بررسی پیکاپ دیار L7 پلاس یا همان Zhongxing Terralord محصول ZX Auto

از دست ندهید

دیار L7 پلاس خودرویی است که دیار خودرو در سال آینده وارد بازار ایران خواهد کرد. این پیکاپ چینی که حالا ۶ سال از عمر آن می‌گذرد قرار است با ضعیف‌ترین موتور خود، نقش یک پیکاپ آفرودی را ایفا کند. قبل از شروع عرضه این خودرو که ظاهراً اوایل سال ۱۴۰۲ اعلام شد، بهتر است این پیکاپ چینی را بهتر بشناسیم.

دیار L7 پلاس
دیار L7 پلاس

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – پیش از اینکه به بررسی پیکاپ دیار L7 پلاس دیار خودرو بپردازیم، بهتر است کمی درباره ZX Auto سطح اطلاعات خودمان را بالا ببریم.

ZX Auto سازنده پیکاپ‌ها و شاسی بلندهای چینی است که اتفاقاً در گذشته هم محصولاتی را به بازار ایران ارسال کرده‌بود. از لندمارک V7 تا پیکاپ کاپرا خودروهایی بودند که زمانی توسط بهمن موتور در بازار ایران حضور داشتند.

نقطه مشترک تمام محصولات قبلی ZX Auto در ایران، شکست است. حال این برند چینی قرار است دو محصول خود را در دو خودروساز کشورمان به تولید برساند.

اولی پیکاپ G9 (نام اصلی: Weishi 1949) است که در بهمن موتور تولید خواهد شد و دومی دیار L7 پلاس که توسط دیار خودرو عرضه خواهد شد.

حال که کمی با سرگذشت ZX Auto در ایران آشنا شدیم، بهتر است بیشتر با پیکاپ جدید دیار خودرو برای بازار خودرو کشورمان آشنا شویم.

انتخاب ضعیف‌ترین موتور برای دیار L7 پلاس توسط دیار خودرو

در حالی که چینی‌ها این خودرو را سال‌ها می‌توانستند با موتورهای ۲.۴ لیتری توربو (۲۱۱ اسب بخاری و گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر) و ۲.۵ لیتری توربو دیزل (۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتن‌متر) خریداری کنند، دیار خودرو ضعیف‌ترین قوای محرکه را برای ایران انتخاب کرد.

قوای محرکه انتخابی برای بازار ایران یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی ۲.۴ لیتری (۲۳۷۸ سی‌سی) است. این موتور ۱۵۷ اسب بخار نیرو (۱۱۸ کیلووات) و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور در اختیار راننده قرار می‌دهد و با کد ۴K22D4M شناخته می‌شود.

تمامی نیروی این موتور توسط گیربکس ۵ سرعته دستی به چهار چرخ این پیکاپ چینی منتقل می‌شود. اما دیار خودرو اعلام کرد که گیربکس انتخابی برای این موتور در ایران نمونه ۶ سرعته دستی خواهد بود.

نکته قابل توجه این است که گیربکس ۶ سرعته دستی در بازار چین برای موتور توربو و توربو دیزل بود. اما حال که دیار خودرو حق انتخاب گیربکس را برای بازار ایران داشت، آیا بهتر نبود که موتور قوی‌تر این پیکاپ هم برای ایران انتخاب می‌شد؟

شتاب صفر تا صد کیلومتر دیار L7 پلاس مشخص نیست. اما براساس اطلاعات کمپانی مادر، این خودرو با چنین موتوری می‌تواند تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت روند سرعت‌گیری را ادامه دهد.

نمای جانبی دیار L7 پلاس دیار خودرو
نمای جانبی دیار L7 پلاس دیار خودرو

Zhongxing Terralord که در ایران آن را دیار L7 پلاس می‌نامیم توسط کمپانی مادر در چین دارای گارانتی ۳ ساله ۱۰۰/۰۰۰ کیلومتری است.

نمونه تک دیفرانسیل این پیکاپ در چین طول، عرض و ارتفاعی برابر با ۵۳۴۱، ۱۸۸۵ و ۱۸۳۵ میلیمتر را دارند. فاصله بین دو محور این مدل هم به ۳۲۳۰ میلیمتر می‌رسد.

اما طول نمونه دو دیفرانسیل با ۲۸۳ میلیمتر افزایش به ۵۶۲۴ میلیمتر می‌رسد و فاصله بین دو محور آن ۳۵۱۳ میلیمتر است. وزن خالص نسخه تک دیفرانسیل دیار L7 پلاس ۱۷۷۵ کیلوگرم است و مدل دو دیفرانسیل آن هم ۱۸۹۰ کیلوگرم وزن دارد.

امکانات رفاهی دیار L7 پلاس
فضای داخل کابین دیار L7 پلاس دیار خودرو
فضای داخل کابین دیار L7 پلاس دیار خودرو

از آنجایی که با خودرویی قدیمی رو به رو هستیم، دیار L7 پلاس آپشن‌های فراوانی را در خود نمی‌بیند. جالب اینجاست که موتور تنفس طبیعی ۲.۴ لیتری این خودرو برای آخرین بار در سال ۲۰۲۰ در این پیکاپ چینی وجود داشت. شاید باور این موضوع مشکل باشد اما ایربگ سرنشین کناری در بسیاری از مدل‌های این خودرو یک آپشن است.

اما نسخه‌ای که به بازار ایران ورود خواهد کرد دارای دو ایربگ، ترمزهای دیسکی، رینگ‌های ۱۷ اینچی، ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، نمایشگر لمسی، دوربین عقب، ایرکاندشین دستی، سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی‌ و… مجهز است.

البته مدل‌های فول این پیکاپ چینی در کشور مبداء به ایربگ پرده‌ای، دوربین ۳۶۰ درجه، استارت و ورود بدون کلید، دوربین ثبت وقایع، تنظیم برقی صندلی راننده، صندلی‌های جلو گرمکن دار، سنسور باران، فیلتر PM2.5 برای ایرکاندیشن و… هم مجهز هستند.

قیمت دیار L7 پلاس در چین

ارزان‌ترین نسخه این خودرو با موتوری که قرار است در ایران به فروش برسد در چین ۸۳/۸۰۰ یوان قیمت داشت. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز برابر است با ۴۷۲/۶۳۲/۰۰۰ تومان.

گرانترین نسخه این پیکاپ چینی هم ۹۴/۸۰۰ یوان به فروش می‌رسید که برابر است با ۵۳۴/۶۷۲/۰۰۰ تومان. از همین رو احتمال دارد نسخه‌ای که سال آینده از خط تولید دیار خودرو خارج خواهد شد، قیمتی در حدود یک میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته‌شود.

بیشتر بخوانید:

گرانترین موتورسیکلت ها در کشور را بشناسید + قیمت و مشخصات فنی

چانگان UNI-K به گمرک ایران رسید / همه چیز درباره کراس اوور احتمالی سایپا

نوسان قیمت خودرو / واردات خودرو به کجا رسید؟ + قیمت خودروهای پرفروش

موتور سه سیلندر ایپکو روی تارا ایران خودرو + مشخصات فنی موتور




1 دیدگاه

  1. زمان اون خدابیامرز که بیخود بهش اتهام وابستگی به امریکا رو میزنن اگه شورولت و کادیلاک و AMC تو ایران بود درکنارش فیات و تویوتا و حتی لادای روسی هم حضور داشت.متاسفانه طی دهه اخیر ۱۰۰درصد بازار به تسخیر چینی ها در اومده و حق انتخاب از خریدار سلب شده

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط