پورشه رقیب جدید ایلان ماسک و جف بزوس می‌شود / جزئیات ورود به رقابت فضایی

از دست ندهید

پورشه وارد عرصه رقابت فضایی می شود. “ایلان ماسک” و “جف بزوس” دو تن از ثروتمندترین کارآفرینان دنیا و از سردمداران صنعت فضایی خصوصی، اکنون رقیب جدی و جدیدی به نام شرکت پورشه را رودرروی خود می‌بینند.

بیت ران – به نظر می‌رسد مسابقه فضایی شرکت‌های خصوصی به یک بازار کاملا رقابتی تبدیل شده است. براساس موفقیت‌های میلیاردرهای مشهوری همچون “ایلان ماسک“، “جف بزوس” و “ریچارد برانسون” در کسب موفقیت های فضایی، شرکت خودروسازی آلمانی “پورشه” نیز در حال سرمایه‌گذاری روی یک استارتاپ فضایی به نام “ایسار ایرواسپیس”(Isar Aerospace) به منظور دستیابی زودهنگام به فناوری‌های نوپای فضایی است.

حتی اگر پورشه از پس این چالش برنیاید، باز هم می‌تواند فناوری‌های فضایی پیشرفته را وارد صنعت خودرو کند که یک مزیت قابل توجه خواهد بود.

این خودروساز به همراه دو سرمایه گذار دیگر مجموعا ۱۶۵ میلیون دلار برای این کار اختصاص داده است. در حالی که این استارتاپ هنوز نوپا و کم کار است، اما جاه‌طلبی‌های آن بسیار زیاد است. هدف آن رقابت با شرکت‌های فضایی خصوصی “بلو اوریجین” متعلق به “جف بزوس” و “اسپیس‌ایکس” متعلق به “ایلان ماسک” با ارائه موشک‌های کم هزینه برای پرتاب ماهواره‌ها به مدار نزدیک زمین است.

این استارتاپ در اوایل سال جاری شروع به ساخت یک موشک به نام “اسپکتروم”(Spectrum) کرد که از فناوری چاپ سه بعدی و اتوماسیون برای کاهش هزینه‌های تولید در آن استفاده می‌شود.

این وسیله پرتابی یک سیستم دو مرحله‌ای است که برای بهینه‌سازی استقرار ماهواره‌های آینده طراحی شده است. این موشک می‌تواند تا ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن را تحمل کند و از یک موشک مرحله دوم چند احتراقی استفاده می‌کند تا محموله‌های بلند ارتفاع را به مسیر نهایی مداری خود برساند.

این استارتاپ فضایی به عنوان رقیبی مهم برای “اسپیس‌ایکس” و “بلو اوریجین”، ارزش بررسی را دارد. در سه سالی که از تأسیس آن می‌گذرد، “ایسار” تنها ۱۸۰ میلیون دلار سرمایه جمع آوری کرده است که مقدار زیادی نیست.

این شرکت همچنین هنوز هیچ ماهواره‌ای را به فضا پرتاب نکرده است که این بدان معناست که اگر هم اکنون از هم بپاشد، هیچ نتیجه‌ای نداشته است. اما هنوز در مورد آن خوش بینی وجود دارد.

“ایسار” اولین شرکت اروپایی بود که در ماه مه سال جاری با آژانس فضایی اروپا (ESA) قرارداد امضا کرد و ۱۳ میلیون دلار از دولت آلمان برای انتقال دو ماهواره به مدار نزدیک زمین دریافت کرد. این شرکت همچنین قصد دارد روزی موشک‌های قابل استفاده مجدد طراحی کند.

در هر حال ما در سال ۲۰۲۲ متوجه خواهیم شد که “اسپکتروم” چگونه است و چه توانایی‌هایی دارد.

“لوتز مسکه” مدیر اجرایی پورشه می‌گوید: ما متقاعد شده‌ایم که دسترسی مقرون به صرفه و منعطف به فضا یک عامل کلیدی برای نوآوری در صنایع سنتی و همچنین فناوری‌ها و مدل‌های تجاری جدید خواهد بود.

بدیهی است که تمرکز پورشه روی صنعت خودروسازی است، اما با افزایش روزافزون قطعات الکترونیکی و نرم افزاری جدید در خودروها، داشتن نرم افزارها و سخت افزارهای پیشرفته که در صنعت فضایی توسعه داده شده‌اند، می‌تواند به عنوان یک مزیت مهم در بازار رقابتی خودرو به شمار آید.

وی افزود: علاوه بر این، اگر پورشه سیستم‌های ماهواره‌ای GPS خود را بدست آورد، به معنای دسترسی مستقیم به داده‌های موقعیت مکانی است که نه تنها جذابیت پیوستن به باشگاه مالکان پورشه را افزایش می‌دهد، بلکه به عنوان یک سرویس اختصاصی خواهد بود که این شرکت می‌تواند به دیگران اجاره دهد.

بیشتر بخوانید:

جزئیات مالیات خودروهای لوکس اعلام شد / جدول خودروهای منتخب

بررسی آمار تولید خودرو سازان تا پایان تیر ۱۴۰۰ / خودرو عقب نشست

منبع: ایسنا




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

آغاز فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس

فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس شروع شد. این خودروساز براساس مجوز تداوم تولید از سوی نهادهای...

پست‌های مرتبط