دیار BJ40 از سوی دیار خودرو به بازار خواهد آمد / بررسی مشخصات فنی و آپشن‌ها

از دست ندهید

دیار BJ40 با موتور ۲ لیتری توربو و سیستم انتقال نیروی پارت‌تایم چهار چرخ در تلاش است تا در بازار جایی برای خود باز کند. دیار خودرو در نمایشگاه خودرو اصفهان از این کپی Jeep Wrangler رونمایی کرد و قرار است به زودی آن را به دست مشتریانش برساند. مدل‌های ۲۰۲۳ این خودرو آفرودی در بازار خودرو چین با تخفیف ۵ هزار یوان (۲۴/۸۰۰/۰۰۰ تومان) به مشتریان عرضه می‌شوند. اما هنوز مشخص نیست قیمتی که دیار خودرو برای دیار BJ40 در نظر دارد، چقدر است.

دیار BJ40
دیار BJ40

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – محصولی که در نمایشگاه خودرو اصفهان از سوی دیار خودرو رونمایی شد در اصل توسط BAIC چین تولید می‌شود.

اما از آنجایی که BAIC در سال ۲۰۱۹ نام محصولات تولیدی خود را به Beijing تغییر داد، BJ در نام این خودرو نیز مخفف BeiJing یا پکن است.

ctrl C / ctrl V
دیار BJ40 / جیپ رانگلر
دیار BJ40 / جیپ رانگلر

BJ40 کاملاً به عنوان یک کپی از جیپ رانگلر در دستور تولید بایک قرار گرفت. تولید کپی یک محصول خارجی در کشور چین چیز جدیدی نیست. اما مهم این است که نتیجه کار خوب از آب درآید.

نکته قابل توجه این است که BJ40 تنها محصولی کپی‌ برند بیجینگ نیست. مدل BJ80 هم محصولی است که کاملاً براساس مرسدس بنز G کلاس طراحی شد و تولید آن ادامه دارد.

دیار BJ40 همانطور که در تصویر مقایسه‌ای نیز قابل مشاهده است، یک نمونه کپی تمام و کمال از رانگلر است. در نمای ظاهری حتی BJ40 را می‌توان آیرودینامیک‌تر از رانگلر توصیف کرد. اما اینکه آیا خودرو زیباتری نسبت به رانگلر است، جای سوال دارد.

دیار BJ40 / جیپ رانگلر
دیار BJ40 / جیپ رانگلر

همانند نمای جلو، نمای عقب BJ40 نیز کاملاً مشابه جیپ رانگلر است. طراحی چراغ‌ها، گلگیرها و حتی درب مخزن سوخت هم بر طبق رانگلر ساخته‌شدند.

مثل رانگلر در BJ40 نیز شاهد آن هستیم که خریدار می‌تواند با برداشتن پنل‌های سقفی و درب‌ها نمای متفاوتی به خودرو خود دهد. این امکان باعث می‌شود که شاسی بلند دیار BJ40 در عین حال تبدیل به یک خودرو کانورتیبل با ستون‌های محافظ سرنشینان شود.

نمای داخلی دیار BJ40 
نمای داخلی دیار BJ40
نمای داخلی دیار BJ40

در نمای داخلی BJ40 اما دیگر از زمختی جیپ رانگلر خبری نیست. بجای آن با نمایی رو به رو هستیم که برگرفته از خودروهای مرسدس بنز چند سال گذشته است.

این شباهت اتفاقی نیست. چرا که Beijing در سال ۲۰۱۴ با سرمایه‌گذاری Daimler AG قرار بود به میزان ۳۵ درصد از سهام خود را به آلمانی‌ها واگذار کند.

براساس خبری که رویترز در همان سال منتشر کرد، قرارداد همکاری بیجینگ و دایملر در نهایت منجر به خرید ۱۲ درصد از سهام BAIC توسط دایملر شد.

از همین رو می‌توان مشاهده کرد که طراحی داخلی و خارجی بسیاری از خودروهای بایک و بیجینگ برگرفته از مرسدس‌ بنز های سال‌های گذشته است.

