هیوندای Ioniq 5 N با ۶۴۱ اسب‌بخار قدرت معرفی شد / نخستین خودرو برقی N هیوندای

از دست ندهید

هیوندای Ioniq 5 N با گیربکس شبیه‌ساز ۸ سرعته و قدرت ۶۴۱ اسب بخاری رسماً معرفی شد. Ioniq 5 N مملو از فناوری‌هایی است که برای بهبود تجربه رانندگی طراحی و تولید شدند.

هیوندای Ioniq 5 N

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: هیوندای Ioniq 5 N ساعاتی پیش به طور رسمی در جشنواره سرعت گودوود امسال رونمایی شد. Ioniq 5 N نخستین خودرو برقی هیوندای با نشان بخش پرفورمنس N این خودروساز کره‌ای بشمار می‌رود.

هیوندای می‌گوید این تازه اول راه خودروهای برقی این برند با نشان N است! استراتژی الکتریکی‌سازی بخش N شروع شد و به باور هیوندای، مدل‌های جدید N برقی در راه هستند.

هیوندای Ioniq 5 N

Ioniq 5 N مجهز به دو موتور الکتریکی است. مجموع قدرت موتورهای برقی این خودرو به خروجی ۶۰۰ اسب بخار (۴۴۸ کیلووات) و ۵۴۵ پوند فوت (۷۴۰ نیوتن‌متر) گشتاور می‌رسد. البته هیوندای عنوان کرد که احتمالاً کمی این اعداد و ارقام در نمونه تجاری متفاوت خواهد بود.

این خودرو برقی با فعال کردن حالت N Grin Boost که ۱۰ ثانیه می‌توان از آن استفاده کرد، قدرت را تا ۶۴۱ اسب بخار (۴۷۸ کیلووات) و ۵۶۷ پوند فوت (۷۷۰ نیوتن متر) افزایش می‌دهد که ارقامی فوق‌العاده بشمار می‌روند.

موتورهای تمام برقی هیوندای Ioniq 5 N می‌توانند این خودرو را در ۳.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسانند. البته اگر از حالت بوست N Grin Boost در شتاب‌گیری استفاده کنید، شتاب آن به ۳.۴ ثانیه می‌رسد. حداکثر سرعت اما همانند بیشتر خودروهای برقی تا ۲۶۰ کیلومتر در ساعت محدود است.

هیوندای ساعاتی پیش اعلام کرد که Ioniq 5 N با باتری‌های ۸۴ کیلووات ساعتی به دست مشتریان می‌رسد. این باتری‌ها از تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند و زمان شارژ این خودرو از ۱۰ تا ۸۰ درصد فقط ۱۸ دقیقه است.

فناوری رانندگی برای رانندگی در پیست

هیوندای Ioniq 5 N

پیش از آغاز رانندگی با هیوندای Ioniq 5 N، می‌توان شرایط مصرف انرژی باتری را در این خودرو انتخاب کرد. هیوندای می‌گوید این عمل مانند انتخاب حالات رانندگی در خودروهای دارای موتور درون‌سوز است.

Ioniq 5 N به راننده این امکان را می‌دهد که در زمان حضور در پیست، حالات Drag یا Track را انتخاب کند. حالت Track دمای باتری‌ها را بهینه می‌کند تا راننده بیشترین دور ممکن با این خودرو را در پیست بزند.

حالت Drag هم قدرت باتری‌ها را به نوعی به چرخ‌ها منتقل می‌کند که گویی یک انفجار کوتاه در مصرف انرژی رخ می‌دهد! هیوندای می‌گوید اینها تنها بخشی از نرم‌افزارهایی است که هیوندای Ioniq 5 N برای بهبود شرایط رانندگی در پیست به مالک خود ارائه می‌کند.

یک ویژگی دیگر در این خودرو برقی وجود دارد و آن حالت N Race است. هیوندای در زمان معرفی این خودرو گفت که Ioniq 5 N در این حالت کنترل بیشتری بر مصرف انرژی دارد و به نوعی حالت استقامتی برای پیمایش در مسیر مسابقه است.

هیوندای Ioniq 5 N

در این حالت Ioniq 5 N توان خروجی موتور را محدود می‌کند تا عملکرد خودرو در دورهای طولانی تغییر نکند. حالت Sprint برعکس عمل می‌کند و قدرت خروجی کامل موتورهای برقی را در اولویت قرار می‌دهد.

N Launch Control هم تنظیماتی را برای سه سطح کشش مختلف ارائه می‌کند. این حالت (لانچ) به خودرو کمک می‌کند تا استارت‌های بسیار سریعی را ثبت کند.

وزن و ترمزهای هیوندای Ioniq 5 N

هیوندای وزن Ioniq 5 N را اعلام نکرد. اما در زمان رونمایی از این خودرو بیان شد که وزن کلی آن از مدل استاندارد بیشتر است. دو نسخه از این خودرو برقی امروز رونمایی شد.

مدل Ioniq 5 SE Standard Range را با وزن ۳۹۶۸ پوند (۱۸۰۰ کیلوگرم) و نسخه Limited این خودرو نیز ۴۶۶۳ یوند (۲۱۱۵ کیلوگرم) وزت دارد.

هیوندای Ioniq 5 N

این خودرو EV دارای رینگ‌های بزرگ‌تر، سیستم تعلیق کاملاً جدید، کیت آیرودینامیک جدید و سیستم ترمز به روز است که به بهبود وزن کلی آن کمک می‌کند. با این حال، هیوندای اعلام کرد برای مقابله با سنگینی خودرو از طریق نرم افزار و سایر تکنیک‌ها تلاش بسیاری کرد.

سیستم ترمز N مدل Regen (قابلیت بازیابی انرژی) نیروی ترمز را ایجاد می‌کند و ترمزهای مکانیکی آن را در صورت نیاز تکمیل می‌کنند. یعنی می‌توان فقط با یک پدال با این خودرو رانندگی کرد. سیستم ترمز بازیابی انرژی هم می‌تواند تا ۰.۶ G نیروی کاهش سرعت را در شرایط عادی و تا ۰.۲ G در هنگام فعال شدن ABS ایجاد کند.

کالیپرهای چهار پیستونه monoblock جلو روی دیسک‌های ۴۰۰ میلیمتری قرار دارند. در حالی که کالیپرهای تک پیستونی محور عقب سوار بر دیسک‌های ترمز ۳۶۰ میلیمتری مشاهده می‌شوند. هیوندای ترمزها را از مواد سبک وزن جدید با ساختار هیبریدی ساخت که منجر به قوی‌ترین ترمزهای این شرکت تاکنون شد.

سرگرمی رانندگی با نرم افزار پیشرفته

یکی از ترفندهای جالب در هیوندای Ioniq 5 N قابلیت N Drift Optimizer است. این سامانه چندین سیستم را برای حفظ زاویه دریفت خودرو مدیریت می‌کند.

اگر راننده برای شروع دریفت به تلاش بیشتری نیاز داشت، هیوندای برای کمک به عملکرد او Torque Kick Drift را وارد مدار می‌کند. این عمل مثل لگدزدن به کلاچ در خودروهای دیفرانسیل عقب را شبیه‌سازی می‌کند! هیوندای Ioniq 5 N همچنین دارای سامانه توزیع گشتاور N با حداکثر ۱۱ سطح تنظیم و دیفرانسیل الکترونیکی لغزش محدود است.

هیوندای Ioniq 5 N

سیستم‌های N e-shift و N Active Sound پلاس هیوندای تجربه رانندگی جدیدی را به راننده ارائه می‌کند. N e-shift احساس گیربکس هشت سرعته دوکلاچه این شرکت را به هیوندای Ioniq 5 N می‌دهد. یعنی با کنترل گشتاور خروجی موتور، تکان بین تعویض‌دنده‌ها را شبیه‌سازی می‌کند.

N Active Sound پلاس و N e-shift همچنین با ارائه سه تم صدای مجزا، فضای داخل کابین را در زمان رانندگی هیجان‌انگیز می‌کنند. این سامانه حتی صدای جرقه‌زنی صدای موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ هیوندای N را هم شبیه‌سازی می‌کند.

ظاهر جدید اسپرت

هیوندای Ioniq 5 N بزرگتر از نسخه استاندارد این خودرو است. این خودرو برقی در مقایسه با نسخه استاندارد، ۴۰ میلیمتر عریض‌تر و ۸۰ میلیمتر طولانی‌تر است. همچنین ارتفاع آن هم ۲۰ میلیمتر به سطح زمین نزدیکتر است.

به غیر از این موارد، این خودرو دارای اسپویلر جلو، دریچه‌های هوای فعال و پره‌های ورودی هوا کاربردی است. هیوندای برای Ioniq 5 N از رینگ‌های ۲۱ اینچی با لاستیک‌های پیرلی P-Zero استفاده کرد که اعتقاد دارد چسبندگی را در این خودرو بیشتر می‌کند.

در داخل کابین هیوندای Ioniq 5 N فرمان N جدیدی طراحی شد که برای اولین بار لوگوی برند پرفورمنس N را به نمایش گذاشت. این فرمان دارای چهار کلید انتخاب حالت رانندگی درایو، N Grin Boost و دو دکمه N سفارشی است.

این دو کلید N (مانند خودروهای ب‌ام‌و) به راننده اجازه می‌دهد تا حالت‌های رانندگی سفارشی دلخواه خود را روی هر دکمه تنظیم کند. پدال‌های e-shift و N نیز در پشت فرمان مشاهده می‌شوند.

Ionic 5 N همچنین راحتی راننده را هنگام حضور در پیست افزایش بیشتر کرد. هیوندای یک پد زانو و ساق پا را روی کنسول مرکزی نصب کرد و یک زیر آرنجی کشویی به این مجموعه اضافه کرد. هیوندای جایگاه صندلی‌های اسپرت را نیز حدود ۲ سانتیمتر کاهش داد.

قیمت هیوندای Ionic 5 N

هیوندای Ioniq 5 N

هیوندای امروز قیمت Ioniq 5 N را اعلام نکرد. اما عنوان شد که تریم Limited از ۵۳/۹۳۵ دلار شروع می‌شود. این قیمت شامل هزینه ۱۳۳۵ دلاری حمل تا مقصد می‌شود.

هیوندای نگفت که چه زمانی فروش Ioniq 5 N آغاز می‌شود. اما ممکن است در سال آینده این خودرو را در نمایندگی‌های هیوندای مشاهده کنیم. لازم به ذکر است که Ioniq 5 استاندارد پیمایشی بین ۲۲۰ تا ۲۶۶ مایل (۳۵۴ تا ۴۲۸ کیلومتر) دارد.

بیشتر بخوانید:

قیمت کادیلا پارس خودرو چقدر محاسبه خواهد شد؟

جوابیه گروه خودروسازی سایپا در خصوص وضعیت تولید موتور ME16

اختلاف قیمت دنا پلاس با مردم محاسبه می‌شود / شورای رقابت دست‌به‌کار شد

موتور سه سیلندر تیوان چرا تولید نشد؟ / بودجه میلیاردی به کجا رفت؟

قیمت سهند پارس خودرو چقدر خواهد بود؟ / قیمت‌گذاری سهند در مراحل پایانی

نیسان زامیاد به کنیا می‌رود / نیسان آبی تبدیل به Kifaru شد




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط