تاکسی برقی ایران خودرو به تهران رسید / JMEV Yi با این مشخصات به خیابان می‌آید

از دست ندهید

تاکسی برقی ایران خودرو که JMEV Yi نام دارد، به تهران رسید. این سدان الکتریکی کامپکت که صرفاً برای مصارف تاکسی و اجاره خودرو در چین تولید می‌شود، با یکبار شارژ کامل تا ۴۰۱ کیلومتر پیمایش دارد. نسخه‌ای که ایران خودرو از JMEV Yi برای بازار خودرو ایران انتخاب کرد، در کشور چین هم ارزان قیمت نیست. جالب است بدانیم که ایران خودرو (ایکوپرس) در زمان اعلام مشخصات فنی این سدان الکتریکی اشتباهاتی داشت.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – جالب است بدانیم که در فرایند تولید تاکسی برقی ایران خودرو، فرانسوی‌ها هم نقش دارند. این بدان معناست که پیوند ایران خودرو و فرانسوی‌ها گرچه به مو رسید، اما پاره نشد!

JMEV Yi که با نام Mobilize Limo هم به عنوان یک خودرو اجاره‌ای قرار است به اروپا برود، توسط کمپانی رنو، شرکت تابعه رنو یعنی Mobilize و Jiangling Motors Corporation (سرمایه‌گذار چینی) شکل گرفت و در JMEV تولید می‌شود.

تاکسی برقی ایران خودرو

JMEV که متعلق به گروه رنو است، یک سرمایه‌گذاری مشترک به‌شمار می‌رود که مقر آن در نانچانگ کشور چین است. سهم اکثریت این سرمایه‌گذاری مشترک متعلق به رنو است. البته گروه Jiangling Motors Corporation Group (JMCG) دارای سهم ۳۷ درصدی و شرکت صندوق ساخت و ساز توسعه کشاورزی چین هم دارای سهم ۱۳ درصدی در این سرمایه‌گذاری مشترک است.

 

یکی از تولیدات این شرکت که در جولای ۲۰۱۹ به عنوان یک برند جوینت‌ونچر در چین تأسیس شد، JMEV Yi است که به عنوان تاکسی برقی ایران خودرو به کشورمان می‌آید. این خودرو از همان ابتدای تولید به عنوان یک خودرو تاکسی و محصولی برای شرکت‌های اجاره خودرو روی خط تولید JMEV رفت.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

البته این خودرو را به غیر از نهادهای حمل و نقل محور، شهروندان عادی چین هم می‌توانند خریداری کنند. اما وضعیت فروش JMEV Yi در بازار خودرو چین به معنای واقعی اسفناک است. به‌طوری‌که در خرداد ماه امسال فقط ۸۰ نفر در کل کشور چین اقدام به خرید آن کردند.

JMEV Yi به عنوان یک سدان الکتریکی اکنون در رده ۱۸۰ پرفروش‌ترین خودروهای بازار چین قرار دارد. براساس داده‌های پایگاه‌های مرجع کشور چین، احتمالاً تاکسی برقی ایران خودرو در تیراژی کمتر از هزار دستگاه به ایران وارد خواهد شد.

JMEV Yi در میان مردم چین هیچ‌گاه محصولی محبوب نبود و هیچ زمانی حتی به رکورد فروش یک هزار دستگاه در ماه هم نرسید. رکورد فروش این خودرو الکتریکی در بهمن سال گذشته با فروش ۷۸۱ دستگاهی ثبت شد. پس آن، JMEV Yi از لحاظ میزان فروش حتی نزدیک این رکورد هم نشد.

قیمت تاکسی برقی ایران خودرو (JMEV Yi) در بازار خودرو چین

تاکسی برقی ایران خودرو

این سدان الکتریکی در ۹ تیپ مختلف در بازار خودرو چین به فروش می‌رسد. قیمت JMEV Yi در چین از ۱۱۸ هزار و ۸۰۰ یوان (حدود ۸۵۰ میلیون تومان) شروع می‌شود. این رقم برای گرانترین نسخه آن به ۱۹۹ هزار و ۸۰۰ یوان (حدود یک میلیارد و ۴۲۹ میلیون تومان) هم می‌رسد.

اما براساس اخباری که از ایران خودرو به گوش می‌رسد، این خودروساز داخلی یکی از پایه‌ترین تیپ‌های JMEV Yi را انتخاب کرده است.

نمونه‌ای که قرار است به عنوان تاکسی برقی ایران خودرو در خیابان‌های کشورمان تردد کند، ۱۶۹ هزار و ۸۰۰ یوان در چین قیمت دارد. این رقم براساس نرخ ارز امروز چیزی برابر با یک میلیارد و ۲۱۴ میلیون تومان است. پس احتمالاً با محصولی ارزان قیمت در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور روبرو نخواهیم شد.

مشخصات فنی تاکسی برقی ایران خودرو

 

گرچه JMEV Yi را می‌توان در بازار خودرو چین با باتری‌های ۶۰ و ۶۳ کیلووات ساعتی هم خریداری کرد، اما ایران خودرو نمونه ۴۳.۹ کیلووات ساعتی این خودرو را برای بازار خودرو کشور انتخاب کرد.

این نمونه مجهز به باتری‌های لیتیوم یون فسفات است که توسط برند چینی Gateway تولید می‌شود. مجموعه باتری‌های JMEV Yi برای کارکرد در شرایط ایده‌آل هم مجهز به گرمکن هستند و هم با جریان آب به دور مجموعه باتری‌، خنک می‌شوند. این خودرو قادر است با یکبار شارژ ۴۰۱ کیلومتر را در شرایط عادی پشت‌سر بگذارد.

تاکسی برقی ایران خودرو

جالب است بدانیم که ایران خودرو حتی در اطلاع‌رسانی درباره قدرت خروجی موتور این خودرو هم اشتباه کرد. در متن منتشرشده توسط ایکوپرس اعلام شد که JMEV Yi دارای قدرت خروجی ۱۱۰ اسب بخار است.

اما در واقع قدرت موتور الکتریکی این خودرو به ۱۴۸ اسب بخار می‌رسد که معادل ۱۱۰ کیلووات است! در واقع بخش اطلاع‌رسانی ایران خودرو، رقم KW را به عنوان HP در رسانه ایکوپرس اعلام کرد.

گشتاور ۲۲۵ نیوتن‌متری موتور الکتریکی JMEV Yi تماماً توسط گیربکس یک سرعته الکتریکی آن به محور جلو منتقل می‌شود. یکی دیگر از اشتباهات ایران خودرو درباره اطلاع‌رسانی از JMEV Yi، اعلام رقم شتاب صفر تا صد کیلومتر آن است. ایران خودرو اعلام کرد که شتاب این خودرو ۷.۵ ثانیه است.

اما هیچ‌کدام از مدل‌های پایه این خودرو دارای چنین شتابی نیستند. کمپانی JMEV Yi بیان کرد که شتاب صفر تا صد رسمی این سدان برقی (برای مدل‌های ۴۳.۹ کیلووات ساعتی) ۹.۵ ثانیه است. حداکثر سرعت این نسخه هم در نهایت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت اعلام شد.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

اگر ایستگاه شارژ سریع در دسترس باشد، باتری‌های تاکسی برقی ایران خودرو را می‌توان در ۳۰ دقیقه از ۳۰ تا ۸۰ درصد شارژ کرد. اما این زمان با شارژهای معمولی به ۶ تا ۸ ساعت می‌رسد.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر است با ۴۶۷۵×۱۸۳۵×۱۴۸۰ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۷۵۰ میلیمتر است. JMEV Yi به میزان ۱۴۵ میلیمتر از سطح زمین فاصله دارد و زاویه ورود آن به شیب‌ها و دست‌اندازها ۱۷ درجه است. زاویه خروج این خودرو از شیب مسیر هم به ۲۱ درجه می‌رسد.

از آنجایی که این محصول برای مصارف اجاره خودرو و تاکسی در چین تولید شد، انتظار می‌رود با فضای بار قابل توجهی روبرو شویم. اما فضای صندوق عقب این سدان برقی فقط ۴۱۰ لیتر است که در مقایسه با سمند، ۹۰ لیتر کمتر است. البته بخشی از این فضای کم به وجود باتری‌ها در کف این خودرو ارتباط دارد.

تاکسی برقی ایران خودرو با سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و مولتی‌لینک مستقل در عقب تولید می‌شود که سواری قابل قبولی را برای سرنشینان خود فراهم خواهد کرد.

امکانات رفاهی و ایمنی تاکسی برقی ایران خودرو

تاکسی برقی ایران خودرو

JMEV Yi با رینگ‌های ۱۷ اینچی، ترمز پارک برقی، ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، TPMS، ایربگ‌های راننده و سرنشین جلو، سامانه‌های کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری، ورود بدون کلید، دستگیره‌های درب مخفی و دسته‌دنده الکترونیکی به دست مشتریان ایرانی می‌رسد.

فرمان این خودرو پلاستیکی است و با دست تنظیم می‌شود. علاوه‌بر این می‌توان به حضور نمایشگر پشت آمپر ۷ اینچی، آیینه‌های جانبی برقی و ایرکاندشین اتوماتیک در این خودرو اشاره کرد.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

به‌روزرسانی؛ پس از انتشار گزارش بیت ران، ایران خودرو متن خود را اصلاح و اطلاعات درست را منتشر کرد.
بیشتر بخوانید:

قیمت خودروفرسوده مشخص شد

طرح تبدیل اجباری رانا پلاس، پژو ۲۰۷ و تارا توسط ایران‌ خودرو

توقف تولید ۱۵ محصول ایران خودرو و سایپا در آبان ماه / جدول آمار تجمیعی

پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه ای با امکانات و ایمنی ارتقایافته به بازار می‌آید




9 دیدگاه

  1. «در متن منتشرشده توسط ایکوپرس اعلام شد که JMEV Yi دارای قدرت خروجی ۱۱۰ اسب بخار است. اما در واقع قدرت موتور الکتریکی این خودرو به ۱۴۸ اسب بخار می‌رسد که معادل ۱۱۰ کیلووات است! در واقع بخش اطلاع‌رسانی ایران خودرو، رقم KW را به عنوان HP در رسانه ایکوپرس اعلام کرد.»
    این یعنی فاجعه که دامن مردم را گرفته. خودروسازی که خودرو وارد می کند و الفبای خودرو را نمی داند!!

    • وقتی خودرو برقی اختراع شده در ایران بی توجهی میشه و به دره میره!
      سودش تو جیب دلالان خودرو میره..
      ابتداییات خودروشناسی هم بماند

  2. گرانترین قسمت خودروهای برقی، باتری هست که ایران خودرو ضعیف ترین نوع رو انتخاب کرده، پس قطعا قیمت خودرو خیلی پایین تر از اونی میشه که شما نوشتید،

  3. سلام
    راننده همین یک میلیارد را بانک بزارد سودش از مسافرکشی خیلی بالاست چه مرض دارد صبح تا شب هم بدود

  4. قرار بود صد هزار تا عید بیاد تمام تا سیها برقی بشه ۸۵ عدد به نور چشمیها میدیدتمام همه شرور صبلیغ

  5. اگه من این پولو داشته باشم میرم پرایدمیخرم ،با اسنپ کار میکنم بقیشو میزارم بانک سودشومیگیرم،،

  6. همیشه مسئولان بی تدبیر وبی فکر ایران دنبال ضعیفترین وبی کیفیت ترین محصولات برا واردات بودن که الانم تواین ماشین شاهداون هستیم که ضعیفترین مدلش رو انتخاب کردن… من نمیدونم این مسئولین کی میخوان یه ذره به ایران وایرانی احترام بزارن وخواسته هاشون رو درک کنن

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط