لاماری ایما X پاییز امسال به بازار می‌آید / همه چیز درباره نسخه فول‌آپشن لاماری ایما

از دست ندهید

شرکت آرین پارس موتور امشب از کراس اوور لاماری ایما X به طور رسمی رونمایی کرد. ایما X نسخه‌ای از EAMA است که با نام HeatWave Star Edition در سال ۲۰۲۱ در چین تولید می‌شد. تولید این نسخه توسط دانگ‌فنگ، دو سال پیش به اتمام رسید و حالا محصولی از رده خارج به‌شمار می‌رود. اما این نسخه، پاییز امسال به عنوان خودرویی جدید با کیت بدنه آپشنال به بازار می‌آید.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: شرکت آرین پارس موتور تنها محصول خود یعنی لاماری ایما را بالاخره در نسخه فول آپشن به بازار خودرو ایران معرفی کرد.

پیش از هر چیز باید بدانیم که لاماری ایما X در بخش فنی، تفاوتی با لاماری ایما معمولی ندارد. این کراس اوور دانگ فنگ از موتور ۴A95TD ساخت میتسوبیشی استفاده می‌کند که ۱۴۸۱ سی‌سی حجم دارد.

 

موتور لاماری ایما X

این موتور چهار سیلندر ۱.۵ لیتری توربو در دور ۵۶۰۰ در دقیقه می‌تواند ۱۹۵ اسب بخار نیرو تولید کند. گشتاور خروجی آن هم به ۲۸۵ نیوتن‌متر می‌رسد که در دورهای ۱۵۰۰ تا ۴ هزار بهترین عملکرد خود را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

نیرو و گشتاور موتور لاماری ایما X توسط گیربکس هفت سرعته دو کلاچه تـر به محور جلو منتقل می‌شود و این گیربکس قابلیت تیپ‌ترونیک را نیز دارد.

موتور لاماری ایما X

شتاب صفر تا صد کیلومتر رسمی ایما X (با کیت بدنه اسپرت) ۹.۵ ثانیه است و حداکثر سرعت آن هم ۱۸۰ کیلومتر در ساعت اعلام شد.

مصرف سوخت این کراس اوور چینی براساس استاندارد WLTC برابر با ۶.۶ لیتر بنزین در ازای پیمایش صد کیلومتری است. یعنی لاماری ایما X با یک باک ۵۵ لیتری پر از سوخت می‌تواند حدود ۸۳۵ کیلومتر را در شرایط استاندارد بدون سوخت‌گیری پشت‌سر بگذارد.

موتور لاماری ایما X

این کراس اوور ۱۵۵۰ کیلوگرمی توانایی آفرود سنگینی ندارد. زاویه ورود به موانع ایما X فقط ۱۵ درجه است و زاویه خروج آن هم ۲۱ درجه اعلام شد.

امکانات رفاهی لاماری ایما X

فضای داخلی لاماری ایما X

شرکت آرین پارس موتور امشب در زمان رونمایی از این کراس اوور عنوان کرد که ایما X امکانات بیشتری نسبت به Eama دارد. این بدان معناست که بالاخره با نسخه فول آپشن این خودرو در بازار روبرو خواهیم شد.

امکانات رفاهی اضافی لاماری ایما X نسبت به نمونه استاندارد شامل چراغ‌های جلو LED، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقطه کور، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم هشدار خروج از خط، درب برقی صندوق عقب، صندلی برقی راننده و سرنشین کناری و ماساژور صندلی راننده است.

 

لاماری ایما X با رینگ‌های ۱۹ اینچی و تایرهای ۲۳۵/۵۵ به‌فروش می‌رسد و دارای ترمزهای ABS و EBS، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، TPMS، ایربگ‌های راننده و سرنشین کناری، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، سنسور پارک جلو و عقب، سامانه‌های کنترل شروع حرکت در سربالایی و سرازیری، کروز کنترل و تنظیم حالات رانندگی به بازار می‌آید.

از دیگر امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به سنسور باران، نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی و نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی کلاستر (پشت آمپر) اشاره کرد.

ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، دوربین ثبت وقایع، نورپردازی داخل کابین، تهویه مطبوع تک کاناله و خروجی تهویه برای ردیف عقب هم لیست امکانات این خودرو را تکمیل‌تر می‌کنند.

ضمن اینکه باید به سانروف پانورامیک، گرمکن و تهویه صندلی راننده، گرمکن صندلی سرنشین کناری، نور بالای اتوماتیک و ترمز پارک برقی هم اشاره کرد. لازم به ذکر است که کیت بدنه اسپرت EAMA X به صورت آپشنال و براساس تقاضای مشتریان ارائه خواهد شد.

همانطور که مشاهده می‌شود، لیست امکانات رفاهی لاماری ایما X کامل است. اما این امکانات باید از همان روز اول عرضه به بازار ایران در لاماری ایما مشاهده می‌شد. چراکه بازار خرید و فروش EAMA به دلیل نبود آپشن‌ها و خدمات ضعیف پس از فروش، خیلی هم جالب نیست.

قیمت لاماری ایما X در چین

لاماری ایما X

همانطور که عنوان شد، لاماری ایما X سالهاست که دیگر توسط دانگ فنگ تولید نمی‌شود. این خودرو که در چین به عنوان تیپ HeatWave Star Edition به فروش می‌رسید، فقط در سال ۲۰۲۱ توسط چینی‌ها قابل خرید بود.

تیپ HeatWave Star Edition دقیقاً در روز ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ به بازار چین معرفی شد و در آن زمان ۱۰۰ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت داشت. براساس یوان ۳ هزار و ۷۹۰ تومانی آن روز، قیمت این تیپ معادل ۳۸۲ میلیون و ۴۱۱ هزار تومان بود.

لاماری ایما X

البته نباید انتظار داشت که شرکت آرین پارس موتور، پاییز امسال EAMA X را به چنین بهایی در بازار خودرو ایران عرضه کند. چراکه قیمت نسخه لوآپشن لاماری ایما یک میلیارد و ۵۵۶ میلیون تومان است که این رقم در بازار آزاد به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

در نتیجه احتمالاً لاماری ایما X با قیمتی فراتر از دو میلیارد تومان به بازار معرفی خواهد شد. البته اگر تقاضا برای نمونه فول آپشن لاماری ایما زیاد باشد، این احتمال وجود دارد که آرین موتور پارس عرضه نسخه لوآپشن را متوقف کند.

لاماری ایما X

در مرز دو میلیارد تومان می‌توان خودروهایی مانند دایون Y5 پلاس، دیگنیتی پرستیژ و فونیکس تیگو ۸ پرو پرمیوم را به صورت صفر کیلومتر در بازار خریداری کرد.

شاید EAMA X در برابر دایون Y5 پلاس ظاهر جدیدتری را به مشتریان خود ارائه کند. اما دیگنیتی پرستیژ و محصولات فونیکس رقبای سرسختی برای آن هستند. در نهایت می‌توان گفت که این قیمت نهایی ایما X است که سرنوشت آن را در بازار مشخص خواهد کرد.

آمار فروش لاماری ایما در چین

لاماری ایما X

اما سرنوشت این کراس اوور دانگ فنگ از لحاظ میزان فروش و محبوبیت در یک کلام افتضاح است. برخلاف چیزی که شاید تصور می‌شود، فروش این خودرو در بازار چین به حدی پایین است که اکنون در رده هفتاد و ششمین کراس اوور کامپکت پر فروش چین قرار دارد.

Forthing T5 EVO مدل ۲۰۲۴

شاید باور این مسئله غیر ممکن به نظر برسد. اما نسخه چینی لاماری ایما (مدل ۲۰۲۴) که ظاهر جدیدتری از نمونه ایرانی دارد، پس از گذشت هفت ماه از سال جاری میلادی هنوز به رکورد فروش هزار دستگاه در یک ماه هم نرسیده‌است.

این خودرو در ژانویه سال جاری میلادی، ۷۴۰ مشتری در چین داشت. این رقم در ماه فوریه به ۶۴۱ دستگاه رسید و در ماه مارس فقط ۳۸۵ نفر در کل چین این کراس اوور را خریداری کردند.

لاماری ایما X

آوریل امسال میزان تقاضا برای این خودرو به ۹۰۵ دستگاه رسید. اما در May امسال تنها ۶۲۸ دستگاه فروش برای این خودرو ثبت شد. آخرین آمار فروش این خودرو در چین هم مربوط به ماه جولای (تیر- مرداد امسال) است که ۶۳۸ نفر برای خرید آن در چین اقدام کردند.

جالب است بدانید که هوندا CR-V به عنوان پرفروش‌ترین کراس اوور کامپکت در چین فقط در مرداد ماه، ۱۵ هزار و ۶۳۵ دستگاه فروش داشت! این مقایسه نشان می‌دهد که چینی‌ها تمایلی به خرید خودروهای وطنی ندارند.

اما ما پس از دو سال ۴ ماه از رونمایی لاماری ایما X در چین، باید از ورود آن به بازار ایران خوشحال باشیم. چراکه سرانجام تیپ فول آپشن آن به بازار می‌آید.

گالری تصاویر لاماری ایما X
بیشتر بخوانید:

تارا جوانان با موتور ۱۶۰ اسب بخاری و تارا ۳ سیلندر در یک قدمی بازار

ری را ایران‌خودرو چند ستاره ایمنی در پرتغال می‌گیرد؟ / آخرین اخبار پروژه K125

پیش‌بینی آینده بازار خودرو ایران از نگاه مدیرعامل سایپا / چرا قیمت‌ خودرو تغییر می‌کند؟

دنا پلاس جوانان ایران‌خودرو چه امکاناتی دارد؟ / بررسی امکانات جدید رفاهی




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط