سوپر هوی در گام نخست

از دست ندهید

عکس نسخه اولیه موشک سوپر هوی منتشر شده است موشکی که قرار است فضاپیمای استارشیپ را حمل کند.

سوپر هوی

در سه ماه گذشته، سه نسخه‌ی اولیه‌ ۵۰ متری و تمام‌اندازه از فضاپیمای استارشیپ در پروازهای آزمایشی به هوا برخاستند و هرکدام با وجود پرتاب موفق تا ارتفاع بالا، پس از فرود منفجر شدند. بااین‌حال، اسپیس ایکس تا دیروز هیچ نسخه‌ای از بوستر غول‌پیکر سوپر هوی را رونمایی نکرده بود. قرار است استارشیپ برفراز این موشک به مدار زمین پرتاب شود.

اکنون به‌نظر می‌آید نیمه‌ی پایینی سامانه‌ی حمل‌ونقل فضایی استارشیپ به‌تدریج در حال نمایان‌شدن است. جمعه بعدازظهر، ایلان ماسک، مدیرعامل و بنیان‌گذار اسپیس ایکس، تصویری از موشک بزرگ سوپر هوی را در صفحه‌ی توییترش به‌اشتراک گذاشت.

این نسخه‌ی اولیه بوستر ۱ نام دارد و در تأسیسات اسپیس ایکس در تگزاس جنوبی و نزدیکی دهکده‌ای به ‌نام بوکاچیکا در ساحل خلیج مکزیک در حال ساخت است و راهگشای تولید نسخه‌ی نهایی سوپر هوی خواهد بود. به‌گفته‌ی ماسک، اسپیس ایکس در نسخه‌ی دوم این بوستر را به پرواز درخواهد آورد.

اولین تصویر از بوستر سوپر هوی

مریخ و اسپیس ایکس

اسپیس ایکس با هدف ارسال انسان و محموله به ماه و مریخ و دیگر مقاصد دوردست در منظومه‌ی شمسی در حال تولید استارشیپ و سوپر هوی است. به‌نقل از ماسک، این وسایل نقلیه‌ی فضایی کاملا چندبارمصرف هستند. سوپر هوی اندکی پس از برخاست، همانند مراحل اول موشک‌های فالکون ۹ و فالکون هوی برای فرود عمودی به زمین بازخواهد گشت.

این دو موشک با اتکا به پایه‌های نصب‌شده روی خود فرود می‌آیند؛ درحالی‌که سوپرهوی قرار نیست اصلا به پایه مجهز باشد و با استفاده از بازوی برج پرتاب بازیابی خواهد شد. همچنین، استارشیپ می‌تواند چند مرتبه به ماه یا مریخ سفر کند و به‌اندازه‌ای قدرتمند خواهد بود تا با اتکا به خود از روی سطح این دو جرم بلند شود. باوجوداین، استارشیپ بدون کمک سوپر هوی نمی‌تواند به مدار زمین برسد.

بلند پروازی ایلان ماسک

بلندپروازی‌های ایلان ماسک و اسپیس‌ایکس در سال‌های اخیر دستاوردهای مهمی را به همراه داشته است. اکنون فضاپیماهای باری و سرنشین‌دار اسپیس‌ایکس به طور منظم به مدار زمین سفر می‌کنند و گام بعدی برای این شرکت خصوصی رسیدن به ماه و مریخ است. اسپیس‌ایکس برای تحقق این رویا اکنون مشغول توسعه سامانه استارشیپ (Starship) است.

در سال‌های اخیر ایده سفر به مریخ و مسکونی کردن سیاره سرخ منظومه شمسی را بارها از زبان ایلان ماسک شنیده‌ایم. طراحی و توسعه استارشیپ راه حل اسپیس‌ایکس برای رسیدن به این هدف بود. ایلان ماسک در سال ۲۰۱۲ برای اولین بار از برنامه اسپیس‌ایکس برای سفر به مریخ سخن گفت و در همان سال نیز توسعه موتورهای سامانه استارشیپ، که در آن زمان اسم دیگری داشت و در نهایت نیز چند بار نام آن تغییر کرد، آغاز شد. هفت سال بعد و در سال ۲۰۱۹ شاهد پرواز ارتفاع کوتاه نمونه اولیه فضاپیمای استارشیپ بودیم و پس از آن پروازهای آزمایشی نسخه‌های اولیه این فضاپیما به طور مرتب ادامه یافت.

استارشیپ

استارشیپ سامانه‌ای دومرحله‌ای است که از موشک سوپر هوی (Super Heavy) و فضاپیمای استارشیپ تشکیل شده و پس از تکمیل عنوان قدرتمندترین پرتابگر تاریخ را از آن خود خواهد کرد. تمامی اجزاء این سامانه قابلیت استفاده مجدد را خواهند داشت که باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌ها خواهد شد. موشک سوپرهوی مرحله اول این سامانه حمل و نقل فضایی است و پس از انتقال فضاپیمای استارشیپ به مدار زمین از آن جدا شده و به زمین باز می‌گردد. در ادامه و پس از جدا شدن فضاپیمای استارشیپ از موشک سوپر هوی فضاپیما به مدار پارکینگ منتقل می‌شود. استارشیپ برای رسیدن به مقاصد دوردستی همچون مریخ پس از رسیدن به مدار زمین نیاز به سوخت‌گیری مجدد خواهد داشت. فرآیندی که توسط یک فضاپیمای استارشیپ دیگر انجام خواهد شد و پس از آن فضاپیمای اصلی حرکت به سمت مریخ را آغاز خواهد کرد.

مقایسه پرتابگرها

مقایسه سامانه استارشیپ با تعدادی از معروف‌ترین پرتابگرها.

سوخت فضاپیما

سوخت در نظر گرفته‌شده برای موتورهای فضاپیمای استارشیپ متان است. تولید متان با استفاده از منابع سیاره مریخ و انجام واکنش‌های شیمیایی امکان‌پذیر است و سوخت لازم برای سفر بازگشت به زمین را می‌توان با منابع سیاره مریخ تولید کرد.

سامانه استارشیپ با هدف ارسال ماهواره‌ها به مدار زمین و انجام ماموریت‌های باری و سرنشین‌دار به ماه و مریخ طراحی شده است. طبق برنامه نمونه‌های مختلفی از این سامانه برای انجام هر کدام از این ماموریت‌ها ساخته خواهد شد که همگی آن‌ها قابلیت استفاده مجدد را خواهند داشت.

به گفته ایلان ماسک فضاپیمای استارشیپ می‌تواند در هر سفر بیش از صد نفر را به سیاره مریخ اعزام کند. به این ترتیب دور از ذهن نیست که تا چند دهه آینده شاهد ساخت شهرهایی در مریخ با جمعیت بیش از یک میلیون نفر باشیم.

طبق آخرین گفته‌های ایلان ماسک اولین پرواز استارشیپ به سمت مریخ در سال ۲۰۲۴ انجام خواهد شد. هر چند که به باور برخی از کارشناسان این برنامه زمانی خوشبینانه است و احتمالا عملی نخواهد شد. نکته جالب توجه اما این جاست که یک میلیاردر ژاپنی در سال ۲۰۱۸ اولین بلیط سفر به مدار ماه با این فضاپیما را خریداری کرده است. طبق برنامه فعلی این ماموریت در سال ۲۰۲۳ انجام خواهد شد و یوساکو مائزاوا (Yusaku Maezawa) در جریان آن به مدار ماه سفر خواهد کرد.

اسپیس‌ایکس در حال حاضر با سرعت قابل توجهی ماموریت‌های آزمایشی سامانه استارشیپ را انجام می‌دهد. اما باید منتظر ماند و دید که غول ۱۲۰ متری اسپیس‌ایکس در چه سالی آماده انجام ماموریت‌های عملیاتی خواهد شد. آن چه مشخص است این است که ایلان ماسک به راحتی از رسیدن به اهداف خود کوتاه نمی‌آید!

بیشتر بخوانید:

ماموریت فضایی دراگون کرو ؛ تلاش برای استقلال از روس ها

موشک فالکن ۹ ، معجزه فضایی ایلان ماسک

موشک ماهواره‌بر ایران و ارزیابی های فنی

 

منابع : زومیت ، دیجی‌کالا مگ




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

چانگان X5 پلاس در ایران مونتاژ می‌شود / معرفی کامل خودرو

چانگان X5 پلاس قرار است با موتور ۱۸۸ اسب بخاری توربو در کشورمان مونتاژ شود. این خودرو کراس‌اوور چانگان...

پست‌های مرتبط