رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان شیوه رسیدگی به شکایات را اعلام کرد. حسین فرهیدزاده رئیس سازمان حمایت ضمن تشریح و شفافسازی ابهامات قیمت خودروهای مونتاژی، تاریخ ۱۱ بهمن ماه سال قبل را ملاک قرار داد. بر اساس آن تعیین کرد که برای قراردادهای منعقد شدهاز تاریخ یاد شدهبه بعد، بایستی بر اساس مصوبه شورای رقابت عمل شود. اما آن دست از خودروهایی که پیش از ۱۱ بهمن ماه تکمیل وجه شده،اما هنوز تحویل نشده،مشمول مصوبه افزایش قیمت نیست.
بیتران – فرهیدزاده رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با ارسال نامهای به مدیران کل صنعت معدن و تجارت ۳۱ استان کشور نحوه رسیدگی به شکایات خودرویی را اعلام کرد.
در این نامه آمدهاست: با توجه به موارد مندرج در بندهای ۴ و ۵ مکاتبه مذکور و همچنین سایر ابهامات مطروحه در نحوه رسیدگی به موضوع اجرای قیمتهای ابلاغی شورای رقابت و ضمن تاکید مجدد بر رسیدگی به شکواییههای واصله در قالب دستورالعمل ارسالی و ممانعت از ارجاع به سایر مراکز و با هدف جلوگیری از سردرگمی مراجعین به استحضار میرساند:
حسب پیگیریهای صورت گرفتهموضوع در شورا مطرح و در جلسه شماره ۵۹۴ تصویب و مصوبات مربوط، در سامانه شورا به آدرس nicc.gov.ir بارگذاری شدهاست. همچنین در راستای چگونگی اجرای مصوبه یاد شدهو تبیین موضوع، اظهارنظر تکمیلی در تاریخ ۱۴۰۲/۶/۵ واصل گردید که بر این اساس موارد سه گانه ذیل که عیناً بر گرفتهاز مصوبات و مکاتبات شورای رقابت است، میبایست در رسیدگی به شکواییههای واصله مدنظر قرار گیرد.
شیوه رسیدگی به شکایات خودرویی
۱ -همه قراردادهای منعقده فروش خودرو از تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ به بعد تابع قیمتهای ابلاغی شورای رقابت است.
۲ – ملاک قیمت همه قراردادهای منعقده از تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ در خصوص آن دسته از خودروهای فاقد قیمت مصوب شورای رقابت، تاریخ ابلاغ قیمت این خودروها است. (موضوع تصمیمات مصوبه ۵۹۴ مورخ ۱۴۰۲/۵/۲۱ شورا)
۳ -درباره قراردادهای قبلی خودروسازان مونتاژی با متقاضیانی که تا تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ تکمیل وجه کردهاند و تاکنون خودروهای خود را تحویل نگرفتهاند. با توجه به اینکه قبل از تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ خودروهای مونتاژی مشمول دستورالعمل شورای رقابت نبودهاند. لذا مشمول مصوبه قیمتهای اعلامی شورای رقابت نیستند.
همچنین با توجه به برخی موارد منعکس شدهبه این سازمان، نکات تکمیلی زیر که میبایست در رسیدگی به موضوعات مدنظر قرار گیرد اعلام میشود:
*برای قراردادهای منعقدهاز تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ که تکمیل وجه شدهو مطابق با اسناد و مدارک متقن ارائه شدهکل قیمت خودرو پرداخت شده. لیکن به دلیل تحویل ندادن خودرو، امکان ارائه فاکتور خرید توسط مصرف کنندگان میسر نیست. همکاران میبایست نسبت به دریافت و رسیدگی به شکواییهها اقدام کنند.
* ادارات کل محل استقرار واحدهای تولیدکننده پیرو نامه شماره ۶۹۶۵۷۸ مورخ ۱۴۰۲/۵/۷ همکاری و هماهنگی لازم جهت تسریع در رسیدگی به شکواییهها را انجام میدهند.
با توجه به مراتب فوق و تاکید بر اجرای دقیق سایر موضوعات مندرج در ابلاغیه شماره ۶۲۶۱۳۰ مورخ ۱۴۰۲/۴/۲۶ مستدعی ست به نحوی برنامه ریزی شود تا همه شکواییههای مرتبط دریافت و رسیدگی شود. و از راهنمایی شاکی برای مراجعه به وزارت متبوع، این سازمان و سایر دستگاهها اکیداً خودداری شود. بدیهی است همکاران این سازمان آمادهپاسخگویی به ابهام و سوالات مطرح در رسیدگیهای صورت گرفتههستند.
بیشتر بخوانید:
پشت پرده عدم برگزاری نمایشگاه خودرو تهران / عاجزی: نمایشگاه تهران بلاتکلیف است!
راهنمای جامع تیپهای سایپا اطلس / بررسی تفاوتها و امکانات چهار تیپ اطلس
کراساوور VGV U75 پلاس گرانترین محصول ایلیا موتور در مشهد رونمایی شد