قیمت پژو ۲۰۷ TU3 غیر قانونی است / چرا شورای رقابت شفاف‌سازی نمی‌کند؟

از دست ندهید

قیمت پژو ۲۰۷ TU3 روز گذشته به طور رسمی از سوی ایران خودرو با نرخ ۳۲۳ میلیون و ۸۰۳ هزار و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شد. اما پس از این اعلام قیمت، بازار شوکه شد. با توجه به بازار انحصاری تولید خودرو در کشورمان و قانون نرخ‌گذاری خودروهای تولیدی و مونتاژی داخلی توسط شورای رقابت، ضرورت دارد ایران‌ خودرو درباره قیمت‌گذاری خودرو ۲۰۷ TU3 شفاف‌سازی کند. شورای رقابت هم نباید اجازه دهد خودروساز، خود نسبت به تعیین قیمت اقدام کند.

بیت‌ران – ایران خودرو در فراخوان مرحله نهم اولویت بندی سامانه یکپارچه فروش خودرو مورخ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ قیمت پژو ۲۰۷ TU3 را ۳۲۳ میلیون و ۸۰۳ هزار و ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

در حالی که هدف از تولید پژو ۲۰۷ با موتور TU3 چیز دیگری بود. درواقع قرار بود برای ارزان تمام شدن پژو ۲۰۷ موتور پژو ۲۰۶ اسقاطی (TU3) در این خودرو استفاده شود تا بهای نهایی آن در بازار کمتر شود. اما اعلام قیمت جدید خودرو پژو ۲۰۷ TU3 حاکی از آن است که برخلاف انتظار مشتریان، هیچ کاهش قیمتی در کار نیست.

 

۲۰۷ دنده‌ای با موتور TU5 ارزان‌تر از TU3!

گفتنی است این شرکت پیش از این قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای با فرمان برقی و موتور TU5 را ۳۱۸ میلیون تومان اعلام کرد. لذا انتظار می‌رفت اگر در خودرو پژو ۲۰۷ TU3 از موتور ۲۰۶ استفاده شود، قیمت این خودرو نسبت به مدل TU5 پایین‌تر باشد.

شرکت ایران خودرو ۲ روز قبل از اعلام قیمت جدید پژو ۲۰۷ TU3 اعلام کرد پژو ۲۰۷ با موتور TU3 در انتظار قیمت گذاری است. پس از قیمت گذاری محصول پژو ۲۰۷ با موتور TU3 هم، تحویل به مشتریان آغاز می شود.

توضیاحات ایران خودرو در خصوص پژو ۲۰۷ TU3

بنابراین با اعلام این مسئله از سوی این شرکت این سوال مطرح است که آیا قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت انجام شده‌است؟ و اگر شورای رقابت این قیمت‌ گذاری را انجام داد، به چه دلیل در این خصوص اطلاع رسانی نکرده‌است؟

البته شرکت ایران خودرو توضیحاتی را در خصوص این محصول ارائه و براین اساس اعلام کرد:‌ «پژو ۲۰۷ با موتور TU3 همه استانداردهای ایمنی الزامی را دریافت کرده‌است. این محصول منطبق با استانداردهای مورد نیاز نظیر برخورد از رو به رو، استاندارد برخورد جانبی و استاندارد برخورد عابر پیاده است. این استانداردها در گواهی‌های بین‌المللی ثبت شده‌و مورد تایید مراجع بین المللی است. شرکت‌های خودروساز در دنیا به منظور پاسخ به تقاضای مشتریان، عموما طیف متنوعی از موتورها را متناسب با کلاس ابعادی بر روی یک محصول کالیبره و به بازار عرضه می کنند. با این رویکرد، شرکت پژو نیز طیف متنوعی از موتورها با حجم متفاوت را بر روی خانواده محصولات خود، تولید و به بازار عرضه کرده‌است.»

ایران‌خودرو ادامه داد: «در همین راستا شرکت ایران خودرو نیز با هدف پوشش طیف گسترده‌تری از مشتریان، خودروی پرطرفدار و پرتقاضای ۲۰۷ را با موتور TU3 به عنوان یک خودرو کم مصرف‌تر در سبد محصولات تولیدی خود عرضه کرد. موتور TU3 کم حجم‌ترین موتور ایران خودرو به شمار می‌رود. با وجود حجم پایین اما، راندمان مطلوبی دارد.»

کدام نهاد مسئول قیمت‌گذاری پژو ۲۰۷ TU3 است؟

البته این شرکت خودروساز در خصوص قیمت‌گذاری این خودرو نیز اعلام کرد که این محصول یکی از خودروهای جدید تولیدی این خودروساز است. قاعدتا قیمت آن متناسب با تغییرات قیمتی برخی نهاده‌های تولید تعیین شده‌است. اما ایران‌خودرو عنوان نکرد که قیمت‌ گذاری آن توسط چه نهادی انجام شد؟ آیا شورای رقابت این قیمت‌ گذاری را انجام داد؟

با توجه به بازار انحصاری تولید خودرو در کشورمان و ضرورت نرخ‌گذاری خودروهای تولیدی و مونتاژی توسط شورای رقابت، ضرورت دارد ایران خودرو در خصوص قیمت‌گذاری خودرو مذکور شفاف سازی لازم را انجام دهد.

این خودروساز باید اعلام کند که قیمت‌ گذاری این خودرو چگونه انجام شد. اگر شورای رقابت این قیمت گذاری را انجام داد هم باید  اطلاع‌ رسانی لازم را در اینباره صورت گیرد. ضمن آنکه شورای رقابت‌ اجازه ندهد خودروساز، خود نسبت به تعیین قیمت اقدام کند.

وضعیت انحصاری بازار خودرو در ایران

‌با توجه به وضعیت انحصاری بازار خودرویِ سواری در کشور، بر اساس بالا بودن شاخص‌های متمرکز، تقاضای انباشته در بازار،‌ ممنوعیت یا محدودیت واردات طی سال‌های اخیر، پایین بودن قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان، برخی احکام همچون ماده ۱۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰/۷/۲۴ ، بند (۳) تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و تبصره قانون اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱/۹/۹ که وضعیت انحصاری این بازار را شدیدتر ساخته‌اند، ضمن دریافت نظرات مشورتی و پیشنهادات در کارگروه خودرو، شورای رقابت به استناد بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و با توجه به مفاد ماده ۲ و ماده ۷ قانون ساماندهی صنعت خودرو در جلسه شماره ۵۴۳ مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را تصویب کرد.

بنابراین براساس این دستورالعمل قیمت‌گذاری انواع خودروهای تولید داخل و مونتاژی براساس صورت‌های مالی خودروسازان و تایید سازمان حمایت توسط شورای رقابت انجام می‌شود. سپس این قیمت‌ها جهت اجرا به خودروسازان ابلاغ می‌شود.

‌در فروردین ماه امسال شورای رقابت قیمت خودروهای تولید داخل را مصوب کرد. در اواسط اردیبهشت نیز برای اولین بار قیمت خودروهای مونتاژی به تصویب این شورا رسید.

نکته قابل توجه در قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی این بود که قیمت‌های مصوب نسبت به قیمت‌های کارخانه‌ای کاهش قابل توجهی داشت. به‌طوری که قیمت مصوب خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان کمتر از قیمت کارخانه‌ای خودروهای مونتاژی بود.

 

بیشتر بخوانید:

قیمت شاهین در سرازیری / ۲.۷ درصد کاهش قیمت در ۲۴ ساعت

موتور جدید شاهین چگونه مونتاژ می شود؟

پژو ۲۰۷ ایران خودرو با موتور اسقاطی ؛ تولیدات مشکل ساز جدید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو مشخص شد؛ مشتریان بخوانند




10 دیدگاه

  1. چرا مسئولان کشوری اینگونه بی تفاوت شده ان شورای رقابت در قیمت گذاری ۲۰۷ با موتور اسقاطی ۲۰۶ را بالاتر از قیمت ۲۰۷ tu5موتور قوی اعلام کرده حق مردم پایمال شده صدای مردم و نمیشنوید یا خودتون و به خواب زدین.

  2. سرزمین عجایب اینجاست پژو ۲۰۷ موتور ۲۰۶ اسقاطی قیمتش از ۲۰۷ اصلی بالاتر است مردم بیچاره با انتخاب موتور ضعیف فکر کردن با قیمت پایین تر میتونن صاحب یه خودروی شوند و خانوادگی خوشحال بشن ولی حتی این آرزو رو هم به گور خواهیم برد چون کدخدا خود بی خداست

  3. چه فرقی می‌کند در اصل قضیه که چه کسی قیمت گذاری کرده مهم تفاهم هر دو یعنی شورای رقابت با شرکت ایران خودرو هستش که خیلی خوب با هم کنار اومدن تا پدر مردم و در بیارن متاسفانه اختلاس و فساد تا ریشه های همه ارکان کشور نفوذ کرده خدایا ما مردم رو نجات بده .

    • من با توجه ب پولی ک داشتم این رو انتخاب کردم ۲۰۷ با موتور تیو۵ انتخاب نکردم بودجه من کم می‌آوردم الان واقعا تو شوک عجیبی هستم اخه چطور میشه پراید گرونتر دنا باشه.تیو۵ ارزونتره تا تیو۳ هستش مگه میشه آخه کمی بفکر ملت باشید.اقای میرسلیم .لندکروز ارزونتر از ۲۰۶ رو ب مردم بدید..!!!!

  4. یه زمانی توجادها جان مردم را می‌گرفتند الان هم روح وروان مردم را….به خداوندی خدا..معلمی باوام وفروختن طلاهای دوران شیرین زندگیش روفروخت که پول این ماشین راجور کنه…آخه این بود اعتماد مردم به این خودروسازها…
    خداوندا کی این زمستان تلخ دروغ وتورم وگرانی…که بدترازهربرف وبورانی تن این مردم رابه لرزه درمیاره تمام میشه….ازیه جا با سرداران رشید این سرزمین خبر موشک پیشرفته خوشحال میشیم.ازیه طرف این خودروسازها به کام مردم را تلخ میکنن…..

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط