شرایط گارانتی خودرو تغییر کرد

از دست ندهید

محدودیت‌های گارانتی خودرو که هشدار سازمانِ بازرسی را در پی داشت از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان‌و تولیدکنندگان، لغو شد. آخرین تغییرات چیست؟

بیت ران – چندی پیش سازمان بازرسی طی نامه‌ای به مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هشدار داد. محور این نامه  “صدور بخشنامه مغایر قانون در مورد خدمات پس از فروش خودرو” است.

در این نامه به بخشنامه مورخ ۶ بهمن ۱۳۹۹ آن سازمان مبنی بر الزام خریداران خودرو در مورد انجام سرویس اولیه حداکثر ظرف ۵ ماه از تاریخ تحویل و یا حداقل ۱۰۰۰ کیلومتر کارکرد اشاره‌شده‌است. در این نامه آمده: “این موضوع براساس دادنامه مورخ ۹ خرداد ۱۴۰۲ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری و به دلیل مغایرت با مفاد تبصره‌ی یک ماده۲ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو ابطال شده‌است.”

فیلم تست تارا با موتور جدید – تارا EFP را در کانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:

همچنین، در این ارتباط، طی نامه‌های مورخ ۲۹ فروردین۱۴۰۲ و مورخ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ آن سازمان، به شرکت‌های خودروساز جزئیاتی اعلام شده‌است. براین‌اساس “لزوم مراجعه برای سرویس اولیه صرفاً مشمول خودرو‌هایی است که مالکیت آن‌ها از زمان تحویل از کارخانه تا زمان‌مراجعه به نمایندگی تغییر کرده‌باشد.”

در نامه بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی با اشاره‌به چند نکته تاکید شده‌است که در رابطه با نامه‌های مذکور اولاً مبانی قانونی آن مشخص نیست. ثانیاً با توجه به دادنامه دیوانِ عدالت اداری، اعمال محدودیت در خدمات پس از فروش خودرو و مقیدکردنِ آن به انجام سرویس اولیه، اساساً مغایر قانون تشخیص داده‌شده‌است. لذا شرط لزوم انجام سرویس اولیه در صورت تغییر مالکیت نیز، مغایر قانون و دادنامه مذکور به نظر می‌رسد.

در نامه فوق آمده‌است: “حسب اخبار واصله برخی شرکت‌های خودروساز، در صورت عدم مراجعه مشتری برای انجام سرویس اولیه پس از گذشت مدت زمان مقرر در بخشنامه آن سازمان، راساً مبادرت به ابطال گارانتی خودرو می‌کنند. و در مواردی نیز فعال کردن گارانتی را منوط به پرداخت جریمه از سوی مشتری کرده‌اند.”

شرایط گارانتی خودرو تغییر کرد
سازمان حمایت محدودیت‌های گارانتی خودرو را لغو کرد

پس از ارسال نامه سازمان بازرسی کل کشور به سازمان‌حمایت مصرف‌کنندگان‌و تولیدکنندگان، سازمانِ مزبور نیز با صدور نامه‌ای خطاب به مدیران‌عامل شرکت‌های خودرو، نامه‌های قبلی را ابطال و اعلام کرد که دوره‌ی تضمین، نمی‌تواند کمتر از دو سال از زمانِ تحویل خودرو به مصرف کننده یا کارکردی برابر با ۴۰ هزار کیلومتر (هرکدام زودتر به پایان برسد) باشد. براین‌اساس در این نامه تاکید شده‌است هرگونه دریافت وجه در قبال فعال سازی مجدد گارانتی غیرقانونی است و در صورت عدم رعایت موارد فوق، وفق قوانین و مقررات اقدامات لازم انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

مجوز واردات خودرو به صاحب‌های خودروهای فرسوده / اعلام شرایط و جزئیات این مجوز

قیمت موتورسیکلت در بازار به شدت کاهش یافت / لیست قیمت جدید تمامی موتورسیکلت‌ها

قیمت زوتی DL5 پارس خودرو اعلام شد

احتکار هایما توسط ایران خودرو رسماً تأیید شد

افزایش قیمت تایر استارت خورد / موافقت ستاد تنظیم بازار با افزایش ۲۰ درصدی قیمت تایر

منبع:‌خبرگزاری صدا و سیما




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط