قطعه سازان ۶۰ هزار میلیارد تومان طلب دارند / ارزبری خودروسازان چقدر است؟

از دست ندهید

قطعه سازان ۶۰ هزار میلیارد تومان طلب دارند. این مطلب را ریاست انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان در نشست خبری صنایع همگن نیرو محرکه عنوان کرد.

بیت ران – مهدی درفشی: نشست خبری انجمن قطعه سازان همگن تهران با موضوع موانع توسعه صنعت قطعات خودرو به صورت آنلاین برگزار شد. برگزار گردید.

در این نشست، محمد نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان گفت: دخالت ها در قیمت گذاری خودرو سبب شده تا خودروسازان توان پرداخت بدهی های انباشته را ندارند. روند زیان دهی خودروسازان ادامه دارد و در صورت تداوم، این صنعت دچار ضربه سنگینی خواهد شد. ایران خودرو برای خرید قطعات پژو ۲۰۶ چیزی در حدود ۱۱۴ میلیون تومان هزینه می کند. این هزینه جدا از هزینه های جانبی است. با این حال نهادهای قیمت گذار، قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ را ۱۱۰ میلیون تومان تعیین کردند.

وی افزود: دولت تنها ۱۴ درصد در صنعت خودرو سهم دارد. اما با همین ۱۴ درصد مدیریت ها را تعیین می کند! بزرگترین چالش صنعت قطعه سازی همین است. بهتر است دولت پیش از اینکه صنعت خودرو بیشتر آسیب ببیند، آن را به بخش خصوصی منتقل کند.

تحریم های بی اثر داخلی سازی ۹۰ درصدی

نجفی منش درباره ارزبری خودروهای داخلی گفت: در حال حاضر نرخ ارزبری هر خودرو ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ یورو است. از این نرخ، حدود ۴۰ درصد مربوط به مواد اولیه و ۳۰ درصد نیز شامل قطعات حساسی است که در داخل تولید نمی شود. باید این قطعات هم داخلی سازی شود.

علت موفق نبودن قطعه سازان در زمیته تولید قطعات حساس چیست؟

امیرحسین جلالی، نایب رئیس انجمن همگن قطعه سازان خودرو استان تهران، در این باره گفت: اکنون بنا به دلایلی برخی از قطعات حساس در داخل کشور تولید نمی شود. در دنیا نیز قطعات حساس توسط چند شرکت محدود تولید می شود. بسیاری از مشکلات گمرکی سبب شده تا ترخیص این قطعات از گمرکات کشور با مشکل مواجه شود.

ارزبری ۵۰۰ یورویی ایران خودرو و سایپا

نجفی منش در این باره گفت: سایپا ۵۰۹ یورو و ایران خودرو، ۵۶۰ یورو ارزبری دارند. برنامه ریزی شده تا داخلی سازی ۳۰۹ میلیون یورویی در سال انجام شودگ اگر این امر محقق شود، درصد داخلی سازی محصولات به ۹۰ درصد رسیده و تحریم بی اثر خواهد شد.

ارزش بازار قطعات ایران در سال ۹۹ چقدر بود؟

نجفی منش در مورد ارزش بازار قطعات ایران گفت: ارزش بازار قطعات در سال ۹۹ بالغ بر ۱۶۰ هزار میلیارد تومان بود. اگر قیمت ها اصلاح شود، این رقم در سال جاری به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

افزایش درصد داخلی سازی و کاهش ارزبری

نجفی منش گفت: هم اکنون حدود ۶۰ درصد قطعات خودرو در داخل کشور تامین می شود. پیش بینی می شود این رقم به ۸۰ تا ۹۰ درصد افزایش یابد. با تلاش های صورت گرفته، تاکنون از خروج ۱۲۰ میلیون یورو ارز جلوگیری شده و با برنامه ریزی های صورت گرفته، این مبلغ به ۳۰۰ میلیون یورو در سال و در نهایت به ۷۰۰ میلیون یورو خواهد رسید.

کمبود نقدینگی، مانع دیگر پیشرفت قطعه سازان

وی افزود: طلب های انباشته شده قطعه سازان از خودروسازان از طرفی، و کمبود نقدینگی از طرفی دیگر، از جمله موانع پیشرفت قطعه سازان است. خودروسازان توان پرداخت بدهی های خود را در زمان مقرر ندارند. از طرفی نرخ مواد اولیه به روز است. این موارد باعث می شود تا قطعه سازان در ساخت قطعات دچار مشکل شوند.

پرهیز از همکاری با شرکای آمریکایی!

نجفی منش معتقد است برای جلوگیری از مواجه شدن مجدد با شرایط کنونی، در صورت وقوع همکاری مجدد با قطعه سازان خارجی، باید از همکاری با شرکت‌هایی که به نوعی با آمریکایی‌ها در تماس و همکاری هستند پرهیز شود.

بیشتر بخوانید:

گزارش ارزشیابی کیفی منتشر شد / پنج ستاره کیفی به کدام خودرو ها رسید؟

ایران خودرو تارا را به پیشرانه کم مصرف تر و پر بازده تر مجهز خواهد کرد




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط