با وجود کاهش چشمگیر قیمت پژو ۲۰۶ و پراید اما رکود در معاملات بازار خودرو وجود دارد و خرید و فروشی انجام نمی شود.
بیت ران – سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران، تاکید کرد: روند کاهشی قیمت خودرو آغاز شده است اما تقاضای واقعی برای خرید وجود ندارد.
وی معتقد است: معتقد است که روند بازار خودرو کاملا وابسته به عرضه خودروسازان خواهد بود؛ میزان بالای ثبتنامها نشان میدهد که همچنان فاصله زیاد قیمت کارخانه و بازار، جذاب است؛ اما اگر فاصله ۱۰ درصدی ابلاغی که با افزایش عرضه رخ میدهد، اجرا شود بازار از دلالیها دور میشود.
موتمنی اظهار کرد: در حقیقت بازار آرام است. علیرغم اینکه در بازار خودرو کاهش قیمت چشمگیری رخ داده است و قیمت خودروهای داخلی از زمان اعلام قیمتهای جدید حدود ۲۰ الی ۳۵ درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد: اما حقیقتا در بازار تقاضا و مشتری وجود ندارد و خرید و فروش انجام نمیشود. به طور مثال پرایدی که این اواخر پیش از اصلاح قیمتهای کارخانه ۹۰ میلیون تومان روی کاغذ قیمتگذاری میشد، اکنون به حدود ۷۰ میلیون تومان رسیده است یا پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۶۰ میلیون تومان در محدوده زیر ۱۲۰ میلیون تومان قرار گرفته است.
به گفته رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران هنوز در بازار، خرید و فروش با فرمول ۱۰ درصد بالاتر از قیمت مصوب انجام نمیشود.
بخشنامه خرید و فروش با فرمول ده درصد بالاتر از قیمت مصوب به نمایشگاه ها ابلاغ نشده است
وی افزود: همین معاملات محدود بازار با قیمتهای توافقی صورت میپذیرد. ضمن اینکه تاکنون هیچگونه بخشنامه یا ابلاغیهای برای نمایشگاهداران ارسال نشده است.
موتمنی ادامه داد: بنابراین سقف قیمتی برای خودرو وجود ندارد و اجرایی نشده است؛ لذا معاملات کماکان توافقی صورت می گیرد. یک دلیل آن مثال این است که فروشنده فعلی خودرو را در اوج قیمتها خریداری کرده و الان نیز تمایل دارد برای جلوگیری از ضرر با همان قیمت بالاتر هم بفروشد.
وی در رابطه با علت نبود تقاضا در بازار و اینکه آیا به موضوع طرحهای فروش خودروسازان ارتباط پیدا میکند یا خیر، گفت: کاهش تقاضا برای خرید تقریبا از اسفندماه و با شیوع ویروس کرونا آغاز شد.
به گفته وی در سال جدید هم علیرغم اینکه قیمتها بر روی کاغذ افزایش پیدا میکرد، اما عملا تقاضای واقعی وجود نداشت اما همیشه هستند عدهای که خودروها را دپو کرده و هر چند وقت یکبار، بازار را تحریک میکنند. ضمن اینکه همچنان همه کسبوکارها به طور کامل فعال نشدهاند.
با افزایش تولید و تحویل به موقع خودروها اختلاف قیمت کم می شود
این مقام صنفی تایید کرد: اما در ثبتنام طرحهای فروش خودروسازان تقاضا بسیار زیاد است. این تقاضای کاذب به این دلیل است که علاوه بر اینکه افراد بسیاری که بعضا پول کافی را هم ندارند، اما تمایل دارند تا شانس خود را امتحان کنند و حال اگر اسمشان درآمد، بهگونهای در اصطلاح مبلغ را جور کنند؛ ضمن اینکه همچنان فاصله قیمتی بازار و کارخانه جذاب برای سرمایهگذاری است. البته که این موضوع به برنامههای وزارت صمت و قول خوردوسازان برای افزایش تولید برمیگردد؛ چنانچه افزایش تولید حاصل شود و خودروسازان بهموقع عرضه داشته باشند و جوابگوی تقاضاها باشند؛ بنابراین فاصله اختلاف قیمتی کم خواهد شد.
موتمنی تصریح کرد: با افزایش عرضه فاصله قیمتی بسیار کمتر خواهد؛ بنابراین تقاضاهای کاذب برای سرمایهگذاری هم از بین خواهد رفت و قیمتها کاهش پیدا خواهد. هرچند که طی دو هفته اخیر هم باتوجه به اینکه عرضه وجود نداشته است، قیمتها به قیمتهای اواخر فروردین بازگشته است. با صورت گرفتن عرضه در این شرایطی که تقاضا به شدت کاهش پیدا کرده است، قیمتها پایین خواهد آمد.
هر کجا دو نرخ وجود داشته باشد خریدار غیر واقعی هم هست
وی پیشبینی کرد: در این صورت همین افرادی که تقاضا کاذب برای ثبتنام ایجاد کردهاند، وقتی ببنید اختلاف بازار و کارخانه ۱۰- ۱۵ درصد است و سودی چندانی برایشان فراهم نمیشود، رفتهرفته فاصله گرفته و تقاضاها واقعی خواهد شد.
به گزارش ایسنا، رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو در رابطه با امکان ایجاد دلالیهایی همچون اجاره کدملی افرادی که شرایط ثبتنام دارند اما پول آن را ندارند، اظهار کرد: تاکنون آماری در این زمینه به ما گزارش نشده است اما بعید هم نیست. به هرحال هرکجا که دو نرخی و فاصله قیمتی یک کالا در بازار با قیمت مصوب آن وجود دارد، نیاز به اجاره کدملی هم نیست و افراد در همان خانواده خود تحریک برای ثبتنام و امتحان کردن شانس خود در قرعهکشی خواهند شد. آیا همه این افرادی که ثبتنام کردهاند، خریدار واقعی هستند؟ البته که خیر.
بیشتر بخوانید: