تیگو ۷ pro بخریم یا پژو ۲۰۰۸؟ / قبل از خرید حتما بخوانید!

از دست ندهید

تیگو ۷ pro بهتر است بخریم یا پژو ۲۰۰۸؟ هر دو خودرو در رنج قیمت دو میلیارد تومان قابل خرید هستند. اما کدام یک مناسب مصرف کننده است؟

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: تیگو ۷ pro و پژو ۲۰۰۸ دو خودرویی هستند که در رنج قیمتی دو میلیارد تومان قابل خرید هستند. تیگو صفر کیلومتر و دارای گارانتی و پژو ۲۰۰۸ در حد صفر و بدون گارانتی است. تیگو هفت خودرویی با ظاهری جدید و انبوهی از آپشن‌های روز دنیا است.

تیگو ۷ pro

در مقابل پژو ۲۰۰۸ ظاهری ساده اما اسپرت دارد و چندان هم آپشنی هم ندارد. مشخصات فنی دو خودرو نیز نزدیک به هم است.

اگر از اصالت برند پژو صرف‌نظر کنیم، روی کاغذ تقریبا” همه چیز به نفع تیگو ۷ pro است. اما واقعیت فنی دو خودرو چیست؟

هنوز هم دود از کُنده بر می‌خیزد!

تیگو ۷ pro از پیشرانه ۱.۵L توربوشارژر به قدرت ۱۵۷ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتون‌متر بهره می‌برد. این پیشرانه ساخت چری با تیگو هفت معمولی و برخی دیگر از محصولات چری مشترک است. گیربکس خودرو نیز از نوع CVT با ۹ دنده مصنوعی است. وزن این خودرو ۱۵۴۰ کیلوگرم است. نسبت وزنی مخصوص خودرو حدود ۱۰ است که حتی روی کاغذ هم سریع نیست. یکی از موارد آزار دهنده در تیگو هفت معمولی، تقه‌زدن‌های مکرر گیربکس بود که در نسخه جدید بهبود یافت. اما تیگو ۷ pro همچنان خودروی سریعی نیست و گیربکسش هم گیج‌بازی‌های خاص خودش به خصوص هنگام معکوس‌کشی را دارد. در مجموع باید گفت تیگو هفت پرو اصلا خودروی سریعی نیست.

تیگو ۷ pro

در مقابل پژو ۲۰۰۸ از موتور THP165 که یکی از موفق‌ترین موتورهای چند سال اخیر در صنعت خودرو است استفاده می‌کند. موتوری که با همکاری بی‌ام‌و طراحی شد و توانست عنوان موتور سال جهان را کسب کند. این پیشرانه ۱.۶L توربوشارژ توانی معادل ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتون‌متر گشتاور دارد. وزن خودرو نیز تنها ۱۲۸۰ کیلوگرم است. نسبت وزنی مخصوص ۷.۸ نشان‌گر یک خودروی تَر و فرز است. جالب این جا است که تمام گشتاور ۲۴۰ نیوتون‌متری این خودرو در دور ۱۴۰۰ در اختیار راننده قرار می‌گیرد. گیربکس خودرو نیز از نوع شش سرعته خودکار AT ساخت آیسین ژاپن است. پژو ۲۰۰۸ در شروع حرکت، دورهای میانی و دورهای بالا خودروی سریع، چالاکی است و عملکرد گیربکس و هماهنگی آن با موتور عالی است. شرکت چری چنین هماهنگی و سرعت عملی را در خواب هم نمی‌تواند ببیند.

وقتی از پشت فرمان تیگو هفت پشت فرمان ۲۰۰۸ بنشینید در همان نخستین شتاب‌گیری متوجه می‌شوید که با خرید چری حداقل در زمینه عملکرد فنی، پولتان را دور ریخته‌اید!

سواری و هندلینگ

به طور کلی هندلینگ محصولات اروپایی از محصولات کره‌ای و حتی ژاپنی هم بهتر است و محصولات چینی دیگر جای خود را دارند. پژو ۲۰۰۸ نیز از این قاعده مستثنی نیست. این خودرو هندلینگ خوبی دارد و سواری آن نسبتا” نرم است. البته کمی خشکی سواری آن به علت قابلیت اسپرت خودرو است اما نسبت به یک کراس اوور مناسب است.

در مقابل تیگو ۷ pro سواری نسبتا” نرمی دارد اما در زمینه هندلینگ اصلا به پژو ۲۰۰۸ نمی‌رسد. این خودرو هم حرکات گهواره‌ای بسیاری از کراس اوورهای چینی را دارد.

باید گفت که کیفیت سواری و هندلینگ پژو ۲۰۰۸ بیش از یک سر گردن از تیگو ۷ pro بالاتر است.

فضای کابین

شاید بهتر است پژو ۲۰۰۸ را به جای یک کراس اوور یک هاچ بک فول سایز بدانیم. البته پژو استاد فضا سازی داخلی و گرفتن بیشترین کارایی از کمترین حجم است. این نکته در ۲۰۰۸ هم وجود دارد. شاید سبک طراحی منحصر به فرد کابین این خودرو موسوم به آی کاکپیت همه پسند نباشد اما پس از مدتی راندن عادی و حتی لذت بخش می‌شود. در کل فضای پای قسمت جلو و عقب این خودرو مناسب است. پلاستیک به کار رفته در کابین ۲۰۰۸ نیز با کیفیت است.

اما در مقابل تیگو ۷ pro با ابعادی بزرگ تر از ۲۰۰۸ فضایی بیشتر و دل بازتر دارد. فضای کابین این خودرو برای سفرهای طولانی مدت هم کافی به نظر می‌رسد. تریم‌های به‌کاررفته در داشبورد خودرو امروزی‌تر و جذاب‌تر از پژو است اما کیفیت آن را ندارد. در مجموع باید گفت که احتمالا” طراحی داخلی تیگو هفت پرو برای عموم مردم جذاب‌تر است اما ماشین بازان تیر سبک پژو ۲۰۰۸ را بیشتر می‌پسندند.

تیگو ۷ pro

امکانات رفاهی و ایمنی

پژو ۲۰۰۸ امکاناتی مانند کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، سنسور عقب، سنسور نور و باران، سنسور باد تایر، دی لایت، اتو لایت و دوربین دنده عقب را دارد.

در مقابل تیگو ۷ pro علاوه بر امکانات فوق سانروف، صندلی جلو برقی، مانیتور ۱۰ اینچی، سقف پانوراما، سنسور جلو، ترمز پارک برقی، نور پردازی داخلی، گرم‌کن صندلی، دوربین ۳۶۰ درجه و… را هم دارد. ترمزهای هر دو خودرو در هر دو محور دیسکی مجهز به ABS+EBD است. هر دو خودرو شش کیسه هوا دارند.

تیگو ۷ pro لیست کاملی از امکانات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد در حالی که پژو ۲۰۰۸ تنها امکانات ضروری را دارد و صندلی‌های جلوی آن هم دستی است.

در بحث ایمنی تصادف نیز پژو ۲۰۰۸ موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی مرکز یورو انکپ و تیگو هفت هم پنج ستاره موسسه ایمنی چین (CNCAP) را دریافت کرد. در حال حاضر اطلاعاتی مبنی بر تست تیگو هفت پرو در موسسه معتبر یورو انکپ وجود ندارد.

هزینه‌های نگهداری و قابلیت اطمینان

تیگو ۷ pro

هر دو خودرو از پیشرانه‌های توربو شارژ استفاده می‌کنند که با کیفیت سوخت و آب و هوای کشور ما سازگار نیستند. اما پژو در همان ابتدای ورود ۲۰۰۸ به کشور مدعی شد که آن را با اقلیم ایران سازگار کرده است. از طرف دیگر قطعا مهندسی مشترک ب‌ام‌و و پژو قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به چری دارد.

یکی از مشکلات اساسی تیگو ۷ pro و به طور کلی گیربکس‌های CVT چینی، زود خراب‌شدن آن‌ها است. حتی گزارشاتی مبنی بر تعویض گیربکس در هر ۵۰ هزار کیلومتر هم وجود دارد! این گیربکس قیمتی بالغ بر ۱۲۰ میلیون تومان دارد و قابل تعمیر هم نیست.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

پس اگر این خودرو از گارانتی خارج شود باید بیش از یک مرسدس بنز برای آن هزینه کنید. قطعات بدنه و چراغ‌های این خودرو نیز بسیار گران و کمیاب هستند. برابر گزارش‌های دریافتی برخی از مدل‌های این خودرو به علت‌های مختلف، ماه‌ها در تعمیرگاه‌ها یا خدمات پس از فروش زمین‌گیر شده‌اند.

در مقابل پژو ۲۰۰۸ هم قطعات ارزانی ندارد اما حداقل با کیفیت و با دوام هستند و نایاب هم نیستند. از طرف دیگر هم تعمیرکاران بر خلاف محصولات چینی، جرات دست زدن و تعمیر آن را دارند.

در مجموع باید گفت که اگر تنها به صرف داشتن گارانتی قصد خرید یک محصول چینی را دارید باید در انتخاب خود صرف نظر کنید. چرا که در کل خدمات پس از فروش خودروهای چینی در کشور بسیار ضعیف است و قطعات یدکی‌اشان حتی در نمایندگی‌ها هم کمیاب و حتی نایاب هستند.

اما اصلا چگونه چری رقیبی برای پژو شد؟

اثر رسانه‌ای!

تیگو ۷ pro

شاید اگر کمی قبل‌تر یک محصول چینی را با یک محصول اروپایی مقایسه می‌کردید، چند فحش آب دار نثارتان می‌شد. اما به دلیل ممنوع شدن واردات برندهای مرغوب دنیا و صرف هزینه‌های گزاف برای تبلیغات محصولات چینی، در کشور ما خودروهای چینی رقیب سر سخت محصولات کره‌ای، ژاپنی و حتی اروپایی شدند!

در واقع باید گفت بخش بیشتر صحبت‌هایی که درباره محصولات چینی در کشور ما می‌شنوید، فقط جنبه تبلیغاتی دارد.

جمع‌بندی و قیمت

در حال حاضر یک دستگاه تیگو ۷ pro در بازار آزاد قیمتی حدود دو میلیارد تومان دارد. یک پژو ۲۰۰۸ مدل ۱۳۹۸ در حد صفر نیز با همین مبلغ قابل خرید است.

توصیه می‌شود اگر قصد خرید محصولات صفر کیلومتر چینی را دارید حتما تحقیق بیشتری به خصوص درباره وضعیت لوازم یدکی و خدمات پس از فروش‌شان کنید.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!

پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟




4 دیدگاه

  1. ۱- خودتون برید توی اتاقتون و درب رو ببندید و به عبارت” اصالت برند” فکر کنید و اول معنیش رو متوجه بشید و بعد بگید در بررسی خودرو منظور از اصالت برند چیه؟ و در موضوعات فنی و برای محصول پیچیده ای مثل خودرو، آیا غیر از مسائل کارکردی امر روانی به نام اصالت می تونه موضوعیت داشته باشه؟
    ۲- برای بیت ران به طور عمده شتاب و سرعت خودروها ملاکه! انگار همه قصد مسابقه دا دن با این خودرو رو دارند!
    ۳- پژو ۲۰۰۸ چند ساله که دیگه مونتاژ نمیشه و همه شون دست دوم هستند و هیچ سابقه ای از این که مالک قبلی چه رفتاری با این خودرو داشته وجود نداره. نو ترین ۲۰۰۸ برای ۴ سال پیشه!
    ۴- در خصوص قیمت قطعات یک نمونه رو می گم، سپر جلوی تیگو ۷ پرو یک سوم سپر جلوی ۲۰۰۸ قیمت داره و طبق تجربه، هر چی هم بگذره قیمت قطعات خودروهایی مانند ۲۰۰۸ رشد بیشتری به نسبت دیگر خودرو ها داره.
    ۵- به طور خلاصه عرض کنم خرید خودروی دست دومی که دیگه تولید هم نمیشه در برابر خودروی روز بازار که گارانتی داره همه جور یک اشتباه مهلکه.

  2. مقاله بشدت حق
    البته من اگه بخوام تو این آشفته بازار ۲ میلیارد برای خودرو هزینه کنم قطعا میرم سراغ تویوتا

  3. چین در غیاب اروپا و حتی امریکا اقتصاد ایران گرو گرفته خودش و به نوعی استعمار اقتصادی در قبال ایران پیش گرفته. نفت مرغوب کشورمان تحت سیاست دور زدن تحریم ها به چین فروخته میشه و پول آن نزد حساب بانکی زیر نظر حزب کمونیست چین خرج میشه و ای کاش فناوری روز و حداقل تکنیک های تولید وارد میشد که نمیشه و هزار افسوس به جایش این اشغال ها را به خورد مردم ایران میدن
    اگر این استعمار نوین قرن ۲۱ چینی نیست پس چی هست؟
    چرا به اسم تحریم بودن اجازه دادیم چینی ها اینجوری در اقتصادمان ریشه بدوانند؟ نه تنها صنعت خودرو بلکه زیرساختی هم محتاج شرکت های چینی شدیم

  4. آقا مجتبی؛
    این اولین باره مطلبی که نگارش کردی می خونم. دقیق، روان و ساده. بررسی های ویدیوییت رو واقعا دوست دارم و این مطلب رو هم خیلی دوست داشتم. با قدرت ادامه بده.
    ارادتمند

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط