بی وای دی برای ما ایرانیها نشان نام آشنایی است. نام آشنا از این جهت که هنوز تکلیف بیش از ۲۰۰۰ نفر از حوالهداران خودروهای این برند در کشورمان مشخص نیست. نام و نشان BYD در ایران برابر است با بدعهدیهای خودروسازی کارمانیا. اما در خارج از مرزهای ایران، این نشان چینی برای فتح بازار خودرو اروپا آمادهاست.
بیت ران – محمد فتحاللهی – بی وای دی چین با دست پر در نمایشگاه خودرو پاریس امسال حاضر شد. نمایشگاه خودرو پاریس محلی است که بسیاری از برندهای نام آشنای اروپایی از آخرین دستاوردهای خود رونمایی میکنند.
حال تصور کنید محصولاتی از چین در چنین نمایشگاهی بتوانند نظرات مثبت بقیه را به خود جلب کنند. حضور بی وای دی در نمایشگاه خودرو پاریس به منزله زنگ خطر جدی برای خودروسازان این قاره بود. خودروسازانی که محصولات خود را مثل قند در بازار میفروختند حالا باید نگران حضور یکی از معتبرترین برندهای چینی در حوزه استحفاظی خود باشند.
بی وای دی HAN، سدان ۵۱۷ اسب بخاری برقی
HAN یکی از استراتژیکترین محصولات برقی بی وای دی است. همانطور که میدانیم این خودروساز چینی یکی از بهترین تولیدکنندگان خودروهای برقی در جهان است و HAN همواره خودرویی فلگشیپ در تولیدات BYD بهشمار میرود.
این خودرو برقی در چندین نسخه مختلف در بازار خودرو چین از سوی چینیها قابل خرید است. اما حالا اروپاییها هم میتوانند از این سدان پرمیوم چینی بهرهببرند.
بی وای دی HAN در بازار خودرو چین خودرو ارزان قیمتی نیست. این سدان برقی در دو نسخه یک و دو موتوره در چین وجود دارد. ارزانترین نمونه تک موتوره HAN در چین ۲۶۹.۸۰۰ قیمت دارد که معادل ۱/۲۱۹/۴۹۶/۰۰۰ تومان است.
گرانترین تیپ بی وای دی هان در کشور قراردادهای بیست ساله نیز ۳۲۹.۸۰۰ یوان بهفروش میرسد. این نرخ برابر است با ۱/۴۹۰/۶۹۶/۰۰۰ تومان.
مشخصات فنی بی وای دی HAN
بهتر است ببینیم بی وای دی در ازای دریافت این مبالغ چه مشخصات فنیای در اختیار مالک قرار میدهد. در ارزانترین نسخه هان شاهد یک پک باتری ۵۸.۴ کیلووات ساعتی هستیم.
این باتری در ازای طی مسافت یکصد کیلومتری ۱۳.۵ کیلووات انرژی استفاده میکند و ۲۴۵ اسب بخار نیرو در اختیار راننده قرار میدهد. گشتاور خروجی موتور الکتریکی HAN نیز به ۳۵۰ نیوتن متر میرسد.
BYD HAN در این نسخه تمامی نیروی موتور الکتریکی را به محور جلو هدایت میکند و میتواند ۷۱۵ کیلومتر به حرکت خود ادامه دهد. این خودرو با بهرهگیری از یک فست شارژ ۱۲۰ کیلوواتی میتواند در مدت زمان ۳۰ دقیقه ظرفیت باتری را از ۳۰ تا ۸۰ درصد پر کند. براساس اطلاعاتی که BYD منتشر کرد، نسخه تک موتوره HAN در مدت زمان ۷.۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرسد.
در نسخه دو موتوره بی وای دی هان قدرت موتور افزایش پیدا کرد اما پیمایش آن قدری کمتر از نسخه یک موتوره است. در گرانترین نسخه HAN شاهد حضور دو موتور برقی هستیم که نیروی موتورهای الکتریکی را به محورهای جلو و عقب این سدان هدایت میکنند.
HAN در این نسخه ۵۱۷ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد که ارقامی فوقالعاده است. این نسخه هم همانند مدل ارزان قیمت از پک باتریهای ۵۸.۴ کیلووات ساعتی استفاده میکند. اما پیمایش آن ۶۱۰ کیلومتر با یک بار شارژ کامل است که از نسخه تک موتوره پایینتر است.
نسخه دو موتوره HAN در ازای هر یکصد کیلومتر ۱۴.۹ کیلووات انرژی مصرف میکند و قادر است تجربه شتاب صفر تا صد کیلومتر ۳.۹ ثانیهای را برای سرنشینان خود رقم بزند.
تمامی مدلهای برقی HAN دارای گارانتی ۶ ساله یا ۱۵۰/۰۰۰ کیلومتری هستند تا خریدار با خیالی آسوده نسبت به خرید آن اقدام کند.
ابعاد و امکانات بی وای دی HAN
طول، عرض و ارتفاع این سدان برقی برابر است با ۴۹۹۵، ۱۹۱۰ و ۱۴۹۵ میلیمتر که فاصله بین دو محور آن نیز به ۲۹۲۰ میلیمتر میرسد.
هان سدانی پنج نفره است که وزن خالص آن ۲۱۰۰ کیلوگرم در نسخه تک موتوره و ۲۲۵۰ کیلوگرم در مدل دو موتوره اعلام شد. این در حالی است که در حالت Full Load هان تک موتوره ۲۴۷۵ کیلوگرم و نمونه دو موتوره ۲۶۲۵ کیلوگرم وزن دارد.
تمامی مدلهای ارزان و گران بی وای دی هان در بازار خودرو چین با تایرهای ۱۹ اینچی بهفروش میرسند. تنها در مدلهای گران قیمت این سدان برقی میتوان از امکان تنظیم سفتی یا نرمی سیستم تعلیق آن بهرهبرد و این امکان در نسخههای ارزان وجود ندارد.
ترمزهای ABS و EBD، ترمز کمکی BA، سامانههای کنترل کشش و پایداری، TPMS، ایربگهای راننده، سرنشین، جانبی، پردهای و زانو (برای راننده) در تمامی نسخههای ارزان و گران این خودرو امکاناتی استاندارد هستند.
سنسورهای پارک جلو و عقب، سنسورهای کناری (در مدلهای فول)، دوربین ۳۶۰ درجه با زاویه دید ۱۸۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، تنظیم حالات رانندگی، سامانه پارک خودکار (در مدلهای فول)، امکان پارک با ریموت خودرو، ترمز پارک اتوماتیک، سامانه کنترل حرکت خودرو در سربالایی، هشدار نقاط کور (در مدلهای فول)، کنترل بین خطوط، رادار خطی، هشدار علائم رانندگی، هشدار تصادف، هشدار تصادف از عقب (در مدلهای فول)، ترمزهای فعال، ۵ رادار حرکتی در داخل و خارج خودرو، سانروف پانورامیک، کیت اسپرت (در گرانترین مدل)، استارت و ورود بدون کلید، جلوپنجره اکتیو باز و بستهشونده، درب صندوق عقب برقی، دسته دنده الکترونیکی، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی کلاستر، نمایشگر لمسی ۱۵.۶ اینچی داشبورد، نمایشگر HUD، دوربین ثبت وقایع، چراغهای جلو و عقب LED، دوازده اسپیکر برای سیستم صوتی، نورپردازی داخل خودرو، ایرکاندیشن دو نقطهای، فیلترهای PM2.5 و یونیزه سیستم تهویه و… از جمله امکانات رفاهی بی وای دی هان بهشمار میروند.
بی وای دی Tang شاسی بلندی با شتاب ۴.۴ ثانیه
نمونههایی از نسل اول و دوم بی وای دی Tang در کشورمان هم حضور دارد. در حقیقت قرار بود این شاسی بلند در نسخه بنزینی توسط خودروسازی کارمانیا در کشورمان بهفروش برسد.
