای پارک جلو و عقب تنها امکانات ایمنی این خودرو هستند.

وزن خالص این خودرو معادل ۱۷۰۰ کیلوگرم است که با اضافه شدن سرنشینان به بیش از دو تن خواهد رسید.

این خودرو در بخش امکانات رفاهی نیز تنها کروز کنترل، صندلی‌های جلو برقی و مانیتور مرکزی ۱۵.۴ اینچی را دارا است.

قیمت اولیه این خودرو در مبادی ورودی و بدون محاسبه هزینه‌هایی مانند مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره‌گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و… که بر عهده مشتری است، یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان اعلام شده‌است. هوندا eENS1 نیز توسط شرکت معین موتور وارد می‌شود.

در کانال آپارات بیت ران تماشا کنید:

 

بیشتر بخوانید: موتور تیوان بهمن و حاشیه‌های عجیب / میلیون‌ها دلار هزینه کجاست؟

فولکس واگن ID4 Crozz

قیمت خرید خودروهای برقی
قیمت خودرو برقی برای خرید

یک گزینه پیش روی دیگر برای خرید خودروهای برقی، فولکس واگن ID4 است که شرکت ماموت خودرو عهده دار واردات آن است. این خودرو با استفاده از پیشرانه برقی که نیروی آن توسط پک باتری ۵۵.۷ کیلووات ساعتی تامین می‌شود، قادر به تولید ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتون‌متر گشتاور است. این توان به چرخ‌های عقب خودرو می‌رسد.

مطابق مشخصات اعلام شده‌توسط ماموت خودرو، ID4 قادر به پیمایش ۴۴۲ کیلومتر در شرایط استاندارد و با یک بار شارژ کامل باتری است.

فولکس واگن ID4 مجهز به امکانات ایمنی مانند رادار حرکت بین خطوط، ترمز اضطراری، سیستم پیشگیری از تصادف، کنترل پایداری و… است. امکانات رفاهی این خودرو نیز شامل مواردی مانند مونروف، کی‌لس، صندلی برقی راننده، تهویه اتوماتیک دو گانه و… هستند.

وزن خالص این خودرو حدود دو تن است که با اضافه شدن سرنشینان به ۲.۴ تن هم خواهد رسید.

قیمت فولکس واگن ID4

 فولکس واگن ID4 در چین و به صورت FOB (قیمت تا لحظه تحویل روی کشتی) معادل ۱۹ هزار دلار قیمت دارد. اگر مطابق معمول برای واردات این خودرو هم با دلار توافقی (شروع از ۴۴ هزار تومان) اقدام شود، با خودرویی به قیمت خام حدودی ۸۳۶ میلیون تومان (بدون محاسبه تخفیف خرید عمده از چین) طرف هستیم. تعرفه گمرکی خودروهای برقی نیز تنها چهار درصد است.

این در حالی است که قیمت اولیه فولکس واگن ID4 در سامانه فروش خودروهای برقی در مبادی ورودی و بدون هزینه‌های شماره‌گذاری، حمل، اسقاط خودرو فرسوده و… که بر عهده مشتری است، یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان اعلام شده‌است. می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت تمام شده‌‌ی این خودرو برای مشتریان، با اضافه شدن هزینه‌های مربوطه حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خواهد بود که باز هم حدود دو برابر قیمت جهانی آن است.

در کانال آپارات بیت ران تماشا کنید:

 

هونگچی EQM5

قیمت خودرو برقی برای خرید

یکی دیگر از گزینه‌های خرید خودروهای برقی، هونگچی EQM5 است. این خودرو چینی که قرار است توسط گروه بهمن وارد کشور شود، از یک پیشرانه برقی استفاده می‌کند که با استفاده از یک پک باتری ۵۴ کیلووات ساعتی قدرتی معادل ۱۸۸ اسب بخار و گشتاوری به میزان ۳۲۰ نیوتون‌متر تولید می‌کند.

این توان به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و با توجه به وزن خالص ۱۷۰۰ کیلوگرمی که با اضافه شدن سرنشینان به بیش از دو تن هم می‌رسد، نباید انتظار شتاب زیادی از این خودرو داشته باشید.

سنسور نور، سنسور باران، پد شارژ وایرلس، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک دوکاناله، سیستم استارت و ورود بدون کلید، رادار پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه و ترمز هوشمند اتوماتیک از جمله امکانات این خودرو هستند.

قیمت اولیه هونگچی در مبادی ورودی و بدون محاسبه هزینه‌های اضافی که بر عهده مشتری است، مبلغ یک میلیارد و ۸۰۵ میلیون تومان اعلام شده‌است.

در کانال آپارات بیت ران تماشا کنید:

 

سایر گزینه‌های قابل خرید خودروهای برقی

تا اینجا سه مدل خودرو برقی که در دنیا شناخته شده‌هستند معرفی شدند. اما سایر خودروهای غیر معروف قرار گرفته‌در سامانه فروش خودروهای برقی به شرح زیر هستند.

KMC eJ7 با ۱۹۱ اسب بخار قدرت به قیمت یک میلیارد و ۹۸ میلیون تومان که توسط کرمان موتور عرضه می‌شود.

سینو گلد تانگو ۵ از سایپا با قدرتی معادل ۱۳۵ اسب بخار که قیمت اعلامی آن یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان است.

لونا GRE با قدرت ۱۴۹ اسب بخار از ایران خودرو هم قرار است با قیمت ۹۴۵ میلیون تومان فروخته شود.

در کانال آپارات بیت ران تماشا کنید:

 

بیشتر بخوانید: ۵۷ سالگی پیکان ؛ از پیکان صفر کیلومتر تا دعوا در ورود به جشن

نبود شفافیت در طرح فروش خودروهای برقی

در سایت جدید فروش خودروهای برقی، قیمت اعلام شده‌خودروها در مبادی ورودی و بدون هزینه‌های اضافی درج شده‌است. هزینه‌های اضافی که قرار است به قیمت نهایی افزوده شوند و خریداران باید آن‌ها را پرداخت کنند، شامل بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره‌گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و… هستند.

اما مهم‌ترین پارامتر نامشخص این هزینه‌ها، کرایه حمل است. کرایه حمل خودرو از کشور چین تا ایران بسیار زیاد است و ممکن است به ۱۰ هزار دلار هم برسد. سامانه فروش خودورهای برقی باید مشخص کند که منظور از کرایه حمل چیست و حدود آن چقدر است؟

هزینه‌های اعلام نشده‌، مبلغ قابل توجهی را به قیمت خودرو خواهند افزود که مشتریان باید پیش از خرید حداقل از حدود آن آگاه شوند.

بیشتر بخوانید: جنگنده KF-21 محصول مشترک کره‌جنوبی و اندونزی تولید می شود
در کانال آپارات بیت ران تماشا کنید:

 




2 دیدگاه

  1. در همین زمان که ثبت نام بر قراره، یکی از دلالها و نماینده های معروف خودرو که همیشه هم همه جا هست، با عنوان اینکه اگر از طریق من ثبت نام کنید، برنده قطعی خواهید شد شروع به تبلیغ کرده و چیزی معادل پانصد ششصد میلیون تومان اجرت-رانت-حق الانحصار-دسترسی به امتیاز یا هر چی اسمش رو بگذارید روی خودرو سامانه ای میکشه، آیا وزارت خانه برای دلالهای‌سوپر میلیاردر خودرو هم رانت در نظر گرفته؟ دست خوش، واقعا مردم ایران اینقدر مظلومند؟
    اگر قراره افرادی دارای رانت باشند، چرا رانت به سامانه ها هم رسیده؟ چطور یه دلال خودرو بدون هیچ خدمات و ارزش افزوده ای روی هر خودرو چند صد میلیون تومان سود کنه؟ مگه برای بقیه ی مردم این رانتها بر قراره که به اصنافی این جور رانت تعلق میگیره؟
    مدارک موجوده و اگر لازم باشه به تمام رسانه ها ارسال میکنم. مشخصه این وسط یه عده ای دارن حق السکوت مگیرند تا قیمت خودرو مطلوبیت پیدا نکنه و سفره سفته بازی اینها جمع نشه. چرا این دلالها نون بازوشون رو نمیخورند؟

  2. واقعا مردم ایران اینقدر مظلومند؟
    مظلوم نیستند
    نادانند
    اگر سر عقل بیان و هرکس خودش بطور خودجوش در تصمیمات فردی خودش تجدید نظر کنه، اتومات همه چیز رو به بهبود میره

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

اپل کورسا با موتوری خاص / همه چیز درباره خودرو وارداتی جدید

اپل کورسا قرار است با یک موتور سه سیلندر 100 اسب بخاری که گشتاور تولیدی آن در میان رقبا...

پست‌های مرتبط