با وجود تعداد خودروهای کمتر اما تلفات جاده ای ایران ۶ برابر آلمان است. دلایل تلفات جاده ای در ایران چه هستند؟
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تعداد وسیله نقلیه در آلمان را دو برابر ایران و میزان تلفات انسانی در ایران را تقریبا ۶ برابر آلمان توصیف کرد؛ درحالیکه جمعیت دو کشور، تفاوتی ندارد.
غلامرضا غفاری در همایش و پویش نقش زنان در پیشگیری از سوانح رانندگی که امروز در دانشگاه الزهرا برگزار شد، اظهار داشت:
دلایل تلفات جاده ای ایران
« نرخ بالای تصادفات جاده ای در ایران موضوعی چند لایه بنا به پیامدها و عوارض چندگانه و ماندگار آن است.
این پدیده را باید بهعنوان معضل برآمده از فرایند نوسازی و حضور اتومبیل، بهعنوان یکی از نمادهای زندگی مدرن، در خانواده های ایرانی تلقی کرد.
بی گمان برای این امر تلخ و ناخوشایند سبب و علت های مختلفی را میتوان سراغ گرفت.
از قانون گریزی، بی احتیاطی ها، مخدرهای صنعتی، اختلال در سلامت روان، خستگی، زیر ساخت های جاده ای تا ساختار فنی اتومبیل های تولید شده همگی از دلایل تلفات جاده ای ایران هستند.
الگوهای رانندگی در ایران مناسب نیست
در نهایت الگوهای رانندگی در ایران مناسب نیست، بهگونهای که نرخ تصادفات ترافیک جاده ای در ایران را پنج برابر نرخ جهانی اعلام میکنند.
کشورهای آلمان و ایران دارای جمعیت تقریبا برابری هستند، اما تعداد وسایل نقلیه آلمان ۲ برابر ایران و در مقابل میزان تلفات انسانی در ایران تقریبا ۶ برابر آلمان است.
بی گمان الگوهای رانندگی بهعنوان یک واقعیت اجتماعی در کلیت و تمامیت خود از مناظر و دیدگاه های مختلف قابل تبیین، تحلیل و تفسیر است.
همچنین از حیث روان شناسی شخصیت، روان شناسی اجتماعی، جامعه شناسی و انسان شناسی باید مورد توجه جدی پژوهشگران قرار گیرد و با کاویدن و شناخت اضلاع مختلف موضوع نسبت به ارائه راهکارهایی که منجر به اصلاح الگوهای رانندگی شود کمک کنند.
اگر مسیر فقط برای رسیدن نباشد …
از منظر جامعه شناسیِ فرهنگ و انسان شناسیِ الگوهای رفتاری و کنشی، الگوهای رانندگی ریشه در تلقی ها و نظام های معنابخشی دارد.
از این زاویه اگر واقعیت تصادفات جاده ای را مورد واکاوی قرار دهیم، ادراک نسبت به عناصر زمان، مکان، راه و سرعت اهمیت مهمی دارند و سفر معنایی متفاوت در جوامع پیدا میکند. بهگونهای که [ در برخی جوامع ] مسیر را فقط به خاطر رسیدن به مقصد تعریف نمی کنند بلکه آن را امر و فرایندی همراهبا، با هم بودن و آرامش میدانند.
فاصله نه با مقیاس زمان بلکه با مقیاس مسافت بیان میشود.
عنوان نمیشود یک ساعت راه مانده بلکه عنوان میشود ۸۰ کیلومتر راه باقی مانده است.
بنابراین، ادراک از زمان و مکان در این ۲ فرهنگ متفاوت و نتیجه آن الگوهای متفاوت رانندگی است. »
این همایش کار مشترک وزارت راه، مسکن و شهرسازی با معاونت اجتماعی و فرهنگی دانشگاه الزهرا و همکاری مجموعهای از سمن ها (سازمان های مردم نهاد) در هفته ایمنی حمل و نقل در روزهای ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ برگزار میشود.
روز دوم این هفته روز یادمان قربانیان سوانح ترافیکی نامگذاری شده است.
بیشتر بخوانید:
خودرو سهراب سپهری و ماجرای تصادف او
جدیدترین تست تصادف و ایمنی روی خودروها
۳۲ درصد تصادفات بخاطر ناتوانی راننده در کنترل خودرو است
سیستانوبلوچستان در صدر جدول آمار تصادفات و تلفات کشور
منبع: زومیت