تارا EFP امسال به بازار می‌آید / افزایش ۴۷ اسب‌بخاری قدرت تارا ایران خودرو

از دست ندهید

تارا EFP امسال قرار است وارد خط تولید ایران خودرو شود. منابع آگاه به بیت‌ران اطلاع دادند که این خودرو تا آخر امسال به بازار خودرو کشور وارد خواهد شد. تارا EFP از همان پیشرانه‌ای استفاده می‌کند که قرار است قوای محرکه دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک جوانان باشد.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: پس از دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک جوانان، حالا ایران خودرو برنامه دارد تا موتور قوی‌تر EFP را وارد خانواده تارا کند.

موتور تارا EFP در حقیقت نمونه به روز قوای محرکه‌ای است که EF7 نام داشت. EF7 با ۱.۷ لیتر حجم قادر بود ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این موتور برای نخستین بار در سمند سورن مشاهده شد. اما بسیاری از خریداران سورن توربو از مشکلات بی‌شمار این موتور ناراضی بودند.

فیلم تست دنا جوانان در یوتیوب بیت ران پلاس 

ایران خودرو در حقیقت این موتور را در سورن‌های توربو آزمایش کرد و بعدها در مدل‌های دنا پلاس و دنا پلاس اتوماتیک تلاش کرد نواقص آن را بر طرف کند. این موتور بعدها به عنوان TC7 هم شناخته شد.

بهمن ماه ۱۴۰۱ عادل پیرمحمدی، قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه‌های ایران‌ خودرو اعلام کرد که خانواده موتورهای EF7 در حال بازنشستگی هستند. این بدان معنا بود که بسیاری از محصولات ایران خودرو قرار است با موتورهای EF7 خداحافظی کنند.

فیلم برنامه‌ریزی موتور دنا جوانان در اهواز در یوتیوب بیت ران پلاس 

از همین رو، موتور EFP پس از به‌روزرسانی‌های متعدد تولید شد تا دیگر نواقص موتورهای قبلی را نداشته باشد. این قوای محرکه برای اولین بار در دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک جوانان مشاهده خواهد شد. اما قرار است تا آخر سال جاری تارا هم از آن بهره‌مند شود.

تفاوت‌ موتور EFP و EF7 چیست؟

مهدی رجبعلی، مدیرعامل ایپکو، تفاوت‌های موتور EFP با EF7 را کاملاً به بیت‌ران شرح داد. او عنوان کرد که دور کارکرد درجا و آرام موتور EFP از ۸۵۰ به ۶۵۰ دور بر دقیقه کاهش یافت که این موضوع به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی آن کمک بسیاری می‌کند.

وزن مجموعه لنگ و لغزنده موتور EFP هم بیش از یک کیلوگرم نسبت به موتور EF7 و TC7 قدیمی کاهش یافت. علاوه بر این، در زمینه کاهش اصطکاک، اقداماتی در زمینه بهبود گرانروی روغن، کاهش اصطکاک رینگ‌ها و پوشش DLC در این موتور انجام شد.

بهبود سامانه زمان‌‌بندی متغیر سوپاپ‌‌ها CVVT دوگانه، افزایش شدت اغتشاش جریان داخل محفظه احتراق، محرک برقی دریچه هدر و توربوشارژ برای کاهش لگ توربو، چند راهه دود ورق‌کاری، بهبود سامانه تهویه بخارات روغن و… نیز در این موتور به بهبود احتراق در آن کمک می‌کنند.

سامانه خنک‌کننده موتور EFP هم مجهز به هواگیری خودکار شد. به غیر از این موارد، قطعات اصلی موتور EFP شامل میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم توربوشارژ، سیستم خنک‌کننده و… کاملا متفاوت از EF7 و TC7 است.

این قطعات با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش راندمان در مرکز تحقیقات ایران‌ خودرو و مرکز تحقیقات ایپکو طراحی و تولید انبوه آن آغاز شد.

ری‌را با موتور EFP به بازار می‌آید

پس از اینکه قرارگیری موتور EFP در زیر درب موتور تارا، قرار است این موتور توربوشارژ از شهریور ۱۴۰۲ در کراس‌ اوور ری‌را هم استفاده شود.

به غیر از این، نسخه تنفس طبیعی موتور EFP بر روی خودروهایی مانند سورن پلاس، دنا و دنا پلاس معمولی هم مشاهده خواهد شد. این بدان معناست که موتور EFP به مرور جایگزین تمامی موتورهای فعلی ایران خودرو در خط تولید این شرکت خواهد شد.

هدف ایران خودرو در به‌روزرسانی موتور قدیمی TC7 مصرف سوخت کمتر بود. این خودروساز باور دارد نسخه‌های تنفس طبیعی و توربوشارژ موتور EFP یک لیتر سوخت کمتری در هر صد کیلومتر نسبت به نمونه قدیمی مصرف می‌کنند. ضمن اینکه موتور EFP قادر است استانداردهای آلایندگی یورو ۵ را پاس کند و به استاندارد آلایندگی یورو ۶ برسد.

مشخصات فنی موتور EFP

موتور EFP توربوشارژ یک موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ است. EFP قادر است قدرتی بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ اسب بخار تولید کند. حداکثر گشتاور این موتور نیز ۲۴۰ نیوتن‌متر اعلام شد.

پیشرانه EF7 توربو (TC7) قدیمی قدرتی معادل ۱۵۰ اسب‌بخار و گشتاوری برابر با ۲۱۵ نیوتن‌متر تولید می‌کرد. بدین ترتیب EFP توربوشارژ حدود ۱۰ تا ۲۰ اسب‌بخار قدرت بالاتر و ۲۵ نیوتن‌متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند. ایران خودرو باور دارد همه این دستاوردها در شرایطی حاصل شد که مصرف سوخت و آلایندگی این موتور نیز در مقایسه با موتور قدیمی EF7 توربو کاهش و دوام پیشرانه هم افزایش یافت.

فیلم تست تارا اتوماتیک در یوتیوب بیت ران پلاس

تارا EFP چه مشخصاتی دارد؟

منابع آگاه به بیت‌ران اعلام کردند که تارا با موتور EFP به زودی راهی بازار خودرو کشورمان خواهد شد. فراموش نکنیم که تارا پیش‌تر از موتوری استفاده می‌کند که TU5P نام دارد.

موتور TU5 پلاس تارا ۱۱۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه قدرت تولید می‌کند و گشتاور آن نیز ۱۴۴ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است.

تارا با موتور TU5 پلاس در زمانی برابر با ۱۲.۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد. اما دنا جوانان با موتور EFP توانست به شتاب ۱۰.۵ ثانیه‌ای برسد که ۰.۵ ثانیه از دنا پلاس توربو قبلی سریعتر است. با این حساب می‌توان تخمین زد که تارا EFP هم در زمینه شتاب اولیه حرف‌های بیشتری برای بیان خواهد داشت.

تارا EFP با بهره‌گیری از موتور جدید خود افزایش قدرتی برابر با ۴۷ اسب بخار را تجربه خواهد کرد. در بحث گشتاور خروجی موتور هم تارا EFP به میزان ۹۶ نیوتن‌متر نیروی بیشتری به چرخ‌های این خودرو ارسال خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست تارا EFP با گیربکس دستی به بازار خواهد آمد یا اتوماتیک. دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک جوانان که از این موتور استفاده می‌کند با گیربکس شش سرعته خودکار به دست متقاضیان می‌رسد. اما تکلیف تارا EFP در این زمینه هنوز مشخص نیست.

 

قیمت تارا EFP 

پس از قرارگیری موتور EFP بر روی دنا جوانان، قیمت این خودرو در بازار کشورمان ۴۰ میلیون تومان بالاتر از دنا پلاس توربو اتوماتیک قبلی اعلام شد.

دنا جوان در حالی به عنوان یک سدان ۵۰۳/۲۲۰/۹۹۰ تومانی به بازار معرفی شد که بهای نهایی آن پس از هزینه‌های جانبی به ۵۹۱/۸۰۰/۰۰۰ تومان خواهد رسید.

تارا اتوماتیک با موتور TU5 پلاس اکنون ۴۹۰/۵۵۱/۰۰۰ تومان قیمت دارد. اگر سناریو دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک جوانان برای این خودرو هم تکرار شود، باید شاهد تارا EFP با برچسب قیمتی فراتر از ۵۳۰ میلیون تومان باشیم. البته این احتمال وجود دارد که بهای تارا EFP پس از هزینه‌های جانبی حتی به مرز ۶۰۰ میلیون تومان نیز برسد!

 

بیشتر بخوانید:

شرایط ثبت‌نام در سامانه یکپارچه تغییر کرد

دنا پلاس توربو جوانان ۰/۵ ثانیه سریعتر از دنا پلاس توربو / مشخصات فنی و امکانات

فیدلیتی پرستیژ بهمن موتور در بازار خودرو چین ارزان شد / هزینه سرویس‌های دوره‌ای

راهنمای خرید لاستیک دولتی به قیمت کارخانه / آموزش مرحله به مرحله

قیمت دنا پلاس دستی چگونه تعیین شد؟ / جزئیات قیمت‌گذاری ایران خودرو

قیمت دنا پلاس ایران خودرو قانونی است؟ / توضیح ایران خودرو

لیست قیمت محصولات سایپا اعلام شد / خرداد ۱۴۰۲




10 دیدگاه

  1. با سلام و احترام لطفا در خصوص وضعیت پروژه دنا پلاس توربو cng و سورن پلاسcng با پیمایش بالا هم گزارش تهیه کنید از زمان معرفی اولیه چند سال میگذره ولی خبری از تجاری سازی نیست.

  2. تارا همون موتورش عالیه نقص های فنی دنده گریبکس رو عوض کنین در مدل دنده دستی برای دنده عقب باید دنده دو بزنی بعد عقب دقیقا مثل پراید قدیمی اینا درده

    • ۶۰۰ ملیون؟بخوای ۶۰۰ ملیون رو بشماری یه روز طول میشکه بد باهاش ماشین بخری قیمتش باید کمتر باشه همه بتونن بخرن نه اینکه حسرت بشه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط