نگاهی به شش اتومبیل حاضر در نمایشگاههای سطح شهر تهران که بیدلیل خیلی ارزان و یا خیلی گران هستند.
بیت ران – محمدحسین شاوردی: خرید خودرو از بازاری با سطح انحصار بسیار بالا در بخش تولید و واردات آنقدر سخت است که گاهی میتوان پروسه پیدا کردن ماشین دلخواه را تا حد بسیاری مرموز و پیچیده قلمداد کرد. مرموز از آن جهت که کشف قیمت در بازار به هیچ روی ساده نیست و فهم منطق قیمت گذاری گالری داران در ایران از سختترین امور است.
پیچیده هم از این نظر که با وجود پروسههای نامتعارف تولید و مونتاژ و واردات خودرو در ایران که بعضا سطح کیفی یا میزان صحت فنی و یا تعداد آپشن خودرو به شکلی اعتمادبخش قابل رصد و یا بررسی نیست، اغلب خریداران خودرو در بازار وضعیتی معلق دارند. ما در بیت ران پس از رصد بازار، شش خودروی مختلف را یافتیم که بیجهت قیمتی بالاتر یا پایینتر از عرف مرسوم دارند.
جیلی جیسی6 اکسلنت
خیلی عجیب است که سدانی تازه تولید و نسبتا پرامکانات مثل جیلی جیسی6 اکسلنت قیمتی کمتر از 95 میلیون تومان در بازار دارد. البته 95 میلیون تومان برای این چینی زشت و بدقواره با آن خطوط بیرونی نامتوازن رقم بالایی است ولی وقتی برلیانس 230 اتومات حدود 86 میلیون، جک جی4 بیش از 100 میلیون و پژو 207 سدان حدود 120 میلیون قیمت دارد، بهای 95 میلیونی ارزانترین خودرو جیلی در ایران با توجه به کیفیت مواد بهکاررفته در اتاق و وضعیت فنی خودرو واقعا پایینتر از حد انتظار است.
میتسوبیشی لنسر 2017
نمونههای صفر از سری 2017 و تیپ4 این سداندوستداشتنی و قدیمی در کمال تعجب بهایی 285 میلیون تومانی دارد. چیزی نزدیک به یک مزدا3 مونتاژی فول آپشن که نه تنها خودرو روز مزدا نیست که نسبت به لنسر امکانات کمتری دارد و قطعا با سطح پایینتری از مونتاژ به خریداران ایرانی ارائه میشود.
آلفا رومئو جولیتا 2017
قیمت این یکی واقعا عجیب است. در حالی که سیتروئن سی3 با سطح امکانات نه چندان بالا و در تنها یک رنگ، در بازار ایران تا 350 میلیون تومان قیمت خورده است، نمونههای نو و یا کمکارکرد آلفا رومئو جولیتا با بهای کمتر از 340 میلیون تومان خرید و فروش میشوند انهم در حالی که این هاچبک ایتالیایی قدرت و هندلینگ و طراحی جذابتری دارد.
پژو207 سدان
مدلی از پژو که ابتدا در برزیل توسعه یافت و سپس در پسابرجام توسط ایران خودرو از نو فیسلیفت شده و به امکاناتی نسبتا مدرن مجهز شده است. البته ما هرچقدر بررسی کردیم، متوجه نشدیم چرا با همان موتور، شاسی، اتاق و سطح ایمنی، خودرویی مثل پژو 207 سدان 60 تا 70 میلیون تومان گرانتر از 206 سدان به خریداران قالب میشود؟ مگر بهای چند آلارم، ست رینگ و لاستیک جدید، روکش تازه داشبورد، یک گیربکس اتومات و یک نمایشگر لمسی چقدر است که مشتری بایستی تا دوبرابر قیمت مدل قبلی را بپردازد؟ انصاف شما را شکر! هیوندای در فیسلیفت 2018 سوناتا کل نمای بیرونی بدنه را تغییر داد و به لیست تجهیزاتش چند آپشن مدرن افزود اما تنها 500 دلار یعنی حدود یک شصتم بهای خودرو به قیمت تمامشده سوناتا افزود.
چری تیگو 7آپشنال
یک کراساوور چینی با فرم ظاهری خوب و سطح امکانات معمولی که قیمتی 353 میلیونی داشته و قرار است به بسیاری از محصولات کارکرده مشهور از پژو 508 جی تی و هیوندای سانتافه 2015 تا کیا اوپتیما GTلاین و تویوتا کمری 2014 ارجحیت داده شود. واقعا قصد تخریب این خودرور چینی خوشقیافه را نداریم ولی خرید تیگو7 ابدا با این قیمت نمیارزد.
دیاس7 کراسبک
باورش سخت است ولی این روزها در بازار ایران یک کراساوور 4.5 متری ناشناس و فرانسوی با موتوری 1.6 لیتری توربو که قبلا در پژو 2008 هم استفاده شده تا یک میلیارد تومان قیمتگذاری شده و در محدوده 950 میلیون تومان خرید و فروش میشود. درست است که فضای داخلی و فرم طراحی 7کراس بک واقعا جذاب است اما با این پول میتوان خودروهای بهتری از آئودی کیو5 تا ب.ام.و X3 را در همین رده خریداری کرد و اتفاقا میزان قابل توجهی هم صرفهجویی کرد.
این گزارش در دی ماه ۱۳۹۷ تنظیم شده است.
فکر کنم در مورد جبلی اشتباه کردین . این خودرو الان بالغ بر ۱۶۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده . ظاهرا شما بعضی از اطلاعاتتون اشتباه هست.
به تاریخ خبر دقت کنید