عجیب‌ترین قیمت‌ها در بازار خودروی ایران

از دست ندهید

نگاهی به شش اتومبیل حاضر در نمایشگاه‌های سطح شهر تهران که بی‌دلیل خیلی ارزان و یا خیلی گران هستند.

بیت ران – محمدحسین شاوردی: خرید خودرو از بازاری با سطح انحصار بسیار بالا در بخش تولید و واردات آنقدر سخت است که گاهی می‌توان پروسه پیدا کردن ماشین دلخواه را تا حد بسیاری مرموز و پیچیده قلمداد کرد. مرموز از آن جهت که کشف قیمت در بازار به هیچ روی ساده نیست و فهم منطق قیمت گذاری گالری داران در ایران از سخت‌ترین امور است.

پیچیده هم از این نظر که با وجود پروسه‌های نامتعارف تولید و مونتاژ و واردات خودرو در ایران که بعضا سطح کیفی یا میزان صحت فنی و یا تعداد آپشن خودرو به شکلی اعتمادبخش قابل رصد و یا بررسی نیست، اغلب خریداران خودرو در بازار وضعیتی معلق دارند. ما در بیت ران پس از رصد بازار، شش خودروی مختلف را یافتیم که بی‌جهت قیمتی بالاتر یا پایین‌تر از عرف مرسوم دارند.

 

جیلی جی‌سی۶ اکسلنت

خیلی عجیب است که سدانی تازه تولید و نسبتا پرامکانات مثل  جیلی جی‌سی۶ اکسلنت قیمتی کمتر از ۹۵ میلیون تومان در بازار دارد. البته ۹۵ میلیون تومان برای این چینی زشت و بدقواره با آن خطوط بیرونی نامتوازن رقم بالایی است ولی وقتی برلیانس ۲۳۰ اتومات حدود ۸۶ میلیون، جک جی۴ بیش از ۱۰۰ میلیون و پژو ۲۰۷ سدان حدود ۱۲۰ میلیون قیمت دارد، بهای ۹۵ میلیونی ارزان‌ترین خودرو جیلی در ایران با توجه به کیفیت مواد به‌کاررفته در اتاق و وضعیت فنی خودرو واقعا پایین‌تر از حد انتظار است.

میتسوبیشی لنسر ۲۰۱۷

نمونه‌های صفر از سری ۲۰۱۷ و تیپ۴ این سدان‌دوست‌داشتنی و قدیمی در کمال تعجب بهایی ۲۸۵ میلیون تومانی دارد. چیزی نزدیک به یک مزدا۳ مونتاژی فول آپشن که نه تنها خودرو روز مزدا نیست که نسبت به لنسر امکانات کمتری دارد و قطعا با سطح پایین‌تری از مونتاژ به خریداران ایرانی ارائه می‌شود.

آلفا رومئو جولیتا ۲۰۱۷

قیمت این یکی واقعا عجیب است. در حالی که سیتروئن سی۳ با سطح امکانات نه چندان بالا و در تنها یک رنگ، در بازار ایران تا ۳۵۰ میلیون تومان قیمت خورده است، نمونه‌های نو و یا کم‌کارکرد آلفا رومئو جولیتا با بهای کمتر از ۳۴۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند انهم در حالی که این هاچ‌بک‌ ایتالیایی قدرت و هندلینگ و طراحی جذاب‌تری دارد.

پژو۲۰۷ سدان

مدلی از پژو که ابتدا در برزیل توسعه یافت و سپس در پسابرجام توسط ایران خودرو از نو فیس‌لیفت شده و به امکاناتی نسبتا مدرن مجهز شده است. البته ما هرچقدر بررسی کردیم، متوجه نشدیم چرا با همان موتور، شاسی، اتاق و سطح ایمنی، خودرویی مثل پژو ۲۰۷ سدان ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان گران‌تر از ۲۰۶ سدان به خریداران قالب می‌شود؟ مگر بهای چند آلارم، ست رینگ و لاستیک جدید، روکش تازه داشبورد، یک گیربکس اتومات و یک نمایشگر لمسی چقدر است که مشتری بایستی تا دوبرابر قیمت مدل قبلی را بپردازد؟ انصاف شما را شکر! هیوندای در فیس‌لیفت ۲۰۱۸ سوناتا کل نمای بیرونی بدنه را تغییر داد و به لیست تجهیزاتش چند آپشن مدرن افزود اما تنها ۵۰۰ دلار یعنی حدود یک شصتم بهای خودرو به قیمت تمام‌شده سوناتا افزود.

چری تیگو ۷آپشنال

یک کراس‌اوور چینی با فرم ظاهری خوب و سطح امکانات معمولی که قیمتی ۳۵۳ میلیونی داشته و قرار است به بسیاری از محصولات کارکرده مشهور از پژو ۵۰۸ جی تی و هیوندای سانتافه ۲۰۱۵ تا کیا اوپتیما GTلاین و تویوتا کمری ۲۰۱۴ ارجحیت داده شود. واقعا قصد تخریب این خودرور چینی  خوش‌قیافه را نداریم ولی خرید تیگو۷ ابدا با این قیمت نمی‌ارزد.

دی‌اس۷ کراس‌بک

باورش سخت است ولی این روزها در بازار ایران یک کراس‌اوور ۴.۵ متری ناشناس و فرانسوی با موتوری ۱.۶ لیتری توربو که قبلا در پژو ۲۰۰۸ هم استفاده شده تا یک میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده و در محدوده ۹۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. درست است که فضای داخلی و فرم طراحی ۷کراس بک واقعا جذاب است اما با این پول می‌توان خودروهای بهتری از آئودی کیو۵ تا ب.ام.و X3 را در همین رده خریداری کرد و اتفاقا میزان قابل توجهی هم صرفه‌جویی کرد.

این گزارش در دی ماه ۱۳۹۷ تنظیم شده است.




2 دیدگاه

  1. فکر کنم در مورد جبلی اشتباه کردین . این خودرو الان بالغ بر ۱۶۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده . ظاهرا شما بعضی از اطلاعاتتون اشتباه هست.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

شرکت اینفینیتی چگونه توسط یک ایرانی نجات پیدا کرد؟

شرکت اینفینیتی برند لوکس نیسان موتور ژاپن است. مدیر عامل سابق این شرکت یک ایرانی است که سابقه کار...

پست‌های مرتبط