سرویس اولیه خودرو دستوری شد / سازمان حمایت شرایط گارانتی خودرو را تغییر داد

از دست ندهید

شرایط ارائه سرویس اولیه خودرو ها به دستور رئیس سازمان حمایت تغییر کرد. حسین فرهیدزاده طی دستوری به خودروسازان شرایط جدید ارائه سرویس اولیه در دوران گارانتی را ابلاغ کرد.

بیت‌ران – حسین فرهیدزاده رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌ها، شرایط ارائه سرویس اولیه خودرو در دوران گارانتی را ابلاغ کرد.

ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، بهمن موتور، کرمان موتور، خودروسازان راین، مدیران خودرو، دیار خودرو، خودروسازان بم، ریگان خودرو، سیف خودرو، کارمانیا، صنعت خودروی آذربایجان، خودرو سازان فردا و نورا موتور پارس امروز نامه رئیس سازمان حمایت را رسماً دریافت کردند.

شرایط جدید سرویس اولیه خودرو و گارانتی
شرایط جدید سرویس اولیه خودرو و گارانتی

متن نامه رئیس سازمان حمایت به شرکت‌های خودروسازی بدین شرح است. «با عنایت به تصمیمات متخذه و به منظور ساماندهی بازار خودرو و ایجاد محدودیت برای اشخاصی که با هدف سفته‌بازی اقدام به خرید خودرو و دپوی آن برای فروش با قیمت‌های بالاتر می‌کنند. و با توجه به اختلاف فاحش قیمت رسمی فروش خودروهای سواری تحویلی شرکت‌های خودروساز با نرخ حاشیه بازار متأثر از تشدید فضای واسطه‌گری برخی از افراد سودجو و تأثیر قابل توجه آن در نابسامانی و التهاب بازار خودرو و در نهایت اجحاف در حق مصرف کنندگان واقعی ناشی از بازارسازی کاذب و رشد روز افزون قیمت‌ها و به منظور جلوگیری از انباشت و احتکار خودرو صفر کیلومتر تا اطلاع ثانوی بخشنامه شماره ۳۷۰/۴۰۱/۳۸۳۲۳ مورخ ۱۴۰۱/۰۹/۲۲ این سازمان (پیوست) با موضوع فعالسازی گارانتی خودرو لغو و شرایط سرویس اولیه خودرو در دوره گارانتی به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:

شرایط جدید سرویس اولیه خودرو و گارانتی

«در صورتی که مصرف کننده‌ای به نمایندگی‌های شرکت مراجعه و مالکیت خودروی مذکور از زمان تحویل خودرو از کارخانه تغییر نیافته‌باشد، اعمال محدودیت [سرویس اولیه خودرو] حداکثر ظرف مدت ۵ ماه از تاریخ تحویل و با حداقل ۱۰۰۰ کیلومتر کارکرد خودرو برای سرویس اولیه به نمایندگی شرکت‌های خودروساز ضروری نبوده‌و شرط مذکور تنها در ارتباط با خودروهایی اجرایی خواهد شد که مالکیت خودرو از زمان تحویل خودرو تا زمان نخستین مراجعه به نمایندگی برای سرویس تغییر یافته‌باشد.»

به بیانی ساده، تصور کنید شما خودرویی صفر کیلومتر را از یک خودروساز داخلی خریداری کردید. ۵ ماه پس از تاریخ تحویل، خودرو را با حداقل ۱۰۰۰ کیلومتر کارکرد برای ارائه سرویس اولیه به نمایندگی می‌برید. در این صورت مشکلی برای خودرو شما پیش نمی‌آید.

اما اگر خودرو صفر کیلومتر را چند روز بعد به فرد دیگری بفروشید، مالک جدید نمی‌تواند از سرویس اولیه خودرو بهره‌مند شود. چرا که در طول ۵ ماه از تاریخ تحویل، خودرو اصطلاحاً یک دست چرخیده‌ و کارکرد آن هم زیر ۱۰۰۰ کیلومتر است. 

بیشتر بخوانید:

اسکای ول ET5 شاسی بلند برقی کرمان موتور با ۱ ستاره ایمنی

تولید خودرو مشترک اقتصادی میان سه خودروساز ایرانی استارت خورد

موتور ME16 سایپا و تفاوت‌های آن با TU5 پلاس ایران خودرو

شاهین پلاس با موتور ۱۶ سوپاپ معرفی شد / بررسی فنی شاهین پلاس




11 دیدگاه

    • این به این معنیه که کسی که خودرو در زمان سرویس اولیه بنامش هست حتی اگه بیشتر از ۵ ماه و۱۰۰۰ کیلومتر کارکرد داشته باشه براش مشکلی پیش نمیاد ولی اگه یک دست چرخیده باشه حتما باید تو بازه ۵ ماه و ۱۰۰۰ کیلومتر به نمایندگی جهت سرویس اولیه مراجعه کنه . این مثالی که زدید اشتباهه.این مثالی که زدید فقط جارو برای دغل بازی خودروساز باز میکنه.

    • من بعد ۱۰۰۰تا کارکرد بردم نمایندگی، گفت برو ۱۰۰۰۰۰تا شد بیا.
      زنگ هم زدم به ۰۹۶۴۴۰گفت سرویس همون ده هزار تا کارکرد شده و هزار و پنج هزار حذف شدن

  1. به نظرم برداشت شما از قانون جدید اشتباهه.
    فرض کنید مالک اول همه سرویس ها را انجام داده باشه در اینصورت هیچ مشکلی برای خریدار پیش نمیاد.

  2. بهترین روش اینه که فقط مالک خودرو بتونه گارانتی ببره یا مثلا همسر و خانوادش
    ضمن اینکه قانون هست تا یکسال اجازه فروش حتی وکالتی هم وجود نداره و عملا قسمت دوم فرد غیر مالک امکان پذیر نیست
    لطفا پیشنهاد ما رو بدست مسئولین برسونید

  3. والا در سرویس اولیه کار خاصی هم نمیکنن که طرف یه آپشن مهم رو از دست داده باشه ، یه چک ده دقیقه ای که دیگه نیاز به این همه نامه نگاری نداره، اگه راست میگید کلا گارانتی رو باطل کنید یا حداقل گارانتی رو نصف کنید اگه در بازه کمتر از یک سال فروش رفته باشه ماشین…. اقدامات جدی تر نیازه تا این بازار کنترل بشه.

    • سلام ما ۵ ماه ماشین تحویل گرفتیم هنوز هیچ کارکردی نداشته . به شرکت مراجعه نکردیم . گارانتی باطل میشه ؟؟؟

  4. ما نفهمیدیم بلاخره ما که خودرو بنام خودمونه و۱۰۰۰ کیلومترهم کارکرده الان باید ببریم برای سرویس یا خیر،
    تاجائیکه من میدونم قاعدتا باید بعداز ۱۰۰۰کیلومتر خودرو یه سرویس بشه مثلا روغن خودرو باید در ۱۰۰۰ کیلومتر تعویض بشه بخاطر پلیسه هائیکه ممکنه قطعات داشته باشن در این شماره کیلومتر باید تعویض بشه که مشکلی پیش نیاد برای خودرو این یک نمونه از کارهای هست که در سرویس اولیه اتجام میشه.

  5. این قانون توسط عده ای ذینفع در ابطال گارانتی خودرو تدوین شده است. کارخانه خودرو را تولید کرده و باید در هر شرایطی پاسخگوی آشغال تولیدی خودش باشد نه اینکه به دلایل واهی گارانتی ابطال شود.
    برای اینکه جلوی سفته بازی گرفته شود هم راه مالیات وجود دارد. خیلی ساده شما قیمت خرید فرد را دارید و قیمت بازار برای فروش دست دوم هم مشخصه. از سود شخص مالیات بگیرید و تمام.

  6. برداشت شما از این قانون کاملا اشتباهه و نظر دوستمون مهدی درسته. من برج ۳ امسال پارس ای ال ایکس تحویل گرفتم و بعد از یکماه و طی هزار کیلومتر به نمایندگی مراجعه کردم، بهم گفتن اگه مالک خودرو عوض شده باشه حتما باید سر هزار کیلومتر بری نمایندگی و کیلومتر رو ثبت کنی، اما در مورد من چون مالک خودم بودم گفتن برو و پس از طی ۵ هزار کیلومتر جهت انجام سرویس اولیه مراجعه کن محدودیت زمانی هم نداره حتی اگه ۶ ماه هم طول بکشه تا ۵ هزار تا طی بشه بازم مشکلی نداره.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط