همه چیز درباره چانگان CS15، کراس‌اوور مونتاژی سایپا / مشخصات فنی و تصاویر

از دست ندهید

چانگان CS15 قرار است به عنوان یک کراس اوور مونتاژی توسط سایپا در بازار خودرو کشورمان عرضه شود. جالب است بدانیم که CS15 در واقع جانشین راین R3 خودروسازان راین در بازار خودرو چین است! از عجایب بازار خودرو ایران همین است که راین R3 (مدل از رده خارج) و چانگان CS15 (جانشین راین R3) هر دو به عنوان خودروهایی جدید به دست مشتریان وطنی می‌رسند. حال آنکه چینی‌ها ماه‌ها است که حتی از CS15 استقبال هم نمی‌کنند و به دنبال خودروهایی به‌روزتر هستند.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: چانگان CS15 در بازار خودرو چین جانشین خودرویی شد که Changan CX20 (راین R3) نام داشت. XC20 در سال ۲۰۱۶ با خطوط تولید چانگان در چین خداحافظی کرد.

اما سال قبل خودروسازان راین این خودرو را به ایران آورد و حالا به قیمت ۶۹۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. هر چند که حتی با قیمت ۶۳۰ میلیون تومان هم به سختی خرید و فروش می‌شود!

سال ۲۰۱۶ بود که چانگان CS15 پس از بازنشستگی XC20 وارد فاز تجاری‌سازی در چین شد. از آن سال تاکنون یک فیس لیفت کلی در سال ۲۰۱۹ بر روی این کراس اوور کوچک انجام شد که امیدواریم نسخه مونتاژی توسط سایپا هم همان نمونه جدیدتر باشد.

چانگان CS15 را نمی‌توان کراس اوور ازمدافتاده‌ای نامید. گرچه این خودرو طراحی فوق‌العاده مدرن این روزهای چانگان را ندارد، اما به هیچ عنوان محصولی نازیبـا نیست. حتی براساس استانداردهای صنعت خودروسازی ایران، CS15 تا قرن‌ها می‌تواند با عناوین مختلف در خط تولید سایپا حضور داشته باشد.

قیمت چانگان CS15 در چین

چانگان CS15

ارزان‌ترین تیپ این کراس اوور کوچک که با گیربکس پنج سرعته دستی در چین به فروش می‌رسد ۵۹ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم برابر با ۴۱۵ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان است.

گرانترین تیپ CS15 هم به بهای ۷۴ هزار و ۹۰۰ یوانی توسط چینی‌ها قابل خرید است. این تیپ که با گیربکس پنج سرعته DCT تولید می‌شود معادل ۵۱۹ میلیون تومان ارزش دارد.

گرچه مونتاژ این خودرو بهای نهایی آن را هم کاهش خواهد داد، اما احتمالاً این خودرو در مرز یک میلیارد تومان از سوی سایپا به فروش خواهد رسید.

تمامی این احتمالات البته زمانی به حقیقت می‌پیوندد که چانگان CS15 به کشور وارد و مونتاژ آن هم توسط گروه خودروسازی سایپا آغاز شود.

فعلاً سایپا با واردات چانگان CS35 پلاس و شروع رویه تحویل آن به متقاضیان از بقیه خودروسازان کشور در امر واردات جلوتر است. از همین رو، می‌توان به روال مونتاژ این کراس اوور کوچک در خطوط تولید سایپا هم امیدوار بود.

طراحی داخلی و خارجی چانگان CS15

از نظر طراحی ظاهری، دیزاین بیرونی چانگان CS15 مربوط به سال‌هایی است که Changan سبکی محافظه‌کارانه داشت. به همین دلیل هم در سال ۲۰۱۹ یک فیس لیفت کلی بر روی این محصول انجام شد تا چهره آن برای چند سال دیگر به روز باقی بماند.

در نمای روبرو، CS15 حسی جسورانه را به بیننده منتقل می‌کند. جلوپنجره بزرگ و چراغ‌هایی که با این بخش ترکیب شدند حس یک کراس اوور چابک و تند و تیز را به مخاطب انتقال می‌دهند. اما در عمل در زیر درب موتور آن خبری از یک موتور هیجان‌انگیز نیست.

این حس چابکی در نمای کناری خودرو جای خود را به خطوطی نرم و سنجیده می‌دهد که به هیچ وجه اغراق‌آمیـز نیست. اما باید قبول کرد که رینگ‌های ۱۶ اینچی برای این نما بسیار کوچک به نظر می‌رسند.

به همین دلیل چانگان تیپ فول این خودرو را با رینگ‌های ۱۷ اینچی به فروش می‌رساند که امیدواریم نسخه مونتاژی در سایپا هم مجهز به همین رینگ‌ها باشد.

چانگان CS15

در نمای عقب هم می‌توان گفت که چانگان CS15 شبیه خودرو دیگری نیست. گرچه از آن خطوط هیجانی Overhang جلو (فاصله مرکز چرخ جلو تا سپر) در عقب این خودرو خبری نیست، اما نمی‌توان منکر شد که بخش مشکی پیانویی در درب صندوق عقب CS15 جذابیت آن را افزایش داده‌است.

فضای داخلی چانگان CS15

زمانی‌که فضای داخلی این خودرو را تماشا می‌کنیم، می‌توان گفت که هنوز حس کهنگی را به بیننده منتقل نمی‌کند. گرچه از نمایشگرهای بزرگ و دیجیتالی در داخل چانگان CS15 خبری نیست، اما دیزاین کلی فضای داخلی ساده و کاربردی به نظر می‌رسد.

طراحی فرمان و کلیدهای روی آن ما را به یاد خودروهای BMW در سال‌های قبل می‌اندازد. حتی دسته‌دنده هم به نحوی طراحی شد که حس رانندگی با یک BMW را به راننده منتقل کند.

هنوز نمی‌توان درباره کیفیت قطعات و مواد مصرفی در داخل کابین این خودرو نظر داد. اما می‌توان گفت که نمایشگر لمسی ۷ اینچی آن براساس استانداردهای امروزی کوچک است.

مشخصات فنی چانگان CS15

چانگان CS15 فقط با یک موتور در بازار خودرو چین به فروش می‌رسد. این موتور که با کد JL473QF تولید می‌شود ۱.۵ لیتری (۱۴۸۰ سی‌سی) تنفس طبیعی است.

این قوای محرکه چهار سیلندر در دور ۵۵۰۰ در دقیقه می‌تواند ۱۰۷ اسب بخار نیرو تولید کند. گشتاور ۱۴۵ نیوتن‌متـری آن هم در بین دورهای ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ بهترین عملکرد خود را به نمایش می‌گذارد.

موتور چانگان CS15

در نسخه‌های ارزان چانگان CS15 این موتور با گیربکس پنج سرعته دستی به دست مشتریان چینی می‌رسد. اما با پرداخت مبالغ بالاتر می‌توان تیپ‌های فول این خودرو را خریداری کرد که گیربکس پنج سرعته اتوماتیک DCT دارند. هر دو تیپ دستی و اتوماتیک این خودرو توان و گشتاور را به محور جلو منتقل می‌کنند.

CS15 دارای تعلیق مک‌فرسون در محول جلو و تورشن‌بیم مستقل در محور عقب است. در شرایط عادی تعلیق مستقل نیز می‌تواند سواری نرم و راحتی را برای این کراس اوور کوچک به‌وجود آورد.

چانگان CS15 با طول ۴۱۳۵ میلیمتر، عرض ۱۷۴۰ میلیمتر و ارتفاع ۱۶۳۰ میلیمتر از MVM X22 Pro مدیران خودرو قدری کوچک‌تر است. حتی فاصله بین دو محور CS15 با ۲۵۲۰ میلیمتر، ۳۵ میلیمتر از رقیب مدیران خودرویی خود کمتر است.

فاصله چانگان CS15 از سطح زمین ۱۵۰ میلیمتر است و برای حرکت کردن این خودرو ۱۲۳۵ کیلوگرمی به ۴۴ لیتر بنزین نیاز است. CS15 با این مقدار سوخت می‌تواند ۶۶۵ کیلومتر مسافت را با مصرف ۶.۶ لیتر (براساس استاندارد پیمایش اروپایی NEDC) در هر صد کیلومتر طی کند.

شتاب صفر تا صد کیلومتر CS15 به‌طور رسمی اعلام نشد. اما نسخه دستی آن تا ۱۶۵ کیلومتر در ساعت و نمونه اتوماتیک این خودرو تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت می‌توانند شتاب‌گیری کنند. لازم به ذکر است که چانگان CS15 با گارانتی سه ساله یا ۱۰۰ هزار کیلومتری در بازار خودرو چین به فروش می‌رسد.

امکانات رفاهی چانگان CS15

چانگان CS15

هر سه نسخه چانگان CS15 در چین با ترمزهای دسکی و ترمز پارک دستی به فروش می‌رسند. تیپ پایه این خودرو که گیربکس دستی دارد، با رینگ‌های ۱۶ اینچی و تایرهای ۲۰۵/۵۵ تولید می‌شود. حال آنکه تیپ‌های فول که گیربکس اتوماتیک دارند با رینگ‌های ۱۶ اینچی و تایرهای ۲۰۵/۵۰ به دست مشتریان می‌رسند.

ترمزهای ABS و EBD در همه تیپ‌ها وجود دارند. اما فقط مدل‌های اتوماتیک چانگان CS15 دارای سامانه‌های کنترل کشش، پایداری و ترمز اضطراری هستند.

ایربگ‌های راننده و سرنشین کناری هم در همه تیپ‌ها استاندارد است. اما فقط تیپ گران قیمت این خودرو دارای ایربگ جانبی است.

سنسور پارک عقب در همه تیپ‌های این خودرو وجود دارد. اما فقط نسخه گران قیمت CS15 دوربین نقطه کور جانبی دارد. بقیه مدل‌ها فقط با دوربین دید عقب به فروش می‌رسند.

کروز کنترل، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سانروف و روف‌رک هم در تمام مدل‌ها وجود دارند. امکاناتی مانند ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای اما فقط در تیپ ۷۴/۹۰۰ یوانی وجود دارند.

تنظیم زاویه فرمان در همه مدل‌ها دستی است و نمایشگر ۷ اینچی لمسی هم در آنها مشاهده می‌شود. چراغ‌های CS15 در مدل گران LED است و در بقیه مدل‌ها به صورت هالوژنی به دست مشتری می‌رسند. از دیگر امکانات این کراس اوور کوچک می‌توان به برف‌پاکن عقب و تهویه دستی اشاره کرد که البته همه مدل‌ها این امکانات را دارند.

آمار فروش چانگان CS15 در بازار خودرو چین

آمار فروش چانگان CS15

از آنجایی که چانگان CS15 یک محصول چینی است، باید به میزان محبوبیت آن در چین هم توجه کرد. این کراس اوور کوچک در کشورهای دیگری از جمله مصر هم به فروش می‌رسد، اما عمده فروش آن متعلق به بازار خودرو چین است.

چانگان CS15 شاید در نگاه کلی کراس اوور کوچک قابل قبولی به نظر برسد. اما با نگاهی به آمار فروش هفت ماهه این خودرو در چین (از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون) می‌توان مشاهده کرد که به هیچ عنوان در بین چینی‌ها محبوب نیست.

CS15 بیست و هفتمین کراس اوور کامپکت پر فروش در بازار خودرو چین است. یعنی میزان فروش این خودرو در چین از خودروهایی مانند MVM X55 Pro (رده هفدهم) و X22 Pro (رده ششم) کمتر است.

این خودرو در ماه ژانویه، ۷۲۸ مشتری در چین داشت. این تعداد در ماه فوریه به ۵۶۷ نفر رسید و در ماه مارچ (فروردین امسال) فقط ۶ دستگاه از آن در کل بازار چین به فروش رسید. یعنی ۹۸.۹ درصد افت فروش فقط در طول یک ماه!

اما ماجرا از این هم برای چانگان CS15 بدتر شد. چراکه در ماه آوریل ۲ دستگاه، در ماه می ۱ دستگاه و در ماه June هم یک دستگاه از آن در کل نمایندگی‌های چانگان در چین به فروش رفت.

آخرین آمار فروش این خودرو هم مربوط به ماه جولای (تیر و مرداد امسال) است که فقط ۲ نفر در چین خواهان خرید این خودرو بودند.

آیا چانگان CS15 ارزش خرید دارد؟

در بازار خودرو کشورمان بسیاری از خودروهای داخلی و مونتاژی ارزش خرید ندارند. این یک حقیقت است که ما به عنوان متقاضی خرید خودرو ناچار به انتخاب میان بد و بدتر هستیم.

اگر نزدیک‌ترین رقیب چانگان CS15 را MVM X22 Pro مدیران خودرو بدانیم، باید گفت که CS15 از X22 پرو ۵ اسب بخار قوی‌تر است. گشتاور ۱۴۵ نیوتن‌متری CS15 اما ۵ نیوتن‌متر از X22 پرو کمتر است.

گیربکس DCT چانگان CS15 شاید بهترین گیربکس جهان نباشد، اما قطعاً لذت رانندگی بیشتری نسبت به جعبه‌دنده CVT ایکس ۲۲ پرو دارد.

چانگان CS15

از لحاظ ابعاد بدنه، CS15 خودرو کوچکتری از X22 پرو مدیران خودرو است. ضمن اینکه امکاناتی مثل ترمز پارک برقی، اتولایت و مانیتور ۹ اینچی (در X22 پرو) هم در CS15 مشاهده نمی‌شود.

اگر گروه خودروسازی سایپا پس از مونتاژ چانگان CS15 بتواند خدمات به این خودرو را در تمام نمایندگی‌های خود انجام دهد، قطعاً رقیب مدیران خودرویی خود را شکست خواهد داد. حتی با ظاهر قدیمی‌تر!

البته نباید از قیمت نهایی این خودرو هم غافل شد. نسخه اتوماتیک MVM X22 Pro مدیران خودرو اکنون ۸۷۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

پس چانگان CS15 برای تصاحب جایگاه این خودرو باید قیمتی مشابه یا حتی کمتر در بازار خودرو ایران داشته‌ باشد. اگر CS15 با چنین شرایطی در سایپا مونتاژ شود، طبیعتاً ارزش خرید دارد.

در غیر این صورت باید گفت که با کراس اووری مواجه خواهیم بود که نه تنها ظاهر به‌روزی ندارد، بلکه در چین هم مشتری برای آن پیدا نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

شرایط فروش محصولات بهمن موتور اعلام شد / ویژه متقاضیان جوانی جمعیت و عادی

شرایط فروش هایما S7 ایران‌خودرو اعلام شد / ویژه متقاضیان سامانه یکپارچه

تحویل خودروهای وارداتی چرا انجام نمی‌شود؟ / ۳۲ هزار نفر بلاتکلیف‌اند

مشخصات فنی هیوندای سانتافه ۲۰۲۴ رسماً اعلام شد

کیا ریو جدید معرفی شد / مشخصات فنی و تصاویر




3 دیدگاه

  1. این لگن پاره های چینی به هیچ وجه ارزش خریدن
    ندارند
    در آینده نزدیک مشخص خواهد شد که این
    بنجل های چینی حتی به درد زباله دانی هم
    نمی خورند .

  2. چانگان خودره خوبی است و یه خودرو توپه موتور میتسوبیشی طراحی خوب بهتر از خودروهایی است که زیر مجموعه موتور پژو است از سمند تا دنا

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط