بدعهدی‌ عجیب خودروسازی نسبت به تحویل خودرو های ثبت‌نامی

از دست ندهید

شرکت‌های خودروسازی دو اقدام عجیب دیگر را به لیست بدعهدی‌های خود در تحویل خودرو های ثبت‌نامی اضافه کرده‌اند.

بیت ران – اگرچه خریداران خودرو با بدعهدی‌های خودروسازان کنار آمده‌اند و عدم تحویل خودروهای ثبت‌نامی در تاریخ مقرر و حتی تغییر در مشخصات محصول مانند رنگ خودرو، دیگر برای آن‌ها تعجب‌آور نیست؛ اما شرکت‌های خودروسازی در عوض تلاش برای تعهد بیشتر، طی سال جاری دو اقدام عجیب دیگر را نیز به لیست بدعهدی‌های خود افزوده‌اند.

تکمیل وجه و عدم تحویل خودروهای ثبت‌نامی پس از ماه‌ها

اولین بدعهدی خودروسازان به عدم تحویل خودروهای ثبت‌نامی علی‌رغم تکمیل وجه مشتریان ارتباط دارد. خودروسازان در طی چند ماه گذشته، برای برخی از ثبت‌نام‌کنندگان خودروهای پیش‌فروش دعوت‌نامه ارسال کرده و از آن‌ها خواسته‌اند که وجه پیش‌خرید خود را تکمیل کنند. طبق قانون، خودروسازان باید تا ۳۰ روز کاری اقدامات لازم را در رابطه با محصولات ثبت‌نامی انجام بدهند. اما به گفته برخی از مشتریانی که طی چندماه گذشته نسبت به تکمیل وجه اقدام کرده‌اند، هنوز موفق به دریافت خودروهای ثبت‌نامی نشده‌اند.

یکی از مشتریان خودروهای پیش‌خرید در این رابطه می‌گوید:

شهریور سال گذشته برای خرید ساینا ثبت‌نام کردم؛ اما در موعد مقرر موفق به دریافت آن نشده‌ام. مرداد امسال برای بنده دعوت‌نامه ارسال شد، بنابراین نسبت به تکمیل وجه اقدام کردم. با وجود آنکه بیش از چهار ماه از تکمیل وجه من می‌گذرد، سایپا هنوز خودرو بنده را تحویل نداده و وقتی به نمایندگی نیز مراجعه می‌کنم، می‌گویند خودرو نداریم و شاید بعد از عید تحویل دهیم.

اما پرسش مهمی گه مطرح می‌شود، این است که اگر قرار نیست خودرویی تحویل شود، چرا از مشتریان می‌خواهند نسبت به تکمیل وجه اقدام شود؟ اگر هم تکمیل وجه صورت می‌گیرد، پس چرا خودرو را تحویل نمی‌دهند؟

طرح جایگزینی خودروهای ثبت‌نامی پس از تکمیل وجه

بدعهدی دوم خودروسازان به جایگزینی خودروهای ثبت‌نامی مربوط می‌شود. جایگزینی خودروهای پیش‌فروشی به‌ویژه در شرایط تحریم، برای خریداران ایرانی چیز عجیبی نیست؛ اما اگر قرار باشد که خودرویی به دلیل مشکلات تولید جایگزین شود، این اقدام باید پیش از تکمیل وجه صورت بگیرد. حال آن‌که خلاف این امر رخ داده‌است. بر این اساس، چندی پیش ایران‌خودرو اعلام کرد که امکان تحویل دنا پلاس و سمند سورن وجود ندارد و مشتریان می‌توانند در عوض این دو خودرو، پژو پارس دریافت کنند. اما پیش از این، از مشتریان خواسته شده تا نسبت به تکمیل وجه اقدام کنند که قابل توجیه نیست؛ چرا که ایران‌خودرو پس از دریافت وجه کامل این دو محصول از مشتریان، به آن‌ها طرح جایگزینی را پیشنهاد داده است.

پیش فروش محصولات ایران خودرو

اینکه خودروسازان از مشتریان بخواهند که نسبت به تکمیل وجه خود اقدام کنند و پس از گذشت ماه‌ها همچنان خودرویی به آن‌ها تحویل نشود، یا اینکه در محصول ثبت‌نامی مشتریان تغییر ایجاد شود، حقوق مشتریان را زیر پای می‌گذارند و این امر هرگز با اصول مشتری‌مداری هم‌خوانی ندارد.

اگرچه با توجه به تحریم صنعت خودروسزی ایران از سوی آمریکا و مشکلات اقتصادی داخل کشور، تاخیر در تحویل خودرو و حتی جایگزینی برخی محصولات تا حدود قابل‌پذیرش است؛ اما اقدامات اخیر خودروسازان ایران در قبال مشتریان به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

بیشتر بخوانیم:

جدیدترین قیمت خودرو های داخلی در بازار کشورمان + جدول

استفاده از گیربکس چینی برای دنا پلاس اتوماتیک ؛ اولین جزییات فنی از محصول لوکس ایران خودرو




آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط