گواهینامه دو زبانه صادر خواهد شد/ افزایش کشورهای پذیرنده گواهینامه ایران

از دست ندهید

فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی (راهور) از طرح صدور گواهینامه دو زبانه رانندگی خبر داد تا بتوان با آن در ۷۲ کشور رانندگی کرد. البته به گفته وی تعداد این کشورها در حال افزایش است.

بیت ران – رضا نوروزی: کمال هادیانفر، فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی (راهور) در نشست خبری از طرح صدور گواهینامه دو زبانه رانندگی برای متقاضیان نیز سخن گفت. براساس کنوانسیون ژنو گواهینامه رانندگی کشورمان در ۷۲ کشور معتبر است.

همچنین رایزنی‌ و پیگیری‌ها برای افزوده‌شدن ۱۳ کشور جدید به این لیست در حال انجام است. یکی از این کشورها ترکیه است که در سفر پیش رو رئیس‌جمهور به ترکیه تفاهم‌نامه آن امضا خواهدشد.

در همین راستا بناست برای متقاضیان گواهینامه دو زبانه صادر شود و به زودی سامانه درخواست آن فعال می‌شود. البته الزامی در دریافت گواهینامه دو زبانه وجود ندارد.

صدور گواهینامه رانندگی بین المللی

به گزارش بیت ران البته در حال حاضر امکان رانندگی در کشورهای مورد توافق با گواهینامه بین المللی که از سوی مراکز اصلی و نمایندگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران در تهران و سایر استان‌ها با تحویل فوری صادر می‌شود.

البته برای گرفتن آن می‌توان به صورت آنلاین نیز درخواست داد که تنها از داخل ایران امکان پذیر است.

گواهی‌نامه‌های بین‌المللی با یک یا سه سال اعتبار صادر می‌شوند. می‌توان با این گواهینامه در کشورهای پذیرنده گواهینامه‌های رانندگی بین‌المللی، به صورت موقت رانندگی کرد.

گواهی‌نامه بین‌المللی علاوه‌بر زبان فارسی به ۷ زبان بین‌المللی انگلیسی، فرانسوی، روسی، عربی، آلمانی، اسپانیائی و چینی نیز ترجمه شده‌است. گواهینامه‌های رانندگی بین‌المللی قابل تمدید نیست و پس از انقضاء باید نسبت به درخواست گواهینامه جدید اقدام شود.

این یک تصادف عجیب پراید است! تماشای این ویدیو را در آپارات بیت ران از دست ندهید:

مدارک لازم برای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی

۱- اصل گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز برای گواهینامه بین المللی رانندگی یک ساله و اعتبار حداقل سه سال برای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی سه ساله

۲- یک قطعه عکس تمام رخ ۴*۳ (با حجاب اسلامی برای بانوان)

۳- گواهینامه بین المللی قبلی (در صورت معتبر بودن)

۴- اصل یا کپی صفحه اول گذرنامه

۵- تکمیل فرم درخواست

۶- پرداخت هزینه های اعلام شده

۷- برای دریافت گواهینامه توسط وکیل یا اعضای درجه یک خانواده متقاضی، همراه داشتن اصل شناسنامه هر دو نفر الزامی است (شناسنامه متقاضی و وکیل یا اعضای درجه یک خانواده)

 ذکر این نکته ضروری است که گواهی نامه بین‌المللی ایران در برخی کشورها تنها به عنوان گردش‌گر قابل استفاده‌است. به‌طور مثال در ایتالیا حتی کسانیکه کارت اقامت این کشور را دارند در صورت رانندگی با گواهینامه بین المللی متوقف و جریمه می‌شوند و گواهینامه آنها ضبط خواهد شد.

گواهینامه در ایتالیا برای راندن خودرو و موتورسیکلت صادر می‌شود و این دو، گواهینامه جداگانه ندارند. در حالیکه در ایران اینگونه نیست و کسی که گواهینامه رانندگی خودرو دارد، مجاز به راندن موتورسیکلت نیست. از این رو گواهینامه ایران در کشوری مثل ایتالیا قابل قبول نیست.

بیشتر بخوانید:

رنگ بندی گواهینامه ها ، امتیازدهی رانندگان و گواهینامه یک روزه موتورسیکلت

شماره گذاری خودرو درب منزل؛ پلیس راهور جزئیات شرایط و هزینه را اعلام کرد

ترمز تارا قوی‌تر است یا دنا پلاس؟/ نتیجه تست ترمز محصولات ایران خودرو

متقاضیان تارا گیربکس دستی همچنان منتظر بمانند / پیشنهاد جدید ایران خودرو

کاتالوگ خودروهای وارداتی منتشر شد؛ از کیا و هیوندای تا ارزان‌ترین خودرو وارداتی

قیمت کوییک پلاس اتوماتیک و ساینا اس اتوماتیک اعلام شد

قیمت روز خودروهای خارجی در بازار / افزایش قیمت کدام خودرو رکورد زد؟




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط