خودرو مردمی ترکیه در راه ایران / بررسی فیات تیپو پارسیان موتور

از دست ندهید

فیات تیپو پارسیان موتور در لیست خودروهای وارداتی به بازار ایران حضور دارد. تیپو که با نام EGEA در ترکیه به‌فروش می‌رسد، ارزان‌ترین سدان قابل خرید در این کشور است. این خودرو در شهر بورسا (Bursa) ترکیه تولید و به بیش از ۴۰ کشور دنیا صادر می‌شود. این احتمال وجود دارد که فیات تیپو پارسیان موتور با موتوری که توسط اروپایی‌ها و ترک‌ها کنار گذاشته‌شد وارد بازار خودرو ایران شود.

فیات تیپو پارسیان موتور
فیات تیپو پارسیان موتور

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – فیات تیپو پارسیان موتور قرار است یکی از محصولات FIAT وارداتی به بازار خودرو ایران باشد. بد نیست پیش از ورود این خودرو به ایران، وضعیت آن را از لحاظ فروش و تیپ‌های قابل خرید در بازار خودرو ترکیه بررسی کنیم.

آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۹۷ هزار دستگاه از مدل‌های مختلف فیات EGEA در سال ۲۰۲۲ توسط ترک‌ها خریداری شد. فقط در دو ماه پایانی سال ۲۰۲۲، تعداد ۶۸/۷۷۹ دستگاه از مدل سدان فیات EGEA در ترکیه به فروش رفت.

این بدان معناست که این خودرو ۲۲/۶۹ درصد از کل فروش بازار خودرو ترکیه را در اختیار خود دارد. پس از فیات EGEA این تویوتا کرولا است که با ۳۰/۹۴۸ دستگاه فروش در دو ماه پایانی سال ۲۰۲۲ توانست ۱۰/۲۱ درصد در سهم فروش خودرو در ترکیه را بدست آورد.

یعنی فیات EGEA در دو ماه پایانی سال گذشته میلادی، دو برابر تویوتا کرولا در بازار خودرو ترکیه مشتری داشت. دلیل آن هم بسیار ساده است. EGEA خودرویی بسیار ارزان قیمت و قطعات آن در ترکیه فراوان است.

از همین رو این خودرو را هم در ناوگان تاکسی‌رانی ترکیه به وفور می‌توان مشاهده کرد و هم به عنوان خودرویی خانوادگی مشتریان بسیاری دارد.

مشخصات فنی فیات تیپو پارسیان موتور با موتورهای بنزینی

۶ انتخاب برای موتور و گیربکس فیات تیپو در بازار خودرو ترکیه وجود دارد. ضعیف‌ترین قوای محرکه بنزینی این خودرو یک ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری تنفس طبیعی است.

این موتور قادر است ۹۵ اسب بخار نیرو در ۶۰۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند. گشتاور آن هم به ۱۲۷ نیوتن‌متر می‌رسد که در دور ۴۵۰۰ قابل استفاده خواهد بود. تمامی نیرو و گشتاور این موتور از طریق یک گیربکس ۶ سرعته دستی به محور جلو آن منتقل می‌شود.

تیپو با این موتور ۱۱.۸ ثانیه زمان نیاز دارد که به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و حداکثر سرعت آن هم ۱۸۶ کیلومتر خواهد بود.

موتور بنزینی بعدی برای این سدان فیات، یک نمونه ۳ سیلندر توربو است. این قوای محرکه با حجم ۹۹۹ سی‌سی می‌تواند در ۵۰۰۰ دور در دقیقه ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید کند.

گشتاور این موتور توربو کم‌حجم هم به ۱۹۰ نیوتن‌متر می‌رسد که از دور بسیار پایین ۱۵۰۰ در اختیار راننده قرار دارد. گیربکس این قوای محرکه برخلاف نمونه چهار سیلندر تنفس طبیعی، ۵ سرعته دستی است.

تمامی نیرو و گشتاور موتور سه سیلندر توربو فیات تیپو مانند نمونه تنفس طبیعی به محور جلو آن منتقل می‌شود.

این سدان با موتور سه سیلندر توربو خود به ۱۱.۵ ثانیه زمان برای رسیدن‌به سرعت صد کیلومتر در ساعت نیاز دارد. حداکثر سرعت فیات تیپو با چنین موتوری هم ۱۹۵ کیلومتر در ساعت است.

موتورهای دیزلی فیات تیپو

استفاده از سوخت دیزل به‌جای بنزین مقرون‌به‌صرفه‌تر است. چرا که موتورهای دیزلی گشتاور بالاتری در اختیار راننده قرار می‌دهند و با یک باک پر از سوخت، پیمایش بیشتری هم خواهند داشت.

اگر سر و صدای این موتورها را کنار بگذاریم باید گفت که فیات تیپو (EGEA) با موتور دیزل محبوب‌ترین خودرو در میان مردمان کشور ترکیه است.

این خودرو با سه انتخاب در میان موتورهای دیزلی در نمایندگی‌های فیات ترکیه قابل خرید است. نخستین موتور یک نمونه ۱.۳ لیتری توربو دیزل MultiJet است.

این موتور چهار سیلندر ۹۵ اسب بخار نیرو در دور ۳۷۵۰ تولید می‌کند و گشتاور آن هم ۲۰۰ نیوتن‌متر است که از دور ۱۵۰۰ می‌توان از آن استفاده کرد.

تیپو با این موتور قادر است به شتاب صفر تا صد کیلومتر ۱۲.۸ ثانیه‌ای دست پیدا کند و حداکثر سرعت آن هم ۱۸۴ کیلومتر در ساعت اعلام شد. نیرو و گشتاور این موتور هم با جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو این خودرو منتقل می‌شود.

نمونه دیزلی بعدی یک موتور ۱.۶ لیتری توربو دیزل است. این موتور ۱۳۰ اسب بخار نیرو در ۳۷۵۰ دور در دقیقه قدرت تولید می‌کند. راننده تیپو با این موتور در دور ۱۵۰۰ گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متری آن را به بهترین شکل ممکن حس خواهد کرد.

تیپو با این قوای محرکه در ۹.۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد. حداکثر سرعتی که می‌توان با این موتور با تیپو تجربه کرد هم ۲۱۲ کیلومتر در ساعت است. نیرو و گشتاور این موتور توسط گیربکس ۶ سرعته دستی به محور جلو آن منتقل می‌شود.

موتور هیبریدی فیات تیپو

فیات تیپو (EGEA) یک ورژن هیبریدی هم دارد که به تازگی به بازار خودرو ترکیه راه یافت. تیپو هیبریدی از یک موتور ۱.۵ لیتری توربو و یک باتری کوچک ۴۸ واتی برای نیروی پیشران خود استفاده می‌کند.

ترکیب موتور بنزینی و باتری آن موجب می‌شود که این قوای محرکه ۱۳۰ اسب بخار نیرو در ۵۷۵۰ دور در دقیقه تولید کند. گشتاور خروجی آن هم به ۲۴۰ نیوتن متر می‌رسد که از دور ۱۸۵۰ در اختیار مالک آن قرار دارد.

راننده تیپو هیبریدی با گیربکس DCT اتوماتیک آن می‌تواند ۸.۶ ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت این مدل هم ۲۰۹ کیلومتر در ساعت است. لازم به ذکر است که تمامی نیروی این قوای محرکه هم مانند سایر نمونه‌های بنزینی و دیزلی به چرخ‌های جلو آن منتقل می‌شود.

مشخصات فنی فیات تیپو پارسیان موتور (موتور احتمالی برای بازار ایران)

احتمال ورود فیات تیپو پارسیان موتور با یک موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی به بازار خودرو ایران بسیار بیشتر از موتورهایی است که در بالا ذکر شد.

این موتور از سال ۲۰۲۰ تا به امروز در هیچ کدام از مدل‌های تیپو (استیشن، هاچ‌بک و کراس) وجود ندارد و به نوعی تولید آن متوقف شد.

اما قدرت ۱۰۸ اسب بخاری این موتور در دور ۵۵۰۰ و گشتاور ۱۵۲ نیوتن‌متری آن که در دور ۴۵۰۰ در دسترس قرار دارد، احتمالاً گزینه جذابی برای پارسیان موتور بود.

نکته دیگر این است که موتور ۱.۶ لیتری فیات تیپو فقط با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک (AT) در بازار خودرو اروپا و ترکیه به فروش می‌رسید. از همین رو احتمال دارد یکی از دلایل انتخاب این موتور برای بازار ایران هم همین گیربکس اتوماتیک آن باشد.

طراحی خارجی فیات تیپو

تیپو یک سدان کاملاً اقتصادی است. به همین جهت ظاهر آن حتی از چینی‌های تازه وارد به بازار ایران هم قدیمی‌تر است. تیپو یا EGEA توسط Roberto Giolito طراح ایتالیایی خلق شد. جالب است بدانیم که او پیش‌تر Fiat Multipla را طراحی کرد که یکی از زشت‌ترین خودروهای تاریخ جهان است.

تیپو از سال ۲۰۱۵ در خط تولید حضور دارد و تاکنون با همان ظاهر اولیه خود در بورسا ترکیه تولید می‌شود. در طول این سال‌ها بخش‌هایی از سپرها، رینگ‌ها و نشان FIAT در این خودرو به روز شدند که برای زنده نگه‌داشتن آن در بازار، کافی نبودند.

به همین جهت است که خودروهای دیگری چون هیوندای اکسنت در آن زمان نسبت به تیپو جذاب‌تر بودند. اما تیپو به دلیل قیمت ارزان‌تر همیشه در بازارهای مختلف برنده بود.

فیات تیپو پارسیان موتور
فیات تیپو پارسیان موتور

این خودرو قرار بود در سال ۱۳۹۷ به جمع محصولات «ایران خودرو» اضافه شود. شاید باور این امر مشکل باشد، اما فیات تیپو با همین ظاهر خود قرار بود در همان سال در ایران خودرو کرمانشاه تولید شود.

پیش‌بینی می‌شد که فیات تیپو تولید ایران خودرو کرمانشاه با قیمتی زیر ۶۵ میلیون تومان به دست مشتری ایرانی برسد. اما وجود تندر ۹۰ در خط تولید و قیمت زیر ۴۵ میلیونی آن یکی از عواملی بود که این خودرو با بازار ایران خداحافظی کند.

حال چهار سال پس از اولین حضور این خودرو در ایران، تیپو قرار است با همان ظاهر قدیمی خود توسط پارسیان موتور اینبار به عنوان خودرویی وارداتی به کشورمان بیاید.

طراحی داخلی فیات تیپو
داخل کابین فیات تیپو پارسیان موتور
داخل کابین فیات تیپو پارسیان موتور

همانطور که طراحی بیرونی تیپو یادآور یک خودرو کاملاً اقتصادی است، در درون اتاق آن هم با محیطی هیجان‌انگیز رو به رو نمی‌شویم.

فرمان این سدان فیات با بسیاری از خودروهای دیگر این برند از جمله ۵۰۰X و ۵۰۰L یکسان است. حقیقت این است که بسیاری از قطعات داخل اتاق این خودرو با خانواده فیات برابر است.

کیفیت قطعاتی که در داخل اتاق این خودرو مشاهده می‌شود کاملاً متوسط است. این خودرو به نحوی طراحی و تولید شد که هم به عنوان یک سدان خانوادگی و هم به عنوان یک تاکسی بتواند بادوام و کارامد باشد.

امکانات رفاهی فیات تیپو

از جمله امکانات فیات تیپو می‌توان به روکش چرمی فرمان و دنده، صفحه نمایش غیر لمسی ۷ اینچی برای مولتی‌مدیا، استفاده از تزئینات کرومی در بخش‌هایی از کابین، جلو پنجره اکتیو (قابل باز و بسته‌شدن برای آیرودینامیک بهتر – مخصوص مدل‌های هیبرید)، apple carplay/android auto و صفحه نمایش ۱۰ اینچی لمسی (آپشنال)، شارژ بدون سیم تلفن همراه (آپشنال)، پورت USB برای سرنشینان عقب (آپشنال) و رادار خطی (تا سرعت ۶۰ کیلومتر حرکت خودرو در بین خطوط را کنترل می‌کند) اشاره کرد.

تیپو در عین حال دارای امکاناتی چون تابلو خوان علائم رانندگی و تعقیب هوشمند خطوط (درک خطوط راه و توقف در صورت لزوم)، هشدار خستگی راننده و هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری (آپشنال) است که مالک در صورت پرداخت مبلغ اضافی می‌تواند آنها را سفارش دهد.

به‌روزرسانی طراحی خودرو برای سال جدید میلادی

تیپو از آنجایی که سالهاست در خط تولید فیات – توفاش حضور دارد، برای سال ۲۰۲۳ برخی تغییرات ظاهری را در بدنه خود تجربه کرد.

از جمله این موارد می‌توان به نشان جدید FIAT در جلو پنجره، چراغ‌های LED جلو، رینگ‌های ۱۶ اینچی جدید و نمایشگر ۷ اینچی دیجیتال کلاستر اشاره کرد که قدری ظاهر این خودرو قدیمی را به روز نگهداشت.

قیمت فیات تیپو پارسیان موتور

فیات تیپو (EGEA) به طور کلی به سه تیپ تقسیم می‌شود. هر کدام از تیپ‌های Easy ،Urban و Lounge به زیر گروه‌های مختلفی می‌رسند که بنا به آپشن‌های آنها قیمت متفاوتی خواهند داشت.

مدل‌های Easy این سدان ایتالیایی تولید ترکیه از ۳۷۶/۹۰۰ تا ۷۰۹/۹۰۰ لیر قیمت دارند. براساس نرخ لیر امروز که برابر با ۲۱۹۰ تومان است، این ارقام دربازه ۸۲۵/۴۱۱/۰۰۰ تا ۱/۵۵۴/۶۸۱/۰۰۰ تومان قرار خواهند گرفت.

تیپ‌های مختلف رده Urban هم از ۴۳۴/۹۰۰ تا ۷۳۷/۹۰۰ لیر در بازار خودرو ترکیه قیمت خوردند. یعنی یک خریدار ترک می‌تواند از ۹۵۲/۴۳۱/۰۰۰ تا ۱/۶۱۶/۰۰۱/۰۰۰ تومان یکی از مدل‌های Urban فیات تیپو را در کشور خود خریداری کند.

مدل‌های Lounge این سدان ایتالیایی لوکس‌ترین آنها هستند. قیمتی که نمایندگی‌های فیات ترکیه برای این تیپ در نظر گرفت از ۴۶۸/۹۰۰ تا ۷۷۵/۹۰۰ لیر است که برابر با ۱/۰۲۶/۸۹۱/۰۰۰ تا ۱/۶۹۹/۲۲۱/۰۰۰ تومان خواهد بود.

با بررسی قیمت‌های این خودرو در ترکیه به این نتیجه خواهیم رسید که فیات تیپو در ایران خودرویی ارزان قیمت نخواهد بود. هر چند که هدف اصلی سازندگان این سدان ایتالیایی تولید خودرویی ارزان و بادوام بود، اما فاکتور ارزانی حداقل در بازار خودرو ایران وجود نخواهد داشت.

البته از آنجایی که احتمالاً پارسیان موتور نسخه‌های به روز این خودرو را به کشور وارد نخواهند کرد، می‌توان امیدوار بود که فیات تیپو حداقل ارزان‌تر از نمونه‌های ۲۰۲۳ خود در ترکیه به دست مشتری ایرانی برسد.

بیشتر بخوانید:

فیدلیتی پرستیژ بهمن موتور در یک قدمی بازار خودرو / بررسی فنی و هزینه سرویس‌ها

کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ کوشا خودرو در انتظار ورود به بورس کالا / بررسی مشخصات فنی

پراید رکورد زد / قیمت خودرو در بازار امروز

هدیه هیتلر به رضاشاه ؛ خودرو اتوبان کوریر با ارزش‌ترین مرسدس بنز دنیا در ایران




16 دیدگاه

  1. وقتی بهترین چیزای ایران رو صادر میکنید بهترین ها رو هم وارد کنید.نه اشغال های کشورای دیگه.بعدم باید ماشین طول عمر داشته باشه تو ایران و ببرن کمپانی صفر بگیرن.وگرنه کجا جا هست تو خیابان اای تهران و ایران.با این وضع اسفالت و جاده اا.

  2. تا زمانی که ملت ایران توسط دولت ومسئولین تحریم داخلی هستند مردم جز پراید و ساینا و…نمی‌توانند خودرویی در خور خودشان سوار شوند .با ریال حقوق بگیریم وبا دلار خرج کنیم .

    • مدل پارسیان خودرو مدل قدیمی است و این که شما عکسهایش را گذاشته اید نیست . بیخود دل را صابون نزنید
      تا بتوانند به مردم ظلم میکنند و مدل خارج از رده مطرود در خارج را وارد میکنند . مدل قدیمی این تصاویری که گذاشتید و بسیار زشت تر است قرار است وارد و عرضه شود
      کاش همین مدل عکسهایتان بود !!!

    • تولید پراید متوقف شده و شما به جز سایناوانتخاب های دیگری نیز دارید البته به شرط اینکه پولتان برسد. بهتر است پس اندازتان را بیشتر کنید.

  3. با این قیمت واردات نه قیمت خودروها و خودروهای ایران پایین میاد نه کیفیت خودرو بهتر میشه وبازهم مظلوم مردم

  4. مگه خودرو سازان وطنی میزارند ملت خودرو بخرند
    خودرو شده کابوس بخدا ظلم هست
    باید حسرت خودرو داشته باشیم
    پراید ۷میلیونی شده ۳۰۰ این یعنی چی؟ دولنمردان دمتون گرم

    • افرین وقتی میخاید خوردرو وارد کنید دقیقا میرید میگردید اشغال ترین مدل که تو خود اون کشورم دیگه خاهان نداره رو وارد می‌کنید آلمان بنز میسازه ی جوان ۴۰ کیلیویی میشینه پشتش اوبوهت میگیره شمام تیبا میسازی ی جوان ۱۲۰ کیلیویی پشتش خفت و خاری میکشه ذهن مریض شماها مردم رو مریض کرده لعنت خدا بهتون

  5. مشکلی از عموم مردم حل نمیشه، خودرویی باید وارد بشه که باقیمت ۲۰۰تومن کیفیت خوبی هم داشته باشه، با این نوع واردات فقط ارز هدر میدن، قدرت انتخاب قشر مرفه بیشتر میشه، دردی از عموم مردم حل نمیشه، مشکل ما پرایده… امیدی به این مسولین نداریم

  6. این خودروها برای مردم ترک ارزان حساب میشن چون درامد انها بسبار بیشتر از مردم ایران هست در ایران بقول خودرو نویسان خودرو سوپر لوکس حساب میشه وای بر ما

  7. این ماشین چه زشت چه زیبا چه جذاب چه غیر جذاب هر چی باشه یه برند اروپایی نام آشناست ، همه جوره می ارزه به همه آشغالای چینی تحمیلی ، این پیج ها هم فقط راجب جذاب بودن و نبودن ماشین حرف میزنن به نظر من هیچی جز برند سوار بودن ارزش نداره آپشن و طراحی به روز نمیتونه یه برند با کیفیت اروپایی از نوع ایتالیایی رو پایین تر از آشغالای چینی قرار بده

  8. امروز به جایی رسیدید که از تورکیه ماسینیون وارد کنید شماها که جار میزدید تورکیه ماشین تولید نمیکنه حالا دیدید تورکیه ابرقدرت شده

    • ترکیه با وجود این بیسوادان مقابل ما ابرقدرت شده والا یک حکومت دموکراتیک حاکم برایران میشد ایران با ژاپن رقابت میکرد نه ترکیه که چهل سال پیش ایران وکیوم به عنوان نفت بهشون قالب میکرد

  9. یعنی خدا بداد مردم ایران برسه زمان شاه بیامرزی بهترین برند ماشین دنیا رو می اورد حالا این قدر بدبخت شدیم که ماشین از رده خارج فیات ایتالیایی اونم مونتاژ ترکیه رو وارد،کنن اونم با چه منتی عجب پیشرفتی

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط