کراس اوور KMC X5 کرمان موتور به تهران رسید / بررسی فیس‌لیفت جک S5

از دست ندهید

کراس اوور KMC X5 نسخه فیس‌لیفت جک S5 کرمان موتور است که بالاخره در تهران رویت شد. KMC X5 که در چین با اسامی سهول X6 و JAC JS6 نیز شناخته می‌شود، دو مسیر احتمالی در بازار خودرو ایران خواهد داشت. مسیر اول و محتمل، ورود آن به بازار به عنوان محصولی جدید و به روز از سوی کرمان موتور است. مسیر دوم اما این است که هم زمان با ورود KMC X5، جک S5 از خط تولید کرمان موتور خارج شود و این خودرو به عنوان جانشین S5 در این خودروساز کرمانی حیات خود را آغاز کند.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: از آنجایی که جک S5 اکنون پس از سال‌ها موقعیت مناسبی در بازار دست دوم‌ها دارد، خداحافظی با آن توسط کرمان موتور ریسک بسیار بالایی دارد.

اما از سوی دیگر کرمان‌موتور می‌تواند با تغییر برخی ماژول‌های خط تولید جک S5، کراس اوور KMC X5 را تولید کند. از همین رو، احتمالاً KMC X5 به قیمت بالاتری در بازار خودرو ایران مشاهده خواهد شد.

نسخه فیس لیفت جک S5 ماه‌ها قبل وارد محوطه کرمان موتور شد. حالا KMC X5 به عنوان خودرویی جدید به معرض نمایش درآمد و باید منتظر بود و دید که این خودروساز چه برنامه‌ای برای آن دارد.

طراحی کراس اوور KMC X5

کراس اوور KMC X5

بیشترین تغییرات و به روز رسانی‌ها برای کراس اوور KMC X5 در بخش جلوی این خودرو چینی مشاهده می‌شود. چراغ‌های جلو براساس ترند طراحی خودروهای جدید به‌صورت دوگانه طراحی شدند تا چراغ‌های اصلی در مجموعه سپر قرار گیرند و چراغ‌های روشنایی روز در بالای آنها مشاهده شوند.

ورودی هوای موتور در سپر جلو بسیار بزرگ‌تر از گریل جک S5 است. با نگاهی دقیق‌تر به این ورودی هوا می‌توان مشاهده کرد که بسیاری از بخش‌های لانه زنبوری آن فیک هستند و تنها بخش کوچکی از این مجموعه، هوا را به سمت موتور و رادیاتور هدایت می‌کنند.

به‌طور قطع می‌توان عنوان کرد که ظاهر کراس اوور KMC X5 در مقایسه با جک S5 جسورتر است. اما اینکه این جسارت به معنای زیبایی بیشتر است به نظر خریداران و علاقه‌مندان به این خودرو بر می‌گردد.

اما هرچه از نمای جلوی این کراس اوور چینی به سمت قسمت عقب آن حرکت کنید، شباهت‌ها با جک S5 بیشتر و بیشتر می‌شود. تا جایی که KMC X5 در نمای جانبی به غیر از رینگ‌ها و زه‌های کناری، هیچ تفاوتی با S5 کرمان موتور ندارد.

هر قدر در نمای جلوی این خودرو شاهد خطوط جسورانه و تند و تیز هستیم، در نمای کناری هنوز هم خطوط نرم و ملایم حضور دارند. بر روی گلگیرهای جلو دیگر خبری از خروجی‌های فیک هوا نیستیم و این بخش ساده‌تر و روان‌تر از S5 است.

کراس اوور KMC X5

در نمای عقب اما جای پلاک از روی درب محفظه بار به درون سپر منتقل شد که فضایی مدرن‌تر و ساده‌تر بوجود آید. اما این کار باعث شد تا با درب صندوق عقب کاملاً تخت رو به رو شویم که هیچ تلاشی برای زیباتر شدن آن نشد.

بجای آن، طراحی چراغ‌های عقب دستخوش تغییر شدند تا با یک نوار LED بهم متصل شوند و شباهت بیشتری به خودروهای امروزی داشته‌ باشند.

طراحی داخلی کراس اوور KMC X5

کراس اوور KMC X5

در داخل کراس اوور KMC X5 همه چیز کاملاً با جک S5 متفاوت است. نمایشگر لمسی ۱۲.۸ اینچی، جلو آمپر ۷ اینچی، دسته دنده دایره‌ای شکل و فرمانی که شبیه به مدل‌های جدید سهول است کاملاً با آنچه در S5 قابل مشاهده بود تفاوت دارد.

قطعاً می‌توان گفت که مهمترین به روز رسانی مدل فیس لیفت جک S5، فضای داخلی کابین آن است. اما در بحث کیفیت و متریال باید منتظر نسخه‌های آماده‌ فروش کرمان موتور بود تا دید چقدر از کیفیت بالا یا پایینی برخوردار هستند.

مشخصات فنی کراس اوور KMC X5

کراس اوور KMC X5

تنها موتور KMC X5 در چین یک موتور چهار سیلندر ۱/۵ لیتری توربو است که با کد HFC4GB2.4E توسط JAC تولید می‌شود. این موتور که حجم دقیق آن ۱۴۹۹ سی‌سی است می‌تواند در ۵۵۰۰ دور در دقیقه ۱۴۷/۵ اسب بخار (۱۵۰ متریک اسب بخار – ۱۱۰ کیلووات) نیرو تولید کند. حداکثر گشتاور تولیدی این قوای محرکه به ۲۳۰ نیوتن‌متر می‌رسد که در میان دورهای ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ در دسترس راننده قرار دارد.

قوای محرکه جک S5 فیس‌لیفت

اما این کراس اوور چینی احتمالاً با قوای محرکه جک S5 فیس‌لیفت توسط کرمان موتور تولید و عرضه خواهد شد. نسخه فیس‌لیفت جک S5 مجهز به یک موتور چهار سیلندر توربو بود که حجمی برابر با ۱۴۹۹ سی‌سی داشت.

این موتور که با کد HFC4GC1.6D توسط JAC تولید می‌شود قادر است ۱۷۲ اسب بخار قدرت در ۴۸۵۰ تا ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور این موتور نیز ۲۵۱ نیوتن‌متر است که در میان دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ بهترین عملکرد خود را دارد. نیرو و گشتاور این موتور هم توسط گیربکس ۶ سرعته خودکار دوکلاچه تر به محور جلو منتقل می‌شود.

تعلیق محور جلو از نوع مک‌فرسون است و در محور عقب بازوهای مولتی‌لینک مستقل را می‌توان مشاهده کرد. هر دو محور مجهز به ترمزهای دیسکی هستند که در محور جلو خنک‌شونده‌اند.

کراس اوور KMC X5

تمامی مدل‌های ارزان و گران قیمت کراس اوور KMC X5 در چین ترمز پارک الکترونیکی دارند. اما رینگ‌های ۱۸ اینچی تنها مختص به مدل‌های گران قیمت است.

این در حالی است که نسخه‌های لوآپشن این کراس اوور چینی با رینگ‌های ۱۷ اینچی به دست مشتریان می‌رسند. به نظر می‌رسد که نسخه وارداتی به کرمان موتور دارای رینگ‌های ۱۸ است.

امکانات رفاهی KMC X5 کرمان موتور

کراس اوور KMC X5

در بحث ایمنی تمامی مدل‌ها به امکاناتی چون ترمز ABS و EBD، ترمز کمکی BA، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، هشدار نبستن کمربند ایمنی برای صندلی راننده، سیستم کنترل فشار باد تایرها و ایربگ راننده و سرنشین کناری مجهز هستند. ایربگ‌های پرده‌ای برای ردیف اول صندلی‌ها هم فقط برای مدل‌های فول و گران‌قیمت وجود دارند.

از جمله امکانات کمک راننده این کراس اوور چینی می‌توان به سنسورهای پارک برای سپر عقب، دوربین دید عقب، دوربین ۳۶۰ درجه (برای مدل‌های فول)، کروز کنترل (کروز کنترل آداپتیو برای مدل‌های فول)، انتخاب حالات رانندگی، هشدار خستگی راننده، ترمز پارک اتوماتیک و کنترل حرکت خودرو در سربالایی‌ها اشاره کرد.

مدل‌های فول و گران قیمت کراس اوور KMC X5 دارای آپشن‌هایی چون دوربین ثبت وقایع، رادار خطی، کنترل حرکت خودرو در بین خطوط، هشدار برخورد از رو به رو، ترمز اضطراری، چیپ Mobileye EveQ4 دستیار راننده و ۴ رادار Ultrasonic هستند. البته هنوز مشخص نیست که چنین آپشن‌ها و امکاناتی در نسخه تولیدی کرمان موتور وجود داشته باشند.

سانروف پانورامیک فقط برای گرانترین نسخه KMC X5 وجود دارد. مدل‌های میانی به سانروف معمولی مجهزند و این در حالی است که برای داشتن سانروف در مدل‌های ارزان قیمت باید ۲ هزار دلار به‌صورت جداگانه پرداخت کرد.

روف‌رک در تمام نسخه‌ها استاندارد است و ورود بدون کلید از درب راننده و همچنین استارت دکمه‌ای در همه مدل‌ها وجود دارند. اما فرمان با روکش چرم مصنوعی فقط برای مدل‌های فول در نظر گرفته‌شدند و این در حالی است که سایر مدل‌ها فرمان پلاستیکی دارند.

نمایشگر ۱۲.۸ اینچی و نورپردازی داخلی

مدل‌های ارزان این کراس اوور چینی کلاستر آنالوگ با LCD سه و نیم اینچی که در وسط آن قرار دارد به دست مشتری می‌رسند. این در حالی است که مدل‌های فول دارای نمایشگرهای پشت فرمان LCD هستند که با ابعاد ۷ اینچ اطلاعات مورد نیاز راننده را به او ارائه می‌دهد.

تنظیم برقی صندلی راننده فقط در مدل فول است و در تمام تریم‌های دیگر سرنشینان باید به‌صورت دستی صندلی خود را تنظیم کنند. اما نمایشگر ۱۲.۸ اینچی لمسی که در داشبورد قرار دارد در تمام مدل‌ها به‌صورت استاندارد وجود دارد. هشت اسپیکر برای سیستم صوتی مدل‌های ارزان وجود دارد که این تعداد در مدل فول به ۱۱ اسپیکر می‌رسد.

به غیر از مدل فول، تمام تریم‌های این خودرو با چراغ‌های هالوژن به فروش می‌رسند. اما اگر فردی تمایل داشته باشد، می‌تواند با پرداخت ۲۰۰۰ دلار چراغ‌های LED را برای این کراس اوور چینی سفارش دهد.

هیچکدام از مدل‌های KMC X5 دارای نورپردازی داخلی نیستند. اما این آپشن هم به صورت مجزا برای مشتریان در نظر گرفته‌شد تا بتوانند با پرداخت مبلغ بیشتر، نورپردازی ۶۴ رنگی داخل کابین را در اختیار داشته‌باشند.

آیینه‌های جانبی در همه مدل‌ها برقی و گرمکن‌دار هستند و برف‌پاکن شیشه عقب هم جز امکانات استاندارد این خودرو به‌شمار می‌روند.

قیمت کراس اوور KMC X5 در چین

کراس اوور KMC X5 کرمان موتور در پنج نسخه مختلف در بازار خودرو چین به فروش می‌رسد. ارزان‌ترین نمونه این کراس اوور چینی ۱۰۶/۹۰۰ یوان قیمت دارد که براساس یوان ۷۰۴۰ تومانی امروز، ۷۵۲/۵۷۶/۰۰۰ تومان خواهد بود.

این نسخه ارزان قیمت در چین با رینگ‌های ۱۷ اینچی، بدون ایربگ‌های جانبی و بدون دوربین ۳۶۰ درجه به فروش می‌رسد. اما کامل‌ترین نسخه این خودرو در چین ۱۱۸/۹۰۰ یوان قیمت دارد که معادل ۸۳۷/۰۵۶/۰۰۰ تومان است.

یعنی در خوشبینانه‌ترین حالت باید متتظر KMC X5 کرمان موتور با برچسب قیمتی ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان باشیم. در حال حاضر نسخه فیس‌لیفت جک S5 در بازار خودرو کشورمان ۱/۵۴۵/۰۰۰/۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد. پس بعید نیست که KMC X5 پس از به‌روزرسانی چهره و آپشن‌های بیشتر به قیمت بالاتری در نمایندگی‌های کرمان موتور مشاهده شود.

بیشتر بخوانید:

نمایشگاه خودرو ۱۴۰۲ تهران لغو شد + تقویم نمایشگاه در سایر شهرها

قیمت کارخانه محصولات سایپا ویژه تیر ۱۴۰۲ اعلام شد

لیست آپشن‌های اجباری اعلام شد / ۷ آپشن جدید برای خودروهای ایرانی

لیست قیمت ایران خودرو ویژه تیر ۱۴۰۲ اعلام شد / فهرست قیمت ۲۸ محصول

پژو ۲۰۷ پانوراما ۶ سرعته دستی ایران خودرو معرفی شد / بررسی مشخصات فنی

آریا فول آپشن‌ترین خودرو سایپا خواهد بود؟ / بررسی امکانات سایپا آریا

مهلت واریز وجه برای اولویت پاییز ۱۴۰۲ محصولات ایران‌خودرو اعلام شد

جتا VS7 ماموت خودرو در یک قدمی بازار / بررسی اشکودا کودیاک چینی

تارا EFP امسال به بازار می‌آید / افزایش ۴۷ اسب‌بخاری قدرت تارا ایران خودرو




1 دیدگاه

  1. جلوی ماشین فاجعه ای واقعا این همه هنر از کجا اومده.جک قبلی خخخخخخخیلی بهتره.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط