کلاس بندی موتورسیکلت ها را بشناسید

از دست ندهید

همان طور که خودروها دارای کلاس بندی هستند، موتورسیکلت ها هم کلاس بندی خودشان را دارند و بسته به نوع کاربری و سلیقه افراد و … در کلاس های مختلف قرار می گیرند، مطلبی که در ایران به آن کمتر پرداخته شده است. با ما همراه باشید تا در باره کلاس بندی موتورسیکلت ها بیشتر بدانید.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: متاسفانه در کشور ما بسیاری از سبک های موتورسیکلت به دلایل مختلف عرضه نمی شوند. موتورسیکلت هایی بسیار جذاب و کاربردی که برخی از آن ها دارای کولر و بخاری هم هستند.

البته سبک هایی مانند Adventure، cofferace و … هم وجود دارند، که یا به صورت دست ساز هستند یا از ترکیب کلاس بندی های دیگر حاصل شده اند.

با ما همراه باشید تا با کلاس بندی جهانی موتورسیکلت ها بیشتر آشنا شوید.

Scooters

کلاس بندی موتورسیکلت ها Scooters

این سبک از موتورسیکلت به تازگی در ایران هم محبوب شده و بازار عرضه آن هم نسبتا متنوع شده است.

از مشخصات اسکوترها می توان به چرخ های کوچک، فضای قرارگیری پا، گیربکس اتوماتیک CVT و زین بازشو اشاره کرد.

راندن اسکوترها کاری بسیار ساده و لذت بخش است و برای خانم ها یا کسانی که می خواهند تازه موتورسواری یاد بگیرند، بسیار مناسب است.

اسکوترها معمولا سرعت و شتاب زیادی ندارند و اساس طراحی آن ها سهولت استفاده و ایمنی بالا است.

البته اسکوترهایی تا حجم موتور ۶۰۰cc نیز در جهان وجود دارد که به دلیل ابعاد بزرگ، بیشتر برای مسیرهای بین شهری مناسب هستند.

(Standard (Naked

کلاس بندی موتورسیکلت ها (Standard (Naked

این موتورسیکلت ها که در ایران هم به وفور یافت می شوند، دارای خروجی موتور متوسط هستند.

مهمترین مشخصه آن ها موقعیت نسبتا قایم راکب است. در واقع فرمان این موتورسیکلت ها به اندازه کافی بالا هستند که نیازی به خم شدن زیاد راکب نباشد و او کمتر خسته شود.

این موتورسیکلت ها تقریبا برهنه هستند و در آن ها از فلاپ و حجم پردازی های اغراق آمیز خبری نیست و معمولا دارای یک گارد کشی لوله ای مختصر برای محافظت از پاهای راکب و انجین هستند.

البته این موارد باعث می شود که در صورت تصادف یا زمین خوردگی خسارت کمتری را به مالک خود تحمیل کنند.

پایداری و هندلینگ این موتورسیکلت ها متوسط است و برای استفاده روزمره در شهر و مسافت های کوتاه بین شهری بسیار مناسب و اقتصادی هستند.

همچنین این موتورسیکلت ها تا حجم موتور ۶۰۰cc در جهان تولید می شوند که رانندگی با آن ها ترسناک نیست و دروازه ورود به دنیای موتورسیکلت های حرفه ای تر هستند.

در کلاس بندی موتورسیکلت ها ، موتورسیکلت هایی مانند پالس ان اس و بنلی در ایران در این دسته قرار می گیرند.

Super naked

کلاس بندی موتورسیکلت ها Super naked

راندن این موتورسیکلت ها بسیار هیجان انگیز است و مهارت خاص خود را می طلبد.

ظاهر سوپراستانداردها مانند موتورسیکلت های استاندارد است با این تفاوت که ابعاد بزرگتر و حجم موتور بیشتری دارند.

همچنین موقعیت راکب تقریبا عمود است و این موتورسیکلت ها هم کمتر خسته کننده اند.

این موتورسیکلت ها دارای حجم های ۱۰۰۰cc و بالاتر تا ۱۴۰۰CC هستند.

هر چند این موتورسیکلت ها در نقاط دیگر دنیا در شهر هم مجاز به تردد هستند، اما به دلیل حجم بالا و دمای بالای پیشرانه در ترافیک های شهری مجبورند فشار بالایی را تحمل کنند و باعث  استهلاک زودتر آنها می شود.

موتورسیکلت سوزوکی بیکینگ یکی از نمونه های آن است که در ایران هم عرضه شده است، اما به دلیل حجم موتور بالا مجوز تردد شهری ندارند و فقط کاربری تفریحی دارند.

Sport

کلاس بندی موتورسیکلت ها Sport

این موتورسیکلت ها کاربری ورزشی دارند و مختص شتاب و سرعت طراحی شده اند.

فرمان موتورسیکلت ورزشی به اصطلاح مخفی است و  فلاپ قسمت جلوی موتورسیکلت ثابت است.

این کلاس معمولا دارای یک طلق کوچک در جلو است.

این موتورسیکلت ها برای جذاب شدن هرچه بیشتر دارای فلاپ ها و حجم پردازی های اغراق آمیز هستند که هر چند جلوه بصری آن را بسیار زیبا کرده و در آیرودینامیک آن تاثیر به سزایی گذاشته است، اما در صورت زمین خوردگی یا تصادف هزینه زیادی روی دست مالک خود می گذارد.

