تست و بررسی چری آریزو۵ توربو جدید /تغییرات سدان کامپکت مدیران خودرو

از دست ندهید

نسل جدید آریزو۵ توربو را می‌توان خودروی بهتری نسبت به برخی رقبا در بازار ایران دانست؛ مزایا و معایب این خودرو چیست و آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟

بیت ران – مهدی درفشی: پس از گذشت حدود چهار سال از آغاز عرضه چری آریزوپنج توربو به ایران، اکنون مدیران خودرو نسخه جدید این خودرو را به سبد محصولات خود افزوده و به زودی، عرضه آن به بازار کشور را آغاز خواهد کرد.

مدل مفهومی آریزو پنج برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی در نمایشگاه پکن به نمایش درآمد. پس از یک سال، چری این مدل مفهومی را نهایی کرد و از آن، در نمایشگاه گوانژو ۲۰۱۴ پرده برداشت.

تغییرات ظاهری چری آریزو۵ توربو جدید نسبت به قبل چیست؟

چری آریزو۵ جدید در نمای بیرونی، تغییر چندانی نکرده است. از تفاوت های آریزو۵ جدید با نسخه قبلی، می توان به تغییر جلو پنجره و طرح رینگ ها اشاره کرد.

طراحی جلو پنجره نسبت به قبل تغییر کرده و نشان چری، جای خود را به نشان ام وی ام داده است.

رینگ های ۱۷ اینچی، ظاهری اسپرت‌تر نسبت به رینگ های قبلی دارند. کالیپرهای قرمز رنگ نیز به جذابیت ظاهر چرخ های چری آریزو۵ جدید، اضافه می کنند.

صرف نظر از تغییرات اعمال شده در چری آریزو۵ جدید، به نظر نگارنده طراحی قسمت عقب چری آریزو۵ توربو نسبت به نمای جانبی و نمای جلو، تا حدودی از ناهماهنگی برخوردار است. انتظار می‌رفت که چری، حداقل در قسمت عقب خودرو نیز تغییراتی انجام دهد. از دیگر ایراداتی که قسمت عقب چری آریزو۵ توربو جدید از مدل قبلی به ارث برده است، خودنمایی سنسورهای مشکی رنگ پارک روی سپر عقب است. در نسخه جدید، اگر این سنسورها در سپر و هم رنگ بدنه کار می شد جلوه بهتری داشت.

اگر از بخش عقب صرف نظر کنیم، چری آریزو۵ توربو جدید در نمای جانبی و جلو، طراحی مناسبی دارد و چری با استفاده از خطوط، ظاهری تهاجمی و اسپرت را برای این سدان جمع و جور خلق کرده است.

طراحی کابین چری آریزو۵ توربو جدید چگونه است؟

در نمای داخلی آریزو۵ توربو جدید شاهد تغییرات عمده ای هستیم. طراحی کابین نسبت به گذشته، کاملا تغییر کرده؛ چری خط مشی خود در طراحی کابین محصولات جدید را در آریزو۵ جدید نیز اعمال کرده است.

قسمت بالایی داشبورد از پلاستیک نرم ساخته شده و قسمت پایین از پلاستیک خشک است. داشبورد نسبتا خوش ساخت است و نسبت به رقبای چری آریزو۵ توربو جدید، یعنی دنا پلاس توربو و ام جی ۳۶۰ توربو، نمی توان ایرادی از آن گرفت.

چری در داشبورد آریزو۵ توربو جدید از قطعات دکوراتیو طرح دار نیز استفاده کرده و به جذابیت ظاهر داشبورد افزوده است.

غربیلک فرمان این خودرو نیز تغییر کرده و مشابه با آریزو۶ شده است. استفاده از چرم در غربیلک فرمان باعث شده تا راننده حس بهتری داشته باشد.

پشت آمپر نیز دچار تغییرات شده است.

دورسنج موتور در سمت راست و کیلومتر شمار در سمت چپ قرار گرفته است. در قسمت میانی یک صفحه دیجیتالی قرار دارد. از جمله وظایف این صفحه نمایش، می توان به نمایش میزان سوخت باقی مانده، حرارت موتور، حالت رانندگی، کیلومتر پیموده شده و باز بودن درها اشاره کرد.

در قسمت میانی داشبورد، صفحه نمایشگر قرار دارد.

این صفحه نمایش نسبت به قبل، کمی بزرگ تر شده است. وضوح تصویر صفحه نمایشگر مناسب است. اگر چه برای لمس آیتم ها، به نظر باید کمی بیشتر فشار اعمال کرد! این صفحه نمایشگر لمسی و مجهز به رهیاب ماهواره ای است.

برخی از دکمه ها از جمله تنظیم صدا، پاور، هوم لینک و نویگیشن در مجموعه ای از کلیدها، زیر نمایشگر قرار گرفته اند. دکمه فلاشر نیز در وسط این مجموعه است.

زیر دکمه ها، تنظیمات مربوط به سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته است. تنظیم مربوط به سرعت فن در سمت راست و تنظیم دما در سمت چپ قرار گرفته است. آیتم های مربوط به تغییر موقعیت پرتاب باد و ایرکاندیشن در وسط قرار گرفته است. نکته جالب این است که این قسمت، لمسی است و دکمه ای برای تنظیمات وجود ندارد. تنها با لمس آیتم ها می توان تغییرات را اعمال کرد.

ترمز پارک برقی و اتو هولد از امکانات آریزو۵ جدید است

دسته دنده چری آریزو۵ جدید اندازه و کیفیت مناسبی دارد. در دو طرف دسته دنده، کلیدهای مربوط به ترمز پارک برقی، اتو هولد، تغییر حالت رانندگی و خاموش کردن ESP تعبیه شده است. برای سرنشینان جلو، دو کاپ هولدر و زیر آرنجی نیز درنظر گرفته شده است. برای سرنشینان عقب نیز دریچه تهویه مطبوع و درگاه یو اس بی برای شارژ وسایل الکرونیکی تعبیه شده است. در قسمت عقب آریزو۵ توربو جدید، خبری از زیر آرنجی برای سرنشینان نیست.

تغییرات فنی چری آریزو۵ توربو

چری آریزو۵ توربو جدید همانند گذشته، مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با حداکثر قدرت ۱۴۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر مجهز است. در بخش انتقال قدرت، جعبه دنده از هفت سرعته CVT به ۹ سرعته CVT تغییر یافته است.

عملکرد موتور با گیربکس هفت سرعته در نسخه های قبلی، چندان مناسب نبود و به نوعی، با یک خودروی تقریبا تنبل طرف بودیم. اما اکنون با توجه به تغییر گیربکس، عملکرد خودرو بهبود یافته است و هماهنگی بیشتری بین موتور و گیربکس وجود دارد.

چری آریزو۵ توربو جدید در پیست آزادی

این خودرو دارای دو حالت رانندگی اکونومی و اسپرت است. در حالت اسپرت، دنده ها در دورهای بالاتر تعویض می شوند. برای شتاب گیری ناگهانی، دنده ها در دور ۵۳۰۰ تا ۵۵۰۰ RPM تعویض شدند. اگر چه در حالت اکونومی، حداکثر دور موتور حدود ۴۷۰۰ RPM بود. گشتاور مناسب از دور سه هزار RPM به بعد در دسترس قرار می گیرد.

با توجه به شرایط پیست و محدودیت های موجود، نتوانستیم شتاب صفر تا صد چری آریزو۵ توربو جدید را به صورت دقیق ارزیابی کنیم. اما می توان عملکرد و هماهنگی موتور و جعبه دنده را مناسب دانست.

عملکرد ترمزها و سیستم تعلیق 

ترمزهای این خودرو در چهار چرخ به صورت دیسکی است. در سرعت های بالا، ترمزها عملکرد مناسبی دارند. با سرعت حدود ۸۰ کیلومتر بر ساعت که سرعت تعیین شده برای بسیاری از معابر شهری در تهران است، ترمز ناگهانی گرفتیم. آریزو۵ توربو جدید بدون انحراف از مسیر و با پیمودن مسافتی کم، به طور کامل متوقف شد.

در مورد سیستم تعلیق، نمی توان نظر قطعی داد. چرا که این خودرو در پیست بررسی شد. پیست آزادی بدون ناهمواری است و نمی توان سیستم تعلیق را تست کرد. برای تست سیستم تعلیق، باید خودرو در شهر و جاده با شرایط گوناگون تست شود. تنها می توان گفت که عملکرد سیستم تعلیق آریزو۵ توربو جدید در پیچ ها مناسب است.

سیستم کنترل پایداری نیز به عملکرد سیستم تعلیق می افزاید. این سیستم از سرعت حدود ۶۰ کیلومتر بر ساعت وارد عمل می شود. سیستم فرمان در این خودرو برقی شده است. سیستم فرمان برقی برای مصارف شهری بسیار کاربرد دارد. همچنین این سیستم هوشمند است و در سرعت های بالا، کمی سفت می شود.

جمع بندی؛ چری آریزو۵ توربو جدید چگونه ارزیابی شد؟

آریزو۵ توربو جدید سدان میان رده مدیران خودرو است که در سایه برادر لوکس خود (آریزو۶)، احتمالا حدود دوماه آینده وارد بازار خواهد شد.

قیمت این خودرو هنوز مشخص نیست و از این لحاظ، نمی توان فعلا رقیبی برای این خودرو در نظر گرفت. اگر چه با توجه به مشخصات فنی، می توان خودروهایی مثل ام جی ۳۶۰ توربو و دنا پلاس توربو اتوماتیک در نسخه صفر کیلومتر و نسخه های کارکرده کیا سراتو مونتاژ را به عنوان رقیب برای آریزو۵ توربو جدید درنظر گرفت.

اگر از رقیب ایرانی چری آریزو۵ توربو فاکتور بگیریم، دو رقیب دیگر مدت ها است که در کشور تولید نمی شوند. نسبت به ام جی ۳۶۰ توربو، کیا سراتو مونتاژ از شرایط بهتری در بازار خرید و فروش و قطعات بهره مند است. بنابراین نمی توان حساب چندانی روی ام جی۳۶۰ توربو باز کرد.

اگر قیمت آریزو۵ توربو جدید مناسب باشد، با توجه به طرح های فروش مدیران خودرو، شاید به یکی از خودروهای مناسب بازار تبدیل شود. چرا که از پیشرانه توربو با قدرت مناسب، گیربکس خودکار، سطح تجهیزات ایمنی و رفاهی خوب و ظاهری به روز بهره مند است.

 

بیشتر بخوانید:

گذر از مرز ۲۰۰ کیلومتر در ساعت با سمند دیزل

تست فنی تارا دنده ای ایران خودرو؛ آیا ارزش خرید دارد؟

رونمایی از SWM G05 + آزمایش فنی جدیدترین محصول سیف خودرو

تست تندر تا دو قدمی مرگ؛ خودرویی که می توانست جایگزین پیکان و پراید باشد




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط