دنا پلاس توربو جوانان قرار است به قیمت ۵۰۳/۲۲۰/۹۹۰ تومان (بهای خام درب کارخانه) به دست متقاضیان آن برسد. این سدان ایران خودرو تغییراتی را در قوای محرکه ۱.۷ لیتری خود تجربه کرد که موجب بهبود شتاب صفر تا صد کیلومتر آن شد. اما آیا آپدیت موتور این خودرو ارزش پرداخت ۴۰ میلیون وجه بیشتر نسبت به دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک را دارد؟
بیتران – محمد فتحاللهی: بعد از مدلهای شاهین و آریا از سایپا، حالا ایران خودرو هم قصد دارد با استفاده از نام جوانان خاطرات قدیمی را در ذهن مشتریان زنده کند.
خودرویی که ایران خودرو نام دنا پلاس توربو جوانان اتوماتیک به آن داد، گرانترین نسخه دنا پلاس توربو است. البته برخی تجهیزات رفاهی این خودرو هم تغییر کردند.
فیلم تست دنا جوانان در یوتیوب بیت ران پلاس
موتور دنا پلاس توربوشارژ جوانان
دنا جوانان از نمونه بهینه موتور EF7 استفاده میکند که ایران خودرو آن را به اسم EFP معرفی کرد. پیش از آنکه ببینیم موتور جوانان چه مشخصاتی دارد، باید به یاد بیاوریم که قوای محرکه EF7 چه ویژگیهایی داشت.
موتور EF7 با ۱.۷ لیتر حجم قادر بود ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این موتور برای نخستین بار در سمند سورن مشاهده شد. اما بسیاری از خریداران سورن توربو از مشکلات بیشمار این موتور ناراضی بودند.
ایران خودرو در حقیقت این موتور را در سورنهای توربو آزمایش کرد و بعدها در مدلهای دنا پلاس و دنا پلاس اتوماتیک تلاش کرد نواقص آن را بر طرف کند. این موتور بعدها به عنوان TC7 هم شناخته شد.
این موتور هم به مرور زمان آپدیت شد و میل لنگ، یاتاقانها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS، توربوشارژ، سیستم خنک کننده و… آن کاملاً عوض شد. از همین رو ایران خودرو آن را EFP نامید تا نشاندهنده نسخه پلاس خانواده موتورهای EF باشد.
EFP با استفاده از سامانه CVVT تبدیل به قدرتمندترین موتور ایران خودرو شد. یعنی قدرت این قوای محرکه از ۱۵۰ اسب بخار به ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتنمتری آن هم به ۲۴۰ نیوتنمتر رسید.
ایران خودرو باور دارد توان موتور EFP به میزان ۷.۳ درصد بیشتر شد و پیشرفت ۱۱.۶ درصدی هم در بحث گشتاور آن حاصل شد. در عین حال این خودروساز عنوان کرد موتور EFP سوخت کمتری مصرف میکند و آلایندگی آن هم کاهش یافت.
دنا جوان با استفاده از این موتور اصطلاحاً به روز، نیرو و گشتاور را توسط گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته به محور جلو منتقل میکند. البته بهتر بود با در نظرگرفتن «جوانان» بودن این نسخه از دنا پلاس، گیربکس دستی در آن مشاهده میشد.
عملکرد دنا پلاس توربو جوانان
ایران خودرو اعلام کرد که دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک جوانان شتاب صفر تا صد کیلومتر ۱۰.۵ ثانیهای دارد. یعنی شتاب این خودرو در مقایسه یا دنا پلاس توربو اتوماتیک، ۰.۵ ثانیه کمتر شد. دنا پلاس توربو اتوماتیک در ۱۱ ثانیه به صد کیلومتر در ساعت میرسید.
اما حداکثر سرعت دنا جوانان در مقایسه با دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک تغییری نکرد و ۲۰۵ کیلومتر در ساعت است. ایران خودرو باور دارد مصرف سوخت دنا جوانان ۷.۴ لیتر در ازای پیمایش هر صد کیلومتر است. این در حالی است که مصرف دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک پیشتر ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شد.
امکانات دنا پلاس توربو جوانان اتوماتیک
ایران خودرو قبل از معرفی دنا جوانان اعلام کرد که این خودرو با سامانه کنترل پایداری به بازار میآید. اما پس از انتشار لیست مشخصات فنی و آپشنهای این خودرو مشاهده شد که دنا جوانان چنین امکانی ندارد.
دنا جوانان با امکاناتی از قبیل ترمزهای ABS و EBD، ایربگهای راننده، سرنشین کناری و جانبی، دوربین دید عقب، سنسور عقب، TPMS، رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی، کروز کنترل، سانروف، سنسور نور و باران، استارت دکمهای، فرمان چند منظوره و چراغ جلو LED به دست مشتریان خواهد رسید.
در فضای داخلی این خودرو هم تریم مشکی، قطعات چوبی، دستگیرههای درب کرومی، تودوزی مخملی، لیور دنده جدید با دوخت قرمز و گردگیر جدید و روکش پارچهای صندلیها مشاهده میشوند. اما واقعاً چقدر مطالعه این لیست میتواند در دنیای خودروسازی امروز مضحک باشد.
ما در دنیایی زندگی میکنیم که چینیهای مونتاژی با آپشنهایی مانند Android Auto و CarPlay، کلاستر دیجیتالی، تهویه اتوماتیک با پنل لمسی، شارژر بدون سیم تلفن همراه، ترمز پارک برقی، خروجی تهویه برای ردیف دوم صندلیها و… به دست مشتری ایرانی میرسند.
اما ایران خودرو هنوز در کاتالوگ محصولات خود مواردی مانند کلید درببازکن صندوق عقب یا چراغ سقفی را به عنوان یک امکان رفاهی لحاظ میکند.
آیا دنا پلاس توربو جوانان گزینه مناسبی برای خرید است؟
پیش از خرید دنا جوانان باید از خود بپرسید که در ازای پرداخت تقریباً ۴۰ میلیون بیشتر در مقایسه با دنا پلاس توربو اتوماتیک، چه خودرویی دریافت میکنید؟
دنا جوان از لحاظ ظاهری تفاوتی با دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک ندارد. سطح تجهیزات این خودرو هم در مقایسه با دنا پلاس توربو اتوماتیک متفاوت نیست.
یعنی اختلاف قیمت ۴۰/۱۳۲/۴۸۴ تومانی دنا پلاس توربو اتوماتیک (۴۶۳/۰۸۸/۵۰۶ تومان) تا دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک جوانان (۵۰۳/۲۲۰/۹۹۰ تومان) در حالی وجود دارد که فقط ۱۰ اسب بخار قدرت به موتور اضافه شد و گشتاور آن هم ۲۵ نیوتنمتر بیشتر شد.
نکته مهم درباره قیمت دنا پلاس توربو جوانان این است که رقم ۵۰۳/۲۲۰/۹۹۰ تومان، بهای درب کارخانه این خودرو است. یعنی رقم نهایی خرید این خودرو پس از هزینههای جانبی ۵۹۱/۸۰۰/۰۰۰ تومان خواهد بود.
لازم است بدانیم که با هزینه مبالغی بسیار کمتر میتوان در مراکز تیونینگ، اصطلاحاً با ریمپکردن موتور به اعداد بعضاً بالاتری در توان و گشتاور دست پیدا کرد.
بیشتر بخوانید:
فیدلیتی پرستیژ بهمن موتور در بازار خودرو چین ارزان شد / هزینه سرویسهای دورهای
کامیون های روسی کاماز در ایران مونتاژ میشوند
راهنمای خرید لاستیک دولتی به قیمت کارخانه / آموزش مرحله به مرحله
قیمت دنا پلاس دستی چگونه تعیین شد؟ / جزئیات قیمتگذاری ایران خودرو
قیمت دنا پلاس ایران خودرو قانونی است؟ / توضیح ایران خودرو
نتایج سامانه یکپارچه در مرحله دوم اعلام شد / به ۹۷ درصد متقاضیان امسال خودرو نرسید