آریا فول آپشن‌ترین خودرو سایپا خواهد بود؟ / بررسی امکانات سایپا آریا

از دست ندهید

سایپا آریا قرار است برای نخستین بار با برخی از جدیدترین امکانات رفاهی به دست مشتریان برسد. امکاناتی مانند سیستم کنترل پایداری، رادار نقطه کور، سامانه‌های کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری و… فقط بخشی از جدیدترین امکانات این خودرو بشمار می‌روند.

سایپا آریا

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: سایپا قصد دارد آریا را با بیشترین امکانات ممکن به بازار بفرستد. هنوز لیست کامل امکانات رفاهی سایپا آریا از سوی این خودروساز اعلام نشد. اما منابع آگاه برخی از مهمترین موارد آن را به بیت‌ران اعلام کردند.

آریا گرچه نسخه هاچ‌بک و کراس شاهین بشمار می‌رود، اما به غیر از برخی موارد ظاهری، در باطن با شاهین کاملاً متفاوت است. آریا خودرویی بود که تا همین اواخر مشخص نبود قرار است با چه موتور و گیربکسی به بازار ورود کند.

بارها موتورهای مختلفی برای این محصول از سوی سایپا معرفی شدند، اما در نهایت اعلام شد که قوای محرکه این خودرو چینی است.

ماه‌ها پیش در زمان اعلام مشخصات فنی سایپا آریا به دو نکته مهم اشاره شد. اول دو لیتری بودن این قوای محرکه و دوم GDi بودن آن. سایپا همچنین اعلام کرد که قوای محرکه سایپا آریا متعلق به برند میتسوبیشی است.

نکته مهم درباره این موتور آن است که این قوای محرکه در سال‌های دور توسط میتسوبیشی تولید می‌شد و اکنون کمپانی HARBIN DONGAN چین مشغول ادامه تولید آن است.

HARBIN DONGAN یکی از شرکت‌های تابعه گروه خودروسازی چانگان چین است که عمدتاً در زمینه توسعه، تولید و فروش موتورهای خودرو، گیربکس و قطعات مرتبط فعالیت می‌کند.

موتور دو لیتری تنفس طبیعی سایپا آریا در اصل متعلق به میتسوبیشی بود و با کد ۴G94 شناخته می‌شد. اما هاربین دونگان این موتور قدیمی را که در زیر درب موتور میتسوبیشی لنسر نسل هشتم (۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰) مشاهده می‌شد را ارتقاء داد.

مشخصات فنی سایپا آریا

سایپا آریا

HARBIN DONGAN حجم دقیق این قوای محرکه را ۱۹۹۹ سی‌سی اعلام کرد. نسبت تراکم این موتور ۱۱.۵ به یک است. همانطور که می‌دانیم، نسبت‌های تراکم بالا موجب احتراق بهتری در درون موتور خواهند شد.

اگر به ویژگی‌های فنی نسخه GDi موتور ۴J20V نگاه کنیم باید گفت که حاصل کارکرد آن، ۱۰۷ کیلووات (۱۴۳ اسب بخار) قدرت و ۱۹۱ نیوتن‌متر گشتاور (در ۳۷۵۰ دور) است.

این قدرت و گشتاور براساس دورگیری موتور تا ۵۷۰۰ دور اندازه‌گیری شد. طبیعتاً باید منتظر بود و دید تا سایپا پس از تست‌های سازگاری این قوای محرکه در نهایت چه قدرت و گشتاوری از آن می‌تواند استخراج کند.

از آنجایی که هاربین دونگان سازنده گیربکس‌های دستی و اتوماتیک است، می‌توان پیش‌بینی کرد که این خودرو سایپا با جعبه‌دنده خودکار به دست مشتری ایرانی در بازار خودرو کشور برسد.

امکانات سایپا آریا

سایپا قصد دارد آریا را با بیشترین امکانات رفاهی ممکن در بازار خودرو ایران به فروش برساند. بر همین اساس سایپا آریا زمانی که از خط تولید این خودروساز داخلی خارج شد مجهز به تریم داخلی جدید (در مقایسه با نسخه‌ای که پیش‌تر رونمایی شد)، سامانه‌های کنترل حرکت درسربالایی و سرازیری و سیستم کنترل پایداری خواهد بود.

از سوی دیگر آپشن‌هایی نظیر شارژر بدون سیم تلفن همراه، کلاستر دیجیتالی، ترمز پارک برقی، Auto Hold، صندلی راننده با تنظیم برقی و مجهز به گرمکن، رادار نقاط کور، کروز کنترل و تثبیت‌کننده سرعت، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سانروف، سنسور نور، سنسور عقب، دوربین دید عقب و چراغ‌های هالوژنی با دی‌لایت هم در این خودرو وجود خواهند داشت.

سایپا برنامه دارد تا آریا را تا اواخر سال جاری در بازار خودرو کشورمان عرضه کند. اما هنوز لیست آپشن‌ها و امکانات رفاهی این خودرو مشخص نیست.

پیش‌بینی می‌شود که این محصول سایپا، با تمامی آپشن‌هایی که ذکر شد به دست مشتریان برسد. این احتمال هم وجود دارد که نسخه اتوماتیک سایپا آریا مجهز به شیفترهای تعویض‌دنده در پشت فرمان باشد.

بیشتر بخوانید:

مهلت واریز وجه برای اولویت پاییز ۱۴۰۲ محصولات ایران‌خودرو اعلام شد

خودرو رهام دانشگاه فردوسی مشهد به مسابقات جهانی فرمولا SAE راه یافت

سهمیه بنزین تیر ماه خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها اعلام شد

قیمت جدید دناپلاس ایران‌ خودرو مشخص شد

شورای رقابت خودروسازان گران‌فروش را تهدید به برخورد قضایی کرد

۴۰ نفر برای خرید فراری Purosangue در ترکیه صف کشیدند

جتا VS7 ماموت خودرو در یک قدمی بازار / بررسی اشکودا کودیاک چینی

تارا EFP امسال به بازار می‌آید / افزایش ۴۷ اسب‌بخاری قدرت تارا ایران خودرو




8 دیدگاه

  1. قیمت خودروهای داخلی را کاهش دهید،،

    واردات خودرو را برای همه مردم آزاد کنیدتاقینتها کاهش پیداکنند،،،،،مردم توان خریدن بااین همه گرانی را ندارند.

  2. من ففط میخام بدونم طراح سایپا کیه اینا طراحی میکنه تخصصش فقط تغیر چراخ جلو عقبه
    از اون جالبتر اون … های که باز اینو تایید میکنن بحساب خودرو جدید تولید کردن
    خاک تو سر عقب موندتون

  3. هر چند سایپا هم دسته کمی از ایران خودرو نداره اما حد اقل یه ماشین با طراحی اتاق به روز و متفاوت ارائه داده . نه که اتاقه اشغاله سمند رو بردارن و گلگیر و چراغ عوض کنن و تارا. و دنا. و سورن. و سریر اسم گذاری کنن. خاک بر سر ایرانخودرو که فقط گلگیر چراغ عوض کرده با اون دبدبه و کب کبه

    • تارا از روی پژو ۳۰۱ ساخته شده
      سایپا هم تیبا و ساینا و کوییک رو از روی یک کلاس ساخته.

  4. واقعا آدم متاسف میشه یک بعضی از هموطنان در هر زمینه‌ای در صحنه حاضر میشن و به خودتحقیری و اراجیف سخیف و غیر کارشناسی به همه توهین میکنند بدون اینکه کوچکترین آگاهی نسبت به پروسه تولید یک‌خودرد داشته باشند

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط