موتور جت بینیاز از سوخت فسیلی و مبتنی بر پلاسمای هوا برای استفاده در مسافرت های هوایی، ساخته شد.
بیت ران – انسان به ویژه در عرصه حمل و نقل به سوخت های فسیلی به عنوان منبع اصلی انرژی وابسته است.
بااینحال، سوخت های فسیلی ناپایدار و خطرناک هستند.
این نوع سوخت به عنوان بزرگ ترین منبع تولید گازهای گلخانه ای شناخته میشوند.
و مصرف بیرویه آنها به بروز عوارض تنفسی و تخریب محیط زیست دراثر گرمایش زمین منجر شده است.
به نقل از نیویورک تایمز، هواپیماهای تجاری مسئول انتشار ۲/۵ درصد از گازهای گلخانه ای هستند.
اکنون تیمی از پژوهشگران در مؤسسه علم و فناوری دانشگاه ووهان، در این زمینه کار می کند.
این گروه نمونه ای آزمایشی از دستگاهی را رونمایی کردهاند که برای پیش رانش جت از پلاسمای هوای ریزموج استفاده می کند.
آنها طرز کار موتور ابداعی خود را در نشریه AIP Advances تشریح کردهاند.
جائو تانگ، استادتمام دانشگاه ووهان و نویسنده پژوهش می گوید:
« کمک به حل معضلات گرمایش جهانی ناشی از استفاده انسان از موتورهای احتراقی سوخت فسیلی برای نیرورسانی به ماشین آلات نظیر خودروها و هواپیماها، انگیزه ما از ابداع موتور جدید بود. »
پلاسما درکنار جامد و مایع و گاز حالت چهارم ماده محسوب می شود.
این ماده دربردارنده تراکمی از یونهای باردار است.
پلاسما به طورطبیعی در مکان هایی نظیر سطح خورشید و جوّ زمین هنگام صاعقه وجود دارد.
اما انسان می تواند به طور مصنوعی نیز آن را تولید کند.
پژوهشگران با قراردادن هوا زیر فشار زیاد و استفاده از ریزموج برای یونیزه کردن جریان هوای فشرده شده، جت پلاسما تولید کردند.
طرح واره نمونه اولیه دستگاه و تصاویر جت پلاسمای روشن در توان های مختلف ریزموج
ایجاد موتورهای جت پلاسما
شیوه استفاده شده به دست دانشمندان چینی با تلاش های پیشین انجام شده برای ایجاد موتورهای جت پلاسما تفاوتی مهم دارد.
دیگر پیشرانه های جت پلاسما نظیر کاوشگر فضایی داون ناسا از پلاسمای زنون استفاده می کنند.
این نوع پلاسما نمی تواند بر اصطکاک جوّ زمین غلبه کند.
ازاین رو، برای به کارگیری در حمل و نقل هوایی از قدرت کافی برخوردار نیست.
درعوض، موتور جت پلاسمای پژوهشگران چینی، تنها با استفاده از هوا و الکتریستیه تزریقی، پلاسمای داغ و پرفشار تولید می کند.
بین ساخت نمونه ای آزمایشی به عنوان طرح مفهومی تا نصب موتور در هواپیمایی واقعی، فاصله ای بسیار طولانی وجود دارد.
اما به نقل از پژوهشگران، نیروی تولید شده دستگاه آزمایشی توانست توپ فولادی یک کیلوگرمی را برفراز لوله ای کوارتز با قطر ۲۴ میلی متر جابهجا کند.
در این لوله، هوای پرفشار از طریق عبور از محفظه یونیزه ساز ریزموج به جت پلاسما تبدیل می شود.
به نسبت مقیاس، قدرت دستگاه پژوهشگران چینی را می توان با موتور جت هواپیمای تجاری مقایسه کرد.
با ساخت آرایه ای بزرگ از پیشرانه های پلاسما به همراه منابع ریزموج پرقدرت، مقیاس طرح آزمایشی را می توان به جت تمام اندازه افزایش داد.
نویسندگان مقاله برای بهبود کارآمدی دستگاه و دستیابی بدین هدف تلاش میکنند. تانگ میگوید:
« نتایج ما نشان داد چنین موتور جتی برپایه پلاسمای هوای ریزموج می تواند بهطور بالقوه جایگزینی مطمئن برای موتور جت سوخت فسیلی مرسوم باشد. »
بیشتر بخوانید:
سازمان هواپیمایی شرایط ورود مسافران به هواپیما را اعلام کرد
آواکس در خدمت امارات؛ GlobalEye پیشرفته چه ویژگی هایی دارد؟
پهپاد جنگی بوئینگ با فناوری هوش مصنوعی رونمایی شد
منبع: زومیت