در ورزشی ها موقعیت راکب دیگر عمود نیست و فرمان در ارتفاع پایینی قرار گرفته است که راکب را به سمت جلو دراز کش می کند!

در دسته اسپرت، موتورسیکلت ها از ۲۵۰cc تا ۶۰۰cc حجم موتور دارند و قدرت و شتاب آن ها بالا است.

اما به دلیل موقعیت قرار گیری راکب بسیار خسته کننده هستند و در صورت استفاده شهری بعد از یک ساعت دیگر دست های خود را از درد حس نمی کنید.

این کلاس مناسب استفاده شهری نیست و برای پیست یا اتوبان مناسب است.

همچنین دروازه ورود به دنیای سوپر بایک ها است.

کاوازاکی نینجا ۲۵۰cc و پالس RS200 که در ایران هم عرضه شده در این دسته قرار می گیرند.

Super bikes

کلاس بندی موتورسیکلت ها Super bikes

ظاهر این موتورسیکلت ها مانند موتورسیکلت های اسپرت است با این تفاوت که ابعاد این سبک بزرگ تر است و حجم موتور آنها معمولا ۱۰۰۰cc با برنامه نویسی برای مسابقات حرفه ای است.

شتاب و سرعت آن بسیار بالا و ترسناک است و برخی از انواع استاندارد آن تا ۳۰۰ km/h هم سرعت می گیرند.

سواری آن ها هر قدر هیجان انگیز و پر شتاب است خسته کننده هم هست.

موقعیت راکب روی آن تقریبا دراز کش است که باعث اعمال فشار زیاد روی بدن می شود.

هندلینگ و چسبندگی آن ها به قدری بالاست که در پیچ ها می توان آن را تقریبا روی زمین خواباند.

موتورسیکلت هایی که در مسابقات motogp یعنی بالاترین سطح مسابقات موتورسواری استفاده می شوند نوع سبک سازی شده و سریع تر همین سبک است و ۲۵۰ اسب بخار قدرت دارند!

این سبک هم اصلا برای استفاده شهری مناسب نیست.

Dual Sport

کلاس بندی موتورسیکلت ها Dual Sport

 

این موتورسیکلت ها دو منظوره طراحی شده اند؛ هم می توانید با آن به مسیرهای خاکی و آفرود بروید و هم در شهر از آن لذت ببرید.

سایز لاستیک این کلاس، بزرگتر از کلاس های دیگر است و در نتیجه مرکز ثقل بالاتری دارند.

آن ها بسیار نرم و راحت هستند و از حجم موتور ۲۵۰cc تا ۱۲۰۰cc هم تولید می شوند.

سیستم تعلیق آنها در نا همواری ها بسیار کارآمد است.

شتاب آن ها برای شهر مناسب و گشتاور آنها برای مسیرهای بی راهه بالاتر از کلاس های دیگر است.

Cruiser

کلاس بندی موتورسیکلت ها Cruiser

این موتورسیکلت ها هم بسیار جذاب و راحت هستند. فرمان آن ها بسیار بلند است و برای قرار گرفتن در دستان راکب خودشان تعظیم کرده اند.

موقعیت پدال ترمز و دنده، بالاتر از کلاس های دیگر است و راحتی سواری آن را با کاناپه مقایسه می کنند.

موتورسیکلت های هارلی دیویدسون مثال بسیار آشنایی برای این کلاس است.

انجین آنها معمولا دوقلو است و در حجم موتورهای ۲۵۰cc تا ۱۸۰۰cc هم یافت می شوند.

این کلاس یکی از بهترین گزینه ها برای حرکت در اتوبان و بزرگراه هاست.

Touring

کلاس بندی موتورسیکلت ها Touring

این کلاس صرفا برای عاشقان سفرهای ظولانی مدت با موتورسیکلت طراحی شده است.

حجم موتور و قدرت بسیار بالا است.همچنین محفظه های بزرگ زیادی برای قرار دادن چمدان و وسایل برای یک مسافرت طولانی دارند.

این موتورسیکلت ها دارای امکانات رفاهی متعدد مانند صفحه نمایشگر، گرم کن و سرد کن صندلی، بخاری و … هستند.

مخازن سوخت آن ها بسیار بزرگ تر از حد معمول است و موقعیت قرارگیری راکب و ترک نشین بسیار عالی و راحت است.

(off-Road (Trial

کلاس بندی موتورسیکلت ها (off-Road (Trial

این موتورسیکلت ها مخصوص مسیرهای آفرود و پرش و مسابقات است.

سواری آن ها در مسیرهای شنی، خاکی و بی راهه بسیار عالی است و سیستم تعلیق آن ها برای همین منظور طراحی شده است.

نوع لاستیک آن ها و عاج آن هم برای همین منظور طراحی شده است.

Utility

کلاس بندی موتورسیکلت ها Utility

این کلاس برای کاربری های ویژه مانند، پلیس، آمبولانس و … طراحی شده است.

این کلاس هم دارای محفظه های مخصوص بزرگ برای قرار دادن تجهیزات و وسایل مورد نیاز کاربر است.

حجم موتور آن ها معمولا بالای ۶۰۰cc است و در مسیرهای آسفالت کاربرد دارند.

بیشتر بخوانید:




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط