بوگاتی میسترال آخرین خودرویی از این کمپانی فرانسوی است که از موتور W16 توربو استفاده میکند. این بدان معناست که هایپرکار بعدی بوگاتی قرار است در کنار بهرهگیری از موتور درون سوز، هایبرید باشد.
بیت ران – محمد فتحاللهی – بوگاتی میسترال گرانترین و احتمالاً سریعترین رودستر در جهان خواهد بود. این خودرو در عین حال آخرین نمونهای است که در بوگاتی با موتور W16 توربو تولید میشود. اما سوال اصلی این است که بوگاتی میسترال از هنسی ونوم F5 رودستر سریعتر خواهد بود؟
پیش از هر چیز باید گفت که بوگاتی میسترال خودرویی منحصر به فرد است. چرا که برای آخرین بار قرار است یک خودرو رودستر با موتور W16 از خط تولید بوگاتی خارج شود.
مت ریمک مدیر عامل کمپانی Rimac پیشتر اعلام کرده بود که نسل بعدی هایپرکارهای بوگاتی قرار است بصورت هایبرید تولید شود. همانطور که میدانیم نسل بعدی هایپرکارهای بوگاتی قرار است با همکاری فنی ریمک به تولید برسند. او اعلام کرد که تمامی مدلهای آینده بوگاتی همچنان به استفاده از موتورهای درون سوز ادامه خواهند داد.
بوگاتی Mistral همچنین آخرین خودرویی است که پس از مدل ویرون گرناسپرت بصورت رودستر تولید خواهد شد. ویرون گرن اسپرت ۱۰ سال پیش تولید شد و به دست مشتریانش رسید.
جالب است بدانیم که تمامی مدلهای جدید بوگاتی اعم از نسخههای ویژه (پیور اسپرت، سوپر اسپرت، دیوو و چنتودیچی) همواره از سقفهای ثابت بهره بردند. Mistral در حقیقت چکیده تمامی خودروهای ده سال اخیر بوگاتی خواهد بود.
طراحی ظاهری بوگاتی میسترال
طراحی جلو این خودرو به مدل Divo شباهت بسیاری دارد. میسترال شاید ونتهای خروجی هوا در درب موتور را مانند آنچه در Divo دیده میشود نداشته باشد، اما جلو پنجره آن بسیار به دیوو شبیه است.
جلو پنجره نعل اسب شکل میسترال ابعاد بزرگتری از Divo دارد. به لطف طراحی جدید، حالا تمامی هوای مورد نیاز رادیاتورها از این بخش خودرو تأمین میشود. این یعنی دو ورودی کناری هوا در کنار جلو پنجره مستقیماً مسئول خنک کردن اینترکولرهای موتور W16 بوگاتی میسترال هستند.
چراغهای جلو بوگاتی میسترال تغییر دیگری هستند که در این خودرو کاملاً خودنمایی میکنند. بوگاتی میگوید چطوط چهار گانه این چراغها نماد انتقال نیرو موتور به چهار چرخ و چهار توربو موتور W16 این خودرو هستند.
این صحبت بوگاتی درباره چراغها شاید نوعی نگاه مارکتینگ به طراحی این خودرو باشد. اما باید گفت چراغهای جلو بوگاتی Mistral کاملاً کاربردی طراحی شدهاند. چهار خط نورانی در چراغهای جلوی این خودرو در حقیقت کنترل کننده جریان هوای عبوری در این بخش بشمار میروند که هوا را به درون گلگیر آن هدایت میکنند.
بوگاتی میسترال طراحی اگرسیوی مانند آنچه در مدل سوپر اسپرت یا حتی Divo دیده بودیم، ندارد. Mistral در نمای جانبی کاملاً ساده و مدرن است.
ورودیهای کناری هوا در بوگاتی شیرون برای هدایت هوا به موتور و رادیاتورهای روغن طراحی شدند. در بوگاتی میسترال ورودیهای کناری صرفاً برای رادیاتورهای روغن ایجاد شدند. چرا که بخش زیادی از هوای موتور از ورودی های بالای سقف تأمین میشود.
چراغهای عقب این خودرو کاملاً از مدل Bolide الهام گرفته شدهاند. همانطور که شما نیز میدانید آقای مانی خوشبین یکی از معدود افرادی است که در آیندهای نزدیک مدل «بولید» خود را از بوگاتی تحویل خواهد گرفت.
طراحی دوباره شاسی خودرو
بوگاتی برای ساخت این رودستر چشم نواز لازم بود شاسی مونوکوک فیبرکربنی آن را از نو طراحی کند. چرا که صرفاً بریدن سقف شیرون و تبدیل کردن آن به خودرویی رودستر امکان پذیر نبود.
بوگاتی تمام قسمتهای شاسی Mistral را دوباره بازبینی و طراحی کرد تا این خودرو در نمای کلی فوقالعاده به نظر برسد. طراحی یک خودرو رودستر شاید امری آسان به نظر برسد، اما در حقیقت اینگونه نیست.
برای مثال باید به رول بارهای بالای سر سرنشینان اشاره کرد. اگر قرار باشد خودرویی مانند آئودی TT طراحی شود، جانمایی دو رول بار با ظاهر استیل کفایت میکند. اما در خودرویی چون بوگاتی این کار یک اشتباه بزرگ است.
بسیاری از برندها مانند فراری و مکلارن این رول بارها را در داخل بدنه پنهان میکنند. بوگاتی اما برای طراحی این بخش از میسترال از ورودیهای هوای موتور استفاده کرده است.
این ورودیها در حقیقت هم نقش رول بار را ایفا میکنند و هم تأمین کننده هوای مورد نیاز موتور هستند. جالب است بدانید ساختار ورودیهای هوای موتور W16 بوگاتی میسترال به اندازهای مستحکم است که میتوانند تمامی وزن بدنه را در صورت واژگونی تحمل کنند.
قدرت موتور بوگاتی میسترال
موتور W16 بوگاتی میسترال ۱۶۰۰ اسب بخار و ۱۶۰۰ نیوتنمتر گشتاور نیرو تولید میکند. مشخصات فنی این موتور دقیقاً مانند قوای محرکه مدل 300+ Super Sport است.
قدرت موتور این هایپرکار رودستر توسط گیربکس اتوماتیک ۷ آن به چرخها منتقل میشود. این خودروساز فرانسوی هنوز درباره عملکرد بوگاتی میسترال سخنی نگفته است. اما بوگاتی تمایل دارد تا میسترال را به عنوان سریعترین رودستر جهان بشناساند. این اتفاق دقیقاً برای ویرون گرن اسپرت نیز افتاد.
گرن اسپرت مدتها رکورد دار سریعترین رودستر جهان با ثبت سرعت ۴۰۸.۷ کیلومتر در ساعت بود. اما کوئنیگزگ در سال ۲۰۱۷ موفق به شکستن این رکورد شد.
کوئنیگزگ آگرا RS با قدرت موتور ۱۳۶۰ اسب بخاری توانست در آن سال سرعت ۴۳۶ کیلومتری را در یک راه مسدود شده در نوادا ثبت کند. میسترال باید این رکورد را بکشند و برای اینکار، ۲۱۴ اسب بخار اضافه تر نیز در اختیار دارد.
اما مشکل بزرگتری وجود دارد. چند ساعت پیش از رونمایی از بوگاتی میسترال، هنسی چهره مدل ونوم F5 رودستر را به همگان نشان داد! این خودرو از موتور ۶.۶ لیتری V8 با قدرتی معادل ۱۸۱۷ اسب بخار بهره میبرد که گشتاور آن نیز به ۱۶۱۷ نیوتنمتر میرسد.
ونوم F5 رودستر ۲۱۷ اسب بخار قدرت بیشتری از میسترال دارد. اینکه کدامیک از این دو خودرو سریعتر بوده و یا شتاب کمتری را ثبت میکنند هنوز پرسشی است که پاسخ داده نشده است.
میتسرال یا F5 رودستر؟
اما در بحث سرعت و شتاب باید به وزن کلی بدنه توجه داشت. همین موضوع شرایط رقابت را برای بوگاتی میسترال سخت تر میکند. چرا که نه تنها قدرت و گشتاور کمتری دارد، بلکه وزن آن نیز احتمالاً سنگین تر از ونوم F5 رودستر است.
مدل سوپر اسپرت 300+ وزنی نزدیک به دو تن دارد. این در حالی است که وزن ونوم F5 رودستر به تنها ۱۴۰۵ کیلوگرم محدود شده است.
بوگاتی در زمان معرفی میسترال به نکته مهمی اشاره کرد. این برند اعلام کرد که تمامی ادوات داخل کابین این خودرو از شیرون قرض گرفته شده و تمامی نشاندهندههای میسترال تا سرعت ۴۲۰ کیلومتر در ساعت خوانا هستند.
این بدان معناست که احتمالاً حداکثر سرعت بوگاتی میسترال به ۴۲۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است. هنسی هنوز در حال توسعه مدل کوپه و رودستر F5 است.
اما باید عنوان کرد که مدل کوپه قادر است تا ۵۰۰ کیلومتر در ساعت به سرعت گیری خود ادامه دهد. بسیاری بر این باورند که مدل رودستر F5 قادر است به آسانی به سرعت ۴۸۰ کیلومتر در ساعت برسد!
بوگاتی اعلام کرد که ۹۹ دستگاه از مدل میسترال را تولید خواهد کرد. تمامی نمونهها تا پیش از معرفی این خودرو فروخته شدهاند. شاید تصور کنید این تعداد برای شاهکاری چون Mistral کم است.
باید عنوان کرد که بوگاتی تنها ۶۰ نمونه از مدل پیور اسپرت را ساخت. این رقم برای Divo چهل دستگاه است و فقط ۳۰ نمونه از مدل سوپراسپرت 300+ تحویل مشترانش شد.
هنسی قصد دارد تنها ۳۰ دستگاه از مدل ونوم F5 را تولید کند. یعنی اگر رکوردی برای این خودرو در آینده ثبت شود، F5 رودستر خودرویی یونیکتر از بوگاتی میسترال خواهد بود.
قیمتی که بوگاتی برای این رودستر بی نظیر اعلام کرد ۵ میلیون دلار بود. لازم به ذکر است که قیمت میسترال بدون مالیات اعلام شد!
بیشتر بخوانید:
دوج چارجر برقی با صدای موتور V8 هلکت
AvtoVAZ روسیه و موتورهای پیشنهادی برای تندر ۹۰ سایپا / مشخصات فنی موتورها