خودروسازی کارمانیا حدود دو سال قبل قول داد تا این SUV پرمیوم را به بازار ایران بیاورد. امری که تاکنون محقق نشد تا یکی دیگر از محصولات بی وای دی در کشورمان ناکام شود.
اما Tang اکنون در قلب اروپا حضور دارد و قرار است با مدلهای بسیار متنوع خود برای سایر رقبا خط و نشان بکشد. این شاسی بلند بی وای دی در نمایشگاه خودرو پاریس یکی از کانونهای اصلی توجه مراجعین بود.
گرچه مدلهای بنزینی و هیبریدی این شاسی بلند بی وای دی در بسیاری از کشورها وجود دارد، اما این خودروساز چینی نسخه تمام برقی آن را به نمایشگاه خودرو پاریس برد.
بی وای دی تانگ برقی در ارزانترین مدل ۲۷۹.۸۰۰ یوان قیمت دارد که معادل ۱/۲۶۴/۶۹۶/۰۰۰ تومان است. گرانترین تیپ این شاسی بلند لوکس نیز ۳۳۹.۸۰۰ یوان برای چینیها آب میخورد که برابر است با ۱/۵۳۵/۸۹۶/۰۰۰ تومان. اما تفاوت نسخههای ارزان و گران این SUV در چه مواردی است؟
مشخصات فنی بی وای دی تانگ برقی
مدل ارزان قیمت ۲۷۹.۸۰۰ یوانی تانگ با پک باتری ۹۰.۳ کیلوواتی به دست مشتری میرسد. این در حالی است که نسخه ۳۳۹.۸۰۰ یوان از پک باتریهایی با حجم ۱۰۸.۸ کیلووات بهره میبرد.
نسخه ارزان قیمت بی وای دی تانگ تک موتوره است و تمامی نیرو را توسط گیربکس یک دنده به چرخهای جلو منتقل میکند. توان خروجی موتور این ورژن از تانگ ۲۲۸ اسب بخار است و گشتاور آن نیز به ۳۵۰ نیوتنمتر میرسد.
بی وای دی پیمایش این مدل را ۶۰۰ کیلومتر اعلام کرد و این مدل از تانگ در ازای هر صد کیلومتر ۱۵.۷ کیلووات انرژی مصرف میکند.
تانگ ارزان برقی از فست شارژ ۱۱۰ کیلوواتی پشتیبانی میکند و میتواند در ۳۰ دقیقه ظرفیت باتری خود را از ۳۰ تا ۸۰ درصد شارژ کند.
تانگ در دو مدل ۱۰۸.۸ کیلوواتی به فروش میرسد. مدل ارزانتر با این باتری که ۳۰۹.۸۰۰ یوان قیمت دارد میتواند پیمایش ۷۳۰ کیلومتری را با یکبار شارژ کامل در اختیار مالک خود قرار دهد. این مدل از شاسی بلند تانگ تمامی نیروی باتری خود را به چرخهای جلو منتقل میکند. این مدل از بی وای دی تانگ در ازای هر صد کیلومتر ۱۵.۶ کیلووات انرژی مصرف میکند.
اما در نسخه دو موتوره تانگ با باتری ۱۰۸.۸ کیلوواتی پیمایش اعلامی برای آن ۶۳۵ کیلومتر با یکبار شارژ کامل است. مصرف انرژی مدل دو موتوره تانگ ۱۷.۶ کیلووات در ساعت است.
قویترین Tang برقی
تانگ با باتریهای بزرگتر همانند قویترین نسخه HAN میتواند ۵۱۷ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور در اختیار راننده قرار دهد. این خودروساز چینی شتاب صفر تا صد کیلومتر این نسخه از Tang را ۴.۴ ثانیه اعلام کرد که برای یک شاسی بلند ۳۰۸۵ کیلوگرمی فوقالعاده است.
هر دو مدل ۱۰۸.۸ کیلوواتی تانگ از فست شارژهای ۱۷۰ کیلوواتی پشتیبانی میکنند و همانند نسخه ارزانتر میتواند در ۳۰ دقیقه ظرفیت باتری خود را از ۳۰ تا ۸۰ درصد شارژ کند.
تمامی مدلهای برقی بی وای دی تانگ به خروجی برق ۶ کیلوواتی مجهز هستند که برای راهاندازی برخی ابزار و ادوات کافی به نظر میرسد.
ابعاد و امکانات بی وای دی Tang
طول، عرض و ارتفاع تانگ برقی برابر است با ۴۹۰۰، ۱۹۵۰ و ۱۷۲۵ میلیمتر که فاصله بین دو محور آن نیز به ۲۸۲۰ میلیمتر میرسد. سبکترین نسخه از Tang وزنی برابر با ۲۸۸۵ کیلوگرم دارد و نمونه دو موتوره آن در حالت Full Load دقیقاً ۳۰۸۵ کیلوگرم است.
گرانترین مدل تانگ EV با امکان تنظیم سفتی یا نرمی سیستم تعلیق به دست مشتری میرسد. از سایر امکانات رفاهی این شاسی بلند بی وای دی میتوان به ترمزهای ABS، EBD، ترمز کمکی BA، رینگهای ۲۱ اینچی (۲۰ اینچی در نسخه ارزانتر)، سامانههای کنترل کشش و پایداری، TPMS، ایربگهای راننده و سرنشین، کیسه هوای جانبی برای سرنشینان جلو و سر برای سرنشینان عقب، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور پارک جانبی، دوربین ۳۶۰ درجه با زاویه دید ۱۸۰ درجه، کروز کنترل Full Speed آداپتیو و تنظیم حالات رانندگی میتوان اشاره کرد که در تمامی نسخههای این خودرو استاندارد است.
مدل گران قیمت Tang دارای سیستم پارک اتوماتیک است. ترمز پارک اتوماتیک، کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری، هشدار نقاط کور، رادار خطی، هشدار حرکت بین خطوط، نمایش علائم رانندگی، هشدار تصادف از جلو و عقب، ترمزهای اکتیو در زمان احتمال حادثه، ۵ سنسور و رادار تشخیص حرکت در داخل و خارج خودرو، سانروف پانورامیک، ورود و استارت بدون کلید، قابلیت باز و بستهشدن گریل جلو در زمان حرکت، درب صندوق عقب برقی با حافظه، گرمکن فرمان، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی کلاستر، نمایشگر HUD، شارژر بدون سیم موبایل در ردیف جلو، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین با سردکن و گرمکن، نمایشگر ۱۵.۶ اینچی داشبورد با قابلیت چرخش، چراغهای جلو LED مجهز به چراغ روشنایی روز، چراغ روشنایی داخل پیچ در زمان گردش فرمان، نورپردازی داخل خودرو با امکان انتخاب ۳۱ رنگ، سیستم تهویه دو نقطهای با فیلترهای PM2.5 و یونیزه از دیگر امکانات این شاسی بلند لوکس بهشمار میروند.
بی وای دی SEAL سدانی برقی با شتاب ۳.۸ ثانیهای
برخلاف مدل HAN که دارای ورژنهای هیبریدی و بنزینی نیز است، مدل SEAL کاملاً به عنوان یک سدان الکتریکی طراحی و تولید شد.
SEAL در چهار نسخه مختلف در بازار خودرو چین قابل خرید است. سه نسخه از آن تک موتوره و یک نسخه از این سدان برقی بهصورت دو موتوره در آن کشور به فروش میرسد. جالب این است که تمامی مدلهای تک موتوره بی وای دی SEAL نیروی موتور برقی خود را به محور عقب انتقال میدهند.
ارزانترین مدل SEAL در بازار خودرو چین، ۲۰۹.۸۰۰ یوان قیمت دارد که معادل ۹۴۸/۲۹۶/۰۰۰ تومان است. گرانترین تیپ این سدان برقی هم به قیمت ۲۸۶.۸۰۰ یوان بهفروش میرسد. این رقم برابر است با ۱/۲۹۶/۳۳۶/۰۰۰ تومان.
بی وای دی SEAL در مقایسه با HAN و TANG خودرو ارزان قیمتی بهشمار میرود. اما گرانترین نسخه از این خودرو مجهز به قویترین قوای محرکه الکتریکی بی وای دی است.
مشخصات فنی بی وای دی SEAL
SEAL در دو نسخه ۲۰۴ اسب بخاری، یک ورژن ۳۱۳ اسب بخاری و یک مدل ۵۳۰ اسب بخاری بهفروش میرسد. نسخه پایه این سدان برقی بی وای دی میتواند گشتاور ۳۱۰ نیوتن متری را تولید کند. این در حالی است که مالک گرانترین مدل از این خودرو میتواند از گشتاور ۶۷۰ نیوتنمتری آن لذت ببرد.
نسخه پایه این خودرو که از یک موتور برای به حرکت درآوردن چرخهای عقب استفاده میکند دارای یک پک باتری به ظرفیت ۶۱.۴ کیلووات است. این مدل از بی وای دی SEAL قادر است ۷.۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد و در نهایت تا ۱۸۰ کیلومتر در ساعت به سرعتگیری خود ادامه دهد. پیمایش این نسخه از SEAL از سوی بی وای دی، ۵۵۰ کیلومتر با هر بار شارژ کامل اعلام شد.
نسخه فول دو موتوره از SEAL یک سدان برقی تمام عیار است. این خودرو از یک پک باتری ۸۲.۵ کیلوواتی بهره میبرد و ۳.۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرسد. برای مقایسه جالب است بدانید که این شتاب ۳.۸ ثانیهای سریعتر از Porsche Taycan 4S است که در ۴ ثانیه صفر تا صد کیلومتر را تجربه میکند.
پیمایش این نسخه ۶۵۰ کیلومتر اعلام شد و در ازای پیمایش هر صد کیلومتر، ۱۴.۶ کیلووات انرژی مصرف میکند. فولترین و گرانترین مدل بی وای دی SEAL میتواند از فست شارژ ۱۵۰ کیلوواتی پشتیبانی کند و همانند سایر خودروهای این خودروساز چینی در مدت زمان ۳۰ دقیقه ظرفیت باتری خود را از ۳۰ تا ۸۰ درصد شارژ کند.
ابعاد و امکانات بی وای دی SEAL
طول، عرض و ارتفاع این خودرو برابر است با ۴۸۰۰، ۱۸۷۵ و ۱۴۶۰ میلیمتر که نشان میدهد در مقایسه با BYD HAN با خودرو کوچکتری رو به رو هستیم. بی وای دی فاصله بین دو محور این خودرو را نیز ۲۹۲۰ میلیمتر اعلام کرد که کاملاً با هان برابر است.
مدلهای تک موتوره بی وای دی SEAL دارای وزنی برابر با ۲۲۶۰ کیلوگرم هستند. اما وزن Full Load مدل دو موتوره ۲۵۲۵ کیلوگرم است که از نمونه دو موتوره هان سبکتر است.
به غیر از مدل دو موتوره بی وای دی SEAL هیچ مدل دیگری مجهز به سیستم تنظیم نرمی یا سفتی تعلیق نیست. اما تمامی نسخههای این سدان برقی به امکاناتی چون رینگهای ۱۹ اینچی (۱۸ اینچی در مدلهای تک موتوره)، TPMS، ترمزهای ABS و EBD، ترمز کمکی BA، سامانههای کنترل کشش و پایداری، ایربگهای راننده، سرنشین، پردهای، جانبی و زانو (برای راننده)، سنسورهای پارک جلو و عقب، سنسور پارک جانبی عقب، دوربین ۳۶۰ درجه با زاویه دید ۱۸۰ درجه، کروز کنترل Full Speed آداپتیو، تنظیم حالات رانندگی، سیستم پارک خودرو با استفاده از ریموت، ترمز پارک اتوماتیک و کنترل حرکت خودرو در سربالایی مجهز هستند.
از دیگر امکانات استاندارد تمامی مدلهای SEAL میتوان به سامانه هشدار نقاط کور، رادار خطی، هشدار خروج از خط، نمایش علائم رانندگی، هشدار تصادف و برخورد از جلو و عقب، ترمزهای اکتیو، دوربین ثبت وقایع داخل و خارج خودرو، ۳ رادار حرکتی در داخل و خارج خودرو، سانروف پانورامیک که قابل باز و بستهشدن نیست، استارت بدون کلید، ورود بدون کلید (برای دربهای جلو)، دستگیرههای درب پنهانی، گریل جلو با قابلیت باز و بستهشدن، درب صندوق عقب برقی، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی کلاستر، مانیتور لمسی ۱۵.۶ اینچی داشبورد، صندلیهای جلو گرمکن و سردکن دار، ۱۲ اسپیکر برای سیستم صوتی، تهویه دو نقطهای با فیلتر PM2.5 و… اشاره کرد که لیست بلند و بالایی است.
بی وای دی ATTO 3 ارزانترین خودرو BYD در اروپا
ATTO 3 در بازار خودرو چین با نام Yuan Plus یا Meta Plus به فروش میرسد. این کراس اوور الکتریکی که تمامی ورژنهای آن تک موتوره هستند، از ۱۳۷.۸۰۰ یوان در بازار خودرو چین قابل خرید است. این مبلغ معادل ۶۲۲/۸۵۶/۰۰۰ تومان است. گرانترین مدل ATTO 3 در بازار چین هم به نرخ ۱۶۵.۸۰۰ یوان به فروش میرسد که رقمی برابر با ۷۴۹/۴۱۶/۰۰۰ تومان است.
مدل پایه این کراس اوور برقی مجهز به پک باتری ۴۹.۹۲ کیلووات ساعتی است. این باتری میتواند ATTO 3 با وزنی معادل ۲۰۰۰ کیلوگرم را در مدت زمانی برابر با ۷.۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت برساند. حداکثر سرعت این نسخه از ATTO 3 نیز ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است.
جالب اینجاست که مدل گرانتر با باتری بزرگتر که ۶۵ کیلو از نسخه پایه سنگین تر است نیز همین شتاب و سرعت نهایی را در اختیار مالک خود قرار میدهد.
تمامی مدلهای ATTO 3 با قدرت موتوری برابر با ۲۰۴ اسب بخار به فروش میرسند. هم مدل پایه و هم مدل گرانتر که دارای باتریهایی با ظرفیت ۶۰.۴۸ کیلووات ساعت است، قدرت موتوری برابر دارند.
تنها تفاوت نسخههای ارزان و گران در بخش فنی میزان پیمایش و مصرف انرژی آنهاست. براساس اطلاعاتی که BYD منتشر کرد، مدل پایه دارای برد مسافت ۴۳۰ کیلومتر و مدل گرانتر با باتریهای بزرگتر پیمایشی برابر با ۵۱۰ کیلومتر را در اختیار مالک خود قرار میدهند.
همه مدلهای ATTO 3 مانند سایر محصولات بی وای دی در مدت زمان ۳۰ دقیقه میتوانند ظرفیت باتری خود را از ۳۰ تا ۸۰ درصد شارژ کند. این در حالی است که در حالت Slow Charge مدل ارزان این کراس اوور برقی بعد از ۷:۱۳ ساعت شارژ میشود و مدل گرانتر برای شارژ شدن کامل باتریهای بزرگتر خود به ۸:۳۸ زمان نیاز دارد.
ابعاد و امکانات بی وای دی ATTO 3
طول، عرض و ارتفاع این خودرو برابر است با ۴۵۵۵، ۱۸۷۵ و ۱۶۱۵ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۷۲۰ میلیمتر اعلام شد. ATTO 3 خودرویی ۵ نفره است و BYD آن را ۶ سال یا ۱۵۰.۰۰۰ کیلومتر گارانتی کردهاست.
مدل گرانتر این کراس اوور برقی دارای رینگهایی با ابعاد ۱۸ اینچ است. مدل ارزانتر این خودرو برقی با رینگهای ۱۷ اینچی قابل خرید است. مثل تمامی محصولات اروپایی بی وای دی، ATTO 3 هم بدون تایر زاپاس به دست مصرف کننده میرسد و این خودرو صرفاً دارای کیت پنچری است.
از امکانات بی شمار این خودرو میتوان به ایرکاندیشن تک نقطهای با فیلتر PM2.5 و فیلتر یونیزه اشاره کرد. سایر موارد موجود در بخش امکانات رفاهی این کراس اوور برقی عبارتند از برف پاکن عقب، نورپردازی داخل کابین، چراغهای جلو LED که مجهز به چراغهای روشنایی روز است، ۸ اسپیکر برای سیستم صوتی، قابلیت راهاندازی سیستم تهویه و استارت خودرو با ریموت، نمایشگر ۱۵.۶ اینچی لمسی در داشبورد، تنظیم برقی صندلی راننده (فقط در مدل گران)، دوربین ثبت وقایع داخل و خارج خودرو، نمایشگر ۵ اینچی کلاستر، دستهدندهبرقی، درب صندوق عقب برقی (فقط در مدل گران)، استارت بدون کلید، ورود بدون کلید (برای درب راننده)، سانروف پانورامیک، ترمز پارک فعال، هشدار برخورد از جلو و عقب، نمایش علائم رانندگی، رادار خطی، سامانه هشدار خروج از خط و هشدار نقاط کور، سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری، ترمز پارک اتوماتیک و دوربین ۳۶۰ درجه است.
موارد دیگری چون ایربگهای راننده و سرنشین، ایربگهای جانبی و پردهای، سنسورهای پارک جلو و عقب، TPMS، ترمزهای ABS و EBD، ترمز کمکی BA و سامانههای کنترل کشش و پایداری ایمنی بی وای دی ATTO 3 را تضمین میکنند.
آیا بی وای دی در بازار خودرو اروپا موفق خواهد بود؟
به جرأت میتوان گفت که برند BYD یکی از نشانهایی است که محصولات تسلا را به عنوان رقیب خود میبیند. بی وای دی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان باتری در کشور چین است.
شاید باور این موضوع مشکل باشد، اما BYD تمامی باتریهای خودروهای تسلا در کارخانه آلمان این خودروساز آمریکایی را تأمین میکند.
چیزی که محصولات BYD را در بازار اروپا جذاب میکند، امکانات رفاهی و آپشنهای بی نظیر خودروهای این برند است. هر قدر آمریکاییها، اروپاییها و حتی کرهایها در ارائه آپشن به مشتریان خود خودداری یا گران فروشی میکنند، BYD برای جلب توجه بیشتر از هیچ امکان و آپشنی در محصولات خود دریغ نکردهاست.
قبول این حقیقت تلخ که چینیها از ما هم عبور کردند، دشوار است. اما باید بپذیریم در دورانی که ما مشغول تولید خودروهای قدیمی و تأکید بر خودروهای ملی داشتیم، چینیها با جذب سرمایه مالی و انسانی خارجی اکنون برای بهترین بازارهای فروش خودرو در جهان خط و نشان میکشند.
بی وای دی زمانی قرار بود خودروسازی کارمانیا در ایران را به عنوان هاب خاورمیانه در نظر بگیرد. یعنی بی وای دی هایی که در ایران تولید میشد علاوه بر بازار داخلی امکان صادرات نیز داشت.
اما کارشکنیهای پی در پی خودروساز داخلی و بعضاً تحریم صنعت خودرو موجب شد نام بی وای دی در ایران مترادف با بدعهدی و محصولات قدیمی باشد.
بیشتر بخوانید:
TF21 ایران خودرو فیسلیفت MG3 نسل دوم است / بررسی همسانی TF21 و MG3