در نمای داخلی دیار BJ40 خبری از کلیدهای لمسی یا داشبورد مینیمال به سبک خودروهای امروزی نیستیم. اما بیجینگ تلاش کرد تا به نوعی سبک طراحی مرسدس بنز G کلاس نسل گذشته را در فضای داخلی این خودرو پیاده کند. حتی نگاه کردن به ریموت خودرو هم شما را به یاد مرسدس بنز های نسل قبل می‌اندازد.

به دلیل ماهیت آفرودی BJ40 در بسیاری از بخش‌های داخلی این خودرو شاهد استفاده از طرح‌های بزرگ و اغراق‌آمیز هستیم. دستگیره‌های درب‌ها، دستگیره روی داشبورد و ستون‌ها، نحوه طراحی کلیدهای کنترل سیستم تهویه و… همگی به نوعی طراحی شدند تا در یک شرایط خارج از جاده‌ای بتوان به راحتی با فضای داخلی این خودرو ارتباط برقرار کرد.

مشخصات فنی دیار BJ40
موتور دیار BJ40
موتور دیار BJ40

BJ40 را در بازار خودرو چین می‌توان با موتورهای مختلفی خرید. از موتور ۲ لیتری دیزل با قدرت ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتن متر تا موتور ۲۲۹۰ سی سی توربوشارژ ۲۳۱ اسب بخاری با گشتاور ۳۴۵ نیوتن متر برای این خودرو قابل سفارش هستند.

اما قوای محرکه انتخابی از سوی دیار خودرو برای BJ40 موتور ۲ لیتری بنزینی توربوشارژ است. این موتور چهار سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ که با کد HY4C20B شناخته می‌شود، ساخت کمپانی HYCET Technology چین است.

کمپانی HYCET Technology سازنده قوای محرکه بسیاری از خودروهای چینی و یکی از شرکت‌های زیر مجموعه Great Wall Motor است. این کمپانی در June سال گذشته میلادی اعلام کرد که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ ده میلیون موتور برای گریت‌وال موتور ساخت که از این نظر نخستین برند چینی بشمار می‌رود که به چنین رقمی رسید.

اما موتور HY4C20B ساخت HYCET Technology در دیار BJ40 چه ویژگی‌هایی دارد؟

این موتور که حجم دقیق آن ۱۹۶۷ سی سی است می‌تواند در دور موتور ۵۵۰۰ قدرتی معادل ۲۲۲ اسب بخار (۱۶۵ کیلووات – ۲۲۴ PferdStarke به معنای اسب بخار متریک) را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

البته برخی از رسانه‌های چینی این قدرت را ۱۶۰ کیلووات یا ۲۱۵ اسب بخار اندازه‌گیری کردند.

گشتاور یا نیروی پیشران این موتور ۳۸۵ نیوتن متر است. اما کمپانی Beijing پنج نیوتن‌متر از این میزان کم کرد تا در نهایت ۳۸۰ نیوتن‌متر از این نیرو در میان دورهای ۱۸۰۰ تا ۳۶۰۰ قابل استفاده باشد. استاندارد اعلامی برای بنزین مورد استفاده در BJ40 نیز عدد اکتان ۹۲ است.

تمامی نیروی موتور توسط گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک (AT) به صورت پارت‌تایم به تمامی چرخ‌های این خودرو منتقل می‌شود.

اما ماهیت ذاتی این خودرو Front Four Wheel Drive است. یعنی تمرکز انتقال نیروی موتور در BJ40 بر روی محور جلو است.

ابعاد دیار BJ40
دیار BJ40
دیار BJ40

دیار خودرو ظاهراً برنامه دارد تا هر دو نسخه چهار درب و دو درب BJ40 را وارد بازار خودرو ایران کند. مدل چهار درب با طول ۴۶۳۰ میلیمتر، عرض ۱۹۲۵ میلیمتر و ارتفاع ۱۸۷۱ میلیمتر از جیپ رانگلر ۲۵۲ میلیمتر کوتاهتر، ۳۱ میلیمتر پهن‌تر و ۲۳ میلیمتر مرتفع‌تر است.

فاصله بین دو محور مدل چهار درب این خودرو ۲۷۴۵ میلیمتر است که جیپ رانگلر در مقایسه با آن ۲۶۳ میلیمتر فاصله بین دو محور بیشتری دارد.

اگر فاصله از سطح زمین دیار BJ40 با جیپ رانگلر را مقایسه کنیم باید گفت که BJ40 با فاصله ۲۲۰ میلیمتری از سطح زمین نسبت به رانگلر به زمین نزدیک تر است. رانگلر ۲۴۲ میلیمتر از سطح زمین فاصله دارد.

دیار BJ40 یا جیپ رانگلر؟
دیار BJ40 در مقایسه با جیپ رانگلر
دیار BJ40 در مقایسه با جیپ رانگلر

حال که قرار است این خودرو به عنوان یک نمونه آفرودی وارد بازار ایران شود، بهتر است در این زمینه آن را با نمونه اورجینال یعنی جیپ رانگلر مقایسه کنیم.

زاویه ورود به موانع در BJ40 عدد ۳۷ درجه اعلام شد. این میزان در جیپ رانگلر ۳۴.۸ درجه است. زاویه خروج از موانع هم در این خودرو ۳۱ درجه است که مقایسه با عدد ۲۹.۲ درجه‌ای جیپ رانگلر رقم بهتری است. یعنی BJ40 در هنگام ورود و خروج از موانع بهتر از جیپ رانگلر است.

حجم مخزن سوخت دیار BJ40، هفتاد و پنج لیتر است که در مقایسه با باک ۸۲ لیتری رانگلر کوچک‌تر است. جالب این است که جیپ رانگلر مدل ۲۰۲۲ هم مجهز به یک قوای محرکه ۲ لیتری توربوشارژ است.

این موتور در رانگلر ۲۶۶ اسب بخار متریک و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. اما هم دیار BJ40 و هم رانگلر دو لیتری توربو هر دو در ازای طی مسافت ۱۰۰ کیلومتر ۹.۹ لیتر سوخت مصرف می‌کنند.

از همین رو با توجه به میزان سوخت قابل ذخیره در باک BJ40 می‌توان عنوان کرد که پیمایش BJ40 در مقابل نسخه اصلی خود کمی کمتر است.

برخی از وب‌سایت‌ها مصرف شهری این خودرو را ۱۴.۹ لیتر در ازای هر صد کیلومتر اعلام کردند. گفته‌می‌شود که حداکثر سرعت BJ40 نیز ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است.

وزن خالص این خودرو ۲۰۸۰ کیلوگرم اعلام شد که در مقایسه با وزن خالص ۱۹۹۱ کیلوگرمی جیپ رانگلر، ۸۹ کیلوگرم سنگین‌تر است.

قیمت دیار BJ40 در بازار خودرو چین

BJ40 در برخی از مدل‌ها با تخفیف ۵ هزار یوانی (۲۴/۸۰۰/۰۰۰ تومان) به دست مشتریان چینی می‌رسد. لوآپشن‌ترین نمونه این خودرو اکنون در بازار چین ۱۵۴.۸۰۰ یوان (معادل ۷۷۰/۹۰۴/۰۰۰ تومان) قیمت دارد.

این در حالی است که نسخه فول آپشن BJ40 در چین برچسب قیمتی ۲۷۲.۹۰۰ یوانی دارد که برابر است با ۱/۳۵۹/۰۴۲/۰۰۰ تومان. پس از همین ابتدا می‌دانیم که دیار خودرو قطعاً این خودرو را نمی‌تواند به قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان به دست مشتری ایرانی برساند. اما در ازای این مبلغ شما چه امکاناتی را در این خودرو مشاهده خواهید کرد؟

آپشن‌ها و امکانات رفاهی دیار BJ40

به غیر دو نسخه لوآپشن، تمامی مدل‌های قابل فروش در بازار چین از سیستم پارت‌تایم چهار چرخ متحرک بهره‌مند هستند. برخی از مدل‌های BJ40 دارای قفل دیفرانسیل در محور جلو و عقب هستند که امکان حرکت در آب‌هایی تا عمق ۸۰۰ میلیمتر را به آن می‌دهند.

ترمزهای جلو دیسکی خنک شونده و ترمزهای عقب دیسکی هستند و رینگ‌های ۱۷ اینچی در نسخه‌های ارزان قیمت به صورت استاندارد عرضه می‌شوند. ذکر این نکته لازم است که مدل‌های فول آپشن که قیمت بالاتری دارند با رینگ‌های ۲۰ اینچی قابل خرید هستند.

تمامی نسخه‌های کم آپشن و فول آپشن BJ40 به امکاناتی نظیر ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، سیستم مانیتورینگ فشار باد تایرها، هشدار نبستن کمربند ایمنی، ایربگ‌های راننده و سرنشین کناری، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، کروز کنترل، امکان انتخاب حالات رانندگی، ترمز پارک اتوماتیک و کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری مجهز شدند.

امکاناتی نظیر ورود بدون کلید، رکاب کناری جهت ورود آسان به درون خودرو، فرمان با روکش چرم مصنوعی (در مدل پایه فرمان پلاستیکی است)، تنظیم دستی فرمان، دسته‌دنده الکترونیکی، فرمان چند منظوره (دکمه‌های روی فرمان)، گرمکن فرمان (در مدل‌های فول)، نمایشگر کلاستر دیجیتالی با ابعاد ۱۲.۳ اینچ، دوربین ثبت وقایع (در مدل‌های فول)، صندلی‌های چرمی (در مدل‌های پایه چرم مصنوعی و پارچه بکار رفته‌است)، تنظیم برقی صندلی راننده، تنظیم برقی صندلی شاگرد (فقط در یک مدل)، صندلی‌های گرمکن‌دار جلو (فقط در مدل‌های فول) و زیر آرنجی (در هر دو ردیف جلو و عقب) هم در این خودرو وجود دارند.

امکانات داخلی خودرو

در فضای داخلی BJ40 نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی (۱۰.۲۵ اینچی در مدل‌های فول)، بلوتوث، امکان استارت خودرو با ریموت (در مدل‌های فول امکان بکار انداختن ایرکاندیشن هم وجود دارد)، خروجی برق ۲۲۰ ولت و ۶ اسپیکر برای سیستم صوتی دیده‌می‌شوند.

چراغ‌های جلو و مه‌شکن‌های این خودرو LED هستند و چراغ روشنایی روز هم این بخش را تکمیل می‌کند. نورپردازی داخلی BJ40 در مدل‌های پایه تک رنگ و در مدل‌های فول مولتی‌کالر هستند.

تمامی شیشه‌ها برقی است و آیینه‌های جانبی هم مجهز به گرمکن هستند. سنسور باران فقط در مدل‌های گران قیمت وجود دارد. اما برف‌پاکن شیشه عقب در تمامی مدل‌ها به صورت استاندارد نصب شدند.

سیستم تهویه مطبوع در تمامی مدل‌ها از نوع دو کاناله است و خروجی تهویه برای سرنشینان عقب هم وجود دارد. به غیر از این موارد، ایرکاندیشن BJ40 مجهز به فیلتر PM2.5 است.

آمار فروش BJ40 در سال ۲۰۲۲ در بازار خودرو چین
آمار فروش دیار BJ40 در چین
آمار فروش دیار BJ40 در چین

اگر به آمار فروش بیجینگ BJ40 در بازار خودرو چین نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که با خودرو پر فروشی رو به رو هستیم. آمارها حاکی از آن است که BJ40 اکنون در جایگاه دوازدهم فروش در میان خودروهای شاسی بلند کامپکت قرار دارد.

به غیر از ماه May میلادی امسال، در تمامی ماه‌های سال جاری میلادی این خودرو به طور میانگین هر ماه بیش از هزار مشتری در بازار خودرو چین داشت.

این موضوع نشان می‌دهد که بیجینگ BJ40 در میان چینی‌ها خودرویی محبوب است. اما آیا این محبوبیت به معنای کیفیت بالای این خودرو است؟ رصد نظرات کاربران در فضای وب نشان می‌دهد که بسیاری از خریداران BJ40 از مشکلات کیفی این خودرو ناراضی‌اند.

آیا BJ40 خودرو با کیفیتی است؟
دیار BJ40
دیار BJ40

laitimes درباره مشکلات فنی و کیفیتی بیجینگ BJ40 گزارش کاملی را در ماه April (اردیبهشت/خرداد) امسال منتشر کرد. براساس این گزارش یکی از خریداران BJ40 به خودرو خود لقب «waste car» یا بطور محترمانه‌تر «خودرو به درد نخور» داده‌است.

این خریدار عنوان کرد که پس از مدت کوتاهی از خرید این خودرو متوجه شد که موتور آن اصطلاحاً به روغن‌سوزی افتاده‌است. به‌طوری که در ازای طی هر ۱۰۰۰ کیلومتر، ۱ لیتر روغن در موتور BJ40 از بین می‌رود. خریدار عنوان کرد که حتی نمایندگی هم درباره این مشکل پاسخ درستی به او نداد.

laitimes گزارش خودرو را اینگونه ادامه می‌دهد که مشکلات کیفی بسیاری درباره این خودرو وجود دارد. برای مثال بسیاری از خریداران از نشتی آب به درون خودرو شکایت دارند. برخی دیگر مدام با روشن شدن چراغ چک خودرو رو به رو هستند. بعضی از مشتریان هم از پرش آنی گیربکس، کشش فرمان به یک سمت و صدای غیر عادی موتور و گیربکس شکایت دارند.

وبسایت laitimes باور دارد برخی از مشتریان در صدد آن هستند تا BJ40 خود را به BAIC پس بدهند. اما BAIC هیچ کانال شکایت مستقیمی در این زمینه ندارد و مشتریان نمی‌توانند ارتباط مستقیمی با برند بگیرند.

اگر دیار BJ40 توسط دیار خودرو وارد بازار ایران شود، می‌توان گفت که این خودرو هیچ رقیب مستقیمی در کشور ندارد.

اگر به سایر خودروهای چینی نگاه کنیم مشاهده می‌شود که تمامی آنها برای مصارف شهری مناسب هستند. از سویی دیگر پیکاپ‌های آفرودی بازار هم عمدتاً به دلیل وانت بودن بیشتر در مسیرهای خارج از جاده‌ای کاربرد دارد.

گزارش کیفیت خودرو بیجینگ BJ40
گزارش کیفیت خودرو بیجینگ BJ40

از همین رو اگر دیار خودرو بتواند مشکلات کیفی احتمالی این خودرو را با خدمات پس از فروش خوب جبران کند، می‌توان گفت که BJ40 قادر است نقش جیپ رانگلر چینی را به خوبی در ایران ایفا کند.

تصاویر رسمی بیجینگ BJ40
بیشتر بخوانید:

داستان تیونینگ دنا توسط کوروش منصوری

۱۰ موتورسیکلت مناسب استفاده برای مبتدیان

کدام خودروها در بورس کالا عرضه می‌شوند؟ / آخر آبان خریداران چقدر سود کردند؟




2 دیدگاه

  1. جالبه !!!!! وقتی این خودرو در داخل چین این همه عیب وایراد ازش گزارش شده و مشتری ناراضی هست اونم کجا ؟ داخل کشور چین ! تاحدی که گفته باید خودرو را پس بدم !!! اگر بیاد ایران تکلیف چی هست !!!!! اونجا ناراضی هستن اینجا چه باید بشه ! بله وقتی اسبها را در مسابقه شرکت ندهی هر الاغی امکان اول شدنش هست !!!

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

چانگان X5 پلاس در ایران مونتاژ می‌شود / معرفی کامل خودرو

چانگان X5 پلاس قرار است با موتور ۱۸۸ اسب بخاری توربو در کشورمان مونتاژ شود. این خودرو کراس‌اوور چانگان...

پست‌های مرتبط