15.4 C
Tehran
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰

تغییر نسل و طراحی موتورسیکلت ‌های ژاپنی و اروپایی

از دست ندهید

آزاد شدن ورود خودروهای خارجی به کشور در کاهش تصادفات موثر است

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: آزاد شدن ورود خودروهای خارجی به کشور در کاهش تصادفات موثر...

لغو واردات خودرو در سال ۹۹/همراه با جزئیات

لغو واردات خودرو در سال ۹۹ در حالی رقم خورد که بازار خود را برای ورود محصولات مختلف از...

طرح تبدیل حواله محصولات ایران خودرو؛ تبدیل ۲۰۷ دستی به ۲۰۷ پانوراما

ایران خودرو طرح تبدیل حواله ۲۰۷ دستی به ۲۰۷ پانوراما را اعلام کرد. اما جزئیات این طرح تبدیل حواله...

در بین برندهای مشهور موتورسیکلت همیشه رقابت برای بهتر شدن وجود داشته است. تغییر نسل و طراحی موتورسیکلت ‌های ژاپنی و اروپایی بیانگر این تلاش است.

بیت ران – بی‌ام‌و، یاهاما، هوندا، آپریلیا و ایندین برندهای مشهور دنیای موتورسیکلت هستند و در این مقاله، تغییر نسل پنج موتورسیکلت قدیمی و ماندگار آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

پس از گذشت ۱۵۰ سال، مفهوم کلی و اساس موتورسیکلت تغییری نکرده است؛

دو، سه یا گاهی اوقات چهار چرخ در کنار پیشرانه جاسازی‌شده زیر صندلی و البته لبخند موتورسوار و لذت سواری در هوای آزاد.

دنیای موتورسیکلت مدرن بسیار بزرگ‌تر از دو قرن پیش شده و این پیشرفت از تولید انواع مدل‌های موفق و شکست‌خورده حاصل شده است.

اگر بخواهیم به موتورسیکلت‌سازی در چند دهه‌ گذشته نگاه کنیم، چند مدل برجسته‌تر هستند.

مدل هایی همچون محصولات بی‌ام‌و، هوندا، سوزوکی، یاماها و دیگر برندهای مطرح در بازار جهانی.

بررسی تغییر نسل و طراحی پنج موتورسیکلت

وب‌سایت Budget Direct تصاویر زیبایی از پنج موتورسیکلت محبوب منتشر کرده است که با جزئیات، تکامل و تغییر طراحی هر مدل در سال‌های مختلف را نمایش می‌دهند.

پنج موتورسیکلت که تصاویرشان را در این مقاله می‌بینید، از مدل‌های معروف بازار هستند که سال‌ها در نسل‌های مختلف تولید شده‌اند.

هر کدام از این موتورسیکلت‌ها نماینده‌ کلاس و ویژگی خاصی در مدل‌های متنوع هستند.

با نگاهی دقیق به مدل‌های قدیمی و جدید، می‌توان علاوه بر تحسین مهندسی گذشته، برخی از خصوصیات نسل‌های آینده‌ هر موتورسیکلت را پیش‌بینی کرد.

در ادامه مدل‌های مختلف موتورسیکلت‌های بی‌ام‌و R، هوندا VFR، ایندین چیف، یاماها YZF و آپریلیا ETX را بررسی می‌کنیم.

بی‌ام‌و سری R

موتورسیکلت بی ام و / BMW R

تولید سال‌های ۱۹۲۳ تا امروز در ۶۵ مدل

شرکت آلمانی بی‌ام‌و دوران خودروسازی موفقی در دهه‌ ۲۰۱۰ پشت ‌سر گذاشت و پابه‌پای رقبای بزرگ خانگی، در بازار مدل‌های لوکس و اسپرت حرکت کرد.

اما چند دهه پیش که دنیا درگیر جنگ جهانی بود، پیمان ورسای باعث شد بی‌ام‌و تولید موتور هواپیما را کنار بگذارد و به ‌دنبال بازار دیگری باشد.

خودروسازی باواریا به‌طور رسمی در سال ۱۹۲۲ شکل گرفت و موتورسیکلت ماندگار R32 در سال ۱۹۲۳ تولید شد.

بی‌ام‌و R32 با داشتن سیستم روغن کارتل تر، جعبه‌دنده‌ سه‌سرعته‌ دستی و پیشرانه‌ دو سیلندر تخت بنزینی، موتورسیکلتی متفاوت بود.

این موتورسیکلت تنها ۸٫۵ اسب ‌بخار قدرت داشت.

اما نهایت سرعتش به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید که در سال ۱۹۲۳، فوق‌العاده سریع محسوب می‌شد.

بی‌ام‌و پس از R32، اولین موتورسیکلت اسپرتش را با نام R37 در سال ۱۹۲۵ رونمایی کرد.

R37 براساس R32 مهندسی شده بود؛ اما به ‌لطف سوپاپ‌های جدید و تغییرات دیگر پیشرانه، ۱۶ اسب ‌بخار قدرت داشت.

نسل های مختلف خودرو هوندا آکورد / Honda Accord generations
تغییر نسل و طراحی موتورسیکلت BMW R18

اولین موتورسیکلت‌های تولید انبوه جهان مجهز به دوشاخه‌ تلسکوپی

سری R بی‌ام‌و تا اوایل دهه‌ ۱۹۳۰ در چند نسل با تغییرات فنی و ظاهری اندک تولید شد.

و سپس در سال ۱۹۳۵، اولین موتورسیکلت‌های تولید انبوه جهان مجهز به دوشاخه‌ تلسکوپی با نام‌های R12 و R17 عرضه شدند.

تغییر مهم دیگر سری R در مدل R61 محصول سال ۱۹۳۸ اتفاق افتاد که تعلیق‌های قدیمی تعویض و سواری موتورسیکلت معروف بی‌ام‌و نرم‌تر شد.

طراحی سری R در دهه‌ ۱۹۷۰ برای رقابت با محصولات ژاپنی کاملا تغییر کرد.

البته پیش از این در سال ۱۹۶۹، مدل 60٫5 تولید شد که برای اولین ‌بار در سری R، صندلی با ظرفیت دو نفر داشت.

بی‌ام‌و در سال ۲۰۱۶ با عرضه‌ مدل‌های R1200 RS و R1200 RT روح اسپرت را به سری R بازگرداند و موتورسیکلت‌های تورینگ خواستنی به طرفداران پیشنهاد داد.

جدیدترین مدل از سری R، با هدف بازگشت به طراحی گذشته تولیده شد.

مدل R18 که سال ۲۰۲۰ رونمایی شد، کاملا بر اساس طراحی کلاسیک R5  و R18 مهندسی شده است.

ابن مدل از قدرتمندترین پیشرانه‌ باکسر بی‌ام‌و با ۱۸۰۲ سی‌سی حجم و ۹۱ اسب ‌بخار قدرت استفاده می‌کند.

هوندا VFR

موتورسیکلت هوندا / Honda VFR

تولید سال‌های ۱۹۸۶ تا امروز در ۴۵ مدل

اولین موتورسیکلت‌های هوندا از پیشرانه‌ چهار سیلندر تخت استفاده می‌کردند که در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ بازار آمریکا را تسخیر کردند.

اما هوندا با سری VF و VFR برخلاف انتظار عمل و از پیشرانه‌ چهار سیلندر با آرایش V-شکل استفاده کرد.

البته طراحی اولین نمونه‌های V4 هوندا بدون مشکل نبود.

برای مثال میل‌سوپاپ اولین مدل‌ها دچار نقص فنی می‌شد که تیم مهندسی هوندا با استفاده از میل‌سوپاپ بالاسری در اولین نسل VFR محصول سال ۱۹۸۶ این مشکلات را برطرف کرد.

هوندا VFR را برای رقابت مستقیم با یاماها EZ750 و سوزوکی GSXR-R750 تولید کرد.

اما این مدل VFR 750F بود که پرچم‌دار تورینگ این برند ژاپنی شناخته شد.

سری VF و VFR در دهه‌ی ۱۹۹۰ با داشتن فریم جدید، چرخ‌های پهن‌تر، پنل پشتی باریک‌تر، ترمزهای جدید، تعلیق قابل تنظیم عقب و تغییر جایگاه نشستن موتورسوار تغییر کردند.

نسل های مختلف خودرو هوندا آکورد / Honda Accord generations
تغییر نسل و طراحی موتورسیکلت HONDA VFR

در سال ۱۹۹۸ مدل VFR 800F با نهایت سرعت ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت عرضه شد.

دو سال بعد، هوندا VFR 800FI با طراحی آیرودینامیک، ترمزهای ABS و پیشرانه‌ انژکتوری، خبر از آینده‌یروشن برای این سری داد.

فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ اختصاصی هوندا (VTEC) برای اولین ‌بار در مدل VFR 800 اینترسپتور محصول سال ۲۰۰۱ استفاده شد.

به این ترتیب حرکت متغیر دو سوپاپ در هر سیلندر تا ۷۰۰۰ را کنترل و با بالا رفتن دور موتور، دو سوپاپ دیگر را هم فعال می‌کرد.

فناوری VTEC هوندا در جدیدترین مدل VFR 800X هم وجود دارد که البته گشتاور بیشتری در موتور پایین در اختیار موتورسوار می‌گذارد.

ایندین چیف

موتورسیکلت ایندین چیف / Indian Chief

تولید سال‌های ۱۹۲۳ تا امروز در ۳۹ مدل

اولین مدل موتورسیکلت آمریکایی ایندین چیف (Indian Chief) سال ۱۹۲۲ تولید شد.

چالز فرانکلین این موتورسیکلت را به‌عنوان جایگزین مدل پاورپلاس (Powerplus) معرفی کرد.

اما مدل بعدی با نام بیگ چیف (Big Chief) بیشتر نظر علاقه‌مندان را جلب کرد.

بیگ چیف که تا ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گرفت، با هدف نصب کابین سرنشین به شاسی تولید شده بود؛ اما موتورسواران بیگ چیف را بدون کابین ترجیح دادند.

نسل های مختلف خودرو هوندا آکورد / Honda Accord generations
تغییر نسل و طراحی موتورسیکلت INDIAN CHIEF

گلگیرهای بزرگ و دستگیره‌های بلند ایندین چیف از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این موتورسیکلت بود که در سال ۱۹۴۰، کمی تغییر کرد.

گلگیرها بزرگ‌تر شدند و در عقب آن تعلیق نرم‌تر نصب شد.

تولید این مدل در دهه‌ ۱۹۵۰ ادامه داشت.

تا اینکه شرکت موتورسیکلت‌سازی ایندین پس از پنج دهه فعالیت، در سال ۱۹۵۳ اعلام ورشکستگی کرد.

آخرین مدل کارخانه‌ای ایندین چیف در همان سال ۱۹۵۳ عرضه شد.

پس از ورشکستگی ایندین، شرکت‌های مختلفی مالییت این برند را در اختیار گرفتند و موتورسیکلت چیف در چند مدل دیگر تولید شد.

از سال ۲۰۱۱ تا امروز، شرکت پلاریس (Polaris Industries) مالکیت موتورسیکلت‌سازی ایندین را در دست گرفته است و مدل‌های جدید چیف عرضه شده‌اند.

جدیدترین مدل‌های ایندین چیف محصول سال ۲۰۱۷ با همان طراحی کلاسیک اما قطعات و تجهیزات مدرن مثل ترمز ABS و کروز کنترل هستند.

یاماها YZF

موتورسیکلت یاماها / Yamaha YFZ 2015

تولید سال‌های ۱۹۲۳ تا امروز در ۶۶ مدل

سری موتورسیکلت‌های YZF یاماها کمتر از ۳۰ سال عمر دارند؛ اما در ۶۶ مدل تولید شده‌اند.

نسل اول این سری سال ۱۹۳۳ در دو مدل YZF 750R و YZF 750 SP تولید شد.

مدل 750R به پیشرانه‌ ۷۴۹ سی‌سی چهار سیلندر با قدرت ۱۲۰ اسب ‌بخار و جعبه‌دنده‌ سکوئنشال ۶ سرعته مجهز بود.

۱۰۰۰ سی‌سی شدن سری YZF تا سال ۱۹۹۶ در مدل 1000R T-Ace طول کشید.

دو سال بعد، مدل R1 به‌عنوان رقیب اصلی مدل‌های اسپرت رونمایی شد که سوزوکی با مدل هایابوسا پرچم‌دار یاماها را شکست داد.

نسل های مختلف خودرو هوندا آکورد / Honda Accord generations

یاماها تا سال ۲۰۰۵، سه مدل نسخه R1 از سری YZF با شاسی جدید و موتور دوسوپاپه تولید کرد.

مدل ۲۰۰۵ این موتورسیکلت در نسخه R1 MOTOGP حدود ۱۸۰ اسب ‌بخار قدرت داشت.

جدیدترین مدل‌های سری یاماها YZF بر مبنای کاهش وزن و افزایش قدرت و پایداری در سواری مهندسی شده‌اند.

آپریلیا ETX

موتورسیکلت آپریلیا / Aprilia ETX 150

تولید سال‌های ۱۹۲۳ تا امروز در ۱۶ مدل

ایتالیایی‌های تنها در خودروسازی محصولات زیبایی ندارند.

موتورسیکلت‌های ساخت این کشور از جذاب‌ترین نمونه‌های بازار هستند.

شرکت آپریلیا سال ۱۹۴۵ پس از جنگ جهانی دوم ابتدا به دوچرخه‌سازی و سپس موتورسیکلت‌سازی وارد شد.

نسل های مختلف خودرو هوندا آکورد / Honda Accord generations
تغییر نسل و طراحی موتورسیکلت APRILIA ETX

اولین نسل از موتورسیکلت آفرود و متفاوت آپریلیا ETX سال ۱۹۸۴ با کد ETX125 رونمایی شد.

این مدل جذاب از پیشرانه‌ دوزمانه‌ ۱۲۴ سی‌سی تا ۱۸ اسب ‌بخار قدرت می‌گرفت و دوشاخه‌ جلوی تلسکوپی ۳۵ میلی‌متری داشت.

آپریلیا دو سال بعد مدل ETX350 را با پیشرانه‌ ۳۴۹ سی‌سی هواخنک، ۲۶ اسب ‌بخار قدرت و جعبه‌دنده‌ و پنج‌سرعته‌ دستی عرضه کرد.

ابن مدل تحسین کارشناس‌ها و علاقه‌مندان دنیای موتورسیکلت‌های آفرود را به ‌همراه داشت.

جدیدترین مدل سری ETX با حفظ طراحی آفرود قدیمی، تغییرات اندکی کرده است و کاملا مدرن به‌ نظر می‌رسد.

برخی از موتورسیکلت‌هایی که در این مقاله با آن‌ها آشنا شدیم، تا حدودی طراحی نسل اول را حفظ کرده‌اند.

اما در بخش ایمنی و عملکرد فنی مثل متریال سبک‌وزن و فناوری‌های دیجیتال با چند دهه‌ گذشته، قابل مقایسه نیستند.

بیشتر بخوانید:

کلاس بندی موتورسیکلت ها را بشناسید

معرفی موتورسیکلت بنلی VZ + قیمت و مشخصات فنی

جزئیات ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های دودزا در تهران

معرفی انواع کلاه کاسکت + کاربرد انواع کلاه کاسکت ها را بدانید

 

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

گریپ چیست؟ و چه کمکی به ایمنی خودرو می کند؟

گریپ چیست و چه کمکی به کیفیت رانندگی و ایمنی می کند؟ بیت ران - الهام زهره وند: گریپ ضریب...

آشنایی با هواپیمای جنگنده جگوار ؛ توانایی ها و...

هواپیمای جگوار یک جنگنده دو موتوره تهاجمی است که در دهه ۱۹۶۰ میلادی به طور مشترک توسط Breguet فرانسه (که امروز زیر مجموعه‌ای از...

قیمت روز محصولات بهمن ، ایران خودرو، سایپا، مدیران...

جدول قیمت روز محصولات بهمن ، ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو، سیف خودرو، پارس خودرو، مکس خودرو، سروش دیزل، ایلیا موتورز و کرمان موتور...
۲۲۱۲ دستگاه کامیون دست دوم وارداتی ترخیص شد

اعلام اقداماتی که واردکنندگان برای ترخیص کامیون‌ دست دوم...

معاون وزیر راه و شهرسازی اقدامات لازم برای ترخیص کامیون‌ دست دوم که باید از سوی بخش خصوصی انجام شود را اعلام کرد. بیت ران...

ایران خودروی تبریز تعطیل شد + دلایل

شرکت ایران خودروی تبریز از دو شب گذشته - هفتم آذرماه - به دلیل مسائل کارگری تعطیل شد. بیت ران -  شرکت ایران خودروی تبریز...

پست‌های مرتبط