هواپیمای J-10 یک جنگنده چند منظوره بومی چینی است که توسط صنایع هوایی چنگدو تولید میشود. این جنگنده با نامهای دیگری نظیر Jian 10 و Fighter 10 نیز شناخته میشود.
بیت ران – علی محمدی: صنایع هوایی چنگدو بخشی از صنایع هوایی چین است که اختصارا با نام AVICI I شناخته میشود.
در غرب هواپیمای J-10 را با نام Vigorous Dragon میشناسند.
تخمین زده میشود که چین بیش از ۳۰۰ فروند از J-10 را تولید کرده باشد.
نیروی هوایی ارتش آزادی بخش چین، نیروی دریایی چین و نیروهای استراتژیک چین از کاربران این هواپیما هستند.
نیروی هوایی چین ۲۰۰ فروند J-10 را در انواع جنگنده، جنگنده بمب افکن و ۱۲۰ فروند نسخه تهاجمی را در اختیار دارد.
چین J-10 را برای جایگزینی هواپیماهای قدیمی J-7 و Q-5 تولید کرد.
نیروی هوایی این کشور در حال حاضر حدود ۲۵۰ فروند جنگنده J-10 دارد.
این هواپیما نسخه چینی از میگ ۲۱ روسها است.
نیروی هوایی چین حدود ۵۰۰ فروند Q-5 نیز به عنوان هواپیمای تهاجمی در سرویس دارد.
توسعه جنگنده چند منظوره J-10
چین به طور رسمی در سال ۲۰۰۷ برای اولین بار از J-10 رونمایی کرد.
برنامه تولید این هواپیما در سال ۱۹۹۴ آغاز شد.
چین از سال ۱۹۸۸ برنامه تولید یک هواپیمای چند منظوره تک سرنشینه را در سر داشت و این برنامه در نهایت به تولید J-10 در سال ۱۹۹۸ منجر شد.
در سال ۲۰۰۳ نیز نسخه دو سرنشینه از J-10 اولین پرواز خود را انجام داد.
گزارشهای دیگری هم وجود دارند که خبر از ورود به خدمت J-10 در سال ۲۰۰۵ میدهند.
جنگنده J-10 را باید اولین هواپیمای نسل چهارم بومی چین دانست.
پاکستان اولین مشتری خارجی J-10 بود که در سال ۲۰۱۵ تعداد ۳۶ فروند از این هواپیما را از چین خریداری کرد.
چین و پاکستان همکاری نظامی نزدیکی با هم دارند.
به طوری که پاکستان در تولید جنگندههای JF-17 و FC-1 با چین همکاری کرده است.
طراحی J-10
جنگنده چند منظوره J-10 از طراحی بالهای دلتا (بال مثلثی) استفاده میکند.
دم این هواپیما نیز از نوع تکی است و در زیر بدنه یک ورودی هوای بزرگ برای موتور دیده میشود.
ابعاد و طراحی J-10 شباهت زیادی به جنگنده اسرائیلی لاوی دارد.
خود لاوی نسخه بومی سازی شده اسرائیلیها از F-16 آمریکایی بود که البته هیچ وقت به تولید انبوه نرسید.
حتی صحبتهایی وجود دارد مبنی بر اینکه چینیها فناوری این هواپیما را از اسرائیل دریافت کردهاند و این مساله باعث خشم آمریکاییها شده است.
البته صحت و سقم این داستان چندان قابل تایید نیست و تا کنون به طور رسمی از سوی مقامات سه کشور نقل نشده است.
فرضا اگر چنین چیزی هم صحت داشته باشد بعید است از زبان مقامات رسمی عنوان شود.
البته تفاوتهایی بین لاوی و J-10 مشاهده میشود و مهندسان چینی J-10 را برای پایداری بهتر در سرعت پایین و بهبود توانایی تیک آف بهینه سازی کردهاند.
تسلیحات
جت جنگی J-10 دارای ۱۱ پایلون نصب تسلیحات در زیر بالها و بدنه است.
۵ پایلون در زیر بدنه و ۴ تا نیز زیر بالهای هواپیما قرار دارند.
جنگنده J-10 توانایی حمل انواع موشکهای هوا به هوا چینی مانند پیتون ۳PL-8، P-11، و P12، و موشکهای روسی ویمپل R-73 و R-77 را دارد.
موشک چینی PL-8 یک موشک کوتاه برد هوا به هوا با جستجوگر مادون سرخ است.
این موشک نسخهای چینی از موشک هوا به هوای پیتون ۳ اسرائیلیها حساب میشود.
موشک PL-11 نیز نسخه چینی از موشک هوا به هوای ایتالیایی Aspide است.
چینیها موشک PL-12 را هم با همکاری روسها تولید کردهاند.
این موشک از فناوری موشک روسی AA-12 Adder استفاده میکند.
موتور این موشک در چین توسعه پیدا کرده است و میتواند اهدافی تا برد ۹۰ کیلومتر را هدف قرار دهد.
سرعت این موشک کارآمد به چهار ماخ میرسد.
هواپیمای J-10 توانایی حمل انواع بمبهای هدایت لیزری، موشکهای ضد کشتی YJ-8K و C-801K و موشک هوا به زمین و ضد کشتی C-82 را دارد.
موشک ضد رادار YJ-9 نیز از دیگر تسلیحات کارآمد J-10 است.
برای درگیری با اهداف هوایی خیلی نزدیک، J-10 به یک توپ ۲۳ میلی متری کنون در دماغه مجهز است.
حسگرهای استفاده شده در J-10
هواپیمای J-10 میتواند به جستجوگر لیزری، مادون سرخ و سایت هدفگیری بومی ساخت چین مجهز شود.
این تجهیزات به J-10 اجازه استفاده از تسلیحات هدایت شونده توسط جی پی اس و لیزر را میدهند.
رادارهای این هواپیما شامل رادار چینی تایپ ۱۴۷۳، رادار روسی فازوترون Zhuk-10PD، Zhemchug، رادار چینی JL-10A، رادار اسرائیلی التا EL/M-2023 و یا رادار ایتالیایی گالیلو اویونیکا گریفو ۲۰۰۰ میشوند.
کاکپیت
این جت تک نفره طوری طراحی شده است که امکان ساخت نمونه دو نفره آن نیز وجود داشته باشد تا به عنوان هواپیمای آموزشی و جنگ الکترونیک از آن استفاده شود.
اولین نسخه دو نفره از J-10 در سال ۲۰۰۳ تکمیل شد.
هر دو صندلی جی ۱۰ قابلیت ایجکت کردن را دارند.
این هواپیما از قابلیت پیشرفته پرواز با سیم استفاده میکند.
سایر امکانات کابین شامل سیستم HOTAS، سایت تسلیحاتی روی کلاه خلبان، هداپ دیسپلی و دو نمایشگر کریستال مایع مونوکروم و یک نمایشگر رنگی هستند.
اویونیک این هواپیما نیز از نوع ۱۵۵۳B هستند.
موتور J-10
نیروی مورد نیاز جت J-10 از یک موتور توربوجت AL-31 ساخت ساترن لیونکا تامین میشود.
نسخه اولیه جی ۱۰ از موتور AL-31FN با قدرت رانش ۷۹ کیلو نیوتن در حالت عادی و ۱۲۳ کیلو نیوتون با استفاده از پس سوز را دارد.
این موتور با موتور مورد استفاده از سوخوی ۲۷ و سوخوی ۳۰ نیروی هوایی چین یکسان است.
مدل جدیدتر این هواپیما که در سال ۲۰۰۶ معرفی شد از موتور AL-31FN M1 ساخت سالیوت استفاده میکند.
این موتور ۱۳۲.۵ کیلو نیوتن رانش دارد و از سیستم کنترل دیجیتالی موتور بهره مند است.
نازل خروجی موتور نیز قابلیت تغییر بردار رانش در چهار جهت را دارد که به قابلیت مانور هواپیما کمک شایانی میکند.
هواپیمای J-10 در بیشترین ظرفیت خود میتواند ۴ هزار و ۹۵۰ لیتر سوخت را حمل کند.
از این مقدار سوخت ۳ هزار و ۱۸۰ لیتر آن در مخزن داخل بدنه و ۱۷۷۰ لیتر آن نیز درون بالها هستند.
قابلیت سوختگیری هوایی نیز در J-10 پیش بینی شده است و نازل آن درست در جلوی خلبان قرار دارد.
سوخت رسانی هوایی به جی ۱۰ با استفاده از هواپیمای Xian H-6U تانکر انجام میشود.
امکان حمل سوخت اضافی در مخازن خارجی نیز در J-10 وجود دارد.
ارابه فرود
ارابه فرود J-10 از نوع سه تایی است و ارابه فرود جلو از چرخ دوبل استفاده میکند که به سمت عقب تا میشود.
ارابههای فرود عقبی نیز به سمت جلو تا میشوند.
J-10 از چتر کمکی نیز برای کاهش سرعت فرود روی باند بهره مند است.
عملکرد و بازده
جت J-10 میتواند با حداکثر سرعت ۲ هزار و ۳۲۷ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع بالا پرواز کند.
در ارتفاع هم سطح دریا حداکثر سرعت این هواپیما به ۱۴۷۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
حداکثر برد جی ۱۰، ۱۸۵۰ کیلومتر و برد عملیاتی آن نیز ۵۵۰ کیلومتر هستند.
این هواپیما همچنین میتواند به حداکثر ارتفاع ۱۸ هزار متری دست پیدا کند.
وزن خالی J-10 حدود ۹ هزار و ۷۵۰ کیلوگرم و حداکثر وزن آن ۱۹ هزار و ۲۷۷ کیلوگرم است.
احتمال وارد شدن J-10 به ناوگان جنگندههای ارتش ایران
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جمهوری اسلامی ایران به دنبال خرید این هواپیمای جنگنده از چین است.
البته این مورد به صورت رسمی از سوی هیچ کدام از طرفین مطرح نشده است.
یک وبسایت تحلیلی چینی در مطلبی اشاره کرده است که:
«هواپیمای J-10 گزینهای مناسب برای ارتش ایران است.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قدرتهای منطقه می تواند این هواپیما را جایگزین ناوگان فرسوده هواپیماهایی خود کند.»
وانگ یانان یکی از تحلیلگران امور هوا فضای چین در این مورد افزود:
هنگام لغو کامل تحریمها علیه ایران، این کشور بطور یقین به نوسازی ناوگان نظامی و غیر نظامی خود اقدام میکند.
در این بین جت جی ۱۰ گزینه خوب برای ایران است.
زیرا این جنگنده قادر به اجرای کامل عملیاتهایی است که آنها میخواهند.»
این تحلیل گر چینی در ادامه گفت:
« J-10 علاوه بر نبرد هوایی، در اجرای عملیات هوا به سطح و ضد کشتی نیز قابلیت دارد.
از سویی ایرانیان باید متوجه شده باشند که چین در بین عمده صادرکنندگان تسلیحات نظامی، قابل اطمینانترین تامین کننده تجهیزات نظامی است و همچنین چین در زمینه پرداختهای مالی نیز انعطاف پذیر است.
خبر خوب دیگر اینکه احتمال دارد چین برخی فناوریهای دیگر استفاده شده در J-10 را به کشورهای خریدار انتقال دهد.»
بیشتر بخوانید:
بمب افکن B-52 استراتوفورترس؛ پیرمرد بی رحم آمریکایی
نگاهی به تاریخچه هواپیمای عمود پرواز
جنگنده رافال را از نزدیک بشناسید
منبع: airforce-technology
وای یعنی میخوایم بریم جی ۱۰ بخریم این افتضاحه ایران به کمتر از سوخو سی پنج نباید رضایت بده جی ده در برابر اف ۱۶ و رافائل و تورنادو حرفی برای گفتن نداره تازه در رده هواپیماهای سبک در رده سنگین اف پانزده های غربی وحشت ناک هستن
وقتی به دید دکترین دفاعی بهش نگاه کرد ،از اف ۱۶ و تایفون برتر هست ولی اگر به دید دکترین تهاجمی نگاه کنیم برد با اف ۱۶ و تایفون هست،ولی چون هدف اصلی ایران دفاع از ایران هست ،قطعا ج۱۰ در نبردی دفاعی با اف ۱۶ و تایفون و تورنادو کم نخواهد آورد
اگر این جنگنده به موشک ها و پهپاد ایرانی مجهز بشه قابلیت های زیادی خواهد داشت و کمک زیادی به نیروی هوایی خواهد کرد توجه کنید که حتی روسیه هم براحتی به ایران جنگنده نمی فروشد چه برسد اروپا و کشورهای غربی برای مثال دیدید که آمریکا برای عراق چه F16 های بی کیفیتی فرستادند و چقدر محدودیت در تسلیحات موشک و رادار و امکانات نسخه عراقی ایجاد کردند که حتی نتوانست علیه داعش ازش استفاده کند و ایران به عراق چند تا سوخو ۲۲ خودش را دوباره پس داد
جنگنده خوبی هست و در حد اف شانزده است.
در ترکیب با جنگنده بهتری مثل سوخو سی بهترین گذینه است.
یکی از عکسا جنگنده یورو فایتر تایفون هست اونکه کاناردش جلو تر از دهانه ورودی موتور هست
ممنون از وقتی که میزارین
در کل سایت خوبی دارین ولی در زمینه خودرو خیلی بهتر هست
همینو بهمون بدن خدا رو شکر در کنارش سوخو سی یا دست دو خوب می شه خرید
باسلام..کی گفته جی۱۰ افتضاحه..،بعضی ها بدون مطالعه یه چیزی میگن..جی۱۰سی که مدنظرکشورمونه واقعا جنگنده بروزنسل۴مثبت وعالیه سطح کیفی و قدرتیش درست درحدواندازه مدرنترین اف۱۶های آمریکایی هستش،که هم در آمریکا و اسرائیل و امارات و ترکیه و خیلی از کشورهای ناتو فعال هستن..راحت اف۱۶وخیلی از جنگنده های غربی رو حریف هست فقط درمقابل اف۱۵ کم میاره که اونم کشورمون درکنار جی۱۰سی ..سوخو۳۰های اس ام رو هم وارد خواهد کرد…مطمئنن بعد خرید این جنگنده ها خاطرتون جمع باشه که سوخو۳۵هم به نیروی هوایی در آینده نزدیک اضافه خواهدشد…حالا با این ترکیب جنگنده ها فک کردین نیروی هوایمون درمقابل این کشورها کم خواهد آورد!؟خیر ..تبدیل به قدرت خواهد شد مطمئن باشین اینقد الکی نسنجیده و ندانسته نظر منفی ندین…جی۱۰سی خیلی جنگنده قابلی هستش ماهم صرفا فقط این جنگنده رو نمیخریم درکنارش چند گزینه دیگرم خواهیم خرید..انشاللله…به امید موفقیت نیروی هوایی کشورمون انشاالله
کاملا درسته…حق با شماست…باتمام گفته هاتون موافقم…درضمن هدف خرید جی۱۰ یکی اینکه با اف۵ها جایگزین بشه که درحکومت قبلیم قراربودبااف۱۶جایگزین کنن ..حالام همون برنامه ست جی۱۰ جای اف۵خواهد آمد…سوخو۳۰ در اصل پایه نیروی هوایی خواهدشد بجای فانتوم و همچنین سوخو۳۵ جایگزین اف۱۴ هامون خواهدشد…تازه در کنار این خریدها میگ۲۹ها با سوخو۲۴هامونم ارتقا به روز خواهن شد…برنامه نیروی هوایی اینه، اینجوری پیاده کنن صدرصد نیروی هوایی اول خاورمیانه خواهیم شد حتی از اسرائیلم بهتر…پس بعضی ها نمیدونم ندانسته نظر میدن و جنگنده های بروز و فقط آمریکایی غربی میدونن…نخیر اینگونه نیست بااین برنامه هوایمون خیلی قوی خواهدشد…اینم یادم نره که نیروی هوایی حتی برای خریدسوخو۳۴ هم برنامه داره حالا انشااللله خواهید دید به امید خدا….یاحق
کلا شما سه دهه عقبی برادر.جائی که رپتور و لایتنینگ هست کی از هورنت و فالکن استفاده میکنه که قرن بیستمی هستن.یه کم خودتو بروز کن بعد بیا اطلاعات هفتگیتو واسه بقیه بروز بده.البته آرزو بر جوانان عیب نیست ولی زیاد اوج نگیر با جنگنده چینی و روسی قدیمی که میفتی.
پرفسور اولا اف ۲۲ رپتور یک جنگنده رهگیر است
دوما اف ۳۵ با سرعت پایین صد در صد شکار میشه
جز اینکه توسط هواپیما های دیگه اسکورت بشه
بعضی از دوستان همچین میگن جنگنده های آمریکایی هستم برید بخونید که چطور جنگنده های روسی با تعداد اندک صد فروند جنگنده های امریکا رو نابود و فراری دادن تو جنگ کره ،چندبار هم اخیرا سوخو ۳۵به سمت اف ها رفته فوری فرار کردن چندبار هم تو جنگ سوریه این اتفاق افتاده
جنگنده های سوخو قابلیت مانور زیادی دارن نسبت به جنگنده های امریکا ،تو مانور کبرا ،مانورj،حالا این جنگنده ها دست خلبانان ایرانی هم باشند که دیگه واویلاست فلک جلودارشون نمیشه
شکر خدا هر کسیکه دو تا پست میلیتاری میخونه میشه کارشناس بلا منازع.
طرف همچین نسل پنج نسل پنج میکنه که انگار عمری پرواز کرده با این نسل.اون یکی دیگه میگه وای خدا میخوایم جینی بخریم انگار داره در مورد تل مو یا سنجاق سینه حرف میزنه.
متاسفانه از سلبریتیها داره به همه سرایت میکنه.
برای ایران کافی نیست
جنگنده خوبیه جایگزین فانتو ها بشن خیلی خوبه احتمال زیاد سوخو ۳۵ هم میخریم که ترکیبشون ترسناک میشه
این میگ ۲۹ هارم یه دستی به سر و گوششون میکشیدن بد نبود
کاملا درسته…حق با شماست…باتمام گفته هاتون موافقم…درضمن هدف خرید جی۱۰ یکی اینکه با اف۵ها جایگزین بشه که درحکومت قبلیم قراربودبااف۱۶جایگزین کنن ..حالام همون برنامه ست جی۱۰ جای اف۵خواهد آمد…سوخو۳۰ در اصل پایه نیروی هوایی خواهدشد بجای فانتوم و همچنین سوخو۳۵ جایگزین اف۱۴ هامون خواهدشد…تازه در کنار این خریدها میگ۲۹ها با سوخو۲۴هامونم ارتقا به روز خواهن شد…برنامه نیروی هوایی اینه، اینجوری پیاده کنن صدرصد نیروی هوایی اول خاورمیانه خواهیم شد حتی از اسرائیلم بهتر…پس بعضی ها نمیدونم ندانسته نظر میدن و جنگنده های بروز و فقط آمریکایی غربی میدونن…نخیر اینگونه نیست بااین برنامه هوایمون خیلی قوی خواهدشد…اینم یادم نره که نیروی هوایی حتی برای خریدسوخو۳۴ هم برنامه داره حالا انشااللله خواهید دید به امید خدا….یاحق
مهمترین مشکل خرید اینا نیست بحث قطعات و اپدیت اون و مهم تر تسلیحات اون هست که آیا پشتیبانی میشه یا نه نوع موشک هایی که میدن مهمه
اخوی تا حالا دیدی کشوری جنگنده بدون تسلیحات بهره؟ بکی از مزیتهای این جنگنده این هستکه بیشتر سلاحهای غربی شرقی و همچنین ساخت خودمون روش لود میشه .مخصوصا هوا به سطحهای ما و بمبهای هواسر. کلا نسبت به قیمت گزینه خوبی هست اگر در برخی سامانه ها انتقال فناوری هم داشته باشه.
J-10 در مقابل F16 های بلوک ۵۰هم بحساب نمیاد . البته روی کاغذ و نه در عمل چون کیفیت ساخت چین حتی در حد تایوان نیست چه برسه به امریکا در مورد موتور روسی که شهرت عالم گیر داره عمر کم خرابی زود هنگام و مصرف سوخت زیاد. J-10 برای جایگزینی F-5 مناسب هست که خلبانهای مبتدی و کم ساعت پرواز بتونند با افزایش ساعت پروازی و تمرین خود در حد خلبانهای خوب برسانند . در دنیای امروز حرف اول رو امریکا وبعد اروپا وبعد رژیم صهیونیستی و بعد روسیه و بعد چین میزنه .این هواپیما با کمک رژیم صهیونیستی و از روی تکنو لوژی جنگنده لاوی که نتوست در مقابل F-16 حرفی برای گفتن داشتهباشه ساختهشده .کشورهایی که توانایی خرید جنگنده امریکایی اروپایی و روسی رو ندارند از جنگنده های ساخت چین کمونیست استفاده میکنند. نکات مثبتی که در مورد برتری و یا در بهترین حالت برابری با F-16 بلوک ۵۰ گفته شده در حد تبلیغات هست و نه واقعیت و از روی گفته های فلانسایت و نشریه قضاوت کردن کار ادمهای کم اطلاع هست . خود ارتش کمونیستی چین هم استقبالی از J-10 نکرد و جنگنده های سوخو رو مناسبتر میدانست . اما برای نیروی هوایی عقب افتاده و فرسوده ایران بودنش از نبودش بهتره . ایران نه میتونه و نه اجازه داره کهبار دیگر جنگنده های امریکایی و یا حتی اروپایی تراز اول جهانرو خریداری کنه حتی نمیتونه جنگنده های تراز اول روسی مانند سوخو ۵۷ یا سوخو۷۵ رو هم خریداری کنه . امانکته مهمتر کمیت خرید هست ان زمان که ایران ۳۰۰فروند F-16یا ۱۵۰فروند F-14یا ۲۵۰فروند F-18 سفارش داده بود روباید فراموش کرد . در بهترین حالت حتی یک پنجم ان تعداد رو اگر بفروشند یک ارزو میتواند باشد. ایران نه در حرف و شعار بلکه در عمل دیگر هرگز جز نیروهای هوایی برتر جهان نخواهد بود .
دقیقا و مرحبا
J 20 نمیشه بخریم؟
کشور ما در خصوص جنگنده و حتی جنگ افزارهای بسیار ساده تر از آن،حق انتخاب چندانی ندارد، بعبارت بهتر شاید بتوان گفت اصلا حق انتخابی ندارد،در نتیجه امکان خرید جنگنده از هر نوعی که مقدور و فراهم باشد،حتی جنگنده ساخت پاکستان،خرید آن عاقلانه بنظر می رسد.ساخت جنگنده پیشرفته و متوسط ساخت داخل،درحال حاضر یک رویای بی تعبیر بنظر می رسد و نوسازی و بازسازی جنگنده های قدیمی هم در واقع بازسازی و بهینه سازی است نه طراحی و ساخت جنگنده داخلی.
بعضی از دوستان یه جور حرف میزنند انگار داریم پیش نهاد اف ۲۲ و ۳۵ را رد میکنیم به جاش اینو میخریم؛!