تعطیلی بهمن موتور حقیقت دارد؟ احتمال توقف عرضه فیدلیتی، ریسپکت و دیگنیتی

از دست ندهید

رئیس شعبه ویژه تجدیدنظر سازمان تعزیرات حکومتی از نزدیکی صدور رأی قطعی بهمن موتور خبر داد. در صروت تأیید حکم، تعطیلی بهمن موتور و توقف عرضه فیدلیتی، ریسپکت و دیگنیتی توسط این خودروساز خصوصی دور از انتظار نیست.

بیت‌ران – سید احد یوزباشی، رئیس شعبه ویژه تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات مهم و ملی هفته گذشته خبر از نزدیکی صدور حکم قطعی در پرونده یک شرکت خودروساز معروف داد. او گفت این حکم در انتظار گزارش کارشناسی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان است.

 

خودروساز معروف کیست؟

بهمن ماه سال قبل شعبه هفتم ویژه رسیدگی به تخلفات مهم و ملی شرکت بهمن موتور را به پرداخت ۱۳۸ هزار و ۶۰۶ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم کرد.

سازمان حمایت از مصرف کنندگان بهمن موتور را به ۹۰۰ میلیارد تومان تخلف به سبب گران‌فروشی خودروهای خود در سال ۱۴۰۰ متهم کرد. که بنا بر گزارش این سازمان و توسط شعبه هفتم ویژه سازمان تعزیرات، این جریمه ابتدا ۳ برابر شد. یعنی به ۲۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

این شعبه سپس با استناد به مصوبه سران قوا در ۱۴۰۱ و عطف به ماسبق کردن‌آن، رقم جریمه را مجدداً ۵ برابر کرد تا رقم نهایی حکم به مبلغ ۱۴ هزار میلیارد تومان بالغ شود. بدین ترتیب اصل مبلغ جریمه با عطف به ماسبق شدن‌یک مصوبه، ۱۵ برابر می‌شود.

 

حکمی که شرکت بهمن موتور به آن اعتراض کرد و اکنون در مرحله تجدید نظر قرار دارد. در این مرحله شعبه تجدید نظر از سازمان حمایت از مصرف کنندگان خواست تا مبنای محاسبه تخلف را به شعبه ویژه ارسال کند تا رقم جریمه بهمن موتور به طور قطعی مشخص شود. زیرا در رأی اولیه شیوه محاسبه تخلف مشخص نشده‌بود.

 

احتمال تعطیلی بهمن موتور با جریمه ۱۴ هزار میلیارد تومانی

بهمن موتور در سال ۱۳۹۶ به بخش خصوصی واگذار شد. مالکان جدید آن علاوه بر پرداخت بدهی های قبلی، با سرمایه‌گذاری جدید، به تغییرات گسترده از جمله نوسازی و ایجاد خطوط تولید دست زدند. این تغییرات منجر به ورود چندین خودروی جدید به بازار ایران شد.

این شرکت اکنون با به کارگیری بیش از ۳ هزار نفر نیروی کار مستقیم و ایجاد اشتغال غیر مستقیم برای تعدادی بیش از این، محصولاتی مانند فیدلیتی، ریسپکت و دیگنیتی و چند خودروی دیگر را عرضه و خدمات پس از فروش آن‌ها را ارائه می‌کند.

در عرضه جدید محصولات بهمن موتور ـ که از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودرو انجام شد ـ سهمیه تخصص داده‌شده‌به این شرکت در همان روز نخست به اتمام رسید.

کارشناسان می‌گویند در صورت قطعی شدن جریمه ۱۴ هزار میلیارد تومانی، بهمن موتور ناگزیر از بستن خطوط تولید و تعدیل گسترده نیروی کار خود خواهد شد.

در این صورت علاوه بر بیکار شدن بیش از ۳ هزار نفر پرسنل مستقیم این شرکت، ادامه عرضه و خدمات پس از فروش خودروهای فیدلیتی، ریسپکت و دیگنیتی که از خودروهای مقبول بازار هستند، در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.

حال جای این سؤال باقی است که در سالی به نام مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شد، تعطیلی بهمن موتور و بیکاری کارمندان آن و حذف تولیدات آن از بازار تا چه حد به تحقق این هدف کمک خواهد کرد؟

بیشتر بخوانید:

قیمت چانگان CS35 پلاس تیپ ۲ اعلام شد

خودروهای ۸۰۰ میلیونی بازار را بشناسید / خارجی کارکرده یا ایرانی صفر؟

پیکاپ KMC T9 به پایتخت رسید / سیر تا پیاز محصول جدید کرمان موتور

پیکاپ کارون ارزش خرید دارد؟ / سنگین‌تر و ضعیف‌تر از نیسان آبی!

مزدا ۳ بهمن موتور در یک قدمی بازار / راهنمای جامع مزدا ۳ چینی در ایران

منبع: مردم سالاری




18 دیدگاه

    • قدرت الله پولادوند،شما بهتره که در مورد سیگار بهمن کوتاه نظر بدی!!!!چرا که به نظر میاد فقط قدرت خرید همون سیگار رو فقط داری!!!
      میشه لطف کنی در مورد حقی که از شرکت خودروسازی بهمن داری،با مستندات بیان کنید….

  1. الان ۱۴هزارتارو باید به دولت بده یا اون ملتی ک ماشین گرون خریدن؟؟
    معلومه… 😉
    هرچند بهمن موتور اسمی خصوصی هستش، وگرنه که سپاه دخیله
    با ساخت و ساز های بی مورد در مسیر فرار مالیاتی هستندو این امر کار هرکسی نیست مگر از همکاسه ها

  2. قضاوت کردن خیلی سخت هست اینکه موضوع چی بوده الله واعلم ولی در کل تعطیلی این شرکت بنفع هیچ کس نیست خصوصا اینکه ۳۰۰۰ نیرو بیکار می شوند که مطمئنا همه انها دارای خانواده هستند خودمان را جای انها بگذاریم .انشاالله ختم بخیر شود

    • خودتو موقع دزدی کردن و فریب دادن مردم و قرار مالیاتی هم جای مسؤولای این شرکت بذار ننه جون

    • اون وقت میشه بفرمایید خروجی این ۳۰۰۰ نفر چیه؟!! همه این سه هزار نفر در کشتن مردم توی جاده ها، معلول کردن هزاران نفر دیگه و از هم پاشوندن خانواده های اونها، نقش اصلی رو دارن. آخه این پولها خوردن داره؟

  3. جالب شد .گران‌فروشی مغازه کوچیک که نیست کسی نفهمه کلا ۶ تا شرکت خودرو سازی هستند .تمام قیمت هاش هم تو سایت ها هست .دولت هم بدون هماهنگی اجازه فروش نمی ده .اگه قرار تخلفی شده باشه باید همون موقع جلوش رو می گرفتن .نه الان. خوب پول تو جیب دولت می ره از جیب مردم زیاد گرفتن .بریزن تو حساب خود مردم

  4. جمع کنید. اولین گام رسد تولید و مهار تورم صادق بودن و پله درد نبودن و صادقانه عمل کردنه، نه اینکه برای دو تا لگن و قوطی ابو قراضه قیمتهای نجومی بذارم کلی هم تخلفات داشته باشن، بعدش موقع گند درومدنش کاسه چه کنم چه کنم دست بگیرن و ننه من غریبم بازی در بیارن.
    قطعا این خودروسازهای از خدا بیخبر باید در هر سطحی به بالاترین حد مجازات برسند.
    والسلام

  5. توی رپورتاژ تو مجله اقتصاد آفرین و اقتصاد ژورنال هم خونده بودم این خبرو، نمیدونم راست باشه یا نه ولی امیدواریم اصلاح بشه. بسته شدن یک کارخونه صنعتی نمیتونه به نفع مملکت باشه🤦‍♂️

  6. اگر قرار بر جریمه و محکومیت باشه ابتدا باید ایران خودرو و سایپا و کرمان موتور و مدیران خودرو را جریمه و محکوم کنند، چون عامل اصلی گرانی اینها هستند. شک نکنید برای بهمن موتور توطئه درست کردند تا بقیه فرقون سازها نفس راحتی بکشند. چون هم کیفیت خودروها و هم خدمات بعد از فروش بهمن موتور خیلی بهتر از بقیه است و البته قیمت محصولاتشون هم به نسبت دیگر لگن های چینی بهتر است

  7. مردم دیگه مردم بیست سال گذشته نیستن که این جفنگیات شما ها رو باور بکنند از مسئولان نالایق گرفته تا مافیایی خودرو همشون باهم سر یک سفره نشستن اینها چی میخوان بگن میخوان خودروسازی خودشان را تعطیل بکنند نون خودشان آجر بکنند که بگند ما خوب هستیم یا فکر دیگه ای در سر دارند من که میگم فیکر دیگه ای در سر دارند مردم دیگه جفنگیات شما ها رو قبول ندارن

  8. خدا کنه این و بقیه آشغالسازی های مافیایی تعطیل بشن گرچه که بعید میدونم این مفت خورهای بودجه دزد بذارن